
جنوب شرق آسیا یکی از سریع ترین رشدهای بازار اینترنت را در جهان دارد
کرونا؛ موتور محرکه اقتصاد اینترنتی
میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کووید 19هرچند دردسرهای زیادی برای مردم جهان ایجاد کرد اما یک فرصت بزرگ برای حوزه فناوری و اقتصاد اینترنتی نیز بههمراه داشت. با توجه به نیاز روزافزون جهان به اینترنت، تلاش شد تا به موازات افزایش نیاز کاربران به حضور در کلاس درس آنلاین، حضور در جلسات آنلاین، خرید غیرحضوری و...، سرعت متوسط اینترنت نیز درجهان بالا برود. به این ترتیب اقتصاد اینترنتی دنیا جان تازهای گرفت و دراین میان، آسیای جنوب شرقی بیشترین بهره را برده است بهگونهای که پیشبینی میشود ارزش اقتصاد اینترنتی این منطقه که اکنون رقمی حدود 174میلیارد دلار است تا سال 2025 با رشد دوبرابری به 360میلیارد دلار و تا سال 2030 به رقمی بین 700میلیارد تا یک تریلیون دلار برسد.
440میلیون کاربر اینترنت
مؤسسه پژوهشیBain & Company و همچنین هولدینگTemasek در ششمین گزارش سالانه خود از وضعیت اینترنت مناطق مختلف جهان از جمله آسیای جنوب شرقی آوردهاند که منطقه آسیای جنوب شرقی با ۱۱کشور یکی از سریعترین رشدهای بازار اینترنت جهان را دارد که دلیل آن نیز وجود جمعیت جوان، افزایش سریع شهرنشینی، وجود طبقه متوسط روبه رشد و همچنین افزایش تعداد کاربران تلفن هوشمند در این منطقه است. طبق این گزارش، بیش از 75درصد از مردم ساکن در 6کشور آسیای جنوب شرقی به اینترنت پرسرعت دسترسی مناسب دارند و بخش عمده آنها حداقل یک بار خرید آنلاین انجام دادهاند.این 6کشور سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند هستند وطبق این گزارش، در دوران شیوع کووید 19، حدود 40میلیون نفر در این کشورها برای نخستین بار در طول دوران کرونا آنلاین شدهاند. جمعیت کل منطقه آسیای جنوب شرقی حدود 668 میلیون نفر است و روند افزایشی کاربران تازه وارد در منطقه سبب شده است تا تعداد کاربران اینترنت آن به 440 میلیون نفر برسد که 80درصد آنها حداقل یک بار خرید اینترنتی و آنلاین انجام دادهاند و به نوعی در اقتصاد اینترنتی منطقه تأثیرگذار بودهاند. در این منطقه بیش از 60میلیون نفر در دوران شیوع کرونا برای نخستین بار از سرویسهای دیجیتال برای خرید و پرداخت پول استفاده کردهاند و تنها در نیمه نخست 2021 این رقم، 20میلیون کاربر بوده است.
رشد دورقمی شاخص تجارت الکترونیک در منطقه
در این گزارش شاخص اقتصادی GMV تجارت الکترونیک(حجم ناخالص کالا) مورد توجه قرار گرفته است. حجم ناخالص کالا (GMV)، روشی برای محاسبه درآمد ناخالص شرکتهای خردهفروشی است که بهکل فروش دلاری در یک بازه زمانی مشخص در سایتهای تجارت الکترونیکی اشاره دارد. این رقم که در اوایل تجارت الکترونیک معمولاً به جای فروش یا درآمد مورداستفاده قرار میگرفت، حالا تغییراتی یافته و مشاغل، ارزش اقتصادی یک شرکت را با آن اندازه میگیرند.
این گزارش با اشاره به اینکه پیشبینی میشود شاخص GMV درصنعت اقتصاد اینترنتی منطقه آسیای جنوب شرقی تا پایان سال 2021 به ۱۷۴میلیارد دلار در حجم ناخالص کالا (GMV) برسد، یادآور شده است این رقم نشان از 49 درصد رشد نسبت به سال 2020 دارد. همچنین گفته میشود به دلیل رشد تجارت الکترونیک ناشی از شیوع کووید ۱۹ و خانه نشینی مردم و استفاده فراوان از اینترنت، ارزش این شاخص تا سال ۲۰۲۵ به ۳۶۰میلیارد دلار خواهد رسید. پیشبینی میشود که این رقم تا پایان سال 2030 به رقمی بین 700 میلیارد دلار تا یک تریلیون دلار برسد. علاوه بر تجارت الکترونیک، سرویسهای مالی آنلاین در منطقه نیز روند روبه رشدی دارد و کیفهای پول الکترونیکی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است که در افزایش ارزش اقتصاد اینترنتی این منطقه بیتأثیر نبوده است.
گفتنی است که همه کشورها در این منطقه رشد دورقمیGMV تجارت الکترونیک را در سال ۲۰۲۱ تجربه کردهاند ولی میزان این رشد تفاوتهایی هم داشته است. بهعنوان مثال اندونزی به تنهایی بهعنوان پرجمعیتترین کشور منطقه، ۴۰درصد از کل GMV این منطقه یعنی ۷۰میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. همچنین فیلیپین بیشترین توسعه شاخص GMV تجارت الکترونیک را در این منطقه تجربه کرده و با رشد ۹۳درصدی، رقم آن از 9میلیارد دلار سال 2020 به ۱۷میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. بسیاری دلیل پیشرفت اقتصاد اینترنتی این منطقه را به وضعیت مناسب اینترنت و جذب کاربران جدید نسبت میدهند و البته برخی دیگر، جذب سرمایهگذاران و توسعه اکوسیستم استارتاپی را نیز از دیگر دلایل آن میدانند، چراکه در سال 2021 حدود 11 استارتاپ یونیکورن(با ارزش بیش از یک میلیارد دلار یا بیشتر) جدید در آسیای جنوب شرقی ایجاد شده که رقم قابل توجهی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
سرعت اینترنت باید به چند صد مگابیت برثانیه برسد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برخی از انتقادات درباره کندی اینترنت درست است، ما ادعا نمیکنیم که سرعت اینترنت ایدهآل است، بلکه باید به چند ده و حتی چند صد مگابیت برثانیه نیز برسیم.بهگزارش ایرنا، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته کتاب از یک اپلیکیشن حوزه کتاب دیجیتال بازدید کرد و در این بازدید با نوشتهای روی تختهای مبنی بر «اینترنت کند است» روبهرو شد.
زارعپور در این جلسه تلفن همراه یکی از حاضران در جلسه را گرفت و توسط «اسپید تست» که یک سایت بینالمللی است، تست سرعت اینترنت را انجام داد. در این تست، سرعت اینترنت کمی بیشتر از ۱۶مگابیت بر ثانیه و پینگ ۲۸ میلیثانیه بود.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نمیگویم سرعت مناسب این است اما بهدلیل مشکلات گذشته میانگین تجربه کاربری روی ۵ یا ۶ مگابیت بر ثانیه است. باید تلاش بیشتری به کار گیریم تا سرعتهای چند صدمگابیت بر ثانیه را در دسترس عموم مردم قرار دهیم. بخشی از کندی رسانه اینترنت را قبول داریم اما بخشی دیگر گاهی ناشی از فضاسازی رسانهای است.
وی به مسأله حمایت از فرهنگ و نقش رسانههای دیجیتال در ارتقای فرهنگ نیز پرداخت و گفت: در گذشته با تخصیص کاغذ رسانهها حمایت میشدند و اکنون باید زیرساختها برای رسانههای دیجیتال که در بالا بردن سرانه مطالعه نقش دارند، فراهم شود.زارعپور افزود: نگاه دولت سیزدهم و نگاه شخص من با سابقه ۱۵ سال فعالیتی که در حوزه فناوری دارم، این است که فناوری اطلاعات فرصتی است که باید برای تسهیل امور مردم و فرایندها از آن استفاده کنیم. شعار ما این است که طعم شیرین زندگی [مبتنی بر] فناوری پایه را در تمام حوزهها به مردم بچشانیم.
بررسی مشکلات اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جلسه تکریم و معارفه معاونان و مشاوران جدید وزارتخانه از رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) خواست که کوتاهی برخی اپراتورهای مخابراتی در عدم توسعه و کندی شبکه را به مردم گزارش دهد و پیگیر اختلالات شبکه اینترنت همراه شود.عیسی زارعپور با بیان اینکه باید خدمات، مشکلات و کوتاهیهای احتمالی اپراتورهای تلفن همراه را نیز ارزیابی و برای مردم تشریح و رفع مشکلات را پیگیری کند، گفت: سازمان رگولاتوری باید پیگیر ارتقای وضعیت ارتباطات سیار شود و اگر کوتاهیهایی از طرف اپراتورها در این حوزه وجود دارد برای مردم تشریح کند تا مردم از دلایل اختلالات موجود آگاه شوند و مشکلات شبکه سیار نیز در کوتاهترین زمان ممکن رفع شود.
وی افزود: سازمان رگولاتوری در بخش ICT جایگاه رفیعی دارد و باید این جایگاه ارتقا یابد. بنابراین در مقررات حوزه ارتباطات نیاز به تجدیدنظر داریم و اصلاح و ارتقای این بخش باید در برنامههای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گیرد.زارعپور یکی از مأموریتهای مهم این سازمان را توجه به توسعه ارتباطات ثابت عنوان کرد و گفت: امیدوارم بزودی شاهد ایجاد رقابت در حوزه ارتباطات ثابت و برعکس شدن نسبت دسترسی ارتباطات ثابت و همراه باشیم.وی ارتقای سطح پاسخگویی در سازمان تنظیم مقررات و سامانه و تلفن ۱۹۵ را یکی دیگر از اولویتهای این سازمان عنوان کرد و افزود: در این بخش ضعف در پاسخگویی وجود دارد که باید خیلی سریع مرتفع شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره توسعه ارتباطات روستایی نیز گفت: این مسیر برای ایجاد دسترسی بیش از ۶ هزار روستای باقیمانده نیز باید ادامه داشته باشد، چرا که زندگی مردم به این فضا بستگی دارد.زارعپور ایجاد دسترسی به شبکه پایدار و پرسرعت در روستاها را بستر توسعه اقتصادی و آبادانی روستاها عنوان کرد و گفت: تلاش میکنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ بخش زیادی از روستاهای باقیمانده را به ارتباطات پرسرعت متصل کنیم.
برگزاری جلسه شورای عالی فضایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در این بازدید در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، درباره برگزاری جلسه شورای عالی فضایی نیز گفت: تا دو هفته آینده، جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۰ سال برگزار و اعضای این شورا معرفی خواهند شد.عیسی زارعپور گفت: اسامی افرادی که برای عضویت در شورا در نظر گرفته شده، از سوی رئیس جمهور تأیید و برای آنها حکم صادر شده است.وی افزود: در جلسهای که تا دو هفته آینده برگزار میشود، اعضای این شورا معرفی خواهند شد؛ خبرهای خوبی در راه است که در همان جلسه آن را اعلام خواهیم کرد.
سهم ۶۳ درصدی مردان از خریدهای اینترنتی کشور
مدیر پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: براساس آخرین آمار، ۶۲.۹ درصد از خریداران اینترنتی را مردان و ۳۷.۱ درصد را نیز زنان تشکیل میدهند.
به گزارش ایرنا، «فرانک ابوالمعصوم» گفت: براساس آخرین آماری که از طریق پرسشنامه در هفت ماه نخست امسال بهدست آوردهایم، ۵۱.۹ درصد از کسبوکارهای اینترنتی در حوزه فروش کالا، ۲۰.۵ درصد در حوزه ارائه خدمات و ۲۷.۶ درصد در هر دو حوزه فعالیت میکنند.
وی افزود:۸۰.۶ درصد از کسبوکارها علاوه بر وب سایت، از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و ۳۴.۱ درصد از پیامرسانها و ۲۶.۸ درصد از آنها نیز علاوه بر وبسایت، دارای اپلیکیشن تلفن همراه هستند.ابوالمعصوم در ادامه گفت: در میان شبکههای اجتماعی، اینستاگرام با ۸۶.۲ درصد بیشترین میزان استفاده تجاری را در بین کسب و کارهای دارای وب سایت دارد. همچنین در میان پیامرسانها واتس اپ با ۵۰.۳ درصد بیشترین میزان استفاده تجاری را میان کسبوکارهای دارای وبسایت دارد. وی افزود: کسبوکارها برای تحویل کالا از بخشهای مختلف توزیع استفاده میکنند.
ایالت های امریکا از فیس بوک تحقیق می کنند
گروهی از دادستانهای ایالتهای مختلف امریکا تحقیقی درباره پلتفرمهای فیسبوک (متا) آغاز کردهاند.به گزارش مهر، موضوع این تحقیق ترویج اینستاگرام برای کودکان با وجود اطلاع از خطرات آنها برای این گروه از کاربران است.دادستان کل ۹ ایالت امریکا مشغول بررسی هستند که آیا این شرکت قوانین حمایت از مشتری را نقض کرده و کاربران جوان را در معرض خطر قرار داده است یا خیر.در بیانیه مائورا هیلی دادستان کل ایالت ماساچوست آمده است: فیسبوک نتوانسته از کاربران جوان در پلتفرم خود محافظت کند. سخنگوی متا نیز در بیانیهای اعلام کرد: این اتهامات اشتباه هستند و نشاندهنده درک نادرستی از واقعیات هستند. هرچند چالشهایی درخصوص حفاظت از کاربران جوان در مقابل تأثیرات آنلاین در کل صنعت وجود دارد اما ما برای مقابله با قلدری و پشتیبانی از افرادی که با افکار خودکشی، آسیب به خود و اختلالات تغذیهای روبهرو هستند، پیشتاز بودهایم.