
کارشناسان حوزه استارتاپ در گفت و گو با «ایران»:
پلتفرم های ایرانی قابلیت فعالیت در جهان را دارند
سوسن صادقی
خبرنگار
پلتفرمهای آنلاین زیادی در کشور فعالیت میکنند که بهگفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قابلیت فعالیت در منطقه را دارند، ولی چه پلتفرمهایی در کشورمان قابلیت منطقهای شدن دارند. چه موانعی موجب شده تاکنون پلتفرمهای ما نتوانند در منطقه فعالیت کنند. کارشناسان حوزه استارتاپ در این باره به «ایران» میگویند.
یک دورنمای خوب
رضا الفت نسب عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است که پلتفرمهای آنلاین کشور نه تنها قابلیت فعالیت در منطقه را دارند چه بسا امروز برخی از پلتفرمها در نوع خود جزو بزرگترین پلتفرمها در خاورمیانه محسوب میشوند.
الفت نسب گفت: نیروی انسانی یکی از مهمترین آیتمها در حوزه فناوری اطلاعات در کشور است و در این زمینه استعدادهای خوبی در کشور وجود دارد و آنها توانستهاند دانش فناوری اطلاعات را به محصول و پلتفرمهای خوبی تبدیل کنند و قابلیت فعالیت در منطقه را داشته باشند.
وی افزود: کسب و کارهای آنلاین ما در کشور به چند دلیل نتوانستهاند در منطقه و فراتر از منطقه یعنی در خاورمیانه و حتی بینالمللی فعالیت کنند که اولین و مهمترین دلیل نبود امکان افتتاح حساب بانکی به علت تحریمهای ظالمانه در دیگر کشورهاست، بههمین دلیل رشد و توسعهای در زمینه فعالیت منطقهای و فرامنطقهای برای پلتفرمهای آنلاین داخلی ایجاد نشده است. چه بسا پلتفرمهایی که در این زمینه منطقهای شدن تلاش کردند ولی پروژه آنها بهدلایل مشکلات بانکی با شکست مواجه شد.
به گفته الفت نسب، برخی از پلتفرمهای آنلاین نیز در زمانی که امکان فعالیت بانکی وجود داشت هم بهدلیل اینکه تحقیقات لازم را در بازار منطقه انجام نداده و مطالعه نکرده بودند با مشکلاتی مانند مسائل قانونی و... نیز مواجه شدند.
به باور این کارشناس اگر مشکلات بانکی از سد راه پلتفرمهای آنلاین داخلی برداشته شود و فعالان کسب و کارهای آنلاین بتوانند در منطقه نیز خدمات ارائه دهند آنها باید به این نکته نیز توجه کنند که سرویسهایی را راهاندازی کنند که در حد بینالمللی باشد و استانداردهای لازم را در راهاندازی آنها رعایت کنند.
به اعتقاد وی، اگر پلتفرمهای بزرگی مانند آمازون، اوبر و... در دنیا سرویس میدهند به این دلیل است که دارای استانداردهای لازم هستند. الفت نسب از دولت نیز خواست تا برای استفاده از پلتفرمهای آنلاین در منطقه با کشورهای همسایه تعامل کرده و مسأله پرداختها را حل کند چون تا مشکل پرداخت حل نشود، فعالیت در منطقه و فراتر از آن دشوار خواهد بود. این کارشناس در ادامه گفت: دولت بعد از این باید در مذاکراتی که با کشورهای مختلف انجام میدهد موضوع تجارت الکترونیک را نیز در مباحث خود بگنجاند و فعالیت بخش خصوصی فناوری اطلاعات نیز در مذاکرات در نظر بگیرد. وی افزود: بخش خصوصی هم باید پتانسیلهایی را که وجود دارد به دولت اعلام کند و قدمهایی در این زمینه حتی اگر کوچک باشد برداشته شود، چرا که اقدامهای کوچک هم میتواند دورنمای خوبی را در سالهای آینده برای کسب و کارهای آنلاین ایجاد کند تا بتوانند در عرصههای بینالمللی هم سرویسهای خود را ارئه دهند.
پلتفرمهایی با قابلیت جهانی
عادل طالبی استراتژیست کسب و کارهای آنلاین نیز معتقد است که تعداد زیادی پلتفرم آنلاین خوبی در حوزه (SAAS) (Soft as servis) در فروشگاههای آنلاین، تاکسیهای آنلاین، سرویسهای چت آنلاین، سوشیال مدیا و... در کشور وجود دارد. آنها دارای تیمهای فنی و امکانات خوبی هستند و قابلیت ارائه سرویس در خارج از کشور را بخوبی دارند. طالبی افزود: فروشگاه آنلاینی مانند دیجی کالا، تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و پرس آنلاین در بخش نظرسنجیهای آنلاین و... عملکرد خوبی دارند یا سرویسهای آموزشهای آنلاین
(LMS (learning management systeوجود دارند و با اینکه در ایران طراحی شدهاند ولی در منطقه در حال استفاده هستند. وی با بیان اینکه اکنون از نظر فنی و نیروهای نخبه پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه تحریمهای ظالمانه راه ارتباطی ما را با دیگر کشورها بسته است و امکان بازگشایی حسابهای بانکی وجود ندارد از اینرو اگر تحریمها رفع شود امکان فعالیت پلتفرمهای ایرانی در منطقه و بلکه بین المللی وجود دارد.
به گفته این کارشناس، نیروهای نخبه ایرانی که هم اکنون در شرکتهای مطرح دنیا مانند آمازون، ناسا، فیس بوک، گوگل و... فعالیت میکنند بخوبی در فناوری اطلاعات نقش آفرینی و تغییرات خوبی در جهان ایجاد کردهاند بنابراین اگر زمینه فعالیت در کشور فراهم شود و تحریمها مانع از دسترسی به بازارهای جهانی نشود، نخبههای ما میتوانند با جذب سرمایه و راهاندازی پلتفرمها در جهان هم مطرح شوند.
موانع سد راه جهانی شدن
نیما نامداری عضو هیأت مدیره سازمان نصر نیز اعتقاد دارد که ما در کشور پلتفرمهای آنلاین خوبی داریم که براحتی میتواند در منطقه و حتی جهان سرویس ارائه دهند.
نامداری گفت: بازارگاه آنلاینی مانند دیجی کالا، بخوبی رشد کرده و قابلیت منطقهای شدن را دارد ولی متأسفانه با وجود رشد فنی و امکانات نتوانسته است فراتر از کشور فعالیت کند. این در حالی است که «ترندیول» ترکیه بعد از دیجی کالا فعالیت خود را شروع کرده ولی سه سال پیش به «یونی کردیت» تبدیل شد و ارزش آن نه تنها یک میلیارد دلار افزایش یافت، بلکه چندی پیش بزرگترین سرمایهگذار ریسک پذیر ژاپن یعنی «ویژن فاند» (متعلق به سافت بانک) دوسوم سهام بازارگاه آنلاین ترکیهای را خرید و اکنون به بیش از 40 کشور اروپایی سرویس میدهد.
وی افزود: همین داستان درباره تاکسیهای اینترنتی نیز وجود دارد. استارتاپ تاکسی آنلاین امارات به نام «کریم» هم اکنون به بیش از 30 کشور دنیا سرویس تاکسی اینترنتی ارائه میدهد این در حالی است که تاکسیهای اینترنتی ما نیز چنین توانی را دارند و میتوانند در منطقه و بین الملل به لحاظ فنی و امکانات سرویس دهی کنند. این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحریمها مانع اصلی فعالیت پلتفرمهای ایرانی در منطقه و جهان است، گفت: وقتی استارتاپها از یک حدی بزرگتر میشوند برای رشد خود به سرمایه نیاز دارند ولی امکان سرمایهگذاری در استارتاپها وجود ندارد چرا که هم اکنون اجازه حضور استارتاپها را برای جذب سرمایه در بورس ندادهاند. از طرف دیگر هم سرمایه داران ترجیح میدهند روی داراییهای فیزیکی سرمایهگذاری کنند. از آنجایی که استارتاپها داراییهای فیزیکی ندارند و تنها دارایی آنها داده، مشتری وفادار و نرم افزار است از این جهت تعداد اندکی روی این دسته از کسب و کارها سرمایهگذاری میکنند. مهمتر اینکه امکان جذب سرمایه خارجی نیز وجود ندارد، چرا که باز تحریمها این امکان را نمیدهند این در حالی است برای فعالیت و رشد و توسعه پلتفرمهای ایرانی در حد منطقهای و جهانی به سرمایهگذاریهای ریسک پذیر خارجی نیاز است؛ آنها هستند که در ابعاد چندصدمیلیارد تومانی میتوانند سرمایهگذاری کنند.
وی دلیل دیگر فعالیت نکردن پلتفرمهای ایرانی در منطقه و جهان را نداشتن تجربه بینالمللی عنوان کرد و افزود: برای رشد و توسعه و فعالیت در عرصه بینالمللی نیاز است تا از مشاوره مدیران و متخصصانی که تجربه رشد جهانی را داشتهاند استفاده کرد و با استخدام آنها این رشد و قابلیت منطقهای را فراهم کرد. در اینجا نیز بهدلیل تحریمها و نبود انتقال مالی آنها ترجیح میدهند با پلتفرمهای ما همکاری نکنند. بهگفته نامداری، پلتفرمها امکان ثبت شخصیت حقوقی شرکتهای خود را در خارج از کشور نیز ندارند و در این صورت هم امکان تبادل مالی نیز وجود ندارد. به اعتقاد این کارشناس، استارتاپهای ما تمام ویژگیهای لازم را برای ارائه سرویس در منطقه و عرصه بینالمللی دارند و باید موانع سر راه آنها برداشته شود چرا که هم اکنون افراد نخبه و توانمند ما که مهاجرت کردهاند توانستهاند با جذب سرمایه استارتاپهای خوبی در دیگر کشورها راهاندازی کنند و با اینکه از عمر برخی از آنها حتی یکسال هم نمیگذرد ولی توانستهاند بخوبی رشد کنند.
وی در ادامه گفت: برای رشد و توسعه پلتفرمها بههیچ کمک مالی و... از سوی دولت نیاز نیست و تنها باید موانع سد راه آنها با رایزنی با برخی از کشورها برداشته شود تا آنها بتوانند به بلندپروازیهای خود ادامه دهند و در بازارهای بینالمللی حضور پیدا کنند.
رفع ممنوعیت واردات گوشیهای شیائومی
انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد بهدنبال ممنوعیت واردات برخی از مدلهای پرمصرف گوشی شیائومی بهدلیل مشکل عدم مسیریابی صحیح سرشمارههای اضطراری، اکنون با بهروزرسانی نرمافزاری، ممنوعیت واردات آنها طی روزهای آینده برداشته خواهد شد.
به گزارش ایسنا، چند ماه پیش، اخباری از ممنوعیت واردات برخی مدلهای پرتقاضای موبایل از جمله شیائومی به علت مشکل عدم مسیریابی صحیح سرشمارههای اضطراری، منتشر شد و انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) طی نامهای، درخواست تجدیدنظر در ممنوعیت مجوز ثبت سفارش این برندها داشت و اعلام کرد که درصورت اجرای این ممنوعیت، مشکلاتی را در عرضه و تقاضا و تأمین گوشی مورد نظر کاربران ایجاد میکند.
محمدرضا عالیان درباره این موضوع گفته بود: از ویژگیهای شیائومی این بود که هم فناوریهای روز دنیا را برای مصرفکننده به ارمغان میآورد، چون استراتژی این برند این بوده و هم نسبت به قابلیتهایی که داشت، مقرون به صرفه بود. در زمان مشابه سال گذشته سهم بازار شیائومی ۷ درصدی بود و اکنون به ۳۰ درصد رسیده است. اقبال مصرفکننده ایرانی به شیائومی بهدلیل برخورداری از فناوری روز دنیا و قیمت مناسب بود و با این اقدام ما این حق را از مصرفکننده ایرانی هم ضایع میکنیم که بتواند کالایی با این قابلیتها و قیمت مناسب داشته باشد. همان زمان پیشنهادهایی در راستای حل این مشکل به جای ممنوعیت واردات ارائه کرده است، از جمله دریافت تعهد از بازرگانان برای نصب برچسب روش شمارهگیری صحیح سرشمارههای اضطراری و اطلاعرسانی مناسب در شبکههای فروش و شبکههای اجتماعی شرکتها برای آگاهسازی مصرفکنندگان و همچنین مذاکره و تعامل با سامانه همتا و تصویب کمیته راهبری رجیستری برای ارسال پیامک اطلاعرسانی به مصرفکننده پس از فعالسازی مدلهای مذکور با هدف آگاهسازی مردم از روش شمارهگیری صحیح این شمارهها تا زمان لغو تحریمها.
در این راستا انجمن واردکنندگان موبایل بهتازگی اعلام کرد با تلاش و پیگیریهای شرکتهای واردکننده و در خواست از کمپانی شیائومی، پس از بهروزرسانی نرمافزاری هفت مدل از گوشیهای شیائومی، ممنوعیت آنها طی روزهای آینده برداشته خواهد شد. طبق اطلاعات اعلامی به ایسنا، مدل Redmi note 8، مدل Poco x3 gt، مدل Poco m3pro 5G، مدل Mi 11i، مدل Redmi 9a، مدل Redmi note 10 و مدل Redmi note 10 5G رفع ممنوعیت شدهاند. دیگر مدلهای ممنوعه نیز طی هفتههای آتی پس از بهروزرسانی، رفع ممنوعیت میشوند.
در نسخه وب توئیتر
بدون مسدود کردن فالوئر خود را حذف کنید
اکنون تمام کاربران توئیتر میتوانند در نسخه وب این پلتفرم بدون مسدود کردن فالوئرهایشان آنها را حذف کنند.
بهگزارش مهر، این شرکت ماه گذشته میلادی آزمایش این گزینه را آغاز کرد و از امروز تمام کاربران به آن دسترسی دارند.
به این ترتیب کاربر برای آنکه فرد خاصی نتواند توئیتهایش را ببیند، میتواند به گزینه فالوئرز در پروفایل خود برود و روی ۳ نقطه کلیک کند. در مرحله بعد کافی است تا گزینه «حذف این فالوئر» را انتخاب کند. قابلیت جدید بخشی از تلاشهای توئیتر برای کاهش آزار در این پلتفرم است. گاهی اوقات کاربران پس از مسدود کردن افراد با انتقام از سوی آنها یا حسابهای ثانویهشان روبهرو میشوند اما حذف کردن آنها به این شیوه و در حقیقت ساکت کردن آنها چنین پیامدهایی را در پی نخواهد داشت.
این قابلیت به کاربران قدرت کنترل بیشتری میدهد و همچنین میزان آزار را کاهش میدهد. با این روش فردی که از فهرست فالوئرها حذف شده همچنان میتواند توئیتهای عمومی کاربر را ببیند.علاوه بر این موارد توئیتر مشغول آزمایش قابلیت Safty Mode است که بهطور خودکار حسابهای کاربری را که ادبیات مخربی دارند مسدود میکند. همچنین این شرکت بهدنبال روشهایی برای فیلتر و محدود کردن پاسخ به توئیتها است.