
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

همکاری یک میلیارد دلاری فیس بوک با تولیدکنندگان محتوا
میترا جلیلی
خبرنگار
با توجه به حضور 4.33میلیارد کاربر شبکه اجتماعی در سراسر جهان، امروزه تولید محتوای دیجیتال باکیفیت به یکی از دغدغههای اصلی مدیران این پلتفرمها تبدیل شده است وغولهای فناوری تلاش میکنند این موضوع را با استفاده از ظرفیت کاربران فعال و اینفلوئنسرها حل کنند. در این راستا فیسبوک در تازهترین گزارش خود خبر داده است که در حال ایجاد برنامههای جدید است و تا سال 2022 یک میلیارد دلار بهکاربرانی اختصاص خواهد داد که محتوای اوریجینال مناسب برای این شبکه اجتماعی تولید کرده و خدمات متمرکز ارائه دهند. اما بسیاری، این رقم سرمایهگذاری را چندان مناسب نمیدانند چون بهعنوان مثال یوتیوب نیمی از درآمد خود را به تولیدکنندگان محتوا اختصاص داده است.
50میلیون تولیدکننده محتوا در جهان
مــــارک زاکربـــــرگ، مدیرعامل فیسبوک در پستی نوشت: بر اساس گزارشی از شرکت سرمایهگذاری SignalFire، در سراسر جهان بیش از 50 میلیون تولیدکننده محتوای مناسب داریم و این بخش سریعترین رشد کسب و کار کوچک به شمار میرود. فیس بوک امید دارد با یک برنامه ابتکاری و اختصاص یک میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا تا سال 2022، بتواند برای ایجاد محتوای مناسب و پرمخاطب در پلتفرمهای خود تأثیرگذار باشد و درعین حال با سایر سرویسهای معروف مانند تیکتاک نیز رقابت کند. ما میخواهیم بهترین بسترها را برای میلیونها تولیدکننده محتوا ایجاد کنیم و این کار را به مرور گسترش دهیم.
وی افزود: بهعنوان بخشی از این ابتکار، این شرکت قصد دارد برنامههای جدید پاداش را از هم اکنون و تا پایان سال ارائه دهد. یکی از برنامهها، پاداش تابستانی Reels است که در هفتههای آینده راهاندازی میشود و به کاربران امریکا که محتوای عالی Reels را برای Instagram ایجاد میکنند، پرداخت میشود. Reels یک ویژگی ویدیویی تمام صفحه و کوتاه است که توسط اینستاگرام در سال 2020 برای رقابت با تیک تاک راهاندازی شد.
طی چند ماه گذشته، فیسبوک اقدامات جدیدی را برای پرداخت پول یا اعطای امتیاز به تولیدکنندگان محتوا بهعنوان تاکتیکی برای جذب کاربران بانفوذتر شبکههای اجتماعی به خدمات خود، آغاز کرده است. بهعنوان مثال در ماه ژوئن، این شرکت اعلام کرد تولیدکنندگان محتوا حداقل تا سال 2023 نیازی نیست از درآمد حاصل از رویدادهای آنلاین با پرداخت اینترنتی، اشتراک طرفداران و... چیزی به این شبکه اجتماعی بپردازند.
در اینستاگرام، سازندگان میتوانند از طریق تبلیغات در IGTV درآمد کسب کرده یا فروشگاههای خود را باز کنند. در فیسبوک هم میتوانند رویدادهای مجازی پولی را میزبانی کنند، خبرنامههای پولی را راهاندازی کنند یا با توجه به محصولاتی که فالوئرهای آنها خریداری میکنند، از فروشندگان حق کمیسیون دریافت کنند.
اما این همه ماجرا نیست و البته بسیاری هم نسبت به موفقیت طرح جدید فیسبوک خوشبین نیستند بهعنوان مثال نیویورک تایمز در گزارشی آورده است: فیسبوک میخواهد تولیدکنندگان برتر محتوا را در فضای مجازی جذب کند اما دیر به این ضیافت رسیده است و شبکههای اجتماعی دیگر زمان زیادی است که با برنامههایی مناسبتر در این عرصه حضور دارند.
بهعنوان مثال یوتیوب همچنان ستون فقرات اقتصاد تولیدکنندگان ویدیو بهشمار میرود ونیمی از درآمد خود را در اختیار محتواسازان قرار میدهد. طی 3 سال گذشته این غول فناوری 30میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا پرداخت کرده است که بسیار بیشتر از رقم یک میلیارد دلاری فیسبوک است. تیکتاک هم با یک منبع تغذیهای کاملاً الگوریتمی، قهرمان بیچون و چرای محتوای وایرال است به گونهای که طی 10 دقیقه، میزان بازدید از یک فیلم را در این پلتفرم از 10 هزارعدد به رقم بیش از یک میلیون بازدید میرساند.
کاربران میلیاردی فیس بوک و اینستاگرام
فیسبوک تقریباً 2.9 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و هرماه حداقل 3.45میلیارد نفر از فیسبوک یا یکی ازپلتفرمهای زیرمجموعه آن یعنی واتس اپ، اینستاگرام یا مسنجر استفاده میکنند. ازسوی دیگر آمار نشان میدهد 56درصد مردم برای به دست آوردن اطلاعات به فیسبوک سر میزنند و65درصد کاربران زیر 35سال هستند که ماهانه حداقل 19.5ساعت در فیسبوک سپری میکنند. پس تعجبی ندارد که تولید محتوا تا این حد برای فیسبوک اهمیت یابد و بهدنبال هزینه یک میلیاردی برای محتوای بهتر باشد.
گفتنی است هند با بیش از 330میلیون کاربر، بزرگترین بازار فیس بوک است و امریکا، اندونزی و برزیل هم بیش از 100میلیون کاربر فیسبوک دارند. آسیا پسیفیک با 43درصد، بیشترین سهم کاربران فیسبوک را دارد و پس از آن، امریکای لاتین و آفریقا با 33درصد، اروپا با 15درصد و امریکا و کانادا با 9درصد قرار گرفتهاند.
اینستاگرام نیز حدود 1.074میلیارد کاربر فعال ماهانه و 500میلیون کاربر فعال روزانه داردکه 71درصد آنها 18تا 29ساله هستند. تاکنون بیش از 50میلیارد عکس بر این پلتفرم آپلود شده و 60درصد مردم میگویند محصولات جدید را از اینستاگرام پیدا میکنند. گفتنی است هند و امریکا با 140میلیون کاربر بیشترین تعداد کاربر اینستاگرام را دارند. این اطلاعات نیز کمک میکند تا دریابیم چرا فیسبوک میخواهد ارتباط بهتری با محتواسازان داشته باشد.
از توئیتر تا پینترست
فیسبوک تنها شرکتی نیست که به حوزه تولیدکنندگان محتوا ورود کرده است چرا که توئیتر، اسنپ چت، پینترست و سایر پلتفرمها نیز در حال ارائه طرحهای ابتکاری پولی جدید برای تولیدکنندگان محتوا هستند. بهعنوان مثال تیک تاک از همان اوایل کار در ابزارهای حساب کاربری تولیدکنندگان محتوا و مشارکتهای بازاریابی، سرمایهگذاری و سال گذشته نیز بنیاد تولیدکنندگان محتوا را راهاندازی کرد.
طبق گزارش تحلیلی کمپانی Sensor Tower، تعداد دانلود اپلیکیشن تیک تاک که به الگوریتم دوستدار تولیدکنندگان محتوا شهرت دارد از 3میلیارد بار گذشت و این تنها اپلیکیشن غیرزیرمجموعه فیس بوک است که موفق به دستیابی به این رتبه شده است. کاربران تیک تاک و همتای چینی آن Duoyin نیز در سه ماهه دوم سال 2021 درمجموع بیش از نیم میلیارد دلار در این اپلیکیشن هزینه کردند.
طبق این گزارش، اسنپ چت و توئیتر نیز با یکدیگر همکاریهایی دارند و امسال از ویژگیهای منحصربفردی در زمینه تولیدکنندگان محتوا خبر دادند. اواخر سال گذشته نیز اسنپ چت روزانه بیش از یک میلیون دلار برای محتواسازان اختصاص داد که به این ترتیب برخی افراد هر روز صدها هزار دلار درآمد کسب میکنند. توئیتر همچنین ابزارهای جدیدی راهاندازی کرده که هدف آنها کمک به درآمدزایی تولیدکنندگان برتر محتواست ودر حال ایجاد گزینه paywall است تا کاربران بتوانند اشتراک ماهانه مطالب اختصاصی را از تولیدکنندگان برتر محتوا خریداری کنند.
در اوایل سالجاری نیز یوتیوب برای پرداخت پول به افرادی که کلیپ تهیه میکنند، از یک صندوق 100 میلیون دلاری رونمایی کرد.
گفتنی است بیشترین تعداد کاربر توئیتر بعد از امریکا، در ژاپن و هند قرار دارد و به طور متوسط روزانه 500میلیون توئیت، هر ثانیه 6هزار توئیت و هر دقیقه 350هزار توئیت ارسال میشود. به بیان دیگر هرسال بیش از 200میلیارد توئیت بر بستر این پلتفرم انجام میگیرد. توئیتر از عکس، متن، گیف و ویدیو پشتیبانی میکند و توئیتهای حاوی ویدیو 6برابر نسبت به توئیتهای حاوی عکس و 3برابر نسبت به توئیتهای حاوی گیف ریتوئیت میشوند.
یوتیوب هم تقریباً 1.86میلیارد کاربر دارد و هر دقیقه، 500دقیقه ویدیو روی آن آپلود میشود که هر ساعت معادل 30هزارساعت ویدیو است. یوتیوب 21درصد ترافیک استریم ویدیوی جهانی را به خود اختصاص داده است و 69درصد مشتریان یوتیوب برای مشاهده ویدیوهای اختصاصی مورد نظر خود پول پرداخت میکنند.
خبرنگار
با توجه به حضور 4.33میلیارد کاربر شبکه اجتماعی در سراسر جهان، امروزه تولید محتوای دیجیتال باکیفیت به یکی از دغدغههای اصلی مدیران این پلتفرمها تبدیل شده است وغولهای فناوری تلاش میکنند این موضوع را با استفاده از ظرفیت کاربران فعال و اینفلوئنسرها حل کنند. در این راستا فیسبوک در تازهترین گزارش خود خبر داده است که در حال ایجاد برنامههای جدید است و تا سال 2022 یک میلیارد دلار بهکاربرانی اختصاص خواهد داد که محتوای اوریجینال مناسب برای این شبکه اجتماعی تولید کرده و خدمات متمرکز ارائه دهند. اما بسیاری، این رقم سرمایهگذاری را چندان مناسب نمیدانند چون بهعنوان مثال یوتیوب نیمی از درآمد خود را به تولیدکنندگان محتوا اختصاص داده است.
50میلیون تولیدکننده محتوا در جهان
مــــارک زاکربـــــرگ، مدیرعامل فیسبوک در پستی نوشت: بر اساس گزارشی از شرکت سرمایهگذاری SignalFire، در سراسر جهان بیش از 50 میلیون تولیدکننده محتوای مناسب داریم و این بخش سریعترین رشد کسب و کار کوچک به شمار میرود. فیس بوک امید دارد با یک برنامه ابتکاری و اختصاص یک میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا تا سال 2022، بتواند برای ایجاد محتوای مناسب و پرمخاطب در پلتفرمهای خود تأثیرگذار باشد و درعین حال با سایر سرویسهای معروف مانند تیکتاک نیز رقابت کند. ما میخواهیم بهترین بسترها را برای میلیونها تولیدکننده محتوا ایجاد کنیم و این کار را به مرور گسترش دهیم.
وی افزود: بهعنوان بخشی از این ابتکار، این شرکت قصد دارد برنامههای جدید پاداش را از هم اکنون و تا پایان سال ارائه دهد. یکی از برنامهها، پاداش تابستانی Reels است که در هفتههای آینده راهاندازی میشود و به کاربران امریکا که محتوای عالی Reels را برای Instagram ایجاد میکنند، پرداخت میشود. Reels یک ویژگی ویدیویی تمام صفحه و کوتاه است که توسط اینستاگرام در سال 2020 برای رقابت با تیک تاک راهاندازی شد.
طی چند ماه گذشته، فیسبوک اقدامات جدیدی را برای پرداخت پول یا اعطای امتیاز به تولیدکنندگان محتوا بهعنوان تاکتیکی برای جذب کاربران بانفوذتر شبکههای اجتماعی به خدمات خود، آغاز کرده است. بهعنوان مثال در ماه ژوئن، این شرکت اعلام کرد تولیدکنندگان محتوا حداقل تا سال 2023 نیازی نیست از درآمد حاصل از رویدادهای آنلاین با پرداخت اینترنتی، اشتراک طرفداران و... چیزی به این شبکه اجتماعی بپردازند.
در اینستاگرام، سازندگان میتوانند از طریق تبلیغات در IGTV درآمد کسب کرده یا فروشگاههای خود را باز کنند. در فیسبوک هم میتوانند رویدادهای مجازی پولی را میزبانی کنند، خبرنامههای پولی را راهاندازی کنند یا با توجه به محصولاتی که فالوئرهای آنها خریداری میکنند، از فروشندگان حق کمیسیون دریافت کنند.
اما این همه ماجرا نیست و البته بسیاری هم نسبت به موفقیت طرح جدید فیسبوک خوشبین نیستند بهعنوان مثال نیویورک تایمز در گزارشی آورده است: فیسبوک میخواهد تولیدکنندگان برتر محتوا را در فضای مجازی جذب کند اما دیر به این ضیافت رسیده است و شبکههای اجتماعی دیگر زمان زیادی است که با برنامههایی مناسبتر در این عرصه حضور دارند.
بهعنوان مثال یوتیوب همچنان ستون فقرات اقتصاد تولیدکنندگان ویدیو بهشمار میرود ونیمی از درآمد خود را در اختیار محتواسازان قرار میدهد. طی 3 سال گذشته این غول فناوری 30میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا پرداخت کرده است که بسیار بیشتر از رقم یک میلیارد دلاری فیسبوک است. تیکتاک هم با یک منبع تغذیهای کاملاً الگوریتمی، قهرمان بیچون و چرای محتوای وایرال است به گونهای که طی 10 دقیقه، میزان بازدید از یک فیلم را در این پلتفرم از 10 هزارعدد به رقم بیش از یک میلیون بازدید میرساند.
کاربران میلیاردی فیس بوک و اینستاگرام
فیسبوک تقریباً 2.9 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و هرماه حداقل 3.45میلیارد نفر از فیسبوک یا یکی ازپلتفرمهای زیرمجموعه آن یعنی واتس اپ، اینستاگرام یا مسنجر استفاده میکنند. ازسوی دیگر آمار نشان میدهد 56درصد مردم برای به دست آوردن اطلاعات به فیسبوک سر میزنند و65درصد کاربران زیر 35سال هستند که ماهانه حداقل 19.5ساعت در فیسبوک سپری میکنند. پس تعجبی ندارد که تولید محتوا تا این حد برای فیسبوک اهمیت یابد و بهدنبال هزینه یک میلیاردی برای محتوای بهتر باشد.
گفتنی است هند با بیش از 330میلیون کاربر، بزرگترین بازار فیس بوک است و امریکا، اندونزی و برزیل هم بیش از 100میلیون کاربر فیسبوک دارند. آسیا پسیفیک با 43درصد، بیشترین سهم کاربران فیسبوک را دارد و پس از آن، امریکای لاتین و آفریقا با 33درصد، اروپا با 15درصد و امریکا و کانادا با 9درصد قرار گرفتهاند.
اینستاگرام نیز حدود 1.074میلیارد کاربر فعال ماهانه و 500میلیون کاربر فعال روزانه داردکه 71درصد آنها 18تا 29ساله هستند. تاکنون بیش از 50میلیارد عکس بر این پلتفرم آپلود شده و 60درصد مردم میگویند محصولات جدید را از اینستاگرام پیدا میکنند. گفتنی است هند و امریکا با 140میلیون کاربر بیشترین تعداد کاربر اینستاگرام را دارند. این اطلاعات نیز کمک میکند تا دریابیم چرا فیسبوک میخواهد ارتباط بهتری با محتواسازان داشته باشد.
از توئیتر تا پینترست
فیسبوک تنها شرکتی نیست که به حوزه تولیدکنندگان محتوا ورود کرده است چرا که توئیتر، اسنپ چت، پینترست و سایر پلتفرمها نیز در حال ارائه طرحهای ابتکاری پولی جدید برای تولیدکنندگان محتوا هستند. بهعنوان مثال تیک تاک از همان اوایل کار در ابزارهای حساب کاربری تولیدکنندگان محتوا و مشارکتهای بازاریابی، سرمایهگذاری و سال گذشته نیز بنیاد تولیدکنندگان محتوا را راهاندازی کرد.
طبق گزارش تحلیلی کمپانی Sensor Tower، تعداد دانلود اپلیکیشن تیک تاک که به الگوریتم دوستدار تولیدکنندگان محتوا شهرت دارد از 3میلیارد بار گذشت و این تنها اپلیکیشن غیرزیرمجموعه فیس بوک است که موفق به دستیابی به این رتبه شده است. کاربران تیک تاک و همتای چینی آن Duoyin نیز در سه ماهه دوم سال 2021 درمجموع بیش از نیم میلیارد دلار در این اپلیکیشن هزینه کردند.
طبق این گزارش، اسنپ چت و توئیتر نیز با یکدیگر همکاریهایی دارند و امسال از ویژگیهای منحصربفردی در زمینه تولیدکنندگان محتوا خبر دادند. اواخر سال گذشته نیز اسنپ چت روزانه بیش از یک میلیون دلار برای محتواسازان اختصاص داد که به این ترتیب برخی افراد هر روز صدها هزار دلار درآمد کسب میکنند. توئیتر همچنین ابزارهای جدیدی راهاندازی کرده که هدف آنها کمک به درآمدزایی تولیدکنندگان برتر محتواست ودر حال ایجاد گزینه paywall است تا کاربران بتوانند اشتراک ماهانه مطالب اختصاصی را از تولیدکنندگان برتر محتوا خریداری کنند.
در اوایل سالجاری نیز یوتیوب برای پرداخت پول به افرادی که کلیپ تهیه میکنند، از یک صندوق 100 میلیون دلاری رونمایی کرد.
گفتنی است بیشترین تعداد کاربر توئیتر بعد از امریکا، در ژاپن و هند قرار دارد و به طور متوسط روزانه 500میلیون توئیت، هر ثانیه 6هزار توئیت و هر دقیقه 350هزار توئیت ارسال میشود. به بیان دیگر هرسال بیش از 200میلیارد توئیت بر بستر این پلتفرم انجام میگیرد. توئیتر از عکس، متن، گیف و ویدیو پشتیبانی میکند و توئیتهای حاوی ویدیو 6برابر نسبت به توئیتهای حاوی عکس و 3برابر نسبت به توئیتهای حاوی گیف ریتوئیت میشوند.
یوتیوب هم تقریباً 1.86میلیارد کاربر دارد و هر دقیقه، 500دقیقه ویدیو روی آن آپلود میشود که هر ساعت معادل 30هزارساعت ویدیو است. یوتیوب 21درصد ترافیک استریم ویدیوی جهانی را به خود اختصاص داده است و 69درصد مشتریان یوتیوب برای مشاهده ویدیوهای اختصاصی مورد نظر خود پول پرداخت میکنند.

دولت الکترونیک ابزاری برای ایجاد شفافیت
شهره ناصری
مجری سامانه رصد و پایش مدیریت ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی
یکی از اهداف اصلی دولت یازدهم و دوازدهم خدمترسانی بهتر و ایجاد شفافیت در تمام اقدامها بوده است. پروژههای دولت الکترونیک یکی از ابزارهای مهم در دستیابی به این چشمانداز هستند. بنابراین از ابتدای شروع به کار، این موضوع مد نظر دولت تدبیر و امید بوده است.
در حال حاضر پیشرفت پروژههای اولویتدار دولت الکترونیک نزدیک به 70 درصد است. شروع به کار تعداد کمی از این پروژهها مانند امضای الکترونیک یا دفاتر پیشخوان پیش از دولت یازدهم و دوازدهم بوده است. با این حال راهاندازی و توسعه تقریباً تمامی این پروژهها بویژه در دولت یازدهم و همزمان با رشد دسترسی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت صورت پذیرفته است.
تا پایان دولت یازدهم اقدامهای قابل توجهی در این حوزه صورت پذیرفت که از جمله آن میتوان به این موارد اشاره کرد.: مواردی که در انتهای دولت یازدهم شروع شد و در دولت دوازدهم بهصورت عملیاتی بهکار گرفته شد شامل راهاندازی سامانه تدارکات دولت الکترونیک در شهریورماه 1392، اتصال تمام بیمارستانها در طرح سلامت به نظام سلامت الکترونیک در سال 1393، پوشش کامل الکترونیکی شناسه ملی اشخاص حقوقی در سال 1393، راهاندازی گذرگاه عمومی خدمات دولتی GSB در سال 1395، بهرهبرداری از پایگاه اطلاعات و استعلامات مجوزها در سال 1395، بهرهبرداری از سامانه پنجره تجاری کشور در سال 1395، رونمایی از پروژه بیمه الکترونیک در سال 1396، رونمایی از سامانه کارپوشه ملی ایرانیان در سال 1396، ایجاد و توسعه زیرسامانههای جامع حملونقل در سال 1396، بهرهبرداری از پروژه دولت همراه در سال 1396 و اجرای تمام فعالیتهای مالیاتی در قالب سامانه سنیم در سال 1396.
پساز استقرار دولت دوازدهم، در راستای یکپارچگی و توسعه سریعتر پروژهها درسال 1397، تعداد 23 پروژه بهعنوان پروژههای اولویت دار دولت الکترونیک توسط هیأت دولت مصوب شد. دستاورد این اقدام، تسریع در راهاندازی و رونمایی تعداد قابل توجهی از این پروژهها بود. بهعنوان مثال: بهرهبرداری از سامانه تدارکات دولت الکترونیک با پوشش تمام معاملات در سال 1397، راهاندازی تمام سامانههای مرتبط با دفاتر پیشخوان در سال 1398، تکمیل گام نخست و طراحی و پیادهسازی گام دوم مالیات الکترونیک در سال 1398، رونمایی از پرونده سلامت الکترونیک و پروژه نسخهنویسی و نسخهپیچی آنلاین در سال 1398، رونمایی از درگاه ملی مجوزهای کشور در سال 1398، استقرار و عملیاتیسازی سامانه مدیریت حسابرسی کل خزانه در سال 1398، پیشبرد سامانه مبارزه با قاچاق، حذف دفترچههای بیمه در سال 1399، ایجاد سامانه یکپارچه حملونقل در سال 1398، توسعه سیستم یکپارچه نظارت بر رشتههای بیمهای در سال 1399، راهاندازی سامانه استعلام مدارک تحصیلی در سال 1399، ارائه سرویس کدپستی آنلاین در بیش از 600 شهر کشور در سال 1399، تجهیز بسیاری از سامانههای دولتی به امضای الکترونیک مانند سامانه جامع تجارت و سامانه تدارکات دولت الکترونیک در سال 1399، راهاندازی 9 سامانه مدیریت نظام اداری و خدمات دستگاههای اجرایی به کارکنان در سال 1399، تبدیل تمام حسابهای اشخاص و تسهیلات به حسابهای متمرکز در سال 1399، تکمیل فرایند الکترونیکی هویت اشخاص حقوقی در سال 1399، رونمایی از ابعاد مختلف سامانه جامع تجارت در سال 1399، رونمایی از سامانه مدیریت زمین در سال 1399.
در راستای اطلاعرسانی خدمات دولت الکترونیک به مردم و همچنین رصد و پایش این پروژهها، معاونت سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات ایران بهعنوان مجری طرح رصد و پایش پروژههای اولویتدار دولت الکترونیک کشور، اقدام به راهاندازی دفتر کنترل پروژه PMO این پروژهها کرد و در ادامه برای سهولت دسترسی شهروندان به وضعیت پیشرفت این پروژهها، سامانهای راهاندازی کرده است.
راهاندازی این سامانه موجب انسجام بیشتر پروژهها و ایجاد یکپارچگی در آنها و افزایش شفافیت شده است که در نشانی https://emonitor.ito.gov.ir برای عموم مردم قابل مشاهده است.
همچنین از دیگر دستاوردهای مشهود دولت الکترونیک، مجموعه اقدامات و گزارشهای آماری است که در دوره اپیدمی کرونا بشدت تصمیمساز بود که همه اینها بر پایه زیرساختهای مهیا شده در چند سال اخیر بوده است.
هدف اصلی از توسعه دولت الکترونیک خدمتدهی مؤثرتر به مردم و ایجاد شفافیت بیشتر در حوزه خدمات است. هنوز تا دستیابی به سطح مناسب راهی طولانی در پیش است. آنچه مشخص است تا امروز بسیاری از این پروژهها زیرساختشان آماده شده، زیرساختی که آماده واگذاری به دولت آینده است که امید داریم که با روی کار آمدن دولت جدید بخشهای باقیمانده این خدمات تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
در این راستا مشارکت و مطالبه همه شهروندان میتواند به ارتقای کیفیت خدمات و همچنین افزایش شفافیت و جلوگیری از تخلفات کمک شایانی داشته باشد.
از طرفی دیگر نیز زمان آن رسیده که دولت و سازمان دولتی با آزادسازی دادههای خود نه تنها امکان دریافت خدمت مناسبتر برای شهروندان را فراهم کنند، بلکه انرژی و توان خود را به جای عرضه اپها و سامانههای ارائه خدمات دولت الکترونیکی، بر بهاشتراکگذاری داده بگذارند، چرا که تا امروز بیش از 1000 خدمت دولتی الکترونیکی شده و در مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران موجود است و بخش خصوصی نیز میتواند از ترکیب دادههای آزادسازیشده خدمات بهتری ارائه دهد و این همان چیزی است که G2B2C نامیده میشود.
سیاستی که در سازمان فناوری اطلاعات ایران در پیش گرفته و حتی پلتفرم Public GSB یا همان سکوی سروا را بر اساس آن ایجاد کرده است. سکویی که امروز بیش از ۲۰۰ استارتاپ و اپلیکیشن به آن متصل هستند؛ هرچند راضی کردن سازمانهای دولتی برای تغییر نگاه کار سادهای نیست، خصوصاً اگر قدرتی هم برای این تغییر نگاه وجود نداشته باشد؛ اما مطالبه عمومی جریانی است که قدرتاش از هر سازوکار دیگری بیشتر است.

چگونه درایو مخفی و رمز دار بسازیم؟
شاید برای شما هم تاکنون پیش آمده باشد که فایلها، اسناد و مدارک محرمانهای دارید و میخواهید به امنترین شکل ممکن روی سیستم از آنها نگهداری کنید بدون این که کسی بتواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. یکی از بهترین روشها برای تحقق این امر استفاده از نرم افزار Secret Disk است.
کار این نرم افزار، ایجاد و ساخت درایو و پارتیشن مخفی و قفل شده روی ویندوز است. به کمک نرم افزار Secret Disk میتوانید درایوهای اضافی روی سیستم خود ایجاد کرده و در عرض چند ثانیه آنها را مخفی کرده و سپس با رمز عبور قفل کنید. درنهایت میتوانید فایلها و پروندههای خود را در درایوهای مخفی قرار دهید تا از دید عموم خارج شوند. در حقیقت هدف اصلی این برنامه، ایجاد یک محیط ایمن برای شماست تا دیگران نتوانند فایلهای شخصی و محرمانهتان را مشاهده کنند. همانطور که گفته شد در Secret Disk علاوه بر مخفی کردن درایو، میتوانید برای آن رمز عبور نیز قرار دهید که این موضوع خود باعث بالا رفتن امنیت آن میشود.
گفتنی است درایوهای مخفی هیچ تفاوتی با درایوهای معمولی ویندوز ندارند و فقط بهصورت مخفی درآمدهاند.
همچنین با توجه به ساده بودن رابط کاربری برنامه، ایجاد درایوهای مخفی بسیار آسان است و شما میتوانید تنها در چند ثانیه یک درایو مخفی ایجاد کنید. از ویژگیهای نرم افزار Secret Disk میتوان به ایجاد درایوهای مخفی در ویندوز، ساده بودن کار با آن و انتقال پروندههای محرمانه به درایوهای مخفی اشاره کرد.
همچنین اگر سیستم به هر دلیلی خاموش شود این نرم افزار کل سیستمتان را قفل میکند و تنها شما میتوانید آن را دوباره راه بیندازید به این ترتیب کسی نمیتواند از این فرصت برای شبیخون زدن به دیتای شما استفاده کند. اگر شما هم علاقه مندید این نرم افزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را بهصورت رایگان از وب سایت P30world.com بارگذاری کنید.

اخبـــــار
نسل پنجم اینترنت همراه با دولت دوازدهم آغاز شد
دو سال پیش بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام خبر برگزاری «جلسات خوب» درباره زیرساختهای۵G وعده راهاندازی نسل پنجم اینترنت تلفن همراه، با وجود تحریمهای امریکا را داد.
به گزارش «ایران»، در آن زمان «محمدجواد آذری جهرمی» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جلسات خوبی درباره زیرساختهای ۵G داشتیم. جهش بزرگی برای کشور خواهد بود. اگرچه تحریمهای امریکا سرعت ما را کم میکند اما همانگونه که در یک سال گذشته به طور میانگین هر روز به ۲۰ روستا دسترسی دادیم و ۸۰ درصد تکالیف شبکه ملی محقق شد، ۵G را هم راه میاندازیم.»
این خبر خوب در سال ۹۹ با راهاندازی مراکز ۵G در شیراز، کیش، مشهد و تهران بهصورت نمونه و پایلوت تحقق یافت. برخی از شرکتها معتقدند ظرفیت نسل آینده چیزی بین ۱۰۰ تا یکهزار برابر ظرفیت کنونی بوده و اشیای متصل به اینترنت بیشترین استفاده را از این ظرفیت خواهند برد. شاید ملموسترین مثالی که میتوان برای چگونگی تغییر زندگی در آینده با حضور ۵G زد، بخش حمل و نقل باشد؛ جایی که دیگر حتی لازم نیست اتومبیل خود را برانیم. تشخیص برخورد، مسیریابی لحظهای، مدیریت ترافیک از راه دور و سیستمهای ترمز خودکار تنها بخشی از قابلیتهایی هستند که میتوان با حضور فناوری ۵G متصور شد.
یکی از برجستهترین ویژگیهایی که برای فناوری ۵G پیشبینی میشود، پایداری و ثبات آن است. دقت و سرعتی که حتی میتوان از آن در عملهای جراحی حساس استفاده کرد. جراحی از راه دور به دلیل حساسیت آن نیاز به یک شبکه مطمئن و پایدار دارد که نسل پنجم تلفن همراه این امکان را در اختیار پزشکان قرار میدهد که از راه دور و در شرایط بحرانی بتوانند به بیماران کمک و تحول مهمی را در حوزه درمان ایجاد کنند.
در آینده نزدیک بیشتر اشیا بر بستر اینترنت به هم متصل میشوند و اتصال این حجم گسترده از لوازم هوشمند به یکدیگر به ظرفیت مخابراتی و پهنای باند قابل ملاحظهای نیاز دارد. همین مسأله اهمیت ۵G را نشان میدهد. بنابراین در آیندهای نزدیک با استفاده از فناوری ۵G و گوشی هوشمند خود میتوانید از کیلومترها دورتر، لوازم خانگی خود را کنترل کرده و به عنوان مثال آنها را خاموش یا روشن کنید. توسعه فناوری ۵G نیاز به سرمایهگذاری سنگینی دارد و در کشورهای مختلف نیز برنامههایی برای توسعه کاربردهای آن و ایجاد بازار انجام دادهاند. ما در ایران در حوزه ۵G در ابتدای مسیری هستیم که در دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و دولت آینده باید به سرعت با توسعه کاربردهای این فناوری و ایجاد بازار مناسب، به جذابیت سرمایهگذاری در این حوزه کمک کند.
نفوذ به گوشیهای همراه با نرمافزار جاسوسی پگاسوس
روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات امریکایی اعلام کرد شرکت فناوری صهیونیستی «اناساو» که سازنده نرمافزار جاسوسی «پگاسوس» است دادههای خود را با رژیم صهیونیستی به اشتراک میگذارد.
به گزارش ایرنا، یک مقام امریکایی که نامی از آن برده نشده است، گفت: بدون شک شرکت «ان اس او» اطلاعات حساس امنیت ملی را با دولت اسرائیل به اشتراک میگذارد. وی افزود: دولتها در سراسر جهان معتقدند شرکت «اناساو» با دولت اسرائیل همکاری میکند. جنجال نرمافزار جاسوسی پگاسوس از هفته جاری و پس از انتشار گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی در مورد نفوذ این نرمافزار جاسوسی به گوشیهای همراه چندین فعال سیاسی، خبرنگار و مقام سیاسی در جهان آغاز شد. تحقیقات جامع بیش از ۱۷ سازمان خبری نشان داد که از نرمافزار جاسوسی موسوم به «پگاسوس» ساخت شرکت فناوری صهیونیستی «اناساو» برای جاسوسی از گوشیهای همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمداران در سراسر جهان استفاده شده است. طبق گزارش «سیانبیسی» یکی از شخصیتهای مهم که گوشی او توسط این نرمافزار جاسوسی هک شده است، نامزد جمال خاشقجی است که توسط عاملان حکومت سعودی در سال ۲۰۱۸ به قتل رسید.
کشورهایی که بیشترین استفاده را از این نرمافزار انجام دادهاند شامل جمهوریآذربایجان، بحرین، مجارستان، هند، قزاقستان، مکزیک، مراکش، رواندا، عربستان سعودی و امارات میشوند.
محققان توانستند بیش از هزار نفر را از طریق تحقیق و مصاحبه در چهار قاره شناسایی کنند: چندین نفر از اعضای خانواده سلطنتی عرب، حداقل ۶۵ مدیر بازرگانی، ۸۵ فعال حقوق بشر، ۱۸۹ روزنامه نگار و بیش از ۶۰۰ سیاستمدار و مقام دولتی، در میان افرادی بودند که گوشی آنها با نرمافزار پگاسوس هک شده بود. اولین بار برنامه جاسوسی اسرائیلی «پگاسوس» در سال ۲۰۱۶ فاش شد؛ هنگامی که از سوی یکسری برنامههای جاسوسی بسیار پیشرفته، تلفن همراه «احمد منصور» فعال اماراتی هک شد که در پی آن منصور بازداشت و تاکنون زندانی شده است. بارزترین ویژگی این برنامه، فناوری «ZERO click» یا هک گوشی بدون تماس کاربر با لینک مشکوک است و پیشرفتهترین تکنیک برای هک گوشی و جاسوسی از کاربران آن بدون آگاهی آنها بوده، زیرا بسیار گران و قیمت آن بیش از سه میلیون دلار است.

روباتها یک گام به انسانها نزدیکتر شدند
علیرضا احمدی- هر روز بر میزان استفاده از روباتها در جنبههای مختلف زندگی بشر افزوده میشود. حالا دیگر روباتها در صنایع، کشاورزی، ساختوساز، مراقبتهای پزشکی، جراحی و... مورد استفاده قرار می گیرند و هرچند تلاش میشود تا روباتهای ساخت بشر ارتباط نزدیکی با انسانها داشته باشند اما هنوز هم بهنظر میرسد تا رسیدن به این مرحله راه درازی در پیش باشد. استفاده از روباتها بهعنوان همدم و پرستار افراد سالمند در برخی کشورها مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. اما این روباتها بیشتر وظیفه همنشینی با سالمند یا کودک، سرگرم کردن وی، یادآوری داروها و همچنین تشخیص خطرات احتمالی مانند زمین خوردن و... را بهعهده دارند.
اگر بخواهیم یک روبات، لباسی را به تن فرد سالمند، کودک یا فردی کند که از نظر جسمی و حرکتی با مشکلاتی روبهروست، این موضوع کمی بغرنجتر میشود. اما بتازگی یک گروه از دانشمندان دانشگاه MIT در اینباره گامهای بزرگی برداشتهاند و از یک بازوی روباتیک رونمایی کردهاند که میتواند بدون تماس با بدن، یک لباس را به تن فرد کند. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که بازوهای روباتیک غالباً میدان نسبتاً بزرگتری برای عملکرد خود نیاز دارند و احتمال تماس روبات با پوست بدن انسان و زخمی کردن احتمالی یا زمین خوردن وی وجود دارد. در ساخت این روبات، از هوش مصنوعی و ماشین یادگیری استفاده شایان توجهی شده است تا روبات بتواند یک ژاکت را به تن یک انسان کند. در واقع نوعی یادگیری ماشینی، یادگیری روباتها را تقویت میکنند و به بازوی روباتیک اجازه میدهد در حرکتهایی با میدان بستهتر دقت بیشتری داشته باشد. شاید بهنظر برخی، این موضوع چندان مشکل نباشد اما واقعیت این است که چنین موضوعی نیاز به توجهی ویژه به جزئیات بسیار دارد تا احتمال خطا در عملکرد روبات بشدت پایین بیاید. این روبات در کنفرانس علوم روباتیک 2021 که بهصورت مجازی برگزار شد، به نمایش درآمد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
همکاری یک میلیارد دلاری فیس بوک با تولیدکنندگان محتوا
-
دولت الکترونیک ابزاری برای ایجاد شفافیت
-
چگونه درایو مخفی و رمز دار بسازیم؟
-
اخبـــــار
-
روباتها یک گام به انسانها نزدیکتر شدند

اخبارایران آنلاین