
معاون زیرساخت کلیدی عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گفت و گو با «ایران»:
امضای الکترونیکی در کشور با شیوع «کرونا» رشد کرد
سوسن صادقی
خبرنگار
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از رشد ۲۲۴ درصدی صدور گواهی امضای الکترونیکی در سال ۹۹ خبر داد در این رابطه با «رضا جوادی نیا»، معاون زیرساخت کلیدی عمومی امضای الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور گفت و گو کرده ایم که میخوانید.
مرکز صدور گواهی الکترونیکی فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرده است؟
این مرکز به عنوان یک مرکز منحصر بهفرد است که نقش اصلی در توسعه زیرساخت کلید عمومی و کاربردهای آن را دارد و با مجوز شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی کشور در اسفندماه سال 86 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و به متقاضیان برای کاربردهای مختلف، خدمات گواهی امضای الکترونیکی ارائه میکند.
از ابتدای آغاز رسمی فعالیت این مرکز تاکنون چه میزان امضای الکترونیکی صادر شده است؟
در مجموع بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار گواهی امضای الکترونیکی برای کاربران نهایی صادر شده که بیشترین رشد به سال 99 تعلق دارد. در سال 99، 590 هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که رشد 224 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 98 نشان میدهد.
چرا پیش از سال 98 میزان صدور گواهی امضای الکترونیکی چشمگیر نبود؟
به هر حال هر تکنولوژی جدیدی دارای سیر تکاملی است و اینطور نیست که رشدی در این سالها در صدور گواهی امضای الکترونیکی نداشتیم بلکه با شیب ملایمی در حال رشد بود و این رشد تا سال 92 به صدور 100 هزار امضای الکترونیکی رسید ولی باید گفت که پیش از این، متولیان سامانههای دولتی تنها به مکانیزه و الکترونیکی کردن کارها اکتفا کرده بودند و متولیان متوجه نبودند که صرف الکترونیکی کردن سامانهها کافی نیست و باید با اضافه کردن زیرساخت امنیتی مانع از وقوع مخاطرات در آن شد. بنابراین وقتی زیرساختهای کلید عمومی تکمیل شد، خود دست به کار شدیم و به دنبال اضافه کردن زیرساخت امنیتی با امضای الکترونیکی در سامانههای الکترونیکی دولت برآمدیم تا سامانههای دولت قابلیت استنادپذیری و انکارناپذیری داشته باشند و بحثهای امنیتی هم رعایت شوند تا هم از مخاطرات در این سامانهها جلوگیری شود و از سوی دیگر شاهد توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه تجارت الکترونیکی به صورت امن باشیم.
مهمترین عامل رشد امضای الکترونیکی را در رفع چه موانعی میدانید؟
رشد را در حذف احراز هویت حضوری به دلیل شیوع بیماری کرونا میدانیم. با رشد تکنولوژی و استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و میز خدمت و استعلامهای الکترونیکی، احراز هویت غیرحضوری شده و شکل قانونی به خود گرفته بنابراین بحث اضافه شدن زیرساخت کلید عمومی امضای الکترونیکی نیز به سامانهها اضافه شد تا بحث استنادپذیری نیز صورت بگیرد.
به اجرای چندین پروژه در سال 99 اشاره کردید که عامل رشد استفاده از امضای الکترونیکی شدند، چه پروژههایی به امضای الکترونیکی مجهز شدند؟
چندین سامانه زیرساخت کلیدی عمومی گواهی امضای الکترونیکی را به سامانههای خود اضافه کردند مانند ارائه تسهیلات در دوران کرونایی بانک ملی به کسب و کارها (282 هزارتا)، اجرای سفته الکترونیکی (200 هزارتا سفته الکترونیکی)، توثیق مکانیزه سهام عدالت (90 هزارتا)، صدور بارنامه برخط سازمان راهداری، خرید دستگاههای اجرایی از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و فراهم شدن برگزاری مناقصهها با امضای الکترونیکی و .... این اقدامها هم از طریق تعریف گواهی امضا روی تلفن همراه از طریق اپلیکیشنها (مانند ایوا بانک ملی) و احراز هویت غیرحضوری و با استعلام از ثبت احوال، اسناد و شرکتها و سرویس شاهکار سازمان فناوری اطلاعات میسر شد.
برای فراگیر شدن امضای الکترونیکی در دولت الکترونیکی چه اقدامهایی باید صورت بگیرد؟
از آنجایی که تعداد سامانههایی که به این زیرساخت کلیدی عمومی مجهز شدهاند، اندک هستند باید سامانههای دستگاههای اجرایی بیشتری به این زیرساخت تجهیز شوند. در همین راستا، در پروژههای 23 گانه اولویت دار دولت الکترونیک از سوی قانونگذار به دستگاههای متولی دارای سامانه تأکید شده که باید انکارناپذیری و استنادپذیری را به وسیله امضای الکترونیکی به سامانههای خود اضافه کنند و به صرف الکترونیکی کردن اکتفا نکنند بنابراین اگر تمام دستگاهها به این زیرساخت مجهز شوند، شاهد فراگیر شدن امضای الکترونیکی در کشور خواهیم شد.
چند سطح امضای الکترونیکی برای انکارناپذیری و استنادپذیری تعریف شده است؟
طبق مصوبات سند سیاستهای امضای الکترونیکی کشور، 4 سطح اطمینان برای صدور گواهی امضای الکترونیکی تعریف شده که از سطح یک شروع شده و هرچه تعداد سطحها بالاتر میرود و به سطح 4 میرسد، الزامات امنیتی آن بیشتر و قوی تر میشود. البته اینکه کدام خدمت دارای چه سطح امنیتی از امضای الکترونیکی باشد، معین نشده و انتخاب سطح به متولی سامانهها سپرده شده و آنها تشخیص میدهند که چه سطحی از اطمینان امضای الکترونیکی را برای خدمتهای خود انتخاب کنند.
آیا آماری از میزان صدور گواهی امضای الکترونیکی در سال جاری دارید که نشان دهنده ادامه روند رو به رشد استفاده از این زیرساخت کلیدی عمومی باشد؟
در سه ماهه اول سال 1400 در ادامه پروژه بانک ملی در ارائه تسهیلات غیرحضوری به دلیل شیوع بیماری کرونا، 431 هزار امضای الکترونیکی صادر شده است. همانطور که گفتم اگر دیگر سامانهها هم سریعتر این زیرساخت را اضافه کنند، شاهد رشد انفجاری در این زمینه خواهیم بود.
مشتریان خواهان دریافت گواهی امضای الکترونیکی چه بخشهایی هستند؟
متقاضیان امضای الکترونیکی میتواند شامل هر دو بخش خدمات دولتی و خصوصی باشد. تاکنون 7 مرکز میانی برای صدور گواهی امضای الکترونیکی از مرکز ریشه مجوز دریافت کردهاند که 4 مرکز میانی برای دستگاههای دولتی و 3 مرکز برای بخش خصوصی امضای الکترونیکی صادر میکنند.
صدور امضای الکترونیکی چه تبعات مثبتی برای کسب و کارهای بخش خصوصی به خصوص کسب و کارهای مجازی دارد؟
کسب و کارهای بخش خصوصی و به خصوص مجازی دارای مخاطرات زیادی در فضای مجازی هستند. دراین فضا سوء استفادهها و جعلهای زیادی اتفاق میافتد. اگر بخش خصوصی سامانههای خود را به این زیرساخت کلید عمومی یعنی امضای الکترونیکی مجهز کند، میتواند از سوء استفادهها و خسارتهایی که در بخش مجازی به مردم وارد میشود، جلوگیری کند.
برای فراگیر شدن امضای الکترونیکی چه دستوراتی در دست اقدام است؟
قرار است درسال 1400 چند سامانه ملی دیگر را به این زیرساخت کلیدی عمومی یعنی امضای الکترونیکی مجهز کنیم؛ پروژههایی مانند پروژه «سارا» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانههای کارگزاریها و شرکتهای بورسی، برگزاری مجامع و رأی گیری الکترونیکی، شهرداریها و نظام مهندسی و ... در دست اقدام هستند.
گفته میشود در حوزه صدور امضای الکترونیکی چندین متولی وجود دارد متولی اصلی صدور مجوز امضای الکترونیکی کدام نهاد است؟
طبق قانون تجارت الکترونیکی مصوبه سال 82 مجلس و آیین نامه اجرایی ماده 32 ذیل آن، مرکز ریشه کشور، متولی اصلی و تنها مرجع صدور گواهی امضای الکترونیکی است. سایر مراکز در حکم مرکز میانی هستند و هیچ مرکز ریشه برای این کار از سوی شورای سیاستگذاری به هیچ دستگاه اجرایی داده نشده است. هر مرکزی بخواهد در این زمینه فعالیت کند، باید از این شورا مجوز بگیرد. البته تنها جایی که اکنون بدون مجوز از شورا فعالیت میکند، بانک مرکزی است و موازی کاری میکند و مردم را دچار سردرگمی کرده که باید کار را متوقف کند و از شورا مجوز بگیرد. به هر حال پیش از این زیرساخت امضای الکترونیکی شکل گرفته و برای آن هزینه شده و نیازی به هزینه کردن دوباره از سوی دیگر دستگاهها نیست.
برای رشد استفاده از امضای الکترونیکی و انجام کارها به صورت غیرحضوری به خصوص در شرایط کرونایی درخواست شما از دستگاههای اجرایی چیست؟
درخواست ما از دستگاههای اجرایی این است که در این شرایط کرونایی خدمات خود را به سمت غیرحضوری سوق دهند و برای انکارناپذیری و استنادپذیری هم از زیرساخت کلیدی عمومی یعنی امضای الکترونیکی استفاده کنند چون اگر مشکلی هم پیش بیاید در محاکم قضایی قابل دفاع است.
اضافه کردن زیرساخت کلیدی عمومی چه تبعات مثبت دیگری در بردارد؟
نه تنها از جعل اسناد و ... جلوگیری میکند، بلکه در مصرف کاغذ صرفه جویی میشود. پیش از این باید امضایهایی روی کاغذ زده و به همراه مستندات اسکن شده و در سیستم الکترونیکی بارگذاری میشد که در کل با روح الکترونیکی شدن در تضاد بود. بنابراین با اضافه شدن امضای الکترونیکی و انکارناپذیری و استنادپذیری در مصرف کاغذ صرفهجویی میشود. به علت غیرحضوری شدن انجام کارها شاهد حضور کمتر مردم در دستگاههای اجرایی بوده و ضمن رفت و آمد اندک مردم در شهر، از شیوع بیماری کرونا هم جلوگیری میشود و خود کارکنان هم از این بیماری در امان خواهند بود.
وزیر ارتباطات:
۱۰۰ درصد شهروندان ایرانی به اینترنت متصل هستند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: از نظر جمعیتی ۹۸.۵ روستاییان و ۱۰۰ درصد شهروندان ایرانی به اینترنت متصل هستند.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری)، تعداد روستاهای دارای ارتباط (هر نوع از ارتباط) در کشور امروز به ۵۲ هزار روستا رسیده و تعداد اشتراکهای روستایی از ۳ میلیون اشتراک گذشته است. ۴۴ هزار روستا و ۸۲ هزار کیلومتر جاده اکنون تحت پوشش همراه اول و ۱۸ هزار روستا و ۶۴ هزار کیلومتر جاده تحت پوشش ایرانسل است.
شاخص دیگری که در این بین توسط سازمان تنظیم مقررات مورد بررسی قرار گرفته، وضعیت شاخص مکالمات موفق (ASR) است که اغلب اپراتورها توانستهاند درصد خوبی را به خود اختصاص بدهند. ضریب نفوذ ارتباطات سیار در ایران اکنون از مرز ۹۲ درصد گذشته و تعداد مشترکین ۷۷میلیون اشتراک را پشت سر گذاشته است. ضریب نفوذ همراه اول در اینترنت نسل سوم و چهارم در کشور ۳۷ میلیون مشترک و ایرانسل ۳۵ میلیون مشترک است. رایتل نیز در این میان سهم ۳ میلیونی دارد. اینترنت تا هفت سال قبل تنها ۱۱ درصد روستاهای کشور را فرا گرفته بود، اما توسعه ارتباطات روستایی امروز آن را به بیش از ۹۷ درصد رسانده است. اکنون اتصال به شبکه ملی اطلاعات در ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فراهم است و تا پایان دولت ۱۰۰درصد آن تکمیل خواهد شد.
تأثیر فیس بوک و اینستاگرام بر عادت خرج کردن
نتایج نظرسنجی سال گذشته «مینت »نشان داد بیش از یک سوم امریکاییها اذعان میکنند که رسانه اجتماعی بر عادتهای خرج کردن آنها تأثیر گذاشته است.
بهگزارش ایسنا، با این حال ۶۴ درصد به این فکر میکنند که چطور دوستانشان میتوانند از پس هزینه سفرهای مسحورکننده و خودروهایی که تصاویرشان را در فضای آنلاین پست میکنند، بربیایند. واضح است که رقابت با کل گروه اجتماعی، باعث ته کشیدن سریع پول خواهد شد، اما برنت وایس، هم مؤسس شرکت مشاوره مالی «فسِت ولث» میگوید: اشتباه واقعی در وهله نخست باور آنچه است که در فضای آنلاین مشاهده میکنید.
بهگفته این مشاور مالی، فراموش کردن این که فیسبوک و اینستاگرام هرگز کل ماجرا را به ما نمیگویند، راحت است. اگر به رسانه اجتماعی بچسبیم، زندگی کاملاً متفاوتی را بهتصویر میکشد ؛ واقعیتی که به ما نشان داده میشود نیست.