
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

سرمایه گذاری 1/5 میلیارد دلاری غول های فناوری در اینترنت زیردریایی
میترا جلیلی
خبرنگار
غولهای فناوری برای تأمین اینترنت جهان، در اعماق اقیانوسها تلاشها و همکاریهایی گسترده دارند که با شیوع کرونا این تلاشها نیز افزایشی چشمگیر داشته و طرحهای جدیدی کلید خورده است. در ۵سال گذشته گوگل، فیس بوک، آمازون و مایکروسافت بیش از ۱.۵میلیارد دلار در ساخت کابلهای زیردریایی اینترنت هزینه کردهاند تا همه قارههای دنیا بتوانند آنلاین باشند و البته در این زمینه، گوگل پیشتاز است.
یک کابل 20هزار کیلومتری
این که شما میتوانید یک عکس را در فیس بوک یا ویدیو در YouTube ارسال کنید و در هر نقطه از جهان قابل مشاهده باشد، شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد اما واقعیت این است که تحقق این موضوع، نیاز به اتفاقاتی گسترده در اعماق اقیانوسها دارد. دسترسی ما به اینترنت به هزاران مایل کابل زیردریایی که از اقیانوسهای جهان عبور میکند وابسته است. درواقع این کابلها برای رساندن اینترنت به نقاط مختلف جهان لوله کشی شدهاند و بهتر است بدانید که 98درصد از کل ترافیک اینترنت بین الملل از طریق همین کابلها تأمین میشود. برخی ازاین کابلهای زیردریایی بین کشورهای همسایه پلی ایجاد کرده همچون کابل زیردریایی CeltixConnect که 131کیلومتر طول دارد و اینترنت را از ایرلند به بریتانیا میرساند اما برخی دیگر از کابلهای زیردریایی طول بسیار بیشتری دارند که از آن میتوان به کابل آسیا-امریکا اشاره کرد که طول 20هزار کیلومتری دارد و این قارهها را به هم پیوند میدهد.
این کابلها فیبرهای نوری با قطری به باریکی موی سر دارند و در هسته هر کابل زیردریایی، چندین فیبر نوری دیده میشود که با چندین لایه محافظتی پوشانده شده تا از صدمات احتمالی در طول مسیر همچون گاز گرفتن کوسهها، پارگی کابلها بهدلیل مواجهه با لنگر یا پره موتورهای کشتیها، صید ترال و... در امان بمانند.
4.66میلیارد کاربر اینترنت در جهان
با شیوع کرونا و اتکای بیشتر مردم جهان به اینترنت، تعداد کاربران جهان به 4.66میلیارد نفر رسیده که این رقم از افزایش 316میلیونی کاربران نسبت به ژانویه 2020 نشان دارد و میتوان گفت که ضریب نفود اینترنت درحال حاضر 59.5درصد است.
از این میان 4.20میلیارد نفر یعنی 53درصد کل جمعیت جهان حداقل کاربر یکی از شبکههای اجتماعی در دنیا هستند که این شاخص هم نسبت به ژانویه 2020 حدود 490میلیون افزایش کاربر داشته و البته باید گفت که کووید 19 عامل پیشران در این شاخص بوده است. فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان به شمار میرود و2.85میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد، بنابراین تعجبی ندارد که نام این شرکت در میان کمپانیهای توانمند در زمینه تولید اینترنت از طریق کابلهای زیردریایی قرار داشته باشد. ازسوی دیگر با توجه به این که بخش عمده کاربران اینترنت از گوگل به عنوان موتورجست و جو استفاده میکنند این غول دنیای فناوری تلاشهای فراوانی برای تأمین اینترنت و محافظت از کابلهای زیردریایی اینترنت داشته است. زمانی، شرکتهای مخابراتی و تلکام پشتیبان اصلی چنین پروژههای پیچیده و گران قیمتی بودند اما اکنون غولهای فناوری شروع به سرمایه گذاری جدی در کابلهای زیر دریا کردهاند.TeleGeography تخمین میزند که ارائه دهندگان محتوا همچون گوگل، فیس بوک، آمازون و مایکروسافت در پنج سال گذشته بیش از 1.5 میلیارد دلار (1 میلیارد پوند) برای ساخت کابل هزینه کردهاند.
گوگل پیشتاز کابلهای زیردریایی
باید گفت که ازسال 2016 تاکنون رشد انفجاری در سرمایه گذاری برای کابلهای زیردریایی آغاز شده و غولهای فناوری ازجمله فیس بوک و آمازون اقدام به ساخت کابلهای خصوصی کردند تا بتوانند از سرویسهای ابری خود پشتیبانی کنند.درحال حاضر فیس بوک، گوگل و در حدی بسیار کمتر مایکروسافت و آمازون بزرگترین سازندههای کابلهای زیردریایی هستند و میتوان گفت که به صورت چراغ خاموش، مهم ترین بخشهای اینترنت جهان را خریداری کردهاند.
گوگل در بیش از 100هزار کیلومتر کابل زیردریایی سهیم است که معادل 8.5درصد از کابلهای جهان میشود. همچنین این شرکت تقریباً تنها کمپانی محسوب میشود که سهمیه اختصاصی کابل زیردریایی دارد با حدود 17هزار کیلومتر که معادل 1.4درصد کل کابلهای زیردریایی جهان میشود. گوگل با کمک کابل Curie، شیلی را به ایالات متحده متصل میکند و ازطریق کابل Dunant نیز که با همکاری کمپانی SubCom نصب شده است اتصال ایالات متحده و فرانسه را فراهم میکند.گوگل دو پروژه بزرگ دیگر نیز در دست دارد که یکی از آنها Equiano نام دارد و از پرتغال به سمت پایین سواحل آفریقا به آفریقای جنوبی میرود و کابل Grace Hopper هم ایالات متحده، انگلستان و اسپانیا را به یکدیگر متصل میکند.
بزرگترین پروژه کابل زیردریایی فیس بوک هم ژوپیتر است که امریکا را به آسیا متصل میکند و البته با آمازون نیز مشارکت دارد و بسیاری معتقدند این دو کمپانی آیندهای روشن در تأمین سرویسهای مورد نیاز آسیا خواهند داشت. مایکروسافت نیز برنامههایی در سر دارد اما اکنون تنها یک کابل زیردریایی با نام MAREA در اختیار دارد که ویرجینیا در امریکا را به بیلبائو در اسپانیا متصل میکند.
«جنگ ابر» در اقیانوسها
«آلن مالدین» مدیر تحقیق در موسسه TeleGeographyمی گوید: دلیل ساده تلاش کمپانیهای فناوری برای پیشی گرفتن از یکدیگر در کابلهای زیردریایی اینترنت، این است که تقاضای این کمپانیها برای پهنای باند، بیش از دیگران است و در این میان گوگل به صورت ویژه تر در حال سرمایه گذاری در تعدادی از کابلهای خود است. بسیاری، این تلاشها را نوعی سرمایه گذاری در سرویسهای رایانش ابری گوگل میدانند که یک فضای ویژه رقابتی در میان شرکتهای بزرگ فناوری محسوب میشود و به همین دلیل هم عبارت «جنگ ابر» را برای توصیف نبرد به منظور صعود بیشتر به کار میبرند. حالا دیگر رایانش ابری به یک تجارت عظیم تبدیل شده است زیرا شرکتها نیازهای محاسباتی و ذخیرهسازی دیجیتال خود را به خدماتی مانند Amazon AWS و Azure مایکروسافت منتقل کردهاند. اطمینان از دسترسی قابل اعتماد به سرویسها و همچنین گسترش دسترسی به مناطق محروم، دو دلیل دیگر این سرمایه گذاریها شمرده میشود. گوگل تاکنون میلیاردها دلار از پلتفرم ابری خود درآمد داشته است و این رقم را برای خرید اینترنت یا توسعه کابلهای زیردریایی هزینه میکند تا پشتیبانی محکم برای اینترنت داشته باشد. گوگل در سال 2018-2019 نیز در زمینه توسعه سرویسهای ابری و همچنین پروژههای زیردریایی رشد بزرگی داشت.
ترس از جاسوسی چین
ایجاد کابلهای اینترنت زیردریایی هرچند موفقیتهای فراوانی داشته اما با چالشهای بسیاری نیز همراه بوده است. یکی از این موارد، نگرانی کمپانیها و غولهای فناوری، از تأثیر منفی مناقشات سیاسی بر این سرمایه گذاریهاست. در همین راستا فیس بوک و گوگل برای ساخت دو کابل زیردریایی جدید که آسیا را به امریکای شمالی متصل میکند برنامههایی دارند. یکی از این طرحها Echo cable نام دارد و قرار است اندونزی را به امریکا متصل کند و دیگری Bifrost که امریکا و سنگاپور را به هم وصل میکند و هر دو در گوام ایستگاههایی خواهند داشت. این کابلها جایگزین پروژههای پیشین میشود که قرار بود دسترسی امریکا به آسیا را ازطریق هنگ کنگ عملی کنند. این طرح در نتیجه نگرانیهای امریکا از جاسوسی چین از ترافیک دیتای کابلهای زیردریایی که قرار بود به هنگ کنگ کشیده شود کنار گذاشته شد و با طرحهای جدید فیس بوک و گوگل جایگزین میشود. به هرحال انتقال اطلاعات و دیتا بین دیتاسنترهای سراسر جهان به عهده همین کابلهای زیر دریایی است و باید برای تأمین امنیت آن تلاش کرد.
«کوین سالوادوری» مدیر شبکه سرمایهگذاری فیس بوک گفت کابلهای جدید ظرفیت اینترنت اقیانوس آرام را تا 70 درصد افزایش میدهند. از پروژههای دیگر میتوان به کابل 37هزار کیلومتری Africa2 فیس بوک اشاره کرد که 23کشور را در آفریقا، خاورمیانه و اروپا به اینترنت متصل میکند و با تکمیل آن، تبدیل به طولانیترین کابل زیردریایی جهان خواهد شد.
در کنار این مشکلات، یکی از دردسرهای متداول که شرکتهای فعال در عرصه اینترنت زیردریاها با آن مواجه هستند نیاز به تعمیر این کابلهاست. کابلهای موجود در زیر دریاها در اثر فعالیتهای بشر یا در اثر اتفاقات طبیعی آسیب میبینند و نیاز به تعمیر پیدا میکنند. به عنوان مثال بتازگی یکی از کشتیهای Marine به تعمیر یک کابل آسیب دیده در سواحل کنگو پرداخت. فعالیت انسانی از جمله صید ترال هم یکی دیگر از دردسرهای بزرگ غولهای فناوری جهان است. در سال 2016 نیز هنگامی که یک کشتی لنگر خود را کشید باعث آسیب رساندن به کابلها شد و دسترسی به اینترنت به جزایر مختلفی به طور موقت مختل شد.
خبرنگار
غولهای فناوری برای تأمین اینترنت جهان، در اعماق اقیانوسها تلاشها و همکاریهایی گسترده دارند که با شیوع کرونا این تلاشها نیز افزایشی چشمگیر داشته و طرحهای جدیدی کلید خورده است. در ۵سال گذشته گوگل، فیس بوک، آمازون و مایکروسافت بیش از ۱.۵میلیارد دلار در ساخت کابلهای زیردریایی اینترنت هزینه کردهاند تا همه قارههای دنیا بتوانند آنلاین باشند و البته در این زمینه، گوگل پیشتاز است.
یک کابل 20هزار کیلومتری
این که شما میتوانید یک عکس را در فیس بوک یا ویدیو در YouTube ارسال کنید و در هر نقطه از جهان قابل مشاهده باشد، شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد اما واقعیت این است که تحقق این موضوع، نیاز به اتفاقاتی گسترده در اعماق اقیانوسها دارد. دسترسی ما به اینترنت به هزاران مایل کابل زیردریایی که از اقیانوسهای جهان عبور میکند وابسته است. درواقع این کابلها برای رساندن اینترنت به نقاط مختلف جهان لوله کشی شدهاند و بهتر است بدانید که 98درصد از کل ترافیک اینترنت بین الملل از طریق همین کابلها تأمین میشود. برخی ازاین کابلهای زیردریایی بین کشورهای همسایه پلی ایجاد کرده همچون کابل زیردریایی CeltixConnect که 131کیلومتر طول دارد و اینترنت را از ایرلند به بریتانیا میرساند اما برخی دیگر از کابلهای زیردریایی طول بسیار بیشتری دارند که از آن میتوان به کابل آسیا-امریکا اشاره کرد که طول 20هزار کیلومتری دارد و این قارهها را به هم پیوند میدهد.
این کابلها فیبرهای نوری با قطری به باریکی موی سر دارند و در هسته هر کابل زیردریایی، چندین فیبر نوری دیده میشود که با چندین لایه محافظتی پوشانده شده تا از صدمات احتمالی در طول مسیر همچون گاز گرفتن کوسهها، پارگی کابلها بهدلیل مواجهه با لنگر یا پره موتورهای کشتیها، صید ترال و... در امان بمانند.
4.66میلیارد کاربر اینترنت در جهان
با شیوع کرونا و اتکای بیشتر مردم جهان به اینترنت، تعداد کاربران جهان به 4.66میلیارد نفر رسیده که این رقم از افزایش 316میلیونی کاربران نسبت به ژانویه 2020 نشان دارد و میتوان گفت که ضریب نفود اینترنت درحال حاضر 59.5درصد است.
از این میان 4.20میلیارد نفر یعنی 53درصد کل جمعیت جهان حداقل کاربر یکی از شبکههای اجتماعی در دنیا هستند که این شاخص هم نسبت به ژانویه 2020 حدود 490میلیون افزایش کاربر داشته و البته باید گفت که کووید 19 عامل پیشران در این شاخص بوده است. فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان به شمار میرود و2.85میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد، بنابراین تعجبی ندارد که نام این شرکت در میان کمپانیهای توانمند در زمینه تولید اینترنت از طریق کابلهای زیردریایی قرار داشته باشد. ازسوی دیگر با توجه به این که بخش عمده کاربران اینترنت از گوگل به عنوان موتورجست و جو استفاده میکنند این غول دنیای فناوری تلاشهای فراوانی برای تأمین اینترنت و محافظت از کابلهای زیردریایی اینترنت داشته است. زمانی، شرکتهای مخابراتی و تلکام پشتیبان اصلی چنین پروژههای پیچیده و گران قیمتی بودند اما اکنون غولهای فناوری شروع به سرمایه گذاری جدی در کابلهای زیر دریا کردهاند.TeleGeography تخمین میزند که ارائه دهندگان محتوا همچون گوگل، فیس بوک، آمازون و مایکروسافت در پنج سال گذشته بیش از 1.5 میلیارد دلار (1 میلیارد پوند) برای ساخت کابل هزینه کردهاند.
گوگل پیشتاز کابلهای زیردریایی
باید گفت که ازسال 2016 تاکنون رشد انفجاری در سرمایه گذاری برای کابلهای زیردریایی آغاز شده و غولهای فناوری ازجمله فیس بوک و آمازون اقدام به ساخت کابلهای خصوصی کردند تا بتوانند از سرویسهای ابری خود پشتیبانی کنند.درحال حاضر فیس بوک، گوگل و در حدی بسیار کمتر مایکروسافت و آمازون بزرگترین سازندههای کابلهای زیردریایی هستند و میتوان گفت که به صورت چراغ خاموش، مهم ترین بخشهای اینترنت جهان را خریداری کردهاند.
گوگل در بیش از 100هزار کیلومتر کابل زیردریایی سهیم است که معادل 8.5درصد از کابلهای جهان میشود. همچنین این شرکت تقریباً تنها کمپانی محسوب میشود که سهمیه اختصاصی کابل زیردریایی دارد با حدود 17هزار کیلومتر که معادل 1.4درصد کل کابلهای زیردریایی جهان میشود. گوگل با کمک کابل Curie، شیلی را به ایالات متحده متصل میکند و ازطریق کابل Dunant نیز که با همکاری کمپانی SubCom نصب شده است اتصال ایالات متحده و فرانسه را فراهم میکند.گوگل دو پروژه بزرگ دیگر نیز در دست دارد که یکی از آنها Equiano نام دارد و از پرتغال به سمت پایین سواحل آفریقا به آفریقای جنوبی میرود و کابل Grace Hopper هم ایالات متحده، انگلستان و اسپانیا را به یکدیگر متصل میکند.
بزرگترین پروژه کابل زیردریایی فیس بوک هم ژوپیتر است که امریکا را به آسیا متصل میکند و البته با آمازون نیز مشارکت دارد و بسیاری معتقدند این دو کمپانی آیندهای روشن در تأمین سرویسهای مورد نیاز آسیا خواهند داشت. مایکروسافت نیز برنامههایی در سر دارد اما اکنون تنها یک کابل زیردریایی با نام MAREA در اختیار دارد که ویرجینیا در امریکا را به بیلبائو در اسپانیا متصل میکند.
«جنگ ابر» در اقیانوسها
«آلن مالدین» مدیر تحقیق در موسسه TeleGeographyمی گوید: دلیل ساده تلاش کمپانیهای فناوری برای پیشی گرفتن از یکدیگر در کابلهای زیردریایی اینترنت، این است که تقاضای این کمپانیها برای پهنای باند، بیش از دیگران است و در این میان گوگل به صورت ویژه تر در حال سرمایه گذاری در تعدادی از کابلهای خود است. بسیاری، این تلاشها را نوعی سرمایه گذاری در سرویسهای رایانش ابری گوگل میدانند که یک فضای ویژه رقابتی در میان شرکتهای بزرگ فناوری محسوب میشود و به همین دلیل هم عبارت «جنگ ابر» را برای توصیف نبرد به منظور صعود بیشتر به کار میبرند. حالا دیگر رایانش ابری به یک تجارت عظیم تبدیل شده است زیرا شرکتها نیازهای محاسباتی و ذخیرهسازی دیجیتال خود را به خدماتی مانند Amazon AWS و Azure مایکروسافت منتقل کردهاند. اطمینان از دسترسی قابل اعتماد به سرویسها و همچنین گسترش دسترسی به مناطق محروم، دو دلیل دیگر این سرمایه گذاریها شمرده میشود. گوگل تاکنون میلیاردها دلار از پلتفرم ابری خود درآمد داشته است و این رقم را برای خرید اینترنت یا توسعه کابلهای زیردریایی هزینه میکند تا پشتیبانی محکم برای اینترنت داشته باشد. گوگل در سال 2018-2019 نیز در زمینه توسعه سرویسهای ابری و همچنین پروژههای زیردریایی رشد بزرگی داشت.
ترس از جاسوسی چین
ایجاد کابلهای اینترنت زیردریایی هرچند موفقیتهای فراوانی داشته اما با چالشهای بسیاری نیز همراه بوده است. یکی از این موارد، نگرانی کمپانیها و غولهای فناوری، از تأثیر منفی مناقشات سیاسی بر این سرمایه گذاریهاست. در همین راستا فیس بوک و گوگل برای ساخت دو کابل زیردریایی جدید که آسیا را به امریکای شمالی متصل میکند برنامههایی دارند. یکی از این طرحها Echo cable نام دارد و قرار است اندونزی را به امریکا متصل کند و دیگری Bifrost که امریکا و سنگاپور را به هم وصل میکند و هر دو در گوام ایستگاههایی خواهند داشت. این کابلها جایگزین پروژههای پیشین میشود که قرار بود دسترسی امریکا به آسیا را ازطریق هنگ کنگ عملی کنند. این طرح در نتیجه نگرانیهای امریکا از جاسوسی چین از ترافیک دیتای کابلهای زیردریایی که قرار بود به هنگ کنگ کشیده شود کنار گذاشته شد و با طرحهای جدید فیس بوک و گوگل جایگزین میشود. به هرحال انتقال اطلاعات و دیتا بین دیتاسنترهای سراسر جهان به عهده همین کابلهای زیر دریایی است و باید برای تأمین امنیت آن تلاش کرد.
«کوین سالوادوری» مدیر شبکه سرمایهگذاری فیس بوک گفت کابلهای جدید ظرفیت اینترنت اقیانوس آرام را تا 70 درصد افزایش میدهند. از پروژههای دیگر میتوان به کابل 37هزار کیلومتری Africa2 فیس بوک اشاره کرد که 23کشور را در آفریقا، خاورمیانه و اروپا به اینترنت متصل میکند و با تکمیل آن، تبدیل به طولانیترین کابل زیردریایی جهان خواهد شد.
در کنار این مشکلات، یکی از دردسرهای متداول که شرکتهای فعال در عرصه اینترنت زیردریاها با آن مواجه هستند نیاز به تعمیر این کابلهاست. کابلهای موجود در زیر دریاها در اثر فعالیتهای بشر یا در اثر اتفاقات طبیعی آسیب میبینند و نیاز به تعمیر پیدا میکنند. به عنوان مثال بتازگی یکی از کشتیهای Marine به تعمیر یک کابل آسیب دیده در سواحل کنگو پرداخت. فعالیت انسانی از جمله صید ترال هم یکی دیگر از دردسرهای بزرگ غولهای فناوری جهان است. در سال 2016 نیز هنگامی که یک کشتی لنگر خود را کشید باعث آسیب رساندن به کابلها شد و دسترسی به اینترنت به جزایر مختلفی به طور موقت مختل شد.

امروز مرزهای جغرافیایی تعیین کننده مرزهای فناوری نیست
محمدرضا قدوسی
مشاور کسب و کارهای نوپا
در راستای اجرای سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه تعرفهگذاری رقابتی را برای دسترسی به خدمات پایه کاربردی و محتوای داخلی و حمایت از ارائه کنندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، به میزان ۵۰ درصد تعیین کرد.
پیش از تحلیل این سیاست باید گفت به تازگی «اسپیس ایکس» اعلام کرد که ماهواره اینترنتیشان بالای سر مدار جغرافیایی ایران هم قرار گرفته و از این نسخه آزمایشی افرادی که در کشور ما به لحاظ فنی و واریز وجه شرایط را دارا هستند، میتوانند از آن با چندین برابر سرعت اینترنت داخلی و خانگی و بدون نظارت نهادها بهرهمند شوند.
با وجود آمدن چنین تکنولوژیای نهادهای کشور قصد دارند کماکان نگاه ملی و بومی کردن را که در محدوده جغرافیایی برخی از موضوعات تعریف کردهاند، ادامه دهند اما این در حالی است که فناوریهایی مانند اینترنت، بلاک چین، رمزارز، هوش مصنوعی و... که هم اکنون از آنها استفاده میکنیم، دیگر قلمروهای جغرافیایی را به رسمیت نمیشناسند. مسئولان اولین چیزی که باید چندین بار از روی آن بنویسند، این است که دیگر مرزهای جغرافیایی تعیین کننده مرزهای فناوری و اقتصادی نیست و اگر این موضوع را درک کنند آن وقت میشود درباره طرحها، ایدهها و انگیزههایی که به نظرشان جذاب میرسد، فکر کرد. اکنون دیگر کاهش تعرفه 50 درصدی و... در زمانی که مرزهای جغرافیایی تعیین کننده مرزهای فناوری و اقتصادی نیست، کارساز نیست.
با نبود گزینههای دیگر، با اجرای سیاستهای کاهش تعرفه 50 درصدی میتوان هزینههای داخلی را برای مصرف کننده پایین آورد و ارزانتر و جریان اطلاعاتی در داخل کشور و روی شبکه ملی اطلاعات برقرار کرد اما به شرطی که گزینه دیگری مانند اینترنت ماهوارهای روی میز نباشد و تنها سرویس دهنده و پرووایدر خدمات همچنان روی شبکه ملی اطلاعات و کابلهای بزرگ و قطوری باشد که به داخل کشور وارد شدهاند و اینها تنها منبع ایجاد اینترنت در کشور باشند. ولی اگر مجموعه سرویس پرووایدرهای دیگری مانند ماهوارههای اینترنتی هم فعالیت کنند آن وقت است که مصرف کننده بین گزینههای مختلفی که وجود دارد تصمیم میگیرد که قیمت ارزان برای او مهم است یا دسترسی بسرعت بیشتر و یا دسترسی آزادتر به اطلاعات؟
اگر ارائه دهنده خدمات اینترنت کشور ما فقط شرکت ارتباطات زیرساخت باشد، آنگاه میتوانیم با کاهش هزینهها به استقبال استفاده از خدمات داخلی برویم و برای شرکتهای دانش بنیان و فناور هم خوب است و آنها میتوانند از این بازار انحصاری که در واقع بواسطه این کاهش هزینه شکل میگیرد، استفاده کنند سرویسها و خدمات بهتری را ارائه دهند و به جای اینکه بخش عمده خدمات اینترنت خود را از خارج از کشور دریافت کنیم در داخل کشور بتوانیم این هزینه را مدیریت کنیم و گردش مالی بیشتر برای صنعت آیتی داخلی اتفاق بیفتد ولی وقتی گزینهای دیگر روی آسمان کشور قرار گرفته است آیا میتوان به اجرای این سیاست دلخوش کرد؟!

چگونه فیلم های «تایم لپس» بسازیم؟
تایم لپس (Time-Lapse) روشی در فیلمبرداری است که توسط یک دوربین عکاسی و با ثبت عکسهای پیاپی، اتفاقاتی را که در عرض چند ساعت یا روز رخ میدهد با سرعت بالا و در عرض چند دقیقه میتوان به نمایش گذاشت که از این نمونهها میتوان به طلوع و غروب خورشید، رشد گیاهان و... اشاره کرد. اگر شما هم علاقهمندید چنین فیلمهایی تولید کنید، بهتر است بدانید نرمافزارهایی وجود دارد که کار شما را بسیار سادهتر کردهاند، یکی از این نرمافزارها،LRTimelapse Pro است؛ نرمافزار قدرتمندی که میتوان از آن برای ویرایش، درجهبندی و همچنین رندر تصاویری که به صورت تایم لپس گرفته شدهاند، استفاده کرد.
این نرمافزار با استفاده از پارامترهای زمانی برای فریم بندی یک تصویر متحرک، برای شما امکان ایجاد تغییرات را توسط نرمافزارهای Adobe Lightroom یا Camera RAW فراهم میکند. همچنین باید گفت که توسط این نرمافزار میتوانید جلوه پیشرفته و حرفهای به تصاویر تایم لپس خود بدهید که در این زمینه میتوان از نرمافزارهای Adobe Lightroom, Adobe Camera RAW یا Adobe After Effects کمک زیادی گرفت.
از قابلیتهای این نرمافزار میتوان به LRTimelapse Pro اشاره کرد؛ استفاده از تمامی قابلیتهای Lightromm و درجهبندی رنگ هم از دیگر برتریهای این نرمافزار نسبت به نمونههای مشابه به شمار میرود.
همچنین با کمک این نرمافزار میتوانید افکتهای مختلف را روی فایلها ایجاد کنید. از دیگر ویژگیهای این نرمافزار، قابلیتهای Fade in و Fade out است؛ تصویربرداری تایم لپس مانند تغییر روز به شب و نیز وجود فیلترهای شعاعگذاری شده برخی دیگر از جنبههای مثبت این نرمافزار به شمار میرود.
ازسوی دیگر باید گفت ، این نرمافزار با بیشتر سیستمهای عامل سازگاری دارد که این ویژگیای بسیار مهم است ،چراکه طیف وسیعی از کاربران میتوانند از آن استفاده کنند، اگر شما هم میخواهید این نرمافزار را در اختیار داشته باشید و ویدئوهای تایم لپس جالبی بسازید، میتوانید آن را به صورت رایگان از وب سایت P30world.com بارگذاری کنید.

برنامه نویسی کودکان به کمک پهپاد
صهبا ملک- کمپانی چینی DJI حالا دیگربه عرصه ساخت پهپادهایی برای کلاسهای درس وارد شده تا دانش آموزان بتوانند از همان سنین کودکی با برنامه نویسی، هوش مصنوعی و... آشنا شوند.
این کمپانی یک پکیج در اختیار دانش آموزان قرار میدهد که شامل یک پهپاد کوچک نوجوان، یک اپلیکیشن تلفن همراه و یک برنامه درسی اختصاصی است.
این پهپاد که RoboMaster TT یا Tello Talent نام دارد، به کودکان کمک میکند تا هنگام آموختن درباره هوش مصنوعی و علوم روباتیک و همچنین برنامهنویسی، تفریح کنند و به این ترتیب، درسهای نسبتاً سنگین برای آنها قابل هضم باشد.
این پروژه که ابتدا بجز چین در استرالیا راهاندازی شده بود و حالا در همه جهان قابل دسترسی است، این فرصت را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا به کدنویسی در فضایی شاد و مفرح بپردازند. پهپاد Tello Talent ابعادی حدود 98 در 92.5 در 41 میلیمتر دارد و وزن آن نیز حدود 87 گرم است. این پهپاد همچنین دارای چهار روتور 3 اینچی با ضربهگیرهای بیرونی است و به وای فای متصل میشود. همچنین مجهز به یک دوربین 5 مگاپیکسلی با میدان دید 82.6 درجه برای عکسبرداری و فیلمبرداری است. باتری قابل تعویض این روبات پرنده کوچک هم اجازه میدهد تا این پهپاد با هربار شارژ، حدود 13 دقیقه پرواز کند.
در این پهپاد همچنین یک میکروکنترلر دو هستهای ESP32 متن باز وجود دارد که از کدگذاری آفلاین Arduino ، MicroPython و Scratch پشتیبانی میکند و به این ترتیب دانشآموزان میتوانند به عنوان مثال انیمیشنهای کوتاه را بسازند و کدنویسی کنند. گفتنی است که پهپاد Tello Talent همراه با یک نوع سنسور ToF (یا زمان پرواز) ارائه میشود که قادر است تا فاصله 1.2 متری را ببیند. بنابراین موانع موجود در کلاس را به آسانی تشخیص میدهد و به چیزی برخورد نمیکند. این بسته همچنین شامل نرمافزار جدیدی است که به دانشآموزان امکان میدهد چندین هواپیمای بدون سرنشین را برای شکلگیری مانورهای سفارشی تنظیم کنند. پهپاد Tello Talent با قیمت 239 دلار در بازار به فروش میرسد.

منتقدان شبکههای اجتماعی اکنون معتقد به رفع فیلتر شدهاند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون اغلب کسانی که روزی از حضور ما در شبکههای اجتماعی انتقاد میکردند خودشان وارد فضا شدهاند و عقیده دارند باید رفع فیلتر شوند. از این فضای شکل گرفته، امیدوارانه استقبال میکنیم. به گزارش ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران درباره احتمال رفع فیلتر توئیتر گفت: «ما سه چهار سال برای استفاده از این پلتفرمها بد و بیراه شنیدیم امروز همانهایی که انتقاد میکردند، از این فضا استفاده کرده و ترویج میکنند. نباید برای استفاده از این بستر امروز آنها را تخطئه کرد. باید از این فرصت برای حرف درست، کار درست و حضور جریانساز درست استفاده کرده و قدر دانست. باید از این کار تعریف کرد. مردم در فضای مجازی هستند و این فرصت بینظیری برای صحبت کردن مسئولان با مردم و شنیدن صحبتهای آنها است.»
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه استفاده نامزدهای انتخابات از این فضا فرصت خوبی است، تصریح کرد: زمانی که خودشان از این بستر استفاده میکنند میتواند نشان از افق رو به جلویی باشد.
او درباره تلاش برای رفع فیلتر توئیتر و حکم انسداد برخی از شبکههای اجتماعی توسط شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: این شورا بنا بر قانون نمیتواند حکم طولانی مدت برای انسداد بدهد. میتوانند دستور قطع چند روزه صادر کنند مانند اتفاقی که در این سالها رخ داده است. مطابق با قانون نه شورای عالی فضای مجازی نه شورای عالی امنیت ملی نمیتواند چنین حکم قطعی فیلترینگ صادر کنند. وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: توئیتر در سال ۸۸ در بدو تشکیل کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به رأی گذاشته و فیلتر شد. بنابر همان مصداق به ۶ وزیر و ۲ نماینده مجلس درخواست دادیم که این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مورد بررسی قرار گیرد تا امروز در دستور کار قرار نگرفته و امیدواریم که در این فضای مثبت، این اتفاق رخ دهد و ما نیز از این سیگنالهای مثبتی که دریافت میکنیم خوشحال هستیم. آذری جهرمی درباره شکایتهایی که از شخص او درباره اینستاگرام صورت گرفته است، افزود: پرونده ما مکانیسم دیگری دارد. چند ساعت من را بازجویی کردند و اکنون در حال ارسال و دریافت لایحههای دفاعیه هستیم. چندمرتبه لایحهها را ارسال کردیم سؤالاتی مطرح شده که پاسخ دادیم و روال پرونده ما خیلی به مسأله رفع فیلتر مربوط نیست.
وزیر ارتباطات درباره مدت زمان باقیمانده دولت برای انجام امور حوزه ارتباطات گفت: دو کار مهم است که باید به سرانجام برسانیم. یکی بحث مهم تکمیل پوشش دسترسی مردم در روستاهاست. اقدامات مهم این دولت توسعه زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی و دسترسی مردم به اینترنت بود. امروز ما از ۴ میلیون اتصال اینترنت در سال ۹۲ به بیش از ۱۰۰ میلیون اتصال اینترنت رسیدیم. بیش از ۷۰ میلیون نفر از مردم ما از اینترنت استفاده میکنند. آذری جهرمی با بیان اینکه اکنون درصد اندکی در روستاها به اینترنت دسترسی ندارند، گفت: در این مدت تلاش کردیم این دسترسی انجام شود. اکنون برای دو استان جشن اتصال کامل گرفتیم و استانهای دیگر نیز در پایان راه قرار دارند. تکمیل توسعه پوشش روستایی کار بسیاری مهمی است که باید آن را به انتها برسانیم. اکنون ضریب نفوذ اینترنت و قابلیت دسترسی مردم در ایران بالای ۹۸ درصد است. وزیر ارتباطات اضافه کرد: مسأله بعدی تکمیل اجزای باقیمانده شبکه ملی اطلاعات است. اخباری که مرتب درباره نفوذ به کسب و کارها و درز اطلاعات مردم در فضای مجازی میشنویم به علت نبود مرکز امنیت شبکه ملی است. زمانی که زندگی مردم در بستر فضای مجازی است توجه به امنیت آن نیز بسیار مهم است. تلاش بسیاری برای آمادهسازی مرکز یکپارچه شکل گرفته است که ظرف دو هفته آینده رونمایی خواهد شد. آذری جهرمی درباره کندی سرعت اینترنت گفت: گزارش کندی اینترنت در کشور نداریم که جایی بگویند کندی ویژه دارد. شبکه موبایل و ثابت برخی اوقات به دلایل مختلف مانند همین قطعی برق مشکلاتی را رقم زد و سایتها خاموش شدند. خاموش شدن برخی از سایتها بار ترافیکی را به سایتهای دیگر منتقل میکرد که همین مسأله کندی اینترنت را رقم میزد. از زمانی که شرایط برق پایدار شده ما کندی اینترنت نداریم.
آذری جهرمی درباره شایعاتی که در خصوص اینترنت ملی مطرح است، تأکید کرد: اینترنت ملی دروغ است و هر کسی که به کار ببرد به کشور خیانت میکند و اینترنت قطع کردنی نیست و سند توسعه کشور بر مبنای توسعه اینترنت است. سال ۹۸ نیز شرایط بحرانی بود که برای مدت کوتاهی، این اتفاق رخ داد.
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه استفاده نامزدهای انتخابات از این فضا فرصت خوبی است، تصریح کرد: زمانی که خودشان از این بستر استفاده میکنند میتواند نشان از افق رو به جلویی باشد.
او درباره تلاش برای رفع فیلتر توئیتر و حکم انسداد برخی از شبکههای اجتماعی توسط شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: این شورا بنا بر قانون نمیتواند حکم طولانی مدت برای انسداد بدهد. میتوانند دستور قطع چند روزه صادر کنند مانند اتفاقی که در این سالها رخ داده است. مطابق با قانون نه شورای عالی فضای مجازی نه شورای عالی امنیت ملی نمیتواند چنین حکم قطعی فیلترینگ صادر کنند. وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: توئیتر در سال ۸۸ در بدو تشکیل کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به رأی گذاشته و فیلتر شد. بنابر همان مصداق به ۶ وزیر و ۲ نماینده مجلس درخواست دادیم که این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مورد بررسی قرار گیرد تا امروز در دستور کار قرار نگرفته و امیدواریم که در این فضای مثبت، این اتفاق رخ دهد و ما نیز از این سیگنالهای مثبتی که دریافت میکنیم خوشحال هستیم. آذری جهرمی درباره شکایتهایی که از شخص او درباره اینستاگرام صورت گرفته است، افزود: پرونده ما مکانیسم دیگری دارد. چند ساعت من را بازجویی کردند و اکنون در حال ارسال و دریافت لایحههای دفاعیه هستیم. چندمرتبه لایحهها را ارسال کردیم سؤالاتی مطرح شده که پاسخ دادیم و روال پرونده ما خیلی به مسأله رفع فیلتر مربوط نیست.
وزیر ارتباطات درباره مدت زمان باقیمانده دولت برای انجام امور حوزه ارتباطات گفت: دو کار مهم است که باید به سرانجام برسانیم. یکی بحث مهم تکمیل پوشش دسترسی مردم در روستاهاست. اقدامات مهم این دولت توسعه زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی و دسترسی مردم به اینترنت بود. امروز ما از ۴ میلیون اتصال اینترنت در سال ۹۲ به بیش از ۱۰۰ میلیون اتصال اینترنت رسیدیم. بیش از ۷۰ میلیون نفر از مردم ما از اینترنت استفاده میکنند. آذری جهرمی با بیان اینکه اکنون درصد اندکی در روستاها به اینترنت دسترسی ندارند، گفت: در این مدت تلاش کردیم این دسترسی انجام شود. اکنون برای دو استان جشن اتصال کامل گرفتیم و استانهای دیگر نیز در پایان راه قرار دارند. تکمیل توسعه پوشش روستایی کار بسیاری مهمی است که باید آن را به انتها برسانیم. اکنون ضریب نفوذ اینترنت و قابلیت دسترسی مردم در ایران بالای ۹۸ درصد است. وزیر ارتباطات اضافه کرد: مسأله بعدی تکمیل اجزای باقیمانده شبکه ملی اطلاعات است. اخباری که مرتب درباره نفوذ به کسب و کارها و درز اطلاعات مردم در فضای مجازی میشنویم به علت نبود مرکز امنیت شبکه ملی است. زمانی که زندگی مردم در بستر فضای مجازی است توجه به امنیت آن نیز بسیار مهم است. تلاش بسیاری برای آمادهسازی مرکز یکپارچه شکل گرفته است که ظرف دو هفته آینده رونمایی خواهد شد. آذری جهرمی درباره کندی سرعت اینترنت گفت: گزارش کندی اینترنت در کشور نداریم که جایی بگویند کندی ویژه دارد. شبکه موبایل و ثابت برخی اوقات به دلایل مختلف مانند همین قطعی برق مشکلاتی را رقم زد و سایتها خاموش شدند. خاموش شدن برخی از سایتها بار ترافیکی را به سایتهای دیگر منتقل میکرد که همین مسأله کندی اینترنت را رقم میزد. از زمانی که شرایط برق پایدار شده ما کندی اینترنت نداریم.
آذری جهرمی درباره شایعاتی که در خصوص اینترنت ملی مطرح است، تأکید کرد: اینترنت ملی دروغ است و هر کسی که به کار ببرد به کشور خیانت میکند و اینترنت قطع کردنی نیست و سند توسعه کشور بر مبنای توسعه اینترنت است. سال ۹۸ نیز شرایط بحرانی بود که برای مدت کوتاهی، این اتفاق رخ داد.

برترین جاروبرقیهای روباتیک 2021
عیلرضا احمدی - هر روز بر تعداد وسایل هوشمند افزوده میشود و در این میان روباتهای جاروبرقی بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. کاربر میتواند هنگامی که بیرون از خانه حضور دارد، این روبات را از راه دور فعال کند و کاملاً هم بر عملکرد آن نظارت داشته باشد. مجله خبری زد دی نت در این گزارش کوتاه به برترین جاروبرقیهای روباتیک جهان در سال 2021 اشار کرده است.
360 S10: این روبات کوچک دارای باتری بزرگ و قدرتمندی با قدرت مکش بالا برای پاک کردن خانه است و در عین حال صدایی بسیار کم حدود 60 دسیبل دارد. این روبات بسرعت با اپلیکیشن همراه خود سینک میشود و با استفاده از نقشه سه بعدی که این اپ در اختیارش قرار میدهد در خانه حرکت میکند. این نقشه همچنین به روبات نشان میدهد که در کدام بخشهای خانه فرش وجود دارد بنابراین در این نقاط خانه از مخزن آب خود استفاده نمیکند. این روبات به سیستم مسیریابی LiDAR مجهز است و بخوبی میتواند موانع را دور بزند.
Roborock S7: این جاروبرقی چندکاره هم بسیار پرطرفدار است و با هر بار شارژ تا 3 ساعت میتوان با آن کار کرد. این روبات همچنین به فرچههای ویبراتور مجهز است که میتواند سرامیک را بخوبی تمیز کند و وقتی هم به فرشها برسد این فرچهها را جمع میکند تا مشکلی در جارو کشیدن خانه پیش نیاید. این فرچهها 3 هزار بار در دقیقه میلرزند تا زمین را کاملاً برق بیندازند.
iRobot Roomba i7: این جاروبرقی روباتیک دارای دو برس جداگانه است و برای دارندگان حیوانات خانگی یک ضرورت محسوب میشود چرا که موها و پرزهای این حیوانات را کاملاً جمعآوری میکند. این روبات همراه با یک اپ ویژه کار میکند و ازسوی دیگر هرگاه مخزن جاروبرقی پر شود با صدای آلارم به شما هشدار میدهد. این روبات از سیستم و تکنولوژی vSLAM برای مسیریابی استفاده میکند و به دستیار صوتی نیز مجهز است.
Dyson 360 Heurist: این جاروبرقی روباتیک از تکنولوژی SLAM برای مسیریابی بهره گرفته تا بتواند نقشهای مناسب از فضای خانه در اختیار روبات قرار دهد. از آنجا که در همه عرض روبات، برسهایی قرار گرفتهاند پس میتواند با هربار حرکت بخش بیشتری از سطوح را تمیز کند و به این ترتیب زمان کمتری صرف تمیزکاری خانه میشود.
Ecovacs Deebot N8 Pro: این جاروبرقی که بدون کمک دیگران گردوخاک و آشغالهای جمعآوری شده را خالی میکند، برای ادارهها و خانههایی که نیاز به تمیزی زیاد دارند گزینهای مناسب محسوب میشود. این جاروبرقی روباتیک چندکاره میتواند با کمک اپلیکیشن ویژه خود از کل خانه نقشه مناسبی ترسیم کند و همچنین به یک مخزن آب 240 میلی لیتری مجهز است و در مواقع ضروری با پاشیدن آب روی زمین به تمیزکاری میپردازد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سرمایه گذاری 1/5 میلیارد دلاری غول های فناوری در اینترنت زیردریایی
-
امروز مرزهای جغرافیایی تعیین کننده مرزهای فناوری نیست
-
چگونه فیلم های «تایم لپس» بسازیم؟
-
برنامه نویسی کودکان به کمک پهپاد
-
منتقدان شبکههای اجتماعی اکنون معتقد به رفع فیلتر شدهاند
-
برترین جاروبرقیهای روباتیک 2021

اخبارایران آنلاین