در حافظه موقت ذخیره شد...
کانادا به دنبال بازگشایی سفارت در تهران
نخستوزیر کانادا در توضیح موضع خود تأکید کرد: «به نظر من، حرکت به سمت این تصمیمگیری همان کاری است که باید انجام دهیم.» او این سخنان را در چارچوب بازنگری در سیاست خارجی کانادا و تقویت ابزارهای دیپلماسی مطرح کرد. روابط دیپلماتیک کانادا و ایران از سال ۲۰۱۲ و در پی تصمیم دولت استیون هارپر، نخستوزیر وقت از حزب محافظهکار بهطور کامل قطع و سفارت کانادا در تهران تعطیل شد. این تصمیم در چارچوب تنشهای سیاسی آن دوره و با استناد به مجموعهای از اختلافات دوجانبه اتخاذ شد و باعث شد کانادا در رویکردی خصمانه از حضور مستقیم دیپلماتیک در ایران صرفنظر کند.
پس از این اقدام، سطح روابط دو کشور به پایینترین حد خود رسید و ارتباطات رسمی عمدتاً از طریق کانالهای غیرمستقیم، کشورهای ثالث یا دفاتر حافظ منافع در کشورهای دیگر پیگیری شد. در این دوره، فقدان سفارتخانهها به یکی از چالشهای اصلی در مدیریت مسائل کنسولی، حمایت از شهروندان و پیشبرد گفتوگوهای دیپلماتیک تبدیل شد.
در سالهای بعد، تلاشهایی محدود برای مدیریت مسائل انسانی و کنسولی میان دو طرف انجام شد، اما هیچگاه روند بازگشایی کامل سفارتها یا احیای روابط دیپلماتیک به شکل رسمی دنبال نشد. اکنون اظهارات اخیر نخستوزیر کانادا مبنی بر ضرورت بازگشایی سفارتها در ایران و ونزوئلا، میتواند نشانهای از بازنگری احتمالی در رویکرد سیاست خارجی اتاوا تلقی شود که در صورت تحقق، میتواند مسیر روابط غیرمستقیم دو کشور را وارد مرحلهای تازه و متفاوت کند.

