تکمیل بزرگراه زاهدان - بیرجند در دولت چهاردهم شتاب گرفته است
ستون فقرات حمل و نقل شرق کشور
باند دوم بزرگراه زاهدان-بیرجند، شریان حیاتی سیستان و بلوچستان، آرامآرام چهره استان را دگرگون میکند. این مسیر ۲۰۰ کیلومتری با پیشرفت بیش از ۶۸ درصد، نهتنها سفرها را کوتاهتر کرده و ایمنی جادهها را افزایش داده، بلکه جریان کالا و مسافر را به شکلی روان و مستمر از دل استان به سایر نقاط کشور پیوند میدهد. تکمیل این بزرگراه، بیش از یک پروژه عمرانی است؛ نمادی از تحکیم پیوندهای اقتصادی و اجتماعی استان و پلی برای اتصال شرق و جنوبشرق به بازارها و کانونهای اقتصادی کشور. پیشرفت ملموس این پروژه نشان میدهد توسعه زیرساختها در استان با برنامهریزی دقیق و پشتیبانی مستمر دولت در حال پیشروی است. هر قطعهای که به بهرهبرداری میرسد، مسیر امن و روانی برای جابهجایی کالا، مسافر و سرمایه ایجاد میکند و جریان زندگی اقتصادی و اجتماعی استان را پررنگتر میسازد. سیاستهای توسعهای دولت چهاردهم، از تقویت شبکه بزرگراهی گرفته تا بهبود زیرساختهای روستایی و آموزشی، شرایط بهرهگیری کامل از ظرفیتهای اقتصادی و ترانزیتی استان را فراهم کرده و مسیر رشد متوازن را هموار میکند. با تکمیل کامل باند دوم، بزرگراه زاهدان-بیرجند به مسیری امن، روان و اقتصادی تبدیل خواهد شد و همزمان نمادی از تحول، پیشرفت و امید برای شرق کشور خواهد بود؛ مسیری که جریان سرمایه، تعاملات اقتصادی و توسعه اجتماعی سیستان و بلوچستان را به شکل ملموس ارتقا میدهد.
شیما جهانبخش
گروه ایران زمین
«منصور بیجار» استاندار سیستان و بلوچستان در گفتوگو با «ایران» با اشاره به پیشرفت قابلتوجه عملیات اجرایی باند دوم بزرگراه زاهدان-بیرجند، این پروژه را یکی از مهمترین محورهای راهبردی توسعه جنوبشرق کشور دانست و اظهار کرد: «تکمیل این مسیر فراتر از یک پروژه عمرانی، نقشی تعیینکننده در ارتقای ایمنی جادهای، کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت ترانزیت و تحکیم پیوندهای اقتصادی شرق و جنوبشرق با سایر مناطق کشور دارد.»
وی با تأکید بر اینکه این بزرگراه شریان اصلی اتصال سیستان و بلوچستان به شرق و مرکز کشور محسوب میشود، افزود: «باند دوم بزرگراه زاهدان-بیرجند بهعنوان یک کریدور حیاتی، اکنون به پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد رسیده و روند اجرای آن در مقایسه با سالهای گذشته شتاب مناسبی گرفته است.»
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اثرگذاری این پروژه در بهبود ایمنی تردد خاطرنشان کرد:«بهرهبرداری تدریجی از قطعات آماده شده، بویژه در محورهای طولانی استان، نقش مستقیمی در کاهش تصادفات و افزایش ضریب ایمنی رانندگان دارد. در واقع این طرح سالها بهعنوان یکی از مطالبات اصلی مردم، فعالان حملونقل و مسئولان محلی مطرح بوده است.»
تکمیل باند دوم زاهدان-بیرجند بخشی از برنامه توسعه شبکه راههای استان
بیجار با بیان اینکه طول کل مسیر زاهدان-بیرجند حدود ۲۰۰ کیلومتر است، گفت:«بخشی از این محور در سالهای گذشته به صورت دوطرفه طراحی و اجرا شده و احداث باند دوم در سایر قطعات در دستور کار قرار دارد. این مسیر به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خود، نقشی تعیینکننده در تسهیل جابهجایی کالا و مسافر، افزایش تعاملات اقتصادی و تقویت اتصال جنوبشرق کشور به کانونهای جمعیتی و اقتصادی کشور ایفا میکند.»
وی تکمیل باند دوم زاهدان-بیرجند را بخشی از برنامه کلان توسعه شبکه راههای سیستان و بلوچستان دانست و تصریح کرد:«این پروژه در قالب اجرای ۵۱۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سطح استان تعریف شده است؛ شبکهای که با هدف ارتقای کیفیت حملونقل، افزایش ایمنی، تقویت ارتباطات دروناستانی و ایجاد دسترسی مؤثرتر به بازارهای ملی و بینالمللی در حال توسعه است. نکته مهم، تأمین بموقع منابع مالی و پشتیبانی مستمر است که شرط اصلی تسریع در تکمیل این طرحها و جبران عقبماندگیهای زیرساختی استان به شمار میرود.»
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین از پیشبینی بهرهبرداری ۳۳ کیلومتر از این محور تا دهستان سفیدابه تا پایان سال جاری خبر داد و افزود:«با تخصیص مناسب اعتبارات و مدیریت متمرکز، روند اجرای پروژه در ماههای آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت و با بهرهبرداری کامل از آن، ظرفیت ترانزیت کالا و مسافر افزایش یافته و پیوند اقتصادی میان شرق، جنوبشرق و سایر مناطق کشور مستحکمتر خواهد شد.»
بیجار در ادامه با اشاره به رویکرد جامع دولت در توسعه استان گفت:«در کنار پروژههای راهسازی، طرحهای مرتبط با انرژیهای تجدیدپذیر، توسعه زیرساختهای روستایی با همکاری بنیاد مسکن و اجرای نهضت عدالت آموزشی نیز به صورت همزمان در حال پیگیری است و برخی از این پروژهها وارد فاز اجرایی شدهاند.»
وی در پایان ابراز امیدواری کرد، با اجرای برنامههای پیشبینی شده در سند توسعه استان و در چهارچوب دولت چهاردهم، بویژه در منطقه سیستان، شاخصهای توسعهای در بازهای کوتاهمدت به میانگین کشوری نزدیک شود و در برخی حوزهها از آن فراتر رود.
پیشرفت ۶۸ درصدی باند دوم زاهدان-بیرجند
از سوی دیگر «مهدی پارسی» مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز از شتابگیری عملیات اجرایی این محور خبر داد و به «ایران» گفت:«باند دوم این بزرگراه به پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی رسیده و تکمیل آن در گرو تأمین بموقع اعتبارات است.»
پارسی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۳۶ کیلومتر از این محور در دست ساخت است، افزود:«برای تکمیل این بخش و پرداخت مطالبات پیمانکاران، اعتباری بیش از یکهزار میلیارد تومان نیاز دارد و در صورت تأمین منابع مالی، پیشبینی میشود تا پایان سال جاری ۳۰ کیلومتر از این مسیر به بهرهبرداری برسد.»
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به آثار مستقیم این پروژه بر ایمنی تردد افزود:«بهرهبرداری از قطعات جدید بزرگراه، نقش مؤثری در کاهش سوانح جادهای، افزایش ضریب ایمنی و روانسازی ترافیک در یکی از محورهای طولانی و پرتردد شرق کشور خواهد داشت؛ محوری که سالها بهعنوان گلوگاه ارتباطی جنوبشرق مطرح بوده است.»
پارسی، محور زاهدان-بیرجند را یکی از شریانهای حیاتی شرق کشور دانست و تصریح کرد:«تکمیل این بزرگراه، علاوه بر کارکرد حملونقلی، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گستردهای به همراه دارد و میتواند زمینهساز تقویت ترانزیت، افزایش جابهجایی کالا و مسافر و تحکیم پیوندهای اقتصادی جنوبشرق با سایر مناطق کشور شود.»
وی با اشاره به رویکرد توسعهای دولت در سیستان و بلوچستان گفت:«استان در سالهای اخیر وارد مسیر تقویت شبکه بزرگراهی شده و با توجه به جایگاه راهبردی بندر چابهار، مرزهای فعال و ظرفیتهای قابلتوجه ترانزیتی، تکمیل این زیرساختها نقش تعیینکنندهای در بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای موجود و ارتقای جایگاه استان در اقتصاد ملی و منطقهای دارد.»
اجرای گسترده پروژههای راهسازی در شمال استان
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان همچنین از اجرای گسترده پروژههای راهسازی در شمال استان خبر داد و افزود: «اکنون ساخت ۳۰۴ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در شمال سیستان و بلوچستان در قالب ۱۵ کارگاه فعال و با مشارکت بیش از دو هزار نیروی انسانی متخصص و بومی در حال انجام است و عملیات اجرایی حتی در روزهای تعطیل نیز بدون وقفه ادامه دارد.»
پارسی با اشاره به وضعیت محور زاهدان-بیرجند در محدوده استان گفت:«از مجموع ۲۱۱ کیلومتر این مسیر در حوزه سیستان و بلوچستان، تاکنون ۱۵۰ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و در حال بهرهبرداری است و با تکمیل قطعات باقیمانده، این محور بهعنوان ستون فقرات حملونقل شرق کشور، نقش مؤثرتری در ایمنی، ترانزیت و توسعه متوازن منطقهای ایفا خواهد کرد.»

