فرماندار ویژه چابهار در گفتوگو با «ایران» تأکید کرد
کاهش هزینهها و زمان توقف کالاها در بندر چابهار
محمد شکوهی فر
خبرنگار«ایران» در زاهدان
بندر چابهار با اجرای طرحهای گسترده توسعهای در حوزه زیرساخت، تجهیز و لجستیک، وارد مرحلهای تازه از تحول شده است؛ مرحلهای که هدف آن افزایش سهم بندر در تجارت خارجی، کاهش هزینه و زمان توقف کالا و ارتقای جایگاه چابهار در شبکه ترانزیت منطقهای و بینالمللی است.
«علیرضا نورا»، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار با تشریح این برنامهها در گفتوگو با «ایران» اظهار کرد: «ارتقای راندمان کاری بندر و افزایش رضایت مشتریان و طرفهای ذینفع، از مهمترین اولویتهای توسعه بندر چابهار به شمار میرود.»
وی با تأکید بر نقش تجهیزات و نیروی انسانی در تحقق این اهداف گفت: «افزایش کارایی تجهیزات و تأسیسات بندری و ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان، از پایههای اصلی توسعه بندر چابهار محسوب میشود و بدون توجه به این دو مؤلفه، دستیابی به اهداف کلان امکانپذیر نیست.»
نورا، کاهش هزینهها و زمان توقف کالا، بهویژه کالاهای ترانزیتی را محور اصلی برنامههای توسعهای بندر دانست و افزود: «تمرکز ما بر ایجاد شرایطی است که صاحبان کالا، چابهار را بهعنوان مسیر سریع، ایمن و مقرونبهصرفه برای ترانزیت انتخاب کنند.»
فرماندار ویژه چابهار با اشاره به الزامات قانونی و محیطزیستی تأکید کرد: «رعایت الزامات قانونی، محیطزیستی، ایمنی و بهداشت حرفهای در تمامی فعالیتهای بندری ضروری است و کاهش و پیشگیری از آلودگی آب، هوا و خاک و کنترل ضایعات، از سیاستهای کلیدی بندر به شمار میرود.»
به گفته نورا، برنامههای توسعهای بندر تنها به افزایش ظرفیت فیزیکی محدود نمیشود و شامل «بررسی روشهای علمی و بازاریابی برای کالاهای ترانزیتی و ترانشیپی و ایجاد زیرساختهای متناسب با موقعیت راهبردی بندر چابهار» نیز هست.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان در تشریح اقدامات عملیاتی در دست اجرا اعلام کرد: «ساخت ۹ پست اسکله جدید، احیای ۲۲۰ هکتار اراضی برای ایجاد محوطههای بارانداز و انبار و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، از مهمترین طرحهایی است که با هدف ارتقای عملکرد بندر تا سطح یک مگاپورت و تبدیل آن به هاب منطقهای دنبال میشود.»
نورا با تأکید بر نتایج این برنامهها تصریح کرد: «با تکمیل این طرحها، بندر چابهار سهم قابل توجهی در تجارت خارجی و ترانزیت کالا به دست خواهد آورد و به یکی از نقاط کلیدی اقتصادی جنوب شرق کشور تبدیل میشود.»
چابهار؛ پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود به آبهای آزاد
فرماندار ویژه چابهار با اشاره به موقعیت استراتژیک این بندر گفت: «چابهار بهعنوان پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود ایران به آبهای آزاد، در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و سرمایهگذاریها و توافقات بینالمللی متعددی در این بندر شکل گرفته است.»
وی با اشاره به توسعه تجارت جهانی و نقش حملونقل دریایی افزود: «حملونقل دریایی یکی از باصرفهترین و ایمنترین روشهای جابهجایی کالاست و به همین دلیل کشورهای مختلف برای بهرهمندی از این ظرفیت طبیعی، سرمایهگذاریهای کلانی در حوزه دریا انجام دادهاند.»
نورا با بیان اینکه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در کریدورهای بینالمللی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب از اهمیت ویژهای برخوردار است، افزود: «بندر چابهار به دلیل اتصال مستقیم به آبهای آزاد، نقش مهمی در تقویت جایگاه ترانزیتی کشور ایفا میکند.»
این مقام مسئول با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دریای عمان و سواحل مکران یک گنج کشف نشده است، گفته است: «امروز کشورهای مختلف، سازمانها و نهادهای متعدد برای سرمایهگذاری و بهرهبرداری از این ظرفیت وارد عمل شدهاند.»
فرماندار ویژه چابهار به توافق سهجانبه ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر اشاره کرد و افزود: «این توافق نوید آیندهای روشن برای بندر چابهار میدهد و زمینه حضور شرکتهای بزرگ در حوزههای پتروشیمی، فولاد، صنایع خودروسازی و راهآهن را فراهم کرده است.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با استفاده از تجهیزات پیشرفته عملیاتی و فناوریهای نوین، بسترهای اداری، حقوقی و زیرساختی مناسبی را برای فعالیت صاحبان کالا و سرمایهگذاران داخلی و خارجی فراهم کرده و از علاقهمندان دعوت میشود از نزدیک با ظرفیتهای این بندر آشنا شوند.»

