آییننامه انتقال یارانه سوخت به کارتبانکی ابلاغ شد
آزمایش سهماهه طرح جدید بنزینی
در ادامه سیاستهای دولت برای هوشمندسازی خدمات عمومی و سادهسازی دسترسی مردم به یارانههای انرژی آییننامه انتقال سهمیه سوخت به کارتبانکی ابلاغ شد. این طرح باهدف کاهش مشکلات کارتهای سوخت و استفاده از زیرساختهای بانکی کشور، افزایش شفافیت فرآیند تأمین و توزیع سوخت، انتقال یارانه سوخت از خودرو به شخص و افزایش امنیت شبکه توزیع سوخت طراحی شده است و با ابلاغ معاون اول رئیسجمهور، آییننامه اجرایی انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارتهای بانکی نهایی و برای اجرا به دستگاههای ذیربط ابلاغ شد. بر اساس این آییننامه، طرح سوئیچ سهمیه سوخت که در مرحله اول تنها شامل بنزین میشود، به مدت سه ماه بهصورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، آییننامه اجرایی جزء ۲ بند «ت» تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ را که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و در جلسه ۱۶ آذرماه هیأت وزیران به تصویب رسیده بود، به وزارتخانههای نفت، امور اقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان برنامهوبودجه و همچنین مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ریاستجمهوری (افتا) ابلاغ کرد.
مطابق متن قانون بودجه سالجاری، وزارت نفت مکلف شده است از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر ظرف چهار ماه پس از لازمالاجرا شدن قانون، زیرساختهای لازم برای انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارتبانکی مالکان خودرو را فراهم کند. هدف از این اقدام، استفاده از کارتهای بانکی بهعنوان جایگزین کارت سوخت و تسهیل فرآیند دریافت سهمیه برای شهروندان عنوان شده است. بر اساس آییننامه مصوب دولت، اجرای این طرح در گام اول بهصورت آزمایشی و تنها برای سهمیه بنزین انجام میشود. وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است بستر فنی لازم را برای اجرای آزمایشی سهماهه این طرح فراهم کند.
در بخش ثبتنام، پیشبینی شده است که مالکان خودرو از طریق «پنجره ملی خدمات دولت» بتوانند کارتبانکی موردنظر خود را برای دریافت سهمیه سوخت معرفی و ثبت کنند. این فرآیند بهگونهای طراحی شده که بدون نیاز به کارت سوخت فیزیکی، سهمیه بنزین مستقیماً به کارتبانکی افراد منتقل شود. از سوی دیگر، بهمنظور اطمینان از امنیت اطلاعات و جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی، تمامی ابعاد امنیت سایبری این طرح باید پیش از اجرا به تأیید نهایی مرکز افتا برسد. این مرکز مسئول بررسی و تضمین امنیت تبادل اطلاعات در فرآیند سوئیچ سهمیه سوخت خواهد بود.
در بخش مالی و تسویهحساب، آییننامه تأکید دارد که پرداختها به جایگاههای سوخت بر اساس «صورتحساب الکترونیکی مجموع فروش» انجام شود. درصورتیکه اختلافی میان میزان فروش ثبتشده و صورتحساب الکترونیکی در بازه شبانهروز وجود داشته باشد، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی موظف است مابهالتفاوت را بر اساس نرخ خرید سوخت از پالایشگاه با جایگاهدار تسویه کند.
همچنین در حالتی که یک کارتبانکی به چند خودرو متصل باشد، سهمیه سوخت بهصورت مساوی از سهمیه تمامی خودروهای ثبتشده روی آن کارت کسر خواهد شد. این بند باهدف شفافیت در مصرف و جلوگیری از انحراف سهمیهها در نظر گرفته شده است.
تمرکز اصلی بر شفافیت و دقت
در تخصیص یارانه است
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، در گفتوگو با «ایران» به تشریح ابعاد آییننامه جدید هیأت وزیران درباره انتقال سهمیه سوخت به کارتبانکی پرداخت و تأکید کرد که این طرح به معنای حذف کارت سوخت نیست، بلکه ایجاد یک زیرساخت مکمل برای مدیریت دقیقتر مصرف و توزیع سوخت در کشور است.
به گفته نواز، اجرای این آییننامه میتواند زمینهساز پایش دقیقتر فرآیند تأمین و توزیع سوخت شود و درعینحال، مدیریت یارانه سوخت را هدفمندتر کند. در این مدل، یارانه سوخت مستقیماً به مالک خودرو اختصاص مییابد و از طریق کارتبانکی او محاسبه و اعمال میشود. وی تصریح کرد که در این طرح، موضوع دهکبندی یارانه سوخت مطرح نیست و تمرکز اصلی بر شفافیت و دقت در تخصیص یارانه است.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت با اشاره به جزئیات فنی آییننامه افزود: «بر اساس مصوبه هیأت وزیران، یک «سوئیچ سوخت» با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاههای ذیربط ایجاد خواهد شد. این سوئیچ از طریق درگاههای پرداخت بانکی، میزان یارانه سوخت را همزمان با پرداخت بهای سوخت برای هر مالک خودرو محاسبه و اعمال میکند.»
نواز درعینحال خاطرنشان کرد که فرآیند سوختگیری و محاسبه میزان لیتراژ همچنان از طریق کارت سوخت انجام خواهد شد و کارت سوخت به طور کامل حذف نمیشود. به بیان دیگر، کارتبانکی نقش ابزار پرداخت و اعمال یارانه را بر عهده دارد و کارت سوخت همچنان مرجع ثبت میزان مصرف خواهد بود. وی تأکید کرد که اجرای این آییننامه نیازمند فراهمشدن زیرساختهای فنی و اجرایی است و پس از تکمیل این زیرساختها، طرح در مرحله اول بهصورت آزمایشی اجرا خواهد شد تا نقاط ضعف و چالشهای احتمالی آن شناسایی و برطرف شود.

