پایان راهِ خودروهای بنزینی کوچک در اروپا
فولکسواگن: آینده خودروهای شهری، برقی است
مدیرعامل فولکسواگن معتقد است خودروهای بنزینی کوچک در بازار اروپا دیگر شانسی برای بقا ندارند و آینده این کلاس بهطور کامل به خودروهای برقی تعلق دارد.
به گزارش سایت motor1، خودروسازان اروپایی اخیراً با پیشنهاد کمیسیون اروپا برای بازنگری در ممنوعیت فروش خودروهای جدید با موتور احتراق داخلی (موتور بنزینی یا دیزلی که با سوزاندن سوخت کار میکند) از سال ۲۰۳۵، تا حدی آسودهخاطر شدهاند. با این حال، این تصمیم به معنای کاهش فشارهای زیستمحیطی نیست. شرکتها همچنان موظفاند میزان آلایندگی ناوگان خود را نسبت به سطح سال ۲۰۲۱ تا ۹۰ درصد کاهش دهند. علاوه بر این، حتی پیش از رسیدن به اواسط دهه آینده، اهداف سختگیرانهتری برای انتشار CO₂ (دیاکسید کربن) اجرایی شده و از سال ۲۰۳۰ به بعد، قوانین بهمراتب سختتر خواهند شد.
خودروهای کوچک بنزینی
آیندهای ندارند
در چنین فضایی، فولکسواگن بهصراحت اعلام کرده خودروهای کوچک بنزینی در اروپا آیندهای ندارند. توماس شِفِر، مدیرعامل پرفروشترین برند خودرویی اروپا، در گفتوگو با نشریه «اتو موتور اوند اشپورت» تأکید کرده مدلهایی مانند فولکسواگن پولو در آینده فقط بهصورت برقی عرضه خواهند شد. به گفته او «آینده در این سگمنت الکتریکی است.»
شِفِر توضیح میدهد که توسعه یک خودروی جدید با موتور احتراق داخلی در سگمنت B (رده خودروهای شهری کوچک) برای تطبیق با قوانین جدید آلایندگی، هزینهای بسیار بالا دارد. این هزینهها ناچاراً به قیمت نهایی خودرو منتقل میشود و در نتیجه محصولی شکل میگیرد که دیگر توان رقابت در بازار را ندارد.
بر همین اساس، فقط مسأله زمان است که پولو بهطور کامل موتور بنزینی را کنار بگذارد و آیدی پولو (نسخه تمامبرقی پولو) بهعنوان جانشین غیرمستقیم آن وارد میدان شود. بازگشت فولکسواگن به سگمنت A با خودرویی بنزینی در ابعاد فولکسواگن آپ یا فولکسواگن پولو نیز کاملاً منتفی اعلام شده است. پولو برقی که سال آینده معرفی میشود، در نسخه پایه قیمتی در حدود ۲۵ هزار یورو خواهد داشت؛ رقمی که نشان میدهد فولکسواگن قصد دارد برقیسازی را به سطوح اقتصادیتری وارد کند.
برنامه برقیسازی
فولکسواگن تا ۲۰۲۷
در سال ۲۰۲۷، نسخه تولیدی کانسپت آیدی. اِوریوان (ID. Every1) قیمت پایه خودروهای برقی فولکسواگن را به حدود ۲۰ هزار یورو کاهش خواهد داد. این قیمتها شامل مالیات بر ارزش افزوده هستند، اما یارانهها و مشوقهای دولتی برخی کشورهای اروپایی در آن محاسبه نشده است.
علاوه بر این، فولکسواگن در حال توسعه یک کراساوور (ترکیبی از سواری و شاسیبلند) برقی در ابعاد پولو است. هر سه مدل بر پایه پلتفرم MEB+ (معماری اختصاصی خودروهای برقی فولکسواگن) ساخته خواهند شد.
همزیستی موقت بنزینیها
و برقیها
با وجود توقف سرمایهگذاری روی خودروهای بنزینی کوچک جدید، فولکسواگن فعلاً قصد حذف فوری محصولات فعلی را ندارد. این شرکت هنوز زمان مشخصی برای توقف تولید پولو و کراساوور همخانواده آن یعنی تی-کراس اعلام نکرده است. در نتیجه، خودروهای بنزینی و برقی برای مدتی نامشخص بهصورت موازی در بازار حضور خواهند داشت.
تأیید مسیر برقی
فولکسواگن همچنان محبوبترین خودروساز اتحادیه اروپاست و در 10ماه اول سال ۲۰۲۵ بیش از یک میلیون دستگاه خودرو فروخته است. آمارها نشان میدهد برخلاف برخی ادعاها، تقاضا برای خودروهای برقی در اروپا رو به افزایش است. تا پایان اکتبر، سهم خودروهای برقی به16.4 درصد از بازار اتحادیه اروپا رسیده و با احتساب برخی کشورهای غیرعضو، این رقم به 18.3 درصد افزایش یافته است. به نظر میرسد محصولات برقی اقتصادی فولکسواگن نقش مهمی در شتابگرفتن این روند در سالهای آینده ایفا کنند.

