رئیس‌جمهوری در آیین گرامیداشت هفته حمل‌و‌نقل تأکید کرد

اصلاح شبکه حمل‌ونقل بر اساس استانداردهای بین‌المللی

 رئیس‌جمهوری صبح دیروز در آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، نسبت به گره‌های ترافیکی، آلودگی نفسگیر هوا و مرگ سالانه هزاران هموطن در تصادفات جاده‌ای هشدار داد و بر ضرورت رویکرد علمی، یکپارچه و آینده‌نگر به شبکه‌های جاده‌ای، ریلی، شهری، هوایی و دریایی برای رفع این مسائل تأکید کرد. وی با قدردانی از فداکاری نیروهای راهداری و پلیس راه در شرایط بحرانی و جنگ ۱۲ روزه، از برنامه دولت برای مدیریت واحد حمل‌ونقل، آینده‌نگری در طراحی کریدورها با حریم‌های وسیع، نوسازی ناوگان فرسوده و تشدید مقررات ایمنی برای حفاظت از جان مردم خبر داد و تأکید کرد که با همدلی و قاطعیت، گره‌های انباشته این حوزه حیاتی گشوده می‌شود.
مسعود پزشکیان با تشریح رویکرد دولت در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، بر ضرورت نگاه علمی، یکپارچه و آینده‌نگر به شبکه‌های جاده‌ای، ریلی، شهری، هوایی و دریایی تأکید کرد.
وی با بهره‌گیری از یک تمثیل پزشکی، ساختار حمل‌ونقل کشور را به سیستم حیاتی بدن انسان تشبیه کرد و گفت: «همان‌گونه که قلب، شاهرگ‌ها، شریانچه‌ها و مویرگ‌ها وظیفه انتقال منظم خون و تأمین حیات اندام‌ها را بر عهده دارند، در کشور نیز شاهراه‌ها، مسیرهای اصلی، شبکه‌های نیمه‌اصلی و مسیرهای محلی باید به‌صورت هماهنگ، متناسب و پیوسته عمل کنند. هر جا این پیوستگی و تناسب دچار اختلال شود، نارسایی، گره ترافیکی، اتلاف منابع و کاهش کارایی به وجود می‌آید.»
پزشکیان تأکید کرد: «اگر شریان‌های اصلی درست طراحی و تکمیل نشوند، توسعه مسیرهای فرعی نه‌تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه باعث انباشت ترافیک، آلودگی هوا و اختلال در جریان حمل‌ونقل خواهد شد. اصلاح شبکه حمل‌ونقل باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی، فناوری مناسب و کیفیت پایدار انجام شود و اقدامات مقطعی و کوتاه‌مدت پاسخگوی نیازهای کشور نخواهد بود.»

اهمیت آینده‌نگری در طراحی کریدورها
رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت آینده‌نگری در طراحی کریدورها گفت: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته، از ابتدا حریم‌های وسیع برای مسیرهای حمل‌ونقلی در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز، توسعه ریلی، جاده‌ای، خدمات بین‌راهی و زیرساخت‌های مکمل بدون مانع انجام شود.»
پزشکیان اظهارکرد: «زمین سرمایه ملی است و باید از ابتدا به‌گونه‌ای مدیریت شود که نسل‌های آینده نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند.» رئیس‌جمهوری با تأکید بر ضرورت ایجاد تناسب میان ظرفیت مسیرها و حجم تردد تصریح کرد: «اگر این تعادل رعایت نشود، چه در حالت کمبود و چه در حالت مازاد غیرهدفمند، شبکه دچار اختلال خواهد شد. حمل‌ونقل همانند سیستم گردش خون نیازمند تنظیم دقیق، هماهنگی اجزا و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و علم است.»

لزوم مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل کشور
پزشکیان بر لزوم مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل کشور تأکید کرد و گفت: «شبکه‌ای که فرماندهی واحد نداشته باشد، دچار ناهماهنگی می‌شود. تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد حمل‌ونقل شهری، جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی باید در قالب یک نظام هماهنگ و با سیاست‌گذاری واحد اداره شود و دولت در حال طراحی و اجرای مدل مدیریت واحد حمل‌ونقل است.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به آمادگی دولت برای واگذاری اختیارات اجرایی به انجمن‌ها، تشکل‌ها و بخش خصوصی در چهارچوبی هدفمند و نظام‌مند گفت: «این واگذاری به‌گونه‌ای انجام خواهد شد که هم ارائه‌دهندگان خدمات، هم بهره‌برداران و هم حاکمیت از کارایی و کیفیت خدمات رضایت داشته باشند.»
پزشکیان تأکید کرد: «این فرآیند نیازمند گفت‌وگو، تعامل و تعریف چهارچوب‌های روشن و پاسخگوست.» رئیس‌جمهوری گفت: «وجود خودروها، کامیون‌ها و یدک‌کش‌های چند دهه قبل در جاده‌ها قابل قبول نیست و اصلاح این وضعیت می‌تواند هم امنیت، هم کارایی و هم کیفیت خدمات را افزایش دهد.»
وی با ابراز نگرانی از آمار بالای تلفات جاده‌ای افزود: «سالانه جان باختن هزاران نفر در تصادفات، قابل‌پذیرش نیست و باید با اصلاح مقررات، آموزش، فرهنگ‌سازی و برخورد قاطع با رفتارهای پرخطر رانندگی، از جان مردم حفاظت کرد. همان‌گونه که در کشورهای پیشرفته با تهدیدکنندگان جان دیگران برخورد جدی می‌شود، در کشور ما نیز باید این رویکرد به‌طور مؤثر اجرا شود.»
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به نقش نیروهای راهداری، پلیس راه و فعالان حوزه حمل‌ونقل در حفظ‌ ایمنی، از تلاش‌ها و فداکاری‌های آنان بویژه در شرایط بحرانی و جنگ 12 روزه قدردانی کرد و گفت: «حضور ایثارگرانه فعالان این حوزه، صحنه‌هایی ماندگار از همدلی ملی خلق کرد و دشمنان این سرزمین را ناامید ساخت.»

اهمیت شبکه‌های شهری و حومه‌ای
پزشکیان با تأکید بر اهمیت شبکه‌های مکمل حمل‌ونقل شهری و حومه‌ای اظهارکرد: «توسعه خطوط ریلی بدون توجه به شبکه اتوبوس، تاکسی و سایر ابزارهای جابه‌جایی، موجب ایجاد گره‌های جدید خواهد شد و باید از ابتدا کل شبکه به‌صورت جامع طراحی شود تا حمل‌ونقل کالا و مسافر با کمترین آلودگی و بیشترین بهره‌وری انجام گیرد.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به اولویت کاهش آلودگی هوا افزود: «استفاده از وسایل نقلیه پاک و کم‌مصرف نه‌تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت برای سلامت عمومی است و دولت از هر اقدامی که به بهبود کیفیت هوا و کاهش مصرف انرژی منجر شود، حمایت خواهد کرد.»
پزشکیان در پایان با تأکید بر آمادگی دولت برای برگزاری جلسات تخصصی با فعالان حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل گفت: «با همدلی، همراهی، مدیریت علمی و استفاده از تجربه‌های جهانی می‌توان در مدت کوتاهی بسیاری از مشکلات انباشته این حوزه را برطرف کرد.» رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «دولت در تصمیم‌گیری و اجرا تردید نخواهد کرد و هر جا امکان اصلاح، بهبود و افزایش کارایی وجود داشته باشد، با قاطعیت از آن حمایت می‌کند.»
در این مراسم از خانواده‌های معظم شهید علی‌هاتفی‌فر، شهید حامد صابر، شهید سعید دستگردی و شهیده مهرنوش حاجی‌سلطان که در یک سال گذشته در مسیر خدمت به نظام و مردم جان خود را فدا کردند، تجلیل شد و یاد و خاطره این شهدا گرامی داشته شد.
 
طراحی برنامه ملی گذر
وزیر راه و شهرسازی هم در سخنانی با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی بهتر و یکپارچه سامانه ملی «گذر» را طراحی کردیم، گفت: «تلاش می‌کنیم تا مبتنی بر آنچه رئیس‌جمهوری محترم در نظر دارند، هاب اصلی لجستیک و ترانزیت منطقه باشیم. همچنین می‌کوشیم تا با هماهنگی موجود با دولت و مجلس، موانع قانونی پیش‌روی بخش خصوصی را در حوزه توسعه حمل‌و‌نقل و ترانزیت برطرف کنیم.»
فرزانه صادق با بیان اینکه نگاه این وزارتخانه نسبت به سیاست‌های حمل‌و‌نقل، عینی، واقعی و عملیاتی است، اظهارکرد: «ترانزیت و بنادر در روابط خارجی و توسعه همکاری‌های چندجانبه با همسایگان نقش کلیدی را در سیاست خارجی ایفا می‌کند. ایران باید از موقعیت ژئوپلیتیکی خاص خود به بهترین شکل استفاده کند. در تمام دیدارهای خارجی با همسایگان کشورمان، موضوعات ترانزیت و حمل‌و‌نقل را در اولویت قرار داده‌ایم، چرا که تعامل با سایر همسایگان یک موضوع حاشیه‌ای نیست.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و شانزده
 - شماره هشت هزار و نهصد و شانزده - ۳۰ آذر ۱۴۰۴