نوروزپور، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
جنگ نتوانست رسانهها را بترساند
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در جریان جنگ ۱۲روزه همه رسانههای داخلی پای ایران ایستادند، گفت: «جنگ نتوانست رسانهها را بترساند.»
محمدرضا نوروزپور در گفتوگویی با ایسنا، یکی از بزرگترین چالشهای دوره کاری خود را موضوع کاغذ عنوان و اظهار کرد: «وقتی من رسیدم، کاغذ یارانهای که دولت پولش را با قیمت ارز ترجیحی داده بود، تقریباً تمام شده بود. در سال ۱۴۰۴ قبل از جنگ تحمیلی ۱۲روزه، مسائل مرتبط با کمبود ارز باعث تأخیر در ثبت سفارشهای حوزه کاغذ روزنامه شد. جنگ که شد، این تأخیر ۴۵ روز دیگر هم اضافه شد و چالش گرانی، به چالش کمبود کاغذ منتج شد.»
وی با یادآوری اینکه کاغذ مطبوعات در ایران تولید نمیشود، افزود: «با پیگیریها و برگزاری جلسات در دفتر معاون اول رئیسجمهور، دستوری برای دادن ارز تبادلی به واردکنندگان صادر شد. ثبت سفارشها انجام و چند محموله باقیمانده با کمک وزارت راه وارد و توزیع شد. الان با گرانی مواجهیم و اگر ارز چند ثبت سفارش دیگر بموقع تخصیص یابد، مشکل کاغذ تا حد زیادی حل میشود.»
معاون رسانهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تشریح چالشهای حوزه رسانه در دوران جنگ، محدودیت دسترسی به اینترنت را یکی از جدیترین مشکلات خبرنگاران دانست و تأکید کرد: «اگر زمانی قلم ابزار کار خبرنگار بود، امروز این قلم در بستر اینترنت مینویسد. در شرایط جنگی، با داخلی شدن اینترنت و محدود شدن دسترسیها، در عمل صدای رسانههای ما به خارج از کشور نمیرسید و کار حرفهای بسیاری از خبرنگاران و رسانهها دچار اختلال جدی شد.»
وی افزود: «من به عنوان مسئول این حوزه، وظیفه داشتم برای صنف روزنامهنگار و رسانه چانهزنی کنم تا ابزار کارشان تأمین شود. در نهایت، تصمیمگیرندگان به این جمعبندی رسیدند که افرادی که اینترنت ابزار کارشان است، از طریق «خط سفید» امکان دسترسی داشته باشند.»
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه استفاده خبرنگاران از اینترنت سفید در آن مقطع صرفاً جنبه حرفهای داشته است، تصریح کرد: «کسانی که از خط سفید استفاده کردند، نه امتیاز ویژه گرفتند و نه کار خارج از چهارچوب انجام دادند. این دسترسی، ابزار کارشان بود و در شرایط خاص جنگی در اختیارشان قرار گرفت. بنابراین، شماتت یا اتهامزنی به خبرنگاران در این زمینه کاملاً نادرست است.»

