برخورد نزدیک با سلتوس

بررسی «کیا سلتوس» مدل ۲۰۲۵ که یکی از محبوب‌ترین خودروهای مناطق آزاد کشورمان است

ارسلان سلیمانیان
گروه خودرو

همزمان با آزادشدن واردات خودرو چند ماهی می‌شود که واردات خودرو به مناطق آزاد هم از سر گرفته شده است. پس از چند سال وقفه، بالاخره مناطق آزاد همچون جزیره کیش، بندرانزلی، ارس (آذربایجان شرقی)، اروند (خوزستان) و... شاهد ورود خودروهای جدید و مدرن هستند و شکل و شمایل خیابان‌های این مناطق به‌کلی عوض شده است.
 البته قوانین و مقررات یکسانی در همه مناطق آزاد کشور حاکم نیست و می‌توان گفت که برخورد با مقوله واردات خودرو کاملاً سلیقه‌ای انجام می‌پذیرد. به عنوان مثال در برخی از این مناطق تردد خودروها صرفاً در محدوده شهری بوده و در برخی دیگر به صورت استانی است. با آنکه هر منطقه به این خودروها مرخصی ورود به سرزمین اصلی نیز اعطا می‌کند. مثلاً خودروهای منطقه آزاد ارس می‌توانند هر سال 6 بار، هرکدام به مدت 15 روز مرخصی حضور و تردد در تمام استان‌های کشور را دریافت کنند. در بین انبوهی از خودروهای خارجی که این روزها روانه ایران می‌شوند، خانواده «کیا» حضور پررنگی دارند؛ از مدل «KX1» و «K3» در کلاس خودروهای اقتصادی گرفته تا «اسپورتیج» و «سلتوس» در کلاس کراس‌اوورهای متوسط. فرصتی دست داد تا یک دستگاه کیا سلتوس مدل 2025 را از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم.

ظاهر قضیه
کار خود را از نقد ظاهری سلتوس آغاز می‌کنیم. سلتوس بی‌شباهت به اسپورتیج نیست؛ همان مدل معروف کیا که طی سالیان اخیر جزو محبوب‌ترین خودروهای کره‌ای در ایران محسوب می‌شود. کراس‌اووری که پیش از همه محصولات کیا، در سال 2007 به ایران آمد و تا سال 2017 جزو محبوب‌ترین خودروهای بازار بود. اسپورتیج به واسطه قیمت رقابتی و آپشن‌های پرشمار توانست به‌سرعت در دل مشتریان ایرانی جا باز کند و سهم عمده‌ای از بازار شاسی‌بلندهای سایز متوسط را از آن خود سازد.
 حالا که به واسطه قوانین  عجیب و غریب و اوضاع وخیم قیمت‌ها، شانس اسپورتیج برای موفقیت در ایران ناچیز بوده، واردکنندگان وطنی کیا به سراغ برادر کوچک‌تر اسپورتیج یعنی سلتوس رفته‌اند. طراحی این کراس‌اوور را باید ادامه‌دهنده زبان طراحی جدید کیا دانست که اکنون به مرز پختگی رسیده است. طراحی ظاهری سلتوس کاملاً جوان‌پسند بوده و به‌راحتی نمره قبولی می‌گیرد. این موضوع در بازار ایران که سال‌هاست از محصولات خوب خارجی محروم مانده بیشتر صدق می‌کند. 
مدلی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت از نوع فول آپشن بود که از تفاوت‌های آن می‌توان به رینگ‌های ستاره‌ای دو رنگ، سقف پانورامیک و دستگیره‌های کرومی اشاره کرد. در داخل کابین هم با یک طراحی مدرن مواجه هستیم که یک سروگردن بالاتر از رقبای چینی قرار می‌گیرد. البته از آنجا که سلتوس، صرفاً برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی شده، دست‌کم در برخورد اول، تفاوت‌هایی در متریال به کار رفته با متریال کابین «اسپورتیج» یا «سورنتو» به چشم می‌خورد.
نکته قابل توجه در خصوص سلتوس، پلتفرم مدرن آن است که با فاصله 2615 میلیمتری بین دو محور، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. فضای داخل کابین سلتوس برای چهار سرنشین بزرگسال با قد بلند، کاملاً کافی به نظر می‌رسد.
 
سلتوس روی جاده
مهندسان کیا، طیف متنوعی از پیشرانه‌های کم‌حجم را برای سلتوس در نظر گرفته‌اند؛ از پیشرانه 4/1 لیتری تا پیشرانه 6/1 لیتری تنفس طبیعی و توربو و دست آخر 2 لیتری تنفس طبیعی. برخلاف نمونه‌های پلاک ملی که با پیشرانه 4/1 لیتری توربو به بازار آمدند، اکثر مدل‌های وارداتی به مناطق آزاد مجهز به یک پیشرانه 5/1 لیتری تنفس طبیعی هستند که 115 اسب‌بخار قدرت دارند.
 این پیشرانه (در نسخه مورد آزمایش) با همکاری جعبه دنده اتوماتیک سلتوس، حد متوسطی از کیفیت رانندگی را به ارمغان می‌آورد. در پشت فرمان سلتوس همان حس و حال آشنای کره‌ای حکمفرماست اما بهتر است پیش از آغاز حرکت، انتظارات‌مان را با برچسب قیمت جهانی این خودرو تطبیق دهیم تا قضاوت درست‌تری داشته باشیم! حداکثر سرعت مدل‌های وارداتی به ایران 175 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن 2/11 ثانیه اعلام شده است.
نمونه‌‌های پلاک ملی کیا سلتوس با قیمت تقریبی 5 میلیارد تومان دست به دست می‌شوند، اما نمونه‌‌های پلاک مناطق آزاد (بسته به نوع پیشرانه و سطح تجهیزات) با قیمت 20 تا 24 هزار دلار به دست مشتریان می‌رسند. از جدی‌ترین رقبای سلتوس می‌توان به «تویوتا کرولا کراس»، «سوزوکی گرند ویتارا» و «هیوندای کونا» اشاره کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و چهارده
 - شماره هشت هزار و نهصد و چهارده - ۲۷ آذر ۱۴۰۴