عارف در جلسه شورای عالی حمل و نقل و ایمنی:
عملکرد ما در زمینه ایمنی در شأن مردم نیست
در جلسه شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور که روز گذشته به ریاست معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، محمدرضا عارف با اشاره به عملکرد درخشان بخش حمل و نقل در ایام جنگ اخیر، تأکید کرد که «در آن دوره حساس، حجم تخلیه بار به دو برابر شرایط عادی رسید. این دستاورد نشان دهنده ظرفیت عظیم و پتانسیل بالای فعالان این بخش است و باید از این ظرفیت بهطور حداکثری برای پیشرفت کشور بهرهبرداری شود.»
به گزارش ایرنا، عارف در ادامه سخنان خود به راهبرد کلیدی دولت در توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب اشاره و تصریح کرد که «این کریدورها نه تنها از منظر اقتصادی، بلکه از ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز اهمیت راهبردی دارند.»
وی افزود: «با فعال شدن قریبالوقوع این کریدورها، اقدامات اساسی برای تضمین ایمنی باید در اولویت قرار گیرد تا کشورهای همسایه با اطمینان از این مسیرها استفاده کنند و ایران از مزیت رقابتی حمل و نقل ترانزیتی بهطور کامل بهرهمند شود.»
معاون اول رئیس جمهور در بخش بعدی سخنان خود، ضمن ابراز قدردانی از تلاشهای انجام شده در حوزه ایمنی راهها، تصریح کرد: «عملکرد فعلی کشور در این زمینه هنوز در شأن ملت ایران نیست و لازم است دلایل ریشهای این وضعیت بهطور دقیق بررسی و ریشهیابی شود.»
در تکمیل این موضوع بود که معاون اول رئیس جمهور با یادآوری حوادث دلخراش اخیر جادهای در اصفهان، نیشابور، زرند، یاسوج، اردبیل، شیراز، کوهدشت، ایلام و کرمانشاه، تأکید کرد: «همه دستگاهها در بروز این شرایط مسئولیت مشترک دارند و نمیتوان با توجیهات حقوقی یا کمبود سرمایهگذاری، خود را از بار این مسئولیت تبرئه کرد.»
در همین رابطه بود که وی با اشاره به آثار عمیق اجتماعی و خانوادگی حوادث رانندگی، به حادثه تلخ تصادف اتوبوس دانشجویان نخبه در سالهای گذشته اشاره کرد که منجر به فوت تعدادی از استعدادهای درخشان کشور شد. با این توضیحات، عارف این سؤال را مطرح کرد: «آیا در میان جانباختگان آن حادثه، افرادی با استعداد و ظرفیت مشابه جوان دانشمندی که از مجروحان همان حادثه برخاست و در ۳۰ سالگی به جایگاه علمی برجستهای رسید، وجود نداشتند؟»
به همین دلیل بود که معاون اول رئیس جمهور ایمنی راهها را مسألهای حیاتی دانست که حتی در نامگذاری روزهای تقویم به آن توجه شده
است.
عارف با یادآوری تکلیف قانونی برنامه هفتم توسعه مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی تلفات جادهای، تأکید کرد که «حتی این رقم نیز برای کشور راضی کننده نیست.» وی به این واقعیت هم اشاره کرد که «سرمایهگذاری پیشگیرانه در ایمنی، بسیار بهصرفهتر از پرداخت هزینههای پس از حادثه است.»
وی این مسأله را وظیفهای ملی دانست و با اشاره به پیشرفت نسبی در کیفیت جادهها، آن را همچنان ناکافی ارزیابی کرد.
در بخش دیگری از سخنان، معاون اول رئیسجمهور به مشکل تصادفات موتورسیکلت در معابر شهری پرداخت و با توجه به نقش موتورسیکلت در امرار معاش بسیاری از خانوادهها که اغلب فرسوده و فاقد رعایت مقررات هستند، بر لزوم ساماندهی جدی این حوزه تأکید کرد.
در این جلسه گزارش وضعیت ایمنی و تصادفات رانندگی در 7 ماه نخست امسال ارائه و 8 مصوبه اخیر کمیسیون ایمنی راهها برای اتقای ایمنی ناوگان عمومی مسافری تشریح شد.
همچنین پیادهسازی برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راهها، مصوبه طرحهای پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای انتشار ۲۵ همت، اوراق مالی اسلامی و همچنین توسعه آزمون برخورد و رتبه بندی ایمنی خودروها، لزوم اتصال دستگاهها به سامانه جامع ثبت سوانح حملونقل و اجراییسازی دو رویکرد رانندگی با «ذهن خودآگاه» و «همسفر ایمن باش» به تصویب
اعضا رسید.
تفاهمنامـــــــه همـــکاری ســــــازمان استاندارد و پلیس راهور فراجا در زمینه کاهش تصادفات رانندگی و ارتقای ایمنی خودروها و راهها نیز
امضا شد.

