۳۲۰۰ اتوبوس و ۲۵ هزار کامیون نو وارد چرخه میشود
رونمایی از بسته نوسازی ناوگان حمل و نقل
سهیلا یادگاری
گروه اقتصادی
در سومین روز نمایشگاه حملونقل و لجستیک، مسئولان ارشد این حوزه در نشستی خبری، مهمترین برنامههای دولت برای توسعه، امنیت و رونق بخش حملونقل را تشریح کردند.
از جمله این برنامهها میتوان به نوسازی گسترده ناوگان باری و مسافری، اجرای بسته کاهش تصادفات جادهای، ساخت بنادر جدید در دریای خزر و آغاز عملیات اجرایی راهآهن رشت–آستارا
اشاره کرد.
نوسازی ناوگان حملونقل جادهای
رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با تأکید بر هوشمندسازی جادهها و نوسازی ناوگان به عنوان اولویتهای اصلی، از نوسازی ۱۲۰۰ اتوبوس در سالجاری خبر داد.
همچنین برای واردات ۲ هزار اتوبوس، تخصیص ارز و ثبت سفارش انجام شده است.وی گفت: «نوسازی ۱۲۰۰ اتوبوس از ۸ هزار اتوبوس مورد نیاز، امسال انجام میشود و تا کنون ۴۰۰ اتوبوس نوسازی شده است.با ۵ کارخانه داخلی برای تولید ۱۲۰۰ اتوبوس در یکسال، قرارداد امضا شده است. برای تولید هر اتوبوس ۱۵ میلیارد تومان وام پرداخت میشود که منابع آن به بانک تخصیص داده شده است. برای واردات ۲ هزار اتوبوس نیز تخصیص ارز و ثبت سفارش از سوی وزارت صمت انجام شده است.»
معاون وزیر راه درباره ناوگان باری نیز گفت: «در یک سال گذشته ۲۵ هزار کامیون در کشور تولید شده که برای نوسازی این بخش کافی است. چالش اصلی، خروج کامیونهای فرسوده است که با تصویب آییننامهای، تردد آنها ممنوع و تسهیلات نوسازی پرداخت میشود.»
تدوین بسته کاهش تصادفات
رئیس سازمان راهداری در پاسخ به سؤال «ایران» در خصوص برنامه سازمان برای نظارت بر رفتار رانندگان و کنترل ناوگان عمومی مسافری، گفت: «۳ برنامه مهم برای پایش رفتار رانندگان و کنترل رفت و آمد ناوگان مسافری اجرا میشود. اولین برنامه تجهیز ۷ هزار اتوبوس به سامانه سپهتن (سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان) است. این سامانه بهخاطر مشکلات حقوقی و اختلاف دولت و پیمانکار در دهه ۹۰ متوقف شده بود. در حال حاضر نیمی از اتوبوسها مجهز به این سامانه هستند.»
وی پروژه تحول آفرین دیگر را اجرای سامانه هوشمند توپوگراف اتوبوسها اعلام کرد.این سامانه ابزاری برای کنترل رفتار رانندگان است که در تمام دنیا اجرا میشود و در ایران نیز بهزودی اجرای آن شروع میشود.
اکبری سومین برنامه را ارزیابی قانون سیستم مدیر فنی شرکتهای حملونقل اتوبوس عنوان کرد و گفت: «سیستم ارزیابی از دستی و صوری به هوشمند تغییر میکند. »
وی فرسودگی ناوگان را عامل مهم دیگری در تصادفات دانست و افزود: «میانگین عمر ۷ هزار اتوبوس فعال ۱۸ سال است، در حالی که این رقم در کشورهای پیشرو ۵ سال است. بازنگری در صدور گواهی فنی اتوبوسها انجام خواهد شد.»
کاهش قاچاق سوخت
در جادهها
رئیس سازمان راهداری در پاسخ به سؤال دیگری درباره کنترل قاچاق سوخت، گفت: «۴۲ میلیون لیتر سوخت روزانه در حملونقل عمومی جادهای مصرف میشود که ۹۸ درصد آن تحت نظارت هوشمند است. سامانههایی مانند بارنامه الکترونیکی و پیمایش، قاچاق سوخت در این بخش را به صفر نزدیک کرده است.»
ذخیره ۴ میلیون تنی کالای اساسی در بنادر و توسعه بنادر خزر
سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از موجودی ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور (بهویژه بندر امام) خبر داد و گفت: «۲۰ کشتی حامل کالاهای اساسی در حال ترخیص هستند.» وی همچنین از برنامه ساخت بنادر جدید در دریای خزر با توجه به کاهش تراز آب این دریا خبر داد.
رسولی با اشاره به جایگاه ایران در ناوگان دریایی خزر گفت: «۱۰۴ شناور از ۵۰۰ شناور فعال در خزر تحت پرچم ایران است و ایران از نظر ناوگان دارای پرچم، رتبه ۲۰ جهان را در میان ۱۷۶ کشور دارد.»
آغاز عملیات راهآهن رشت-آستارا و تأمین مالی آن
امین ترفع، رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی، درباره پیشرفت پروژه راهآهن رشت-آستارا اظهار کرد: «تنها برخی جزئیات فنی در حال نهاییشدن است و پیشبینی میشود قرارداد اجرایی تا ابتدای سال ۲۰۲۶ میلادی امضا شود. عملیات اجرایی از سال آینده آغاز خواهد شد.» وی ادامه داد: «بر اساس طراحی اولیه، احجام پروژه شامل سیگنالینگ، زیرسازی، روسازی و ساختمانها مشخص و قیمتهای مربوط به هر بخش تعیین شد. تنها برخی مسائل مربوط به احجام ساختمانها در حال نهایی شدن است و سایر موارد مورد توافق قرار گرفتهاند. پیشبینی میشود پس از نهایی شدن احجام و قیمت واحد کارها طی دو تا سه هفته آینده و حداکثر تا ابتدای سال 2026 میلادی قرارداد اجرایی امضا شود و با تکمیل عملیات تملک تا پایان سال، از سال آینده عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.»
وی درباره تأمین مالی پروژه افزود: «یک وام 1.6 میلیارد یورویی با نرخ سود ۳ درصد از سوی روسیه برای این پروژه اختصاص یافته که شرایط مناسبی دارد.»
زنگهزور جایگزین مسیر ایران نمیشود
ترفع در پاسخ به سؤالی درباره کریدور زنگهزور (ارمنستان–آذربایجان) تأکید کرد: «حتی با ساخت این مسیر، کریدور ایران همچنان امنترین و مقرونبهصرفهترین مسیر برای دسترسی آذربایجان به نخجوان باقی خواهد ماند.»
افزایش ظرفیت ناوگان هوایی از 120به 200 هواپیما
غزال راهب، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز درنمایشگاه حملونقل و لجستیک با اشاره به پژوهشهای این مرکز در خصوص نوسازی ناوگان هوایی گفت: «طرحپیشران حملونقل، با همکاری دانشگاهها جلو میرود که مهمترین بخش آن تعمیر ناوگان زمینگیر و کاهش اثر تحریم در بخش هوایی است. وی گفت: «در این طرح نسخه زیست بوم هوایی طبق مقتضیات اقتصادی و صنعتی کشور نوشته میشود که بر اساس آن در دولت چهاردهم با تعمیرات ناوگان تعداد هواپیماهای فعال از 120به 200 هواپیما افزایش
یافت.»

