خودرو اسپرتی که قوانین جاده را به چالش می‌کشد

تویوتا GR GT؛ تولدی دوباره برای سوپر اسپرت‌ها

یاسمن صادق‌شیرازی
گروه خودرو


به گزارش motor1، تویوتا با رونمایی از GR GT، جدیدترین خودروی اسپرت پرچمدار خود، بار دیگر نشان داد که مهندسی و عملکرد می‌توانند دست در دست هم به تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای راننده تبدیل شوند. این خودرو که از سوی تویوتا «خودروی مسابقه‌ای قانونی برای جاده» نامیده شده، ادامه مسیر افسانه‌ای LFA است و هدف آن ارائه حس رانندگی نزدیک به خودروهای مسابقه‌ای، اما قابل استفاده در خیابان است. توسعه GR GT بر سه اصل کلیدی استوار است: مرکز ثقل پایین، وزن سبک و شاسی بسیار سخت برای بیشینه کردن عملکرد آیرودینامیکی. نتایج نشان می‌دهد که تویوتا در هر سه بخش موفق عمل کرده است؛ این خودرو حداقل ۶۴۰ اسب‌بخار قدرت دارد، مرکز ثقل آن تا ارتفاع زانو پایین آمده و شاسی تمام آلومینیومی وزن خودرو را کاهش داده است.
 
پیشرانه و انتقال قدرت
ترکیبی از توربو و الکتریک
قدرت GR GT توسط موتور جدید V-8 توئین توربو و یک موتور برقی یکپارچه در ترن‌اکسل تأمین می‌شود. تویوتا هدف‌گذاری کرده تا حداقل ۶۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۲۷ پوندفوت گشتاور ارائه شود و تمام نیرو به چرخ‌های عقب منتقل گردد. گیربکس اتوماتیک هشت سرعته جدید مسئول انتقال قدرت است و تویوتا وعده داده این اعداد حداقل سطح عملکرد نسخه تولیدی خواهند بود یا حتی بالاتر از آن.
GR GT برای نخستین بار از شاسی تمام آلومینیومی استفاده کرده و پنل‌های بدنه از ترکیب پلاستیک تقویت‌شده با فیبر کربن و آلومینیوم ساخته شده‌اند. کاهش وزن در خودرویی با این مشخصات حیاتی است؛ وزن کمتر باعث کاهش مرکز ثقل، بهبود هندلینگ و عملکرد بهتر آیرودینامیک می‌شود. ترمزهای سرامیک-کربنی جلو و عقب توانایی توقف خودرو را افزایش داده و چرخ‌های ۲۰ اینچی با تایرهای جدیدش کنترل کامل خودرو را در پیچ‌ها و مسیرهای سریع تضمین می‌کنند.
قطعات بدنه تویوتا GR GT از فیبرکربن با الیاف پلاستیک و آلومینیوم ساخته شده و سیستم ترمز هم دیسک‌های سرامیک-کربنی را در خود جای داده است، تا مهندسان بتوانند به هدفگذاری وزن 1750 کیلوگرم دست پیدا کنند. هرچند این رقم از وزن 1587 کیلوگرمی
پورشه 911 GTS بیشتر است، اما باید توجه داشت که
تویوتا GR GT، 110 اسب‌بخار قدرت بیشتر در اختیار دارد. شورولت کوروت E-Ray هم علیرغم قدرت بیشتر، وزن بیشتر و گشتاور کمتری ارائه می‌دهد.

تلفیقی از اسپرت و لوکس
داخل GR GT کاملاً متمرکز بر راننده طراحی شده است. هیچ نشان تویوتا روی کابین دیده نمی‌شود، چرا که محصول کاملاً متعلق به Gazoo Racing است. صندلی‌های ریکارو با پشتی فیبرکربن، حس اسپرت و حرفه‌ای ارائه می‌دهند و طراحی داخلی ترکیبی از حس اسپرت و لوکس است که بیشتر به لکسوس شباهت دارد تا تویوتا.
 
حس یک خودروی مسابقه‌ای واقعی
از نظر طراحی، GR GT به وضوح حس یک خودروی مسابقه‌ای قانونی برای جاده را منتقل می‌کند. ارتفاع سقف تنها ۴۷ اینچ (حدود ۱۲۰ سانتی‌متر) است و خودرو از پورشه 911 GTS و کوروت E-Ray کوتاه‌تر است. در عقب، اگزوز چهار خروجی و کانال‌های هوا از خودروهای GT3 الهام گرفته شده‌اند. دماغه خودرو هنوز هویت تویوتا را حفظ کرده و نسبت داش تا محور چشمگیر، حس سرعت و قدرت را به بیننده منتقل می‌کند. توسعه GR GT همراه با نسخه مسابقه‌ای GR GT3 انجام شده و دو خودرو از قطعات تعلیق و بخش V-8 توئین توربو مشترک بهره می‌برند. نتیجه، خودرویی اسپرت، خشن و پرانرژی است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و چهار
 - شماره هشت هزار و نهصد و چهار - ۱۶ آذر ۱۴۰۴