با ساخت کارخانه در گوانگژو
چین فاتح بازار خودروهای پرنده میشود
محبوبه ستارزاده
گروه علم و فناوری
رقابت بین غولهای فناوری جهان بر سر آینده حملونقل هوایی در حال افزایش است و در این ماراتن نفسگیر، آمریکا و چین به دنبال صدرنشینی هستند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا بهتازگی از رونمایی نمونه اولیه یک خودروی پرنده در عرض چند هفته آینده با نام تسلا رودستر خبر داده و یادآور شده است که اگر همه خودروهای جیمز باند را با هم ترکیب کنید، خودروی پرنده من دیوانهکنندهتر از آن خواهد بود؛ موضوعی که باعث شده بسیاری بیصبرانه در انتظار خودروی پرنده و نوآورانه او باشند. اما چین هم بیکار ننشسته و با کلید زدن اولین کارخانه تولید ماشین پرنده در این کشور و آغاز تولید آزمایشی چنین محصولاتی، نشان داده که عزمی جدی برای ورود به این عرصه دارد. ساخت این کارخانه، کافی بود تا موجی از ثبت هزاران درخواست پیشسفارش به چین ارسال شود، هرچند همچنان راه درازی در پیش است تا خودروهای پرنده هر روز در هوا پرواز کنند.
پتانسیل فناورانه بالای چین
محققان معتقدند تنها وضعیت بهینه «های تک» در چین نیست که باعث شده بسیاری، چین را در نهایت برنده رقابت تولید خودروی پرنده بدانند. به گفته فعالان حوزه فناوری، چین با توجه به تخصص بالا در حوزه خودروهای برقی، چالشهای فنی و نظارتی کمتر و همچنین توسعه علم روباتیک، احتمالاً میتواند سریعتر به جاهطلبیهای خود در زمینه خودروهای پرنده دست یابد.
«برندون وانگ»، یک سرمایهگذار مستقر در پکن که سبد سرمایهگذاری او شامل هوش مصنوعی، علم روباتیک و ماشینهای پرنده است، هم اعتقاد دارد چین از نظر زنجیره تأمین خودروهای برقی، بسیار پیشرو است و خودروهای پرنده میتوانند پس از تأیید برای استفاده در هوانوردی، از قطعات خودروهای برقی استفاده کنند که این امر میتواند به شرکتهای چینی در افزایش مقیاس تولید کمک کند.
یک خودروی پرنده ماژولار
بهتازگی اولین کارخانه تولید انبوه ماشین پرنده چین در گوانگژو راهاندازی شده و شرکت XPENG Aridge تولید آزمایشی را در آن آغاز کرده است. اولین مدل این کارخانه که روباتهای لجستیکی با سرعت در حال جابهجایی قطعات در آن هستند، یک خودروی پرنده ماژولار و ترکیبی از یک وسیله نقلیه زمینی با یک ماژول هوایی قابل جدا شدن است که اولین مونتاژ آزمایشی خود را به پایان رسانده است. این خودروی پرنده 6 ملخه که در حال ساخت است، به صورت عمودی بلند میشود و در یک ماشین بزرگ جا میشود. این شرکت درحال حاضر حدود 7هزار سفارش دریافت کرده که حدود ۹۰ درصد از سفارشات از داخل چین و بقیه از خارج از این کشور است. انتظار میرود تولید انبوه و تحویل این خودروی پرنده، در سال 2026 انجام شود.
شرکت XPENG Aridge میتواند در این کارخانه، سالانه 10هزار دستگاه خودروی پرنده تولید کند که نقطه عطفی در اقتصاد چین محسوب میشود. این مرکز۱۲۰ هزار متر مربعی، بر تولید ماژول پرنده تمرکز دارد و با خروجی اولیه ۵ هزار دستگاه، اولین کارخانه تولید ماشین پرنده در جهان محسوب میشود که درصورت استفاده از ظرفیت تولید کامل، میتواند هر 30 دقیقه یک خودروی پرنده را از خط تولید خارج کند. در واقع میتوان گفت که پکن تسریع تولید و بهکارگیری خودروهای پرنده، پهپادها و تاکسیهای هوایی را به عنوان یک حوزه استراتژیک برای پنج سال آینده دنبال میکند.
البته تنها Aridge نیست که برای تولید خودروهای پرنده تلاش دارد و تاکنون بازیگران اصلی این بخش از جمله شرکتهای مستقر در کالیفرنیا مانند Joby و Archer و همچنین EHang در چین، پروازهای آزمایشی سرنشیندار انجام دادهاند. در سالجاری، EHang به اولین شرکت تولیدکننده ماشین پرنده در جهان تبدیل شد که به طور کامل برای فعالیت تجاری تأیید شده است؛ موضوعی که هنوز شرکت Aridge به آن دست نیافته است. شرکت EHang قصد دارد ظرف سه سال آینده یک سرویس تاکسی هوایی با قیمتی مشابه تاکسیهای جادهای لوکس راهاندازی کند. گزارشی از گروه مشاوره بوستون (BCG) هم نشان میدهد که بازار خودروهای پرنده چین به یک نقطه عطف بزرگ نزدیک میشود و پیشبینی میکند که تا سال ۲۰۴۰ این بازار به ارزش ۴۱ میلیارد دلار برسد. اما آنچه مسلم است خودروهای پرنده هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند.

