دیروز مهمترین مسألههای تهران و کشور در دستورکار هیأت وزیران بود
اختصاص یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای توزیع کالابرگ
جلسه هیأت دولت روز گذشته در غیاب رئیسجمهوری، به ریاست محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور برگزار شد؛ جلسهای طولانی که موضوعاتی چون تصویب لوایح مالی و آموزشی تا آلودگی هوای تهران، وضعیت سوخت، کالابرگ، حملونقل عمومی، حوزه آموزش عالی و حتی بازسازی ورزشگاه آزادی را دربر گرفت. یک دستورکار مهم جلسه دیروز هیأت وزیران، بررسی لوایح مهم و اصلاح آییننامههایی بود که با ایراد هیأت تطبیق مقررات و قوانین مجلس شورای اسلامی مواجه شدند. به همین منظور، در ابتدای جلسه دیروز لایحه تغذیه رایگان در مدارس ابتدایی و همچنین آییننامه اجرایی برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بررسی و اصلاح شد تا مسیر اجرای آنها هموار شود.
لایحه دوفوریتی «الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» نیز بررسی شد که طی آن، به دلیل گستردگی آثار و تغییرات مورد نیاز اقتصاد ایران در حوزه مالی، اعضای هیأت وزیران تصمیم گرفتند کمیتهای برای جمعآوری نظرهای وزارتخانهها و دیگر بخشهای مرتبط تشکیل و جمعبندی نهایی پس از این بحثها برای ارائه به مجلس آماده شود.
در ادامه، آییننامه ممنوعیت تأسیس و ارتقای هرگونه مؤسسه آموزش عالی جدید (بجز مؤسسات آموزش عالی آزاد) برای دو سال تصویب شد.
بر اساس این آییننامه، وزارتخانههای بهداشت و علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن را برعهده خواهند داشت. این تصمیم با هدف کنترل افزایش بیرویه مراکز آموزش عالی و ارتقای کیفیت آموزشی اتخاذ شد. همچنین اصلاحیههایی درباره نحوه رسیدگی به شکایت دستگاههای اجرایی از رسانهها و اصلاح اساسنامه شرکتهای تعاونی توسعه و عمران روستایی نیز تصویب شد.
پس از پایان نشست هیأت وزیران، جمعی از وزرا و اعضای دولت همچون وزرای بهداشت و علوم، معاون اجرایی رئیسجمهوری، وزرای نفت و جهاد کشاورزی، استاندار تهران و رئیس سازمان اداری و استخدامی در حیاط دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به پرسشهای آنان پاسخ دادند.
درمجموع جلسه هیأت وزیران که با ریاست معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، تصویری روشن از اولویتهای اجرایی کشور که دولت دنبال میکند، یعنی از آلودگی هوا تا سوخت، از کالابرگ تا حملونقل عمومی، از آموزش عالی تا ورزشگاه آزادی ارائه داد. مجموعه اظهارات وزرا پس از این جلسه هم نشان میدهد دولت قصد دارد همزمان چند محور کلیدی را پیش ببرد؛ محورهایی که هر کدام تأثیر مستقیم بر زندگی روزمره مردم دارند و اجرای مؤثر آنها نیازمند بودجه، هماهنگی و عزم مدیریتی است.
پاک نژاد: بنزین 5هزار تومانی برای خودروهای دولتی
وزیر نفت، در ادامه اطلاع رسانیها و شفاف سازیهای دولت درباره سیاستگذاری جدید بنزینی، گفت که «در این طرح جدید، سهمیه ۶۰ لیتری خودروها همچنان با نرخ 1500 تومان و سهمیه ۱۰۰ لیتری با نرخ 3 هزار تومان عرضه میشود و این نرخها برای این سهمیهها هیچ تغییری نکرده است و آنچه تغییر کرده، فقط مربوط به قیمت کارت سوخت جایگاهها موسوم به کارت اضطراری است که به متقاضیان استفاده از این کارت، بنزین 5هزار تومانی فروخته میشود.»
محسن پاکنژاد ادامه داد: «تاکنون ۴۲ تا ۴۳ درصد سوختگیریها در جایگاهها با کارتهای جایگاهها بوده است که این مسأله استفاده از کارت شخصی را کماهمیت کرده بود؛ موضوعی که دولت اکنون قصد اصلاح آن را دارد.»
وی درباره سهمیه سوخت خودروهای نو و تازه شمارهگذاری شده، تأکید کرد: «خودروهای صفر کیلومتر که اولینبار شمارهگذاری میشوند، سهمیه ۶۰ و ۱۰۰ لیتر را نخواهند داشت. اما تغییر پلاک یا انتقال مالکیت خودروهای کارکرده باعث قطع سهمیه نمیشود.» وزیر نفت افزود: «بخشی از هزینه افزایش قیمت بنزین با استفاده از کارت جایگاهها متوجه خود دولت هم خواهد بود، زیرا براساس این طرح جدید، خودروهای دولتی دیگر سهمیه بنزین ندارند و باید از بنزین 5هزار تومانی استفاده کنند.» پاکنژاد تأکید کرد: «این طرح نه کاهش شدید مصرف را تضمین میکند و نه کاهش واردات را اما شروعی برای اصلاح فرآیند سوختگیری است، با اینکه میزان تورم ناشی از طرح نیز 2دهم درصد پیشبینی شده است.»
سیمایی صراف: پیام نور منحل نمیشود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برنامههای روز دانشجو، ۱۶ آذر در دانشگاههای سراسر کشور گفت: «در این روز وزرا و استانداران در دانشگاهها حاضر خواهند شد و رئیسجمهوری نیز سخنرانی خواهد داشت.» حسین سیمایی صراف درباره اظهارات اخیر رئیسجمهوری درباره دانشگاه پیام نور، بیان کرد: «تأکید بر بازگشت این دانشگاه به مأموریت ذاتی خودش است و انحلال و ادغام مطرح نیست.»
نوری قزلجه: ادامه مقابله با گرانفروشی
غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت کالاهای اساسی گفت که «مقابله با گرانفروشی با همکاری وزارت صمت و سازمان تعزیرات ادامه دارد.» وی مهمترین عامل ثبات بازار را «افزایش تولید و وفور عرضه» دانست و اعلام کرد: «قیمت مرغ اصلاح و متعادل شده و کمبودی وجود ندارد.»
رفیع زاده: آغاز جذب ۵۰۰ مدیر جوان
رئیس سازمان اداری و استخدامی از آغاز ثبتنام طرح جذب ۵۰۰ مدیر جوان خبر داد. علاءالدین رفیعزاده گفت: «آگهی این طرح ۱۵ آذر منتشر میشود و ثبتنام از ۲۲ آذر آغاز خواهد شد. منتخبین این طرح طی ۱۸ ماه آموزش و راهبری خواهند دید تا برای مدیریت اجرایی آماده شوند.» او از نهایی شدن اصلاح ساختار کلان یکی دیگر از وزارتخانهها در شورای عالی اداری خبر داد.
معتمدیان: آلایندههای متحرک منشأ 59 درصد آلودگی تهران
استاندار تهران هم با اشاره به اینکه ۵۹ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از آلایندههای متحرک است، گفت: «سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شده و برنامه برقیسازی ۲۰ هزار موتورسیکلت در تهران با بسته تشویقی که دولت در نظر گرفته است، در دستور کار است.» محمدصادق معتمدیان، توضیح داد که «در سال گذشته ۲۲۰ هزار خودرو جدید در تهران پلاک شد، اما فقط ۳۷ هزار خودرو فرسوده از چرخه خارج شده است.» به گفته استاندار تهران، این آمار بیانگر یک «تفاوت فاحش» و نشانه لزوم افزایش جدی اسقاط خودروهای فرسوده است.
بــــرش
ضرورت حمایت از اقشار کمدرآمد
معاون اجرایی رئیسجمهور، از جمله اعضای دولت بود که پس از نشست هیأت وزیران در جمع خبرنگاران حاضر شد. محمدجعفر قائمپناه در واکنش به شایعاتی مبنی بر وجود اختلافنظر درباره مبلغ هر فقره کالابرگ (بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان) میان بخشهای تصمیمگیری، با اعلام اینکه «این فرآیند به نتیجه رسیده است، اما اجرای آن به تأمین منابع بستگی دارد»، گفت: «از ابتدای دولت تاکنون یک میلیارد و 100 میلیون دلار برای تأمین کالابرگ پرداخت شده است و با اجرای مرحله جدید، این رقم به یک میلیارد و 300 میلیون دلار میرسد که کمک قابلتوجهی برای اقشار آسیبپذیر خواهد بود.» وی تأکید کرد: «رئیسجمهوری بارها بر ضرورت حمایت بیشتر از اقشار کمدرآمد تأکید کردهاند.» سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه «از اسفند سال گذشته تاکنون چهار مرحله کالابرگ شارژ شده است»، افزود: «این اقدام گامی برای کاهش تورم و حمایت از اقشار آسیبپذیر است. در مورد جزئیات مبلغ به نظر میرسد همان ۶۰۰ هزار تومان باشد، اما تخصیص نهایی بستگی به تأمین منابع دارد، به هر میزان که منابع موجود باشد، مطابق تأکید رئیسجمهوری، همان مقدار باید به عنوان کالابرگ به مردم پرداخت شود.» قائمپناه درباره اینکه طرح جدیدی در رابطه با پرداخت کالابرگ مطرح شده که قرار است در مجلس بررسی و احتمالاً تصویب شود، گفت: «مجلس کلیات را تصویب میکند و در جزئیات، مسئولیت اجرا با دولت است، بنابراین اینکه چه زمانی کالابرگ داده شود، مبلغ آن چقدر باشد یا اینکه نحوه اجرای آن چگونه باشد، در حوزه اختیارات دولت است.» وی اضافه کرد: «بعید میدانم مجلس شورای اسلامی وارد این میزان از جزئیات شود، اما اگر مجلس طرحی ارائه کند، دولت هم نظر کارشناسی خود را اعلام و در صورت تبدیل شدن طرح به قانون، دولت آن را اجرا خواهد کرد.» قائمپناه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه کارشناسان همچنین میگویند تهران در کوتاهمدت به 7 تا 8 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که با یک و نیم میلیارد دلار میتوان تهیه کرد، گفت: «دولت به دنبال واردات واگن برای خطوط مترو در شهرهای مختلف است تا ظرفیت حملونقل عمومی افزایش یابد. رئیسجمهوری این پروژه را شخصاً با جدیت پیگیری میکنند.» معاون اجرایی رئیسجمهور با اشاره به اینکه «مطابق بررسیهای کارشناسی منشأ اصلی آلودگی هوا در کلانشهرهایی چون تهران، خودروها و موتورسیکلتهای فرسودهاند»، افزود: «در تهران هنوز بخش زیادی از خودروها و موتورسیکلتهای اسقاطی از رده خارج نشدهاند و در کنار آن، شهرداری هم هنوز منابع کافی به حملونقل عمومی اختصاص نداده است.» به گفته این عضو دولت، موضوع آلودگی هوای تهران در جلسه هیأت وزیران «بهصورت جدی» مطرح شده و گزارش کاملی هم از سوی استاندار تهران ارائه شده است. قائمپناه گفت: «بنا به طراحی انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا، در مرحله اول و بهصورت پایلوت باید 20 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در تهران عرضه شود تا بخشی از آلودگی کاهش یابد.» معاون اجرایی رئیسجمهور تأکید کرد: «شایعات مربوط به مازوتسوزی یا گازوئیل با سولفور بالا واقعیت ندارد، علت اساسی وارونگی دماست که پدیدهای دیرینه است.»

