هشدار بانک مرکزی:
فریب تبلیغات وام را نخورید
بازار تبلیغات وامهای فوری، وامهای با بهره پایین، وامهای بدون ضامن، واگذاری وام با رقمهای بالا و سود کم و اقساط بلندمدت و فرستادن لینکهایی که گفته میشود مخاطب را به سمت صفحه ثبتنام هدایت میکند، داغ است. در جدیدترین خبر، بانک مرکزی با اعلام اینکه «تبلیغات فضای مجازی درخصوص پرداخت وام، کلاهبرداری است» هشدار داده «هرگز لینکهای معرفیشده این صفحات را کلیک نکنید.»
اما سؤال این است که چرا چنین بازاری در ایران به حدی رونق میگیرد که بالاترین مقام سیاستگذار پولی در خصوص آن واکنش نشان میدهد؟ از آنجا که عموم مردم این روزها با تورم بالا دستوپنجه نرم میکنند، دریافت وامهای کمبهره و حتی با بهرههای بالا موجب استقبال واقع میشود. اما سیستم بانکی برای دادن تسهیلات، از یکسو بهرههای بالا دریافت میکند و از سوی دیگر به دلیل حجم تقاضای بالا، عملاً صفهای طویل برای دریافت وام ایجاد میشود. علاوه بر این، ارقام وامها هم به طی کردن روند طولانی دریافت آن نمیارزد. به همین دلیل، بازار تبلیغات وامهای جعلی داغ است. حتی گاهی هنگام راه رفتن، تبلیغاتی را میبینید که روی زمین و در پیادهرو چسبانده شدهاند و به هر نحو میخواهند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. اما بازار وام، روی دیگری نیز دارد؛ «وامهایی که فروخته میشوند». در این شیوه دارنده امتیاز وام، آن را به افراد متقاضی میفروشد و بخشی از وام را برمیدارد. در برخی موارد حتی تا 40 درصد مقدار وام، نصیب صاحب امتیاز میشود و فرد متقاضی باید قسط و بهره کل وام را پرداخت کند. هرآنچه در خصوص وامدهی به صورت غیرمعمول در جریان است، به سیاستهای سختگیرانه بانکها برای ارائه وامهای خرد به عموم جامعه برمیگردد. حال خطر آنقدر نزدیک شده که از لوگوی بانک مرکزی نیز در این تبلیغات فیک استفاده میشود که این موضوع واکنش این نهاد را به دنبال داشته است.
بانک مرکزی با هشدار نسبت به گسترش صفحههای جعلی در شبکههای اجتماعی اعلام کرد: «برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از عنوان پرداخت وام، شهروندان را به لینکهایی هدایت میکنند که هدف اصلی آنها کلاهبرداری و سرقت دارایی مردم است.» این بانک تأکید کرد: «هموطنان به هیچوجه روی لینکهای معرفیشده از سوی این صفحات کلیک نکنند.»

