«اربعین» تقوایی نبود، نمی‌شد از «ممد نبودی» حرف زد

از مستندهای «باد جن» تا «اربعین» نگاه انسان‌شناسانه ناصر تقوایی باعث شد تا موسیقی نه تنها به عنوان صدای صرف بلکه در مقام صدای زندگی شنیده شود. سینما و مردم‌شناسی پس از  تقوایی در حوزه مستندسازی به صورت جدی‌تری دنبال شد و ما فهمیدیم در کنار موسیقی چطور می‌توانیم به موضوع مردم‌شناسی بپردازیم. اگر تقوایی در سال ۴۸ مستند «اربعین» را در بوشهر ضبط نمی‌کرد، ما نمی‌توانستیم بعدها درباره آثاری چون «ممد نبودی» حرف بزنیم. در مستند «باد جن» و «اربعین»، موسیقی در خدمت فیلم قرار می‌گیرد و جغرافیا و هویت جنوب نقش مهمی برعهده دارد. فیلم‌های تقوایی باعث شد تا متوجه شویم آیین‌های جنوب کشور به چه شکلی است. او تلاش کرد تا موسیقی و فرهنگ جنوب را معرفی کند.


از صحبت‌های محسن شریفیان پژوهشگر موسیقی نواحی جنوب در برنامه «شب ناصر»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و هشتصد و هشتاد و دو - ۱۹ آبان ۱۴۰۴