رئیس مجلس پشت واردات خودرو درآمد

پایان اختلاف نظرها درباره واردات خودرو

سارا غضنفری
دبیر گروه خودرو

بالاخره پس از ماه‌ها کشمکش و نامشخص بودن وضعیت تعرفه‌های واردات خودرو، طبق شنیده‌ها و به تائید سیدحامد عاملی، معاون وزیر صمت؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کار را تمام کرد و پشت کاهش تعرفه واردات خودرو ایستاد.
در واقع مجلس مصوبه هیأت دولت درباره تعرفه واردات خودرو را مغایر قانون بودجه سال 1404 تشخیص نداد. از ابتدای سال‌جاری واردکنندگان خودرو با مسأله تعرفه واردات خودرو درگیر بودند. 
دولت در قانون بودجه 1404 در ابتدا تعرفه واردات خودرو را 100درصد تعیین کرده بود. با اینکه مجلس رأی بر تعرفه 60 درصدی داشت. سپس در خردادماه 1404 دولت کاهش تعرفه و تعرفه پلکانی را تأیید کرد. 
اما دیوان عدالت اداری در پی شکایتی، حکم توقف موقت واردات خودرو با تعرفه پلکانی را داد. ماجرا به هیأت «بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» در مجلس رفت و اعلام شده بود تعرفه دولت با تعرفه ثبت شده در قانون بودجه مغایرت دارد. 
دولت هم پاسخ داده بود اگر کل تعرفه را جمع بزنیم همان صددرصد می‌شود اما برای خودروهای اقتصادی و حجم موتور 1500 سی‌سی کاهش تعرفه تعریف شده و برای خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی تعرفه بیشتری تعریف شده که دقیقاً مطابق اجرای تعریف تعرفه پلکانی است.
طبق تعرفه پلکانی واردات، خودرو بنزینی تا ۱۵۰۰ سی‌سی 20 درصد، خودرو بنزینی۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی 40درصد، خودرو بنزینی۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی 130 تا 155 درصد، خودرو بنزینی۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی 180 تا 190 درصد، خودرو بنزینی بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی تا 190 درصد محاسبه می‌شود. خودروی هیبریدی نیز 15 درصد تعرفه و خودروی تمام‌برقی (EV) شامل چهار درصد تعرفه واردات خواهد شد.
در نهایت بعد از حدود هفت‌ماه و نیم کشمکش بر سر تعرفه واردات خودرو، در واقع رئیس مجلس به این موضوع پایان داد تا تکلیف واردکنندگان و واردات خودرو مشخص شود. 
مدت‌هاست واردکنندگان اقدام به عرضه خودروهای خود در سامانه برای فروش نکرده‌اند و در آخرین دوره عرضه خودروهای وارداتی در سامانه فقط سایپا با دو محصول وارداتی شرکت کرد. واردکنندگان خودرو که از میزان تعرفه واردات خودرو آگاه نبودند برای جلوگیری از ضرر و زیان عرضه را متوقف
کردند. 
طبق گفته سید حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت۱۲ هزار خودرو که منتظر مشخص شدن وضعیت تعرفه‌ای بودند، طی هفته‌های آینده از گمرکات کشور ترخیص و وارد بازار خودرو می‌شوند.
اگر به‌زودی تعرفه 20درصدی واردات خودرو عملی شود شاهد ورود خودروهای اقتصادی به بازار ایران خواهیم بود؛ اتفاقی که حتماً رقابت و افزایش کیفیت را در این بازار رقم خواهد زد.
 در حالی که فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) خبر از به مرحله اجرا نزدیک شدن پرداخت ۴۰ همت تسهیلات به خودروسازان می‌دهد تسریع واردات به صورت همزمان می‌تواند به بازار خودرو و صنعت خودروسازی کمک قابل
توجهی بکند. 
معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به وضعیت خودروسازان کشور در یک نشست خبری اعلام کرد: «پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دو خودروساز بزرگ کشور نهایی شده و این اقدام می‌تواند به بهبود وضعیت مالی قطعه‌سازان و کاهش فشار نقدینگی در زنجیره تأمین کمک کند.»

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و هفتاد و نه
 - شماره هشت هزار و هشتصد و هفتاد و نه - ۱۵ آبان ۱۴۰۴