معاون علمی رئیس جمهور عنوان کرد
«فَرّ ایران»، جلوهای از غرور، دانش و خلاقیت جوانان
روز گذشته با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، اولین نمایشگاه «فرّ ایران» و همچنین شانزدهمین نمایشگاه نانو در محل نمایشگاه بینالمللی تهران گشایش یافت؛ نمایشگاهی که تا 14 آبان برپاست و در قالب آن، از ۸۰ محصول جدید فناورانه و دانش بنیان قابل ارائه به بازار، رونمایی شد.
درحالی که پیش از این بارها شاهد رونمایی از محصولات مختلف بودیم درحالی که هرگز به مرحله تجاریسازی و ورود به بازارهای داخلی یا بینالمللی نرسیدند، این بار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دست به ابتکاری ویژه زد تا به این آشفتگی نظم تازهای ببخشد. در قالب طرح تازه معاونت علمی و برگزاری نمایشگاه «فر ایران»، ازین پس رونماییها و عرضه دستاوردهای فناورانه در چهارچوبی نظاممند و قابل راستیآزمایی سامان می یابد. درواقع این رویداد با هدف معرفی دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان و نخبگان کشور و نمایش نقش آنها در توسعه اقتصاد دانشبنیان کلید خورد.
حمایت معاونت علمی و صندوق نوآوری از 80 دانش بنیان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «فر ایران»، تحقق اقتصاد دانشبنیان را نیازمند پرهیز از روزمرگی و نگاه آیندهنگر دانست و گفت: محصولات حاضر در نمایشگاه فَرّ ایران موجب کاهش ارزبری معادل یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار برای کشور میشوند. حسین افشین افزود: ارزش بازار داخلی این محصولات حدود ۱۱۰ همت برآورد شده و پیشبینی میشود اجرای آنها کاهش بیش از ۲۰۰ همت از هزینههای دولت را به دنبال داشته باشد. معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اهداف این رویداد گفت: نمایشگاه «فَرّ ایران» جلوهای از غرور، دانش و خلاقیت جوانان ایرانزمین است و فرصتی را فراهم میکند تا دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان کشور بهصورت متمرکز و در قالب یک رویداد ملی معرفی شوند. وی با بیان اینکه سال گذشته پس از گذشت یکسال از فعالیت دولت چهاردهم تصمیم گرفته شد رونماییها و افتتاحهای محصولات دانشبنیان بهصورت تجمیعی برگزار شود، اظهار کرد: از اردیبهشتماه امسال فراخوانی برای معرفی محصولات دانشبنیان منتشر شد که چند شرط اساسی داشت؛ نخست آنکه محصول باید در سال اخیر آماده عرضه به مردم باشد و تمام مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده باشد؛ دوم، برخورداری از سطح بالای فناوری و سوم، داشتن اثر اقتصادی و اجتماعی ملموس یا تعلق به اقلام راهبردی کشور.
افشین افزود: بر اساس این معیارها، حدود ۶۵۰ محصول توسط هیأت داوران ارزیابی شد که از میان آنها ۸۰ محصول واجد شرایط برای نمایش در این رویداد شناخته شد. هر محصول دارای شناسنامهای است که در آن اطلاعات مربوط به مجوزها، تاریخ تولید و میزان صرفهجویی ارزی درج شده است. وی توضیح داد: وقتی از کاهش ارزبری سخن میگوییم، فقط از جلوگیری از خروج ارز صحبت نمیکنیم، بلکه درباره ارزانسازی و افزایش دسترسی مردم نیز هست. بهعنوان نمونه، دارویی که نمونه خارجی آن با قیمت حدود یک میلیارد تومان در دسترس است، در داخل کشور با همان کیفیت و اثربخشی، تنها ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیسجمهور تأکید کرد: تولید محصولات دانشبنیان در داخل، علاوه بر صرفهجویی ارزی، موجب اشتغال و افزایش رفاه مردم میشود و هدف از برگزاری این نمایشگاه، نمایش این توانمندیهاست. افشین خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد دانشبنیان نیازمند پرهیز از روزمرگی و نگاه آیندهنگر است. ممکن است صنعت امروز کشور اولویتهای دیگری داشته باشد، اما آینده اقتصادی کشور تنها از مسیر سرمایهگذاری در علم و فناوری شکل میگیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکتهایی که موفق به حضور در این نمایشگاه شدهاند، از حمایتهای ویژه معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار خواهند شد. این شرکتها ثابت کردهاند که از دانش، نیروی انسانی توانمند و ساختار سازمانی منسجم برخوردارند، بنابراین بستههای حمایتی خاصی برای توسعه محصول، افزایش ظرفیت تولید، تقویت زیرساختهای آزمایشگاهی و تسهیل روند تولید محصولات جدید برای آنها در نظر گرفته شده است.
بیمه شدن محصولات دانشبنیان ساخت بار اول
معاون علمی رئیس جمهور همچنین گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی طرحی را اجرا میکنند که بر اساس آن، محصولات دانشبنیانی که برای بار اول تولید میشوند بیمه خواهند شد. سال گذشته تنها در حوزه صنعت نفت، قرارداد ساخت بار اول با ارزشی معادل ۲۰۰ میلیون دلار منعقد شده است. در مجموع طی سالهای اخیر، ارزش این قراردادها به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و پیشبینی میشود این رقم در سال جاری به حدود ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.
افشین با اشاره به سیاستهای جدید معاونت علمی بیان کرد: در حال حاضر کمیتهای زیرمجموعه این معاونت تشکیل شده و هر محصول داخلی، در صورت برخورداری از کیفیت و کمیت لازم، میتواند منجر به محدودیت یا تعرفهگذاری واردات نمونه مشابه خارجی شود. هدف از این اقدام، حمایت عملی از تولید داخلی عنوان شده است. وی افزود: بخشی از چالش شرکتها به موضوع بازارهای بینالمللی بازمیگردد. برخی از محصولات ایرانی در خارج از کشور مورد اعتماد قرار گرفتهاند، در حالی که در داخل هنوز به مرحله اطمینان نرسیدهاند. با تغییر نگرش موجود و اجرای حمایتهای برنامهریزیشده، این روند بهبود خواهد یافت.

