آمار مازراتی و پورشهسواران ایران
وزیرکار: جامعه ایران از نظر مالکیت خودروهای گرانقیمت گستردگی چندانی ندارد
سارا غضنفری
گروه خودرو
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای حذف یارانه دهکهای بالای درآمدی به نکته جالبی درباره لوکسسواران ایران اشاره کرد. او آماری درباره خودروهای لوکس ارائه داد که در نوع خود برای اهالی حوزه خودرو جالب بود. به گفته وزیر کار، بر اساس دادههای سامانه اطلاعات رفاه ایرانیان، ۱۸۱ نفر مازراتی، ۳۶۰۰ نفر پورشه و ۱۰ هزار نفر لندرور در اختیار دارند و با آمارهایی از این قبیل نمیتوان عموم جامعه را ثروتمند توصیف کرد. او تأکید کرد :«این اطلاعات بر پایه دادههای ثبتشده در پایگاههای رسمی کشور استخراج شده و نشان میدهد که برخلاف تصور عمومی، جامعه ایران از نظر مالکیت خودروهای گرانقیمت گستردگی چندانی ندارد.» میدری افزود: «وقتی آمار خودروهای لوکس را میبینیم، مشخص میشود جامعه ایران آنگونه که تصور میشود مرفه نیست. مثلاً تعداد دارندگان محصولات کرمانموتور حدود ۵۶ هزار نفر است که در مقایسه با خودروهای لوکس، اختلاف چشمگیری دارد.» براساس این دادهها، لامبورگینی فقط با چهار دستگاه ثبتشده، خاصترین خودروی موجود در بازار ایران محسوب میشود و پس از آن مازراتی، پورشه و لندرور بیشترین سهم را در میان خودروهای لوکس دارند. اما نکته عجیب این است که به طور دقیق مشخص نیست منظور از لندرورهای لوکس در چه بازه زمانی است، چون اگر این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تعداد تویوتا لندکروزر خیلی بیشتر از لندرور باید باشد. درباره آمار محصولات کرمانموتور هم که حدود ۵۶ هزار نفر عنوان شد، طبق آخرین گزارشها، کرمانموتور در سال 1403 تولید خود را 62 هزار و 242 دستگاه اعلام کرده است.
داستان عجیب خودروی لوکس در ایران
ماجرای خودروی لوکس در ایران فقط اسم دهان پُرکن دارد اگر نه در مقایسه با سایر کشورهای اطراف، در ایران چندان خودروی لوکسی وجود ندارد، مضاف بر اینکه سالها مسیر واردات خودرو بسته بود و مهمتر از همه قبل از بسته شدن واردات خودرو در سال 1397، اصلاً ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی به ایران بر سر داستان خودروی لوکس ممنوع شد. ماجرای تصادف مشهور پورشه زرد رنگ جنجالی در خیابان شریعتی تهران سرآغاز همان داستان لوکسسواران و ممنوعیت ورود خودروها با حجم موتور بالا بود. سالها کارشناسان حوزه خودرو تلاش کردند اثبات کنند تمام خودروهایی که حجم موتور بالای 2500 سیسی دارند الزاماً لوکس نیستند. آمار واردات پورشه از سال 1388 تا 1393 در مجموع 1762 دستگاه بود. میزان واردات خودروهای لوکس نیز از سال 1388 تا 1393 در مجموع 94 هزار و 56 دستگاه بوده است. معیار سال 88 تا 93 هم سال باز شدن واردات خودروی لوکس و سال ممنوعیت ورود آن است. در تمام این سالها دیگر خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سیسی وارد نمیشد تا اینکه در دولت مسعود پزشکیان، وزارت صمت در لیست تعرفهها، خودروهای با حجم موتور 2500 سیسی را هم گنجاند تا مجدد شاهد ورود این خودروها به کشور باشیم. اما خودروهای لوکسی که در کشور وجود دارند به قدری از سال تولیدشان گذشته که دیگر در مارکت جهانی دارای قیمتهای عجیب و نجومی نیستند و واقعاً میتوان گفت لوکسسواران چندانی در ایران نداریم.


