مانور لندکروزر و پرادو بعد از ۱۲ سال در نصفجهان
از مرسدس بنز کلاس C تا سانگیانگ پلاس در نمایشگاه خودروی اصفهان به نمایش درآمدند
نمایشگاه خودروی اصفهان طبق رسم هرساله در پاییز آغاز به کار کرد. شرکتهای خودروساز داخلی و خودروهای وارداتی در این نمایشگاه حضور داشتند، اما نکته غافلگیرکننده این نمایشگاه حضور لندکروزر و پرادو پس از ۱۲ سال در این رویداد بود. سایر شرکتها نیز با محصولات ارزشمند و قابل اعتنا در این نمایشگاه غرفه داشتند. ایرانخودرو و گروه بهمن نیز با تمام محصولات خود به این نمایشگاه آمدند.
سارا غضنفری
گروه خودرو
تویوتا لندکروزر و پرادو
بعد از اینکه طبق قوانین اجازه داده شد تا خودروهای با حجم موتور 2500 سیسی به ایران بیایند، شرکتها نیز برای واردات این خودروها اقدام کردند و تویوتا لندکروزر و پرادو بعد از 12 سال دوباره به ایران آمدند. شرکت برساوش واردات تویوتا لندکروزر سری 300 و لندکروزر پرادو J250 را آغاز کرده و در نمایشگاه اصفهان از نمونه این محصولات رونمایی کرد. لندکروزر سری 300 با موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری و پرادو J250 با موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوشارژ بهزودی در بازار عرضه خواهد شد.
BYD چینال و سانگیانگ پلاس از خودروهای جذاب نمایشگاه
BYD چینال که بهتازگی راهی بازار ایران شده، از جمله خودروهای جذاب با امکانات ایمنی خوب است. چینال سدان کمپانی برتر چینی بیوایدی است که توسط تیگاردموتور به ایران آمده است. قوای محرکه این خودرو از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری و موتور برقی تشکیل شده است. موتور بنزینی میتواند ۱۰۰ اسببخار و ۱۲۶ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که با موتور ۲۱۵ اسببخاری و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاوری ترکیب شده است. بیوایدی سانگ پلاس یکی از کراساوورهای وارداتی بود که در همان گام اول به کشور رسید. این خودرو در مرحله اول با بیام کارز به ایران آمد و عرضه شد، اما بعد از آن تیگاردموتور به صورت جدیتر و حرفهایتر واردات این مدل محبوب بیوایدی را آغاز کرد. در جدیدترین اقدام، تیگاردموتور نسخههای ۲۰۲۵ از بیوایدی سانگ پلاس را با خود به نمایشگاه خودروی اصفهان آورده که به تکنولوژی «چشم خدا» مجهز هستند. تکنولوژی «چشم خدا» یکی از پیشرفتهترین تکنولوژیهای موجود در سیستمهای خودران خودروست که محصولات بیوایدی در فولترین ورژن خود به آن مجهز هستند.
خودروهای مونتاژی ایرانخودرو
در بخش خودروهای مونتاژی نیز دو خودروی سفیر RV و شوال 2 توسط ایرانخودرو در اصفهان معرفی شد. شوال2 در واقع همان خودروی هاوال جولیون پرو هیبرید است که بهزودی مونتاژ آن توسط ایرانخودرو آغاز خواهد شد.
مرسدس بنزهای کلاس C و GLB
شرکت ستاره ایران (نماینده رسمی مرسدس بنز) و زیرمجموعه ایرانخودرو با دو محصول C200L و GLB200 در غرفهای مشترک با گروه صنعتی ایرانخودرو حضور یافته
است.
محصولات گروه بهمن در نمایشگاه اصفهان
در بخش خودروهای سواری و پیکاپها، بهمنموتور با محصولاتی متنوع شامل فیدلیتی XB1، کراساوور مونتاژی جدید شوال 6، فیدلیتی پرستیژ، فیدلیتی الیت و پیکاپ کاپرا B تککابین در نمایشگاه حاضر میشود. در بخش خودروهای وارداتی نیز بیام کارز با محصولات محبوبی چون مزدا 3، مزدا EZ6، هونگچی H5 PHEV و اوتار ۱۱ حضور داشت که نشاندهنده رویکرد این شرکت به فناوریهای روز و خودروهای هیبریدی و الکتریکی است.
برش
نمایشگاه خودرو؛ فرصت یا هزینه
برخی کارشناسان معتقدند برگزاری پیدرپی نمایشگاههای خودرو در کشور، بویژه در شرایطی که بازار خودرو با کمبود عرضه و قیمتهای غیرمنطقی روبهرو است، موضوعی بحثبرانگیز شده است. اخیراً نمایشگاه خودروی اصفهان برگزار شد، اما بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند این نوع نمایشگاهها بیش از آنکه سودی برای مصرفکننده داشته باشند، هزینهای اضافی و نمایشی تبلیغاتی برای خودروسازان و شرکتهای وارداتی است. در حالیکه مردم با مشکل در خرید خودرو و گرانی روبهرو هستند، برگزاری چنین رویدادهایی که معمولاً با هزینههای بالای اجاره فضا، تبلیغات و تشریفات همراه است، منطقی به نظر نمیرسد. در این نمایشگاهها معمولاً خودروهایی به نمایش گذاشته میشوند که یا هنوز به تولید انبوه نرسیدهاند، یا اگر هم وارد بازار شوند، با قیمتهای بسیار بالا و تیراژ محدود عرضه خواهند شد. در واقع، مردم انتظار دارند بهجای صرف بودجه برای نمایشگاهها، خودروسازان بر بهبود کیفیت، افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمتها تمرکز کنند. همچنین خودروهای وارداتی با قیمت منطقی عرضه شوند و در دسترس همگان باشد. تکرار نمایشگاههای پرزرقوبرق بدون دستاورد واقعی، نه اعتماد مصرفکننده را جلب میکند و نه مشکلی از بازار خودرو حل میکند؛ بلکه تنها فاصله میان تبلیغات و واقعیت را بیشتر نشان میدهد.

