مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان خبر داد

تدوین سه سند راهبردی در حوزه زنان و خانواده

غزل رضایی‌ثانی
گروه اجتماعی

بهداشت دانش‌آموزان دختر از مهم‌ترین مسائل در مدارس دخترانه است که طبق گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان، ماماهای مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند. 
میترا تیموری در این‌باره گفت:«رسیدگی به بهداشت دختران همواره جزو برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش است، به همین دلیل آموزش بهداشت دوران بلوغ به دختران را با کمک ماماهای مورد تأیید وزارت بهداشت و اداره کل ورزش و تندرستی انجام می‌دهیم.»
او با تأکید بر کار و مسئولیت زنان در آموزش و پرورش گفت:«در آموزش و پرورش، زنان نقش مؤثری در سطوح مختلف مدیریتی دارند. در دفتر امور زنان، خیلی ویژه‌تر دانش‌آموزان دختر را می‌بینیم و به اجرای عدالت تأکید داریم. دانشجو‌معلمان زن و دختران دانش‌آموز معماران اصلی تعلیم و تربیت هستند، بنابراین تلاش ما این است که بهترین سطح کیفیت آموزشی را برای آنها در نظر بگیریم.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان با اشاره به طراحی برنامه‌ها و سندهای مختص حوزه زنان گفت:«در حوزه زنان اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین و قانون جوانی جمعیت را داریم، اما لازم بود خود ما نیز اسناد ویژه‌تری در این‌باره داشته باشیم. به همین دلیل سه سند راهبردی را تدوین کردیم که هر سه آنها به دست وزیر آموزش و پرورش و مشاوران او رسیده و در حال طی کردن مراحل نهایی است و احتمالاً به زودی رونمایی می‌شود. یکی از این اسناد، سند عالی زنان و خانواده است که یک سند جامع برای تمامی مخاطبان از جمله زنان فرهنگی، دانشجو‌معلمان زن، آموزش‌یاران نهضت، کارکنان زن و دانش‌آموزان دختر است. سند جوانی جمعیت هم نوشته شده که با توجه به قانون جوانی جمعیت تدوین شده است. 
علاوه بر این یک کتاب 400 صفحه‌ای تهیه کرده‌ایم که در آن آمار و ارقام‌ متعددی در حوزه دختران، کیفیت فضاهای آموزشی آنان و... نگاشته شده است. با کمیسیون قرآن در زمینه اجرای طرح قرآنی «نورا» نیز همکاری داشتیم که در راستای اجرایی‌سازی سند راهبردی توسعه آموزش قرآنی کشور است. 
باید از شیوه‌های نو و بازی‌های فناوری خلاقانه برای حفظ قرآن توسط دختران و ترغیب آنها به آموزه‌های قرآنی کمک بگیریم.»
تیموری همچنین درباره همکاری با وزارت کشور هم توضیح داد:«در حوزه زنان هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، مگر اینکه همه نهادها به آموزش و پرورش کمک کنند. 
در همین راستا با همکاری مرکز امور زنان وزارت کشور، چهار طرح ویژه دختران طراحی کردیم. طرح ملی «دختران آگاه، خانواده پایدار» یک مداخله جامع توانمندسازی سلامت، ویژه دوران بلوغ برای دختران بویژه برای دختران مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم است. این بسته آموزشی، فرهنگی و مادی، کمک می‌کند تا دختران در آینده بهداشت باروری بهتری داشته باشند و سلامت کنونی آنها تأمین شود. این آموزش‌ها نه فقط برای دختران دانش‌آموز که برای دانشجو‌معلمان دختر، معلمان زن و حتی مادران دانش‌آموز هم مفید خواهد بود.» 
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان درباره طرح دیگری به نام رویداد ملی دختران گفت:«رویداد ملی دختران طرح بعدی است که به کنشگری جمعی دختران برای حل مسأله می‌پردازد. طرح سوم «آموزش و استعدادیابی و بازی‌سازی» است. 
این طرح هم با مشارکت وزارت کشور و با حضور بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اجرایی خواهد شد. دختران دانش‌آموز و زنان فرهنگی که به این حوزه علاقه‌مند هستند و به لحاظ علمی هم حدی از دانش و فناوری بازی را دارند، در دوره‌هایی شرکت می‌کنند که چطور بازی‌های رایانه‌ای بسازند. 
طرح چهارم برای دانش‌آموزان دختر در دوره سنی دهه هشتاد است. این طرح به عنوان مکمل طرح نماد (نظام مقابله با آسیب‌های اجتماعی) اجرا می‌شود. در این طرح دختران دهه هشتادی در یک رویداد مجازی با همسالان خود گفت‌و‌گو می‌کنند.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و شصت و پنج
 - شماره هشت هزار و هشتصد و شصت و پنج - ۲۹ مهر ۱۴۰۴