خبر روز

در نامه 6 اقتصاددان و پژوهشگر صنعتی تأکید شد
قیمت‌گذاری دستوری به زیان تولید و کیفیت خودرو است
شش اقتصاددان و پژوهشگر طی نامه‌ای به وزیر صمت، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و رئیس شورای رقابت درباره تعیین اختیار قیمت محصولات توسط خودروسازان و افت کیفیت محصولات هشدار دادند. طبق اصل نامه که در اختیار روزنامه ایران قرار گرفته است؛ آنان هشدار داده‌اند که تداوم سیاست‌های قیمتی به زیان تولید، کیفیت و سرمایه‌گذاری منجر شده و تنها رفاه کوتاه‌مدت و ناپایداری برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد. در بخشی از این نامه تأکید شده است: «تجربه نشان داده هرگاه دولت به‌جای مهار تورم بر کنترل قیمت‌ها تمرکز کرده است، نتیجه آن تضعیف تولید، افزایش زیان بنگاه‌ها و نهایتاً تحمیل هزینه به مصرف‌کننده بوده است؛ هزینه‌هایی که در قالب افت کیفیت، کاهش نوآوری و افت سرمایه‌گذاری بروز می‌کند. تداوم این رویکرد بویژه در شرایط تورمی و جهش نرخ ارز عملاً مانع پوشش هزینه‌های تولید شده و اگرچه ممکن است رفاهِ ظاهراً کوتاه‌مدتی ایجاد کند، اما رفاه بلندمدت جامعه را فدای رفاه کوتاه‌مدت، شکننده و ناپایدار می‌کند. بر اساس داده‌های صورت‌های مالی و گزارش‌های تحلیلی، زیان انباشته خودروسازان بزرگ دست‌کم در بازه ۲۸۰ تا ۳۱۰ همت برآورد می‌شود و در برخی ارزیابی‌ها از ۴۰۰ همت نیز فراتر رفته است. این بحران مالی مستقیماً پیامد وسواس قیمتی سیاست‌گذار و جایگزینی «کنترل قیمت» به‌جای «مهار تورم» است.» در ادامه آمده است: «ما امضاکنندگان معتقدیم هر بنگاه تولیدی دیگر باید اختیار تعیین قیمت محصولات خود را داشته باشند تا پوشش هزینه‌ها، حفظ کیفیت و تداوم سرمایه‌گذاری ممکن شود. در بازارهای غیررقابتی یا زمانی که بنگاه پشتِ دیوارِ حمایت تعرفه‌ای فعالیت می‌کند، معیار مداخله قیمتی باید «متوسط قیمت وارداتی» (Import-Parity) باشد؛ به این معنا که سقف قیمت داخلی حداکثر برابر با متوسط قیمت کالای مشابه خارجی به‌علاوه حقوق ورودی و مالیات‌های غیرقابل‌اجتناب، هزینه‌های ترخیص و حمل داخلی، و حاشیه سود متعارف مبتنی بر معیارهای صنعت تعیین شود. شایسته است وزارت صنعت برای حمایت واقعی از مصرف‌کننده و ارتقای رفاه عمومی، بر دو محور «نظارت بر کیفیت، ایمنی و خدمات پس از فروش» و «افزایش عمق ساخت داخلِ اقتصادی با توجه به صرفه مقیاس» تمرکز کند.
امضاکنندگان این نامه: علی سرزعیم؛ اقتصاددان، محسن یزدان؛ اقتصاددان، حسین درودیان؛ اقتصاددان، امیرحسن کاکائی؛ دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، رسول سلیمانی؛ پژوهشگر توسعه صنعتی و برزین جعفرتاش؛ پژوهشگر توسعه صنعتی هستند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و شصت و چهار
 - شماره هشت هزار و هشتصد و شصت و چهار - ۲۸ مهر ۱۴۰۴