خیرین مدرسه ساز پیشران عدالت آموزشی در کشور

مدرسه‌های هوشمند در اصفهان با مشارکت مردمی ساخته می‌شود


وقتی مدرسه‌سازی از دیوار و تخته‌سیاه فراتر می‌رود و با فناوری هوش مصنوعی، نیروگاه‌های خورشیدی و مشارکت مردمی در هم می‌آمیزد، تصویر تازه‌ای از آموزش در ایران ترسیم می‌شود؛ تصویری که از اصفهان آغاز شده و در آیینه‌ مدرسه‌ای متفاوت، با حضور رئیس ‌جمهوری، دولت و ستون‌های خاموش عدالت آموزشی یعنی خیرین، خود را به نمایش گذاشت. بیست‌وهفتمین جشنواره تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز در شرایطی به میزبانی اصفهان برگزار شد که تا مهرماه امسال، 128 پروژه در قالب 660 کلاس درس تحویل داده شده که این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر 1600 میلیارد تومان، فضای آموزشی استان را 102 هزار متر مربع گسترش داده و حدود 20 هزار دانش‌آموز از فضای آموزشی ایمن و مناسب بهره‌مند شده‌اند.
جشنواره خیرین مدرسه‌ساز با ارائه دستاوردهایی کم‌نظیر، چهره‌ای نو از مشارکت مردمی در آموزش و عدالت آموزشی را به نمایش گذاشت. نقطه اوج این مراسم، اعلام رسمی ساخت اولین مدرسه مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی در کشور بود؛ پروژه‌ای که نه با بودجه دولتی، بلکه با همت و سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی خیرین کلید خورد.

هوش مصنوعی
فصل جدید مدرسه‌سازی در ایران
«مجتبی ملااحمدی»، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان در حاشیه این همایش از ساخت اولین مدرسه خیرساز هوش مصنوعی کشور با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: «اولین مدرسه هوش مصنوعی کشور با محوریت مفاهیم فناورانه، الگوریتم‌های یادگیری ماشین و تحلیل داده، فضایی متفاوت از مدرسه‌های سنتی خواهد بود. این مدرسه نه‌تنها از معماری آموزشی نوین برخوردار خواهد بود، بلکه الگویی برای تحول در ساختار آموزش عمومی محسوب می‌شود.»
وی با اشاره به اینکه «تفکر مشارکتی» باید جایگزین نگاه نخبه‌محور در امر خیر شود، اظهار کرد: «هدف ما یافتن یک خیر برای ساخت 100 مدرسه نیست، بلکه جلب مشارکت صد نفر برای ساخت یک مدرسه است. این نگاه، پایه توسعه عادلانه در آموزش کشور خواهد بود.»
رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان با اشاره به اینکه تنها در یک سال گذشته ۱۰۱ جلسه با خیرین در سطح استان برگزار شده، از فعال‌تر شدن این شبکه گسترده خبر داد و گفت: «در پنج ماه گذشته، حجم مشارکت خیرین بیش از کل سال گذشته بوده و این نتیجه‌ باور مسئولان ارشد به آموزش است. وقتی رئیس‌ جمهوری پای کار بیاید، خیرین هم دو برابر توان خود وارد میدان می‌شوند.»
وی از مسئولان خواست تا پیام این مشارکت‌ها را جدی بگیرند و تأکید کرد: «‌این فقط ساختن یک مدرسه نیست؛ این ساختن اعتماد است. اینجا جایی است که اقتصاد، فرهنگ، ایمان و آینده کشور به هم می‌رسند. در اصل این اقدام، نمادی از هم‌افزایی کم‌نظیر نهادهای دولتی و مردمی برای تحقق عدالت آموزشی در استان است.»

 نقش 50 درصدی مردم 
در مدرسه سازی
«مهدی جمالی‌نژاد»، استاندار اصفهان در این همایش با اشاره به نقش بی‌بدیل خیرین در توسعه فضاهای آموزشی، عدالت آموزشی را نقطه آغاز هر تحول اجتماعی و فرهنگی دانست و از عزم جدی دولت در پیگیری حل مسائل کلان استان همچون بحران زاینده‌رود و آلودگی هوا خبر داد.
 وی اظهار کرد: «‌مدرسه، فقط چند دیوار و نیمکت نیست؛ مدرسه آغازگر عدالت است، فضایی برای هم‌نشینی کودکان شهری و روستایی، تا با دانش خود آینده را بسازند. ما در اصفهان، مدرسه را فقط برای تحصیل نمی‌سازیم؛ ما مدرسه می‌سازیم تا شکاف‌های اجتماعی را پر کنیم، تا کودکی در دورترین نقطه، احساس بی‌عدالتی نکند، تا دانایی به همه برسد.»
جمالی‌نژاد با قدردانی از مشارکت گسترده مردم در ساخت فضاهای آموزشی گفت: «بیش از نیمی از پروژه‌های آموزشی استان با مشارکت مستقیم مردم و خیرین به سرانجام رسیده‌اند. این یعنی مردم اصفهان فقط مطالبه‌گر نیستند، بلکه خود در خط مقدم توسعه هستند.»
وی با بیان اینکه «کار خیر مسابقه ثروتمندان نیست، میثاق انسان‌هاست»، تأکید کرد: «حتی اهدای یک کتاب قدیمی، یک ساعت تدریس داوطلبانه یا یک زمین کوچک، بخشی از ساختن آینده است. ما نیاز به نیت‌های روشن داریم، نه فقط منابع بزرگ.»
نماینده دولت در اصفهان همچنین از مطالبه قدیمی و کلیدی خیرین سخن گفت و افزود: «زمان آن رسیده است که بازگشت سرمایه‌های پرداخت‌شده توسط مردم استان، از جمله مالیات‌ها، به شکل ملموس‌تری به حوزه آموزش بازگردد. عدالت زمانی محقق می‌شود که توزیع منابع عادلانه باشد، نه فقط هدفگذاری‌ها.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و هشتصد و شصت و دو - ۲۶ مهر ۱۴۰۴