اخبار

اسلامی: 
ملاک همکاری ایران با آژانس قانون جدید مجلس است
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به این سؤال که با توجه به فعال شدن مکانیسم اسنپ‌بک، آیا بازرسان آژانس هنوز در کشور حضور دارند، گفت: «ملاک ما برای کار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قانون جدید مجلس است. در این قانون دو شرط تعیین شده و مرجع تشخیص، گزارش سازمان انرژی اتمی و تأیید شورای عالی امنیت ملی قلمداد شده است. تا این لحظه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه قانونی خود را انجام نداده است.»
اسلامی با بیان اینکه ما از آژانس خواسته‌ایم که به وظیفه قانونی خود عمل کند؛ گفت: «آژانس باید حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را محکوم می‌کرد که محکوم نکرده است و نیز در تضمین حفاظت از اطلاعات مربوط به صنعت هسته‌ای کشور هم هیچ اعلامیه‌ای صادر نکرده است که متعهد باشد اطلاعات صنایع هسته‌ای ایران حفظ شود. مادامی که این اقدامات انجام نشود، قانون مجلس قابلیت اجرا ندارد.»
وی تصریح کرد: «بنابراین، حضور بازرسان بر اساس برنامه‌های خود آژانس صورت نمی‌گیرد. تنها در دو مورد بازرسی که وزارت امور خارجه هماهنگ کرده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده بود، برای تأسیسات بوشهر و رآکتور تهران، بازرسان حضور یافته، بازرسی کرده و سپس کشور را ترک کرده‌اند.»
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره جزئیات قرارداد احداث نیروگاه میان ایران و روسیه هم گفت: «از دهه ۸۰، قرارداد بین دولت‌های ایران و روسیه شامل ساخت هشت نیروگاه بزرگ ‌مقیاس بوده است. چهار واحد از این نیروگاه‌ها با ظرفیت پنج هزار مگاوات برای بوشهر پیش‌بینی شده است. قرار بوده که مکان چهار واحد دوم را ایران متعاقباً اعلام کند. ما این چهار واحد دوم را طبق برنامه در شرق استان هرمزگان پیش‌بینی کرده‌ایم.»

توافق سه‌جانبه  ایران، روسیه و آذربایجان  برای فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب
روز گذشته ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در نشست سه‌جانبه خود در باکو، نقشه راه تحقق کامل کریدور بین‌المللی شمال-جنوب را ترسیم کردند. در بیانیه مشترک این هیأت‌ها که به توسعه حمل‌ونقل بار میان سه کشور اختصاص داشت، بر افزایش حجم ترانزیت به ۱۵ میلیون تن و اهمیت توسعه پتانسیل ترانزیتی منطقه تأکید شد.
شرکت‌کنندگان بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه و متنوع‌سازی ارتباطات حمل‌ونقلی و گسترش زیرساخت‌ها در امتداد کریدور شمال-جنوب تأکید کردند و ساده‌سازی رویه‌های مرزی و دیجیتال‌سازی عملیات حمل‌ونقل و گمرکی را ضروری دانستند.
برای پیشبرد اهداف این پروژه راهبردی، سه کارگروه تخصصی شامل کارگروه برنامه اقدام، کارگروه ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای و کارگروه همکاری‌های گمرکی تشکیل شد. براین اساس کارگروه برنامه اقدام؛ مسئول تدوین برنامه‌ای سه‌ماهه برای افزایش حجم حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب به ۱۵ میلیون تن و تضمین رشد مستمر جریان بار است و کارگروه ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور نمایندگان نهادهای گمرکی، مرزی و حمل‌ونقل سه کشور، وظیفه تسهیل حمل‌ونقل جاده‌ای و هماهنگی عملیاتی میان ایران، روسیه و آذربایجان را برعهده دارد. همچنین کارگروه همکاری‌های گمرکی بر هماهنگی و تسهیل امور گمرکی و ترانزیت کالا در مسیر کریدور شمال-جنوب متمرکز است.
شایان ذکر است تکمیل این کریدور راهبردی منوط به تأمین مالی و مشارکت فعال مسکو و باکو است و انتظار می‌رود روند اجرایی آن با تشکیل این کارگروه‌ها 
سرعت گیرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و هشتصد و شصت و یک - ۲۴ مهر ۱۴۰۴