جابری انصاری در سفر استانی قم :

ایرنا در مسیر منافع ملی حرکت می‌کند

«حسین جابری‌انصاری»، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بیست‌وششمین سفر استانی خود، به قم سفر کرد. جابری انصاری در این سفر با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی و رئیس مؤسسه آل‌البیت(ع) در ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. مدیرعامل ایرنا در این دیدار اظهار کرد: «هدف ما در دوره جدید مدیریت، بازگرداندن این رسانه ملی به جایگاه واقعی خود به عنوان رسانه مرجع کشور است.»
وی با تأکید بر ضرورت فاصله گرفتن از باندبازی و جناح‌گرایی در عرصه اطلاع‌رسانی، افزود: «داوری منصفانه و واقع‌گرایانه در فضای رسانه‌ای کشور کار دشواری است اما مأموریت ما در ایرنا، حرکت در مسیر حرفه‌ای، اخلاقی و متعهدانه نسبت به ملت و حاکمیت است.»
مدیرعامل ایرنا با اشاره به گستره فعالیت این رسانه در کشور گفت: «در حال حاضر خبرگزاری جمهوری اسلامی در ۳۱ استان دارای مراکز فعال است و حدود یک هزار نفر از نیروهای رسمی و همکاران رسانه‌ای در سراسر ایران، در تولید، پردازش و انتشار اخبار نقش‌آفرینی می‌کنند.»
جابری‌انصاری همچنین با اشاره به برخی پروژه‌های علمی و فرهنگی نمایندگی آیت‌الله سیستانی از جمله بیمارستان نور و کتابخانه تخصصی شیعه، این طرح‌ها را از نمونه‌های شاخص ملی در ترویج خدمات علمی و انسانی دانست و از تلاش‌های انجام‌شده در این زمینه قدردانی کرد.
مدیرعامل ایرنا در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی، تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز با اشاره به اینکه در کنار بررسی وضعیت دفاتر استانی، دیدار با علما، ائمه جمعه و بزرگان دینی را نیز فرصتی برای بهره‌مندی معنوی و دریافت رهنمودهای سازنده می‌داند، تأکید کرد: «یکی از سیاست‌های اصلی ما در دوره جدید این است که ایرنا را به جایگاه فراگیر و ملی آن بازگردانیم و از کشمکش‌های جناحی و سیاسی دور نگه داریم.»
وی افزود: «خبرگزاری جمهوری اسلامی باید رسانه‌ای باشد که همه آحاد ملت ایران آن را از خود بدانند؛ نه صرفاً رسانه‌ای وابسته به دولت.»
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: «ما باید در محتوای خبری به همه موضوعات کشور بپردازیم؛ مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و انسانی در کنار مسائل سیاسی، بخشی از واقعیت ایران امروز هستند.» طبق اعلام جابری انصاری، اگر نگاه رسانه محدود به پایتخت یا به یک موضوع خاص باشد، از رسالت ملی خود فاصله می‌گیرد. جابری انصاری ادامه داد: «این سیاست برای مقابله با آفت‌های بزرگ «تهران‌زدگی» و «سیاست‌زدگی مفرط» اتخاذ شد تا ایرنا بتواند تصویر کامل و متوازن از ایران ارائه دهد.»
 مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی دیداری هم با حجت‌الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم داشت.
وی در این دیدار اظهار کرد: «امروزه با گسترش فضای مجازی، ظهور شهروندخبرنگاران و افزایش تعداد رسانه‌ها، دیگر انحصار خبری گذشته وجود ندارد و عرصه رسانه به‌شدت رقابتی است.» جابری انصاری اضافه کرد: «در چنین فضایی تنها رسانه‌هایی می‌توانند بقا و تأثیرگذاری داشته باشند که با شناخت دقیق از تحولات اجتماعی، حرفه‌ای عمل کنند و اعتماد عمومی را دوباره به‌ دست آورند.» مدیرعامل ایرنا با انتقاد از شیوه‌های تکراری و تبلیغ مستقیم در رسانه‌ها، گفت: «رسانه‌ای موفق است که پیام خود را غیرمستقیم، هوشمندانه و هنرمندانه منتقل کند.»
وی اضافه کرد: «تبلیغ مستقیم، کم‌اثرترین شیوه ارتباطی است؛ در حالی که رسانه‌های حرفه‌ای دنیا از طریق روایت، تحلیل و محتواهای خلاق، تأثیرگذاری واقعی خود را حفظ کرده‌اند.»