نگاه نافذ ناصر

نادر فوقانی
رئیس انجمن عکاسان سینمای ایران


گفتن از استاد تقوایی کار بسیار دشواریست. برمی‌گردم به سال ۱۳۸۰، فیلم کاغذ بی‌خط و در حقیقت آخرین اثر اکران شده استاد تقوایی. روز تست گریم در مرحله پیش تولید و انتخاب بازیگر و نوع گریم و لباس و شروع عکاسی من در این فیلم بعد از گذشت سال‌ها عکاسی فیلم سراسر آموزش و درس پس دادن به استاد. ایشان به قدری حساس به عکس‌های تست گریم و لباس بودند که گاهی میزانسن و حتی بازی از کاراکترها زنده یاد شکیبایی و هنرمند بی‌بدیل هدیه تهرانی می‌گرفتند. بعد از شروع فیلمبرداری پلان به پلان سناریو فیلمبرداری می‌شد و در حقیقت با نور و رنگ و سایه سناریو جان می‌گرفت و به حقیقتی پر مفهوم در زندگی عادی تبدیل می‌گشت. سینمای ایشان از چشم‌هایی نافذ و نگارش در قاب‌های ایشان شکل می‌گیرد.نتیجه ترکیب یک عکاس مجرب آشنا با نور و سایه‌ها و یک کارگردان کاربلد و آمیخته با روح سناریو و درگیر با نوع دکوپاژ و حرکات دوربین استاد تقوایی بی‌تکرار خواهد شد که افسوس در این مدت ۲۴ سال بعد از اتمام کاغذ بی‌خط حداقل ۵ تا اثر فاخر دیگر باید ساخته می‌شد که نشد...روحشان شاد و قرین رحمت الهی .

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و شصت
 - شماره هشت هزار و هشتصد و شصت - ۲۳ مهر ۱۴۰۴