سفر مدیرعامل ایرنا به همدان؛ از تحول رسانهای تا بازنمایی ظرفیتهای استان
جابری انصاری: تلاش می کنیم ایرنا را صدای همه استان ها و مناطق کشور کنیم
گروه ایران زمین- در بیستوپنجمین سفر استانی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، استان همدان به مقصدی رسانهای تبدیل شد. «حسین جابری انصاری» در سفری 2 روزه، ضمن دیدار با نماینده ولیفقیه، استاندار و شهردار همدان، در جمع خبرنگاران، پیشکسوتان و بازنشستگان ایرنا حضور یافت و از ظرفیتهای گردشگری استان بازدید کرد. این سفر که با رویکرد تمرکززدایی، تحول در ارزیابی عملکرد و حمایت از بدنه سازمانی ایرنا همراه بود، نقطه عطفی برای بازگشت رسانه ملی به نقش راهبردیاش در حکمرانی فرهنگی، گردشگری و ارتباطات شد.
همدان؛ گنجینهای فراموششده
مدیرعامل ایرنا در دیدار با آیتالله «حبیبالله شعبانی»، نماینده ولیفقیه در استان همدان، این شهر را «گنجینه پنهان ایران» توصیف کرد و اظهار داشت:«با وجود قدمت تمدنی، فرهنگی و تاریخی، همدان در عرصه ایرانگردی مهجور مانده و تصویر درستی از آن در افکار عمومی داخلی و بینالمللی وجود ندارد.» وی با اشاره به ظرفیتهایی مانند کتیبههای گنجنامه، آرامگاههای بوعلی سینا و باباطاهر و محوطه باستانی هگمتانه گفت:« اگر یکدرصد این ظرفیتها در کشور دیگری وجود داشت آن کشور به قطب جهانی گردشگری تبدیل میشد. در واقع رسانهها، بهویژه ایرنا، باید این نابرابری را اصلاح کنند.» آیتالله شعبانی نماینده ولیفقیه در این دیدار نیز با تقدیر از رویکرد ارتباطمحور مدیرعامل ایرنا، رسانهها را رکن اصلی آگاهسازی جامعه و هدایت افکار عمومی دانست و گفت: «امروز بیش از همیشه نیازمند حضور فعال رسانهها در جهت بازنمایی واقعیتهای ملی و ظرفیتهای مغفول هستیم.»
عملیات رسانهای؛ پایان خامفروشی اخبار
جابری انصاری در دیدار با استاندار همدان نیز با انتقاد از خامفروشی رایج در تولید محتوای رسانهای گفت:« در ایرنا بنا داریم تنها ۱۰ درصد محتوای خروجی به اخبار دیدارها و سخنرانیها اختصاص یابد و ۹۰ درصد به عملیات رسانهای هوشمند برای اثرگذاری راهبردی معطوف شود. خبرنگار حرفهای صرفاً مخابرهکننده خبر نیست، بلکه باید با ابزارهای جدید، داستانپردازی، دادهمحوری و تصویرسازی، واقعیتهای مؤثر را در ذهن مخاطب تثبیت کند.»
«مسعود معدنیفر»، استاندار همدان نیز در این دیدار اظهار داشت: «استانداری همدان از هرگونه عملیات رسانهای هدفمند برای نمایش کلانپروژهها، جذب سرمایهگذار، ارتقای گردشگری و معرفی ظرفیتهای علمی، فرهنگی و صنعتی استان حمایت میکند.همدان در مسیر توسعه به یک روایتگر صادق، دقیق و حرفهای نیاز دارد که ایرنا میتواند این نقش را ایفا کند.»
ایرنا در خدمت شهرداریهای موفق
جابری انصاری همچنین در ادامه این سفر در دیدار با «سید مسعود حسینی»، شهردار همدان بر نقش کلیدی شهرداریها در ارتقای کیفیت حکمرانی و کاهش بار دولت تأکید کرد و گفت:« هر جا شهرداریها موفقتر عمل میکنند، بخشی از حکمرانی مؤثر محقق شده است و ایرنا در خدمت شهرداریهای موفق برای تصویرسازی از خدمات شهری قرار دارد.» شهردار همدان نیز با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه مرمت بافت تاریخی و توسعه زیرساختهای گردشگری گفت: «تحول در حوزه شهری بدون همکاری رسانهای میسر نیست. بازتاب صحیح پروژهها میتواند الگوی سایر شهرها شود.»
تحول ساختاری و تمرکززدایی؛ مأموریت ایرنا
یکی از مهمترین بخشهای سفر مدیرعامل ایرنا به همدان، دیدار با کارکنان، پیشکسوتان و بازنشستگان ایرنا بود؛ نشستی که بیش از چهار ساعت به طول انجامید و تبدیل به تریبونی برای بیان دغدغهها، نقدها و پیشنهادهای صریح شد. در این نشست، مسائلی مانند ضعف نظام ارزیابی، تبعیض در تبدیل وضعیت، کمبود تجهیزات، ناکافی بودن آموزشها، ضرورت تفکیک نقش خبرنگار و کارمند، وضعیت نامناسب ساختمان ایرنا در همدان، و نبود دفتر در شهرستان ملایر مطرح شد.
جابری انصاری با پذیرش انتقادات اظهار داشت: «ایرنا خانه بازنشستگان است. به هیچ عنوان اجازه بیاحترامی به آنان را نمیدهیم. در همین راستا، پیگیری وضعیت رفاهی، استخدامی و ارتقای جایگاه خبرنگاران در اولویت قرار گرفته است.» وی همچنین وعده داد ساختار ارزیابی، تشویق و آموزش متحول خواهد شد و از همه همکاران خواست با ارسال پیشنهادهای خود به تکمیل این فرآیند کمک کنند.
جابری انصاری با اشاره به تمرکز شدید در تهران گفت: «تهرانزدگی و سیاستزدگی مزمن، مانعی جدی برای رشد رسانه ملی است. تلاش دارم ایرنا را به یک رسانه ملی در تراز جمهوری اسلامی تبدیل کنم که صدای تمام استانها و مناطق کشور باشد.» وی تأکید کرد: «در نگاه ما، خبرگزاری جمهوری اسلامی نباید تنها بازتابدهنده سخنان مسئولان باشد؛ بلکه باید روایتگر ظرفیتهای ملت ایران، حلقه وصل سرمایهگذاران، و مروج گفتمان وفاق ملی باشد.»

