فواد ۱۲۸ آماده دریافت شکایات مردمی
گروه اجتماعی/ فواد ۱۲۸ یک سامانه ملی برای ثبت شکایت فوری از عملکرد نظام اداری است که پیگیری را تا پاسخ نهایی انجام میدهد. شهروندان میتوانند از طریق شماره تماس فوریتهای اداری ۱۲۸ گزارشهای خود راثبت کرده و در کمتر از چند ساعت نتیجه را دریافت کنند. این سامانه با تمرکز بر نحوه ارائه خدمت، رفتار کارمندان و کیفیت پاسخگویی، فرآیندی سریع، دقیق و شفاف دارد.
علاءالدین رفیعزاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در نشست خبری معرفی سامانه فوریتهای اداری «فواد ۱۲۸» گفت: «سامانه فواد برنامه یک دستگاه نیست، برنامه دولت چهاردهم برای رضایتمندی مردم است. این رضایتمندی معیار ماندگاری مدیران دولت چهاردهم است. اکنون این سامانه در سه استان قزوین، کرج و تهران شرایطی را فراهم کرده است تا شهروندان شکایت، نقد یا رضایتشان را منتقل کنند.»
رفیعزاده با بیان اینکه امروز به صورت ویژه به سامانه هوشمند فواد ۱۲۸ خواهیم پرداخت، توضیح داد: «به عنوان کسی که در ساختار حضور داشتم، یقین دارم فقط تدوین مقررات منجر به اصلاح نظام اداری نمیشود بلکه این اقدام زمینه اصلاح را فراهم میکند، اما اینکه بدانیم چطور برنامههای نظام اداری ما و فرآیندهای اداری اصلاح و انجام شده است، نیاز به اقدام مؤثر دارد. برای اینکه بفهمیم فرآیندهای نظام اداری در حال اصلاح هست یا نه، با سامانه فواد ۱۲۸ در حال بازخوردگیری از مردم هستیم.»
او با اشاره به اینکه برنامههای پیشبرنده و توانمندساز به اجرای برنامههای توسعه کمک میکند اما خروجی این فرآیندها باید روانسازی ارائه خدمات به مردم باشد، گفت: «برنامه اصلاح نظام ۶ محور اصلی دارد که بنا داریم در مقررات پیشبرنده برای اینکه متوجه شویم نظام اداری ما آیا در حال اصلاح هست یا نه، سامانه فوریتهای اداری را راهاندازی کنیم تا مردم خدمات را آسانتر و راحت تر دریافت کنند.»
معاون رئیسجمهور با تأکید براینکه دریافت کپی مدارک هویتی خلاف قانون است و از طرف هیچ نهادی نباید از مردم اخذ شود، گفت: «هر فردی که با چنین اقدامی روبهرو شد حتماً با سامانه ۱۲۸ فواد تماس بگیرد و گزارش دهد. در این سامانه افرادی که به دستگاههای اجرایی مراجعه میکنند، هر جا به مشکل خوردند و با بدرفتاری کارمندان یا نبود آنها یا عدم ارائه خدمات از سوی کارکنان دستگاههای اجرایی مواجه شدند، میتوانند با شمارهگیری ۱۲۸ به مرکز فوریتهای اداری اطلاع دهند.»
رفیعزاده با بیان اینکه در نظر داریم تا پایان سال این طرح در کل کشور اجرا شود، در پاسخ به سؤال «ایران» درباره تعداد تماسهای مردمی با این سامانه گفت: «خوشبختانه از این سامانه به واسطه اهتمام مدیران استقبال شده است.
تاکنون ۱۶ هزار تماس گرفته شده و حدود ۸۰ درصد رضایتمندی مردم از این سامانه ثبت شده است. یکی از مهمترین وجه تمایز این سامانه با سامانههای پاسخگوی دیگر، حل مسائل مردم به صورت آنی است. ما مواردی داریم که در 15 دقیقه و حتی پنج دقیقه هم حل شده است. امید داریم که این انتظارات طی این سامانه احیا شود.»

