وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه خبر داد

تعیین ضوابط ترانزیتی راه‌آهن رشت-آستارا

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو طی ماه آینده گفت: «در این نشست، موضوع ساخت و تکمیل راه‌آهن رشت‌-‌آستارا و تضمین بار و حمل سالانه میلیون‌ها تن کالا از مسیر رشت-آستارا بررسی و تفاهمنامه‌های مهمی امضا خواهد شد.»
فرزانه صادق با بیان اهمیت این پروژه اظهار کرد: «این طرح علاوه بر اثرگذاری مستقیم در جابه‌جایی بار و مسافر استان گیلان، نقش محوری در اتصال کریدور شمال‌-‌جنوب دارد و تنها قطعه باقیمانده آن مسیر ۱۶۰ کیلومتری رشت تا آستاراست.»
 وی افزود: «این مسیر امکان حمل بار از بمبئی به خلیج فارس و از طریق ریل به آذربایجان، روسیه و اروپا را فراهم می‌کند و حتی در کریدورهای شرق-غرب نیز تأثیرگذار خواهد بود. پروژه رشت-آستارا حلقه مفقوده اتصال ریلی جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و روسیه است و با تکمیل آن، یکی از مسیرهای استراتژیک ترانزیتی کشور فعال خواهد شد.»
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: «عملیات تملک اراضی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا تا پایان سال‌جاری به اتمام خواهد رسید و این مسیر استراتژیک با سرعت بیشتری وارد فاز اجرایی خواهد شد.»
صادق با اشاره به تأکید دولت چهاردهم و رئیس‌جمهوری بر تکمیل کریدورهای بین‌المللی گفت: «این پروژه که طی دهه‌های گذشته همواره مورد توجه بوده، در یک سال اخیر پیشرفتی چشمگیر داشته است. تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک و تثبیت شده و بیش از ۳۰ کیلومتر آن به طرف روسی تحویل داده شده است.»
وی افزود: «آمادگی داریم تا چند هفته آینده نیمی از مسیر را برای آغاز عملیات فنی به طرف روسی واگذار کنیم.»
وزیر راه و شهرسازی در ادامه از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو ظرف کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت: «در این نشست، موضوع تضمین بار و حمل سالانه میلیون‌ها تن کالا از مسیر رشت‌-‌آستارا بررسی و تفاهمنامه‌های مهمی امضا خواهد شد.»
 به گفته وی، این امر موجب می‌شود تصمیمات ترانزیتی منطقه با محوریت ایران و همسایگان اتخاذ شود.
وی خاطرنشان کرد: «آذربایجان پیش از احداث مسیر، تضمین بار ۵ میلیون تن از طرف روسیه را دریافت کرده و ما نیز در حال نهایی‌سازی قرارداد اجرایی برای بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت هستیم.»
صادق همچنین با اشاره به ظرفیت‌های تکمیلی حمل‌ونقل در دریای خزر و بندر کاسپین تأکید کرد: «مسیر ریلی و دریایی مکمل یکدیگر هستند و هم‌افزایی این دو ظرفیت می‌تواند سهم ترانزیتی ایران را افزایش دهد.»
وی افزود: «موضوعات مربوط به پایانه‌های بنادر، لایروبی و کاهش سطح آب خزر نیز همزمان در حال پیگیری است.»
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و هشتصد و چهل و چهار - ۰۵ مهر ۱۴۰۴