جشنواره هنرهای تجسمی با شرکت جوانان زیر ۲۵ سال المپیادی بسیار پرشور را رقم زد

«ریشـــه در خـــاک» و رو به آینده

سی و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران به عنوان مهم‌ترین المپیاد هنری ایران در عمارت قاجاری قزاقخانه که امروزه پردیس دانشگاه هنر نام گرفته با شعار «من اینجا ریشه در خاکم» وارد ایستگاه سی و دوم شد. سی و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با حضور ١۵۴ هنرجوی ١٨ تا ٢۵ سال از دیروز در ١١ رشته طراحی، نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، نگارگری، کاریکاتور، سرامیک هنری، مجسمه، رسانه‌های هنری جدید، تصویر‌سازی و گرافیک شروع شد.

سعیده احسانی راد 
گروه فرهنگی

آیدین مهدی‌زاده مدیرکل اداره هنرهای تجسمی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره تدابیری که برای سی و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان داشته، گفت: «تدبیر اصلی ما برای برگزاری مطلوب سی و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، انتخاب محل برگزاری در دانشگاه هنر بود. این تصمیم با هدف ایجاد فضایی پُرنشاط و تخصصی برای هنرمندان جوان و تقویت پیوند بین جشنواره و محیط آکادمیک اتخاذ شد.»
مهدی‌زاده درباره مشکلات و چالش‌هایی که در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی با آن مواجه شده، اظهار کرد: «مهم‌ترین چالش بهم خوردن زمانبندی جشنواره به دلیل حملات 12 روزه جنگ تحمیلی بود که باعث فشردگی بسیار زیاد برنامه‌ها شد. از سوی دیگر در برگزاری جشنواره، یکی از چالش‌های اصلی، ایجاد فضایی پویا برای نسل جوان پس از شرایط خاص کشور بود. راهکار ما تمرکز بر روند کارگاهی و استفاده از بستر دانشگاه برای ایجاد فضایی سازنده بود. در سطح کلان‌تر نیز پیگیری‌های مستمر برای تأمین بودجه و رفع موانع، نهادی بود که برای رفع آن تلاش می‌کنیم.» او درباره اینکه چقدر آمادگی برپایی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در تهران را داشتید، گفت: «تهران با دارا بودن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ویژه، آمادگی کامل را برای میزبانی این رویداد ملی داشت. انتخاب دانشگاه هنر به‌عنوان محل برگزاری، که خود یک مکان تاریخی و تخصصی است، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی برای استفاده از بهینه‌ترین فضاهای موجود در پایتخت است تا هنرجویان در محیطی کاملاً حرفه‌ای بتوانند به خلق اثر بپردازند. اضافه شدن روزهای جشنواره برای ایجاد فضای بازدید از مراکز هنری تهران، حضور و دسترسی به استادان مجرب که در تهران ساکن هستند از دیگر مزایای برگزاری این رویداد در تهران است. هزینه‌ای که قرار بود صرف ایاب و ذهاب استادان به استان شود را برای تجهیز کارگاه‌ها و کیفیت بخشی به سطح آموزش‌ها اختصاص دادیم.»

پر شورترین جشنواره ایران
رضوان صادق‌زاده دبیر سی و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که با این دوره نه بار است تجربه دبیری این جشنواره را دارد، معتقد است: «آمادگی برای برپایی سی و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در وضعیت عالی است؛ جشنواره هنرهای تجسمی جوانان هر ساله در یک استان اواخر تابستان برگزار می‌شد که امسال با اصرار معاون هنری پیشین خانم نادره رضایی و هوای مطلوب تهران، پایتخت به‌عنوان محل برپایی این جشنواره انتخاب شد.»
صادق‌زاده ادامه داد: «البته گزینه‌های دیگری مثل شهرهای اطراف تهران از جمله منظریه، دماوند و شهریار هم بود که امکاناتش مطابق خواسته‌های ما نبود. از آنجایی که خودم در دانشگاه هنر درس می‌دهم با مسئولان دانشگاه هنر صحبت کردیم و رئیس دانشگاه آقای بهشید حسینی برای برپایی این جشنواره استقبال کردند، دانشگاه هنر از نظر کارگاهی امکانات مناسبی دارد.»
او در پاسخ به این سؤال که در این دوره جشنواره چه تغییراتی صورت گرفته، اظهار کرد: «جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکی از بهترین جشنواره‌های ایران است که از سراسر ایران در آن شرکت می‌کنند. جوانان هنرمند به صورت حضوری در دو روز و نیم تحت نظر استادان درجه یک ایران کار می‌کنند، در حقیقت 30 استاد در 10 رشته یا 33 استاد در 11 رشته در دو روز برای داوری جمع می‌شوند، این 33 استاد با 150 شرکت کننده 18 تا 25 سال کار می‌کنند و ارتباطاتی بین‌شان از نظر آموزشی شکل می‌گیرد.در حقیقت جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکی از پر شورترین جشنواره‌ها در ایران است، این جشنواره با دوره‌های قبلی تفاوت ماهوی ندارد شکل برگزاری آن ثابت است فقط تلاش می‌کنیم با همین شکل ارتقا پیدا کند. همچنین همزمانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر جوان با بازگشایی دانشگاه‌ها خیلی خوب است و شور و هیجان دانشگاه بیشتر می‌شود.»
او درباره اینکه بنیاد نخبگان چه حمایتی از برگزیده‌های این جشنواره دارد، گفت: «برگزیده‌های جشنواره دو سال است که به انجمن نخبگان معرفی می‌شوند و یک سال از آنها حمایت می‌شود، هر برگزیده به یک استاد معرفی می‌شود، پارسال تجربه کار با یک هنرجوی نقاشی را داشتم. آخر سال مبلغی به حساب استاد واریز می‌شود و او در صورت رضایت آن مبلغ را به حساب دانشجو واریز می‌کند.»

نقطه شروع پیوندهای حرفه‌ای
جمال عرب‌زاده عضو شورای سیاست‌گذاری سی و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر به‌عنوان میزبان جشنواره، مهم‌ترین امتیاز برپایی این جشنواره در تهران را دسترسی به استادانی که کارشان خیلی با کیفیت بوده دانست و گفت: «یک سری از اماکن فرهنگی در تهران هست که شرکت کنندگان در طول جشنواره از آن بازدید می‌کنند و به گالری‌های مهم می‌روند و شانس دیدن کارهای هنری حرفه‌ای را پیدا می‌کنند.»
عرب‌زاده درباره اهمیت برپایی این جشنواره اظهار کرد: «جشنواره تجسمی جوانان از این نظر مهم است که افق آن رو به آینده است. کسانی که از این جشنواره خارج می‌شوند به سطوح حرفه‌ای هنر می‌رسند، دوره سه روزه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان دوره کاملی برای آموزش نیست ولی نمی‌توان انتظار داشت که بی‌تأثیر باشد حتماً بچه‌ها در این چند روز از حمایت‌ها و نکاتی که استادان می‌گویند استفاده می‌کنند، ولی آن چیزی که خیلی مهم است ایجاد یک سری ارتباطاتی است که نقطه شروع پیوندهای حرفه‌ای است و دیدن دانشگاه انگیزه‌ای است تا مسیرشان را پیدا کرده و همین مسیر را ادامه دهند، در واقع این جشنواره چشم‌انداز مناسب و واقع گرایانه‌ای برای فعالیت جوانان برای آینده ترسیم می‌کند.