محمدصادق معتمدیان استاندار، راهکارها و اقدامات انجام شده برای عبور از چالشها را تشریح کرد
بار یک «ایران» بر دوش «تهران»
تمرکز زدایی از پایتخت،تأکید ویژه رئیسجمهوری است
«یک درصد مساحت کل کشور و ۲۱ برابر میانگین تراکم جمعیت کشور در هر کیلومتر مربع»؛ این توصیف کمی از جمعیت استان تهران، پاسخ به همه پرسشها درباره معضلات و مشکلات ناتمام استان تهران است؛ از تأمین آب گرفته تا هوای سالم، ترافیک و حمل و نقل شهری، مسکن و... در دولت چهاردهم، بازتعریف نقش تهران بهعنوان پایتخت و تمرکززدایی از بار جمعیتی و خدماتی آن، به یکی از مهمترین اولویتهای برنامهریزی تبدیل شده است. در یک سال اخیر، با حضور میدانی رئیسجمهوری و جلسات متعددی که با مسئولان استان تهران برگزار شد، اقدامات گستردهای برای مدیریت بهتر بارگذاری جمعیت، توسعه زیرساختهای حیاتی، تأمین پایدار آب و ارتقای کیفیت زندگی در شهرستانهای اطراف تهران آغاز و پیگیری شده است. محمد صادق معتمدیان استاندار تهران در گفتوگوبا «ایران»، ضمن اشاره به طرحهای کلان دولت برای کنترل و ساماندهی مهاجرت و بازگشت اتباع غیرمجاز، تأکید کرد که اجرای این برنامهها نه تنها فشار بر تهران را کاهش داده، بلکه زمینهساز توسعه متوازن و پایدار استان خواهد بود. این تلاشها در کنار سیاستهای مقابله با تداخل حریمها و تقویت زیرساختهای حملونقل، نشاندهنده اراده قوی دولت برای ساختن آیندهای متعادلتر و عادلانهتر در استان تهران است.
محمد رضا عزیزی- شیما جهانبخش
گروه ایران زمین
تمرکززدایی و کاهش بار جمعیتی پایتخت و استان تهران از برنامههای دولت چهاردهم اعلام شده و البته در دولتهای قبل هم در دستور کار بوده است. این برنامه در عمل با چه چالشهایی مواجه است؟
تمرکززدایی در استان تهران با چالشهای متعددی مواجه است برخی مناطق با وجود آنکه از تهران جدا و تبدیل به استانهایی مستقل شدهاند اما همچنان چسبندگی جدی با استان تهران دارند. ساکنان استانهای همجوار همچنان خدمات خود را از تهران میگیرند. 2.5 میلیون تردد روزانه خودرو نشان دهنده این چسبندگی است.
البته باید قبول کنیم تهران بهعنوان پایتخت شرایط ویژهای دارد. همه وزارتخانهها، اغلب مراکز درمانی، مراکز آموزشی، مراکز قضایی، مراکز نظامی و... در تهران مستقر هستند و همین تمرکز شدید اداری باعث شده روزانه نزدیک به 4 میلیون جمعیت شناور در استان حضور داشته باشند.
اگر بخواهیم دقیقتر صحبت کنیم میتوان گفت ساکنان ۳۰ استان کشور از تهران خدمات میگیرند. علاوه بر آن شرایط بینالمللی به گونهای است که همه مناسبات ما با کشورهای دیگر به دلیل وجود فرودگاههای بینالمللی و دیگر مراکز به تهران گره خورده است. در اصل پردیس حاکمیتی کشور در تهران قرار دارد لذا باید نگاه ویژهای به این استان داشته باشیم.
تهران حدود یک درصد مساحت کشور را دارد اما جزو 3 استان پرجمعیت و پر تراکم کشور به حساب میآید. آمارها نشان میدهد نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت کشور در استان تهران متمرکز شدهاند. بارگذاری ناصحیح جمعیت در مناطق مختلف این استان، مشکلاتی را برای پایتخت ایجاد کرده و اصلیترین چالش ما همین موضوع است زیرا امروز شاهد تراکم جمعیتی هستیم که ۲۱ برابر میانگین کشور است. البته این مسأله حاصل چند دهه ساخت و ساز غیرمجاز بوده و باعث شده ما بیش از توان اکولوژیک تهران بارگذاری جمعیتی داشته باشیم. در واقع اگر بخواهیم کلید واژه حل مسائل تهران را داشته باشیم باید به موضوع بارگذاری جمعیت نگاه جدیتری در تخصیص امکانات و اعتبارات داشته باشیم.
به معضل تمرکزگرایی پایتخت اشاره کردید، با توجه به اینکه این واقعیت که «همه چیز میل به تهران دارد» از بیماریهای مزمن نظام اداری و بوروکراسی ماست، چه برنامههایی برا ی رفع این معضل یا کاهش آن دارید؟
اگه دقت کرده باشید گفتم «جمعیتی که ناخواسته بر ما تحمیل شده» یعنی جمعیت حاصل برنامهریزی ما نیست اما در یک سال گذشته از ابتدای دولت چهاردهم نقشه راهی در این زمینه ترسیم کردهایم و بر اساس آن در حرکت هستیم. قانون ساماندهی و تمرکززدایی مصوب سال ۱۳۹۴ بوده اما به اهداف خود نرسیده است. شهرداریها سالانه بیش از 100هزار مجوز ساختوساز صادر میکنند که اغلب از طریق «تراکمفروشی» انجام میشود و مهاجرت را تشدید میکند.
در جلساتی که با وزرا داشتهایم در بحث تمرکززدایی و توجه به تهران به نقاط امید بخشی رسیدهایم که امید است بزودی این موضوعات به راهکارهای عملیاتی برسد. البته راهکارهای متعددی برای مدیریت بارگذاری جمعیت از طریق ضوابط قانونی وجود دارد.
متأسفانه در حوزه اقتصادی هم با این مشکل روبهرو هستیم و تهران به عنوان قطب اول اقتصادی کشور مطرح است و ما نمیتوانیم بخشی از تراکم جمعیتی را کنترل کنیم.
چالش عمدهای که تبدیل به دغدغههای شما بهعنوان استاندار تهران شده است چیست؟
مهمترین مسألهای که امروز مردم استان با آن سروکار دارند بحث آب است. تغییرات اقلیمی در سالهای اخیر باعث کاهش بارندگی در کل کشور و به تبع آن تهران شده است. در حال حاضر پنجمین سال خشکسالی را پشت سر میگذاریم و امسال تنها 156 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته 31 درصد و نسبت به بلندمدت هم بیش از 42 درصد کاهش بارندگی داشتهایم. همین تغییر در نوع بارشها باعث شده ذخایر برفی ما کاهش پیدا کند و در فصول گرم در سر شاخههای ارتفاعات منطقه شاهد ذوب شدن برفها باشیم.
از سوی دیگر سدهای تأمینکننده آب تهران به دلیل کاهش ذخایر برفی با کاهش حجم قابلتوجهی مواجه شدهاند. آخرین آمار نشان میدهد حدود 87 درصد از سدها به غیر از سد طالقان خالی است.
میدانید که آب تهران از 2 بخش تأمین میشود، یک بخش آبهای سطحی است که از طریق سدهای پنجگانه است و یکی هم از طریق سفرههای زیرزمینی است که تقریباً 62 درصد از آب شرب تهران از طریق سفرههای زیرزمینی و 38 درصد هم از طریق سدهای پنجگانه تأمین میشود اما نسبت به 10 سال گذشته این رابطه معکوس شده و الان به دلیل کمبود بارشها متأسفانه برداشتهای نامتعارفی را از سفرههای زیرزمینی شاهدیم و تبعات زیست محیطی، یکی از آنهاست.
آیا در استان تهران هم بخش کشاورزی مهمترین بخش در مصرف آب است؟ اصولاً مصرف آب در تهران بیشتر در چه بخشهایی است؟
خیر تهران در این زمینه مستثنی است. یک چهارم جمعیت کشور در استان تهران مستقر هستند و مهمترین عاملی که در تهران باعث وضعیت امروز ما شده تراکم جمعیتی است یعنی اگر میانگین مصرف از منابع تجدیدپذیر را در نظر بگیریم در همه کشور حداکثر 8 درصد از منابع آبی در بخش شرب و بهداشتی است اما در استان تهران این عدد 42 درصد بوده که به دلیل تراکم جمعیتی است. میانگین تراکم جمعیت در ایران ۴۹ نفر در هر کیلومتر مربع است، اما در تهران این رقم از هزار نفر فراتر میرود؛ یعنی ۲۰ برابر میانگین کشوری، در شهرستان بهارستان، با مساحت تنها ۶۴ کیلومتر مربع، ۸۵۰ هزار نفر زندگی میکنند که ۸۹ برابر نُرم کشوری است.
یکی از بهترین راهکارها استفاده از کاهندهها و مدیریت درست مصرف است. 62 درصد از شهروندان تهرانی تا 2 برابر نسبت به الگوی مصرف بیشتر مصرف میکنند. عدد الگوی مصرف ما 130 لیتر است اما میانگین مصرف روزانه هر شهروند تهرانی به 200 لیتر هم میرسد. 20 درصد کاهش مصرف حداقل سالانه 300 میلیون مترمکعب صرفهجویی را به دنبال خواهد داشت.
30 درصد مصرف آب مربوط به استحمام، 30 درصد مربوط به شستوشو و 40 درصد هم سایر مصارف است که عمده اسراف در این 40 درصد است که شامل شستوشوی خودرو و حیاط و آبیاری باغچهها و امثال آن است. اگر از این 40 درصد هدر رفت آب 20 درصد را مدیریت کنیم، کار بزرگی است. در این زمینه در تلاشیم با حمایت دولت زمینه تعویض کاهندهها را انجام دهیم.
در برنامههای آمایشی استان، چه رویکردی برای تأمین آب پایدار در نظر گرفتهاید؟
در برنامههای بلندمدت طرحهای آمایشی در نظر داریم تا باتوجه به سیاستهای محدودسازی بارگذاری جمعیت، آب پایدار و باکیفیت را برای سالهای آینده تأمین کنیم. جالب است که در همه کشور بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آب تجدید پذیر در بخش کشاورزی استفاده میشود اما در استان تهران کمترین مصرف آب در بخش کشاورزی بوده و اولویت ما تقسیم آب آشامیدنی است.
حقیقت این است که ما برنامهای جهت مدیریت جمعیت در سطح استان نداشتهایم و همین موضوع سبب ایجاد شرایط فعلی در حوزه آب و تراکم جمعیت شده است.
استان تهران از مهمترین کانونهای حضور اتباع بیگانه غیر مجاز است و از ابتدای طرح تشدید برخورد با اتباع غیر مجاز، بیشتر شناساییها، دستگیری و بازگشت اتباع مربوط به تهران بوده است.
اقداماتی که در این طرح تاکنون انجام شده ،چه بوده است؟
مهاجرت اتباع بیگانه از مهمترین موضوعاتی بوده که در یکسال گذشته به درستی مدیریت شده است. در این زمینه در 10 ماه گذشته و از ابتدای شروع فاز اول طرد مهاجران غیر قانونی توانستهایم بیش از ۴۵۰ هزار تبعه غیر مجاز را شناسایی و از اردوگاه شرق کشور و مبادی خروجی، مراحل بازگشت آنها به کشور خودشان را انجام دهیم. اگر نگاه دقیقتری داشته باشیم متوجه میشویم این عدد معادل جمعیت برخی از استانهاست.
البته درست است که بخش مهم مشکلات جمعیتی استان مربوط به اتباع است اما باید بپذیریم به دلیل جاذبههایی که در استان تهران ایجاد کردهایم، نمیتوانیم از مردم بخواهیم از این امکانات استفاده نکنند. در واقع تمام مراکز درمانی، مراکز فوق تخصصی، بهترین مراکز دانشگاه و... مربوط به تهران است. طبیعی است که این تمرکز جمعیتی ایجاد شود.
یکی از چالشهای استان تهران، حریم استان و حریم شهرهای استان تهران است. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟
یکی از موضوعات جدی در استان تهران که در سالهای اخیر بلاتکلیف بوده ،بحث تداخل حریم شهر تهران با ۳۱ شهر استان بوده که دراین دولت تعیین تکلیف شده است. از ابتدای دولت چهاردهم، ما در استانداری بر این موضوع متمرکز شدیم و با جدیت ورود پیدا کردیم. جلسات مشترکی با وزارت کشور در حوزه تقسیمات کشوری و امور عمرانی، همچنین با وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر تهران برگزار کردیم تا طرحی جامع برای رفع این مشکل تهیه شود. طرح پیشنهادی استانداری تهران به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شد و خوشبختانه هم در کمیته فنی و هم در جلسه اصلی این شورا با اکثریت آرا به تصویب رسید. مصوبه نهایی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ و به فرمانداران و دستگاههای مرتبط در استان تهران ارسال شد.
اصل طرح بر دو محور استوار است: در وهله اول برای اولین بار حریم شهر تهران بهصورت دقیق مشخص شد. مرحله بعد این بود که حریم شهرستانهای استان هم بر اساس ماده دوم قانون تقسیمات کشوری، که تأکید دارد حریم باید بر مبنای تقسیمات کشوری تعیین شود، تثبیت شد. همچنین، در خصوص حریم مشترک، نقش نظارتی و صیانتی استانداری تهران بهعنوان دستگاه حاکمیتی بهطور کامل مشخص شد.
در این زمینه با پیگیریهای انجامشده توسط وزارت کشور و سازمان امور استخدامی، اداره کل نظارت و صیانت از حریم شهر تهران در استانداری تشکیل شد تا هماهنگی و نظارت بر حریم به درستی و به صورت واحد در کارگروه زیربنایی استانداری مطرح و پس از تصویب، در شورای برنامهریزی استان بررسی و ابلاغ شود.
حلقه مفقوده در این فرآیند، نظارت حاکمیتی دولت بود که با این اقدام تکمیل شد. در اصل این فرآیند، بلاتکلیفی طولانیمدت در حوزه حریم را پایان داد و تداخلها، موازیکاریها و خلأهای نظارتی را برطرف کرد. استانداری تهران بهعنوان دستگاه حاکمیتی، مسئولیت نظارت بر حریم را برعهده گرفته و در چهارچوب قانون، این وظیفه را دنبال خواهد کرد.
آیا ورود استانداری تهران به بحث حریم ها تعارضی با اختیارات شهرداری ها نداردو دخالت در کار آنها محسوب نمی شود؟
این صحبت حرف غلطی است ما جایگزین هیچ دستگاهی نمیشویم. در اصل همه دستگاهها موظفاند از حریم خود دفاع کرده و پاسخگوی اقداماتشان باشند. در چهارچوب قانون نمیشود هر نهاد به صورت مستقل عمل کند برهمین اساس در قانون جدید که ابلاغ شده، هر تصمیمی در حریمها گرفته شود باید در کارگروه زیربنایی استانداری تهران بررسی شود.
متأسفانه بارگزاری اشتباه جمعیت در شهر تهران باعث شده به قدری هزینههای زندگی افزایش یابد که شهروندان مشکلات را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کنند. ما در تهران ۴۷ شهر و ۱۶ شهرستان داریم به همین خاطر اگر بخواهیم واقعاً یک مدیریت جامع و کاملی داشته باشیم باید بتوانیم حلقههای نظارتی و کنترلی را در تمام شهرستانها به هم متصل کنیم. منفصل بودن شهرستانهای تهران مشکلات زیادی ایجاد کرده است. بهطور مثال بخش حملونقل عمومی در این زمینه بسیار متضرر شده است. در حالی که بیشترین ترددهای ما از شهرستانهای اطراف است اما ما تنها شرکت حملونقل مترو را در شهر تهران داریم و شهرستانها در این حوزه رها شدهاند. البته با پیگیریهای انجام شده به دنبال راهحلی برای حل این مشکل و توسعه مترو و تعریف طرح جامع ترافیکی در شهرستانهای استان تهران نیز هستیم. خوشبختانه اخیراً با پیگیریهایی که داشتهایم راهاندازی شرکت حملونقل ریلی استان تهران در دستور کار قرار گرفته تا ما بتوانیم استفاده از ظرفیت ریل را برای کل استان فراهم کنیم.
در نظر داشته باشید شرکت متروی تهران در این حوزه میتواند با تعامل با دیگر شهرهای استان، زمینه حضور سرمایهگذاران را فراهم کند و این خدمات را به کل استان تعمیم دهد.
آیا حضور میدانی شما و رئیسجمهوری در شهرستانهای استان تهران در یک سال گذشته، دستاوردهایی در بحث تمرکززدایی و توزیع عادلانه امکانات داشته است؟
در سال گذشته رئیسجمهوری با برنامهای جامع و البته خیلی فشرده در ۱۳ شهرستان استان حضور میدانی داشتند و هیأت دولت توانست اشراف بسیار خوبی نسبت به ظرفیتها، مشکلات و مطالبات مردم پیدا کند و برطرف کردن آنها را در دستور کار قرار دهد.
توصیه ویژه رئیسجمهوری به شما در در خصوص مسائل و اولویت های استان چه بوده است؟
یکی از کلید واژههایی که رئیس جمهوری در رابطه با پایتخت به کار میبرند، بحث بارگذاریهاست. در واقع ایشان دستورات مؤکدی که دارند در بحث بارگذاری جمعیت و مدیریت استان تهران است و تأکید دارند اولویت دولت و وزارتخانههای مختلف باید بر تمرکززدایی باشد.
سفرهای رئیس جمهوری مصداق عینی توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و تلاش برای رفع محرومیت بوده است.
از آنجایی که برخی از شهرستانها و روستاهای استان تهران در زیر سایه نام پایتخت از سطح پایینی از امکانات برخوردار هستند و حتی نسبت به میانگین کشوری و استانی پایینتر هستند، نیاز به تمرکز استانی و ملی برای ارتقای سرانهها در این مناطق وجود داشت. از این رو از سال گذشته سفر به شهرستانها و بخشهای مختلف استان تهران آغاز شد و نگاه ویژهای به مناطق کمتر برخوردار داشتهایم. این سفرها ۷۰ هزار میلیارد تومان مصوبه برای استان تهران به دنبال داشته که ۳۵ هزار میلیارد تومان آن به پروژههای زیرساختی از جمله آب، برق و مدرسهسازی اختصاص یافته است.
دراین زمینه اقدامات اقتصادی میدانی، بازدید از پروژهها و گزارشگیری از آخرین وضعیت در دستور کار است و تلاش میکنیم در شهرها و روستاها حضور یابیم و با رجوع به مردم، مشکلات را شناسایی کنیم. این اقدامات در شورای برنامهریزی و توسعه استان بررسی و پس از ابلاغ، جنبه قانونی پیدا میکند و اجرای آن برای دستگاههای اجرایی الزامآور است.
البته بر اساس تأکید دولت اولویت ما تکمیل پروژههای نیمهتمام، از جمله در حوزه مدرسهسازی، خانههای بهداشت، مراکز جامع سلامت، مراکز فرهنگی و ورزشی و رفع مشکلات زیرساختی مانند آب است. در حوزه مدرسهسازی نیز با بهرهگیری از ظرفیت خیرین، مسئولیت اجتماعی و مولدسازی املاک مازاد دولتی، برنامهریزی جامعی برای رفع کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در استان صورت گرفته که نیازمند کار جهادی است تا تهران از فهرست مناطق محروم خارج شود و ۱۶ تا ۲۶ پروژه با پیشرفت ۵ تا ۹۵ درصد در حال اجرا هستند که برخی آماده بهرهبرداری است.
همچنین در بخش درمانی نیز 26 پروژه با ظرفیت 6 هزار تخت بیمارستانی دراین مدت در دستور قرار گرفته که بیش از ۸۰ درصد این طرحها مربوط به شهرستانهای استان تهران است. بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی اسلامشهر از طرحهای شاخص بوده که ظرف چند ماه آینده به بهرهبرداری کامل میرسد. این طرح بار اصلی خدمات درمانی مردم اسلامشهر را که بر عهده تهران است برطرف میکند. علاوه بر این هزینههای رفت و آمد به مراکز درمانی مردم این شهرستان را تا حد زیادی کاهش میدهد.
در حال حاضر ما شهرستانهایی دراستان داریم که معادل یک استان جمعیت دارند اما خدمات ارائه شده به آنها کافی نیست و همین موضوع باعث شده بار آنها بر شهر تهران افزایش یابد لذا سیاست ما بر این است که با افزایش امکانات در شهرستانها ترددها به تهران را کاهش دهیم.
در حوزه بازگشت مهاجران غیر قانونی به کشورشان تهران جزو استانهایی است که کارنامه قابل دفاعی دارد. دراین زمینه برای اولین بار در کشور معادل جمعیت یک استان از اتباع غیر مجاز در روندی کاملاً انساندوستانه و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی به کشورشان بازگشت داده شدند. ما حتی در ایام جنگ ۱۲ روزه، یک روز هم طرح ساماندهی اتباع را تعطیل نکردیم.
در مجموع اجرای این طرح سبب شد 6 هزار کلاس درس که در اختیار اتباع بود، خالی شود و ظرفیت سرانه آموزشی استان 7 پله ارتقاع یابد.
در رابطه با توسعه انرژیهای تجدید پذیر به منظور کاهش ناترازیها بفرمایید دولت چه اقداماتی در استان انجام داده است؟
از آنجایی که توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و حرارتی، امنیت برق تهران را تضمین میکند، ما نیز در این زمینه اقدامات مثمر ثمری داشتهایم. با توجه به ناترازی انرژی در سالهای اخیر، توجه به توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر به یک ضرورت تبدیل شده است. میدانید که سالجاری از نظر خشکسالی و تأمین آب و برق، یکی از سختترین سالها برای کشور و استان تهران بود اما با تلاش شبانهروزی دستاندرکاران این حوزه، شرایط سخت را پشت سر گذاشتیم.
تاکنون حدود ۱۰ هزار مگاوات پروانه احداث نیروگاههای تجدیدپذیر صادر شده و بیش از یکهزار مگاوات آن وارد فاز اجرایی شده است، همچنین در روزهای آینده عملیات اجرایی بیش از ۲ هزار مگاوات دیگر آغاز خواهد شد. در زمینه توسعه نیروگاههای حرارتی کوچکمقیاس نیز با همکاری شرکت گاز، توانیر و برق حرارتی، بخشی از برق مورد نیاز پایتخت از طریق این نیروگاهها تأمین خواهد شد تا پایداری شبکه و امنیت انرژی تهران ارتقا یابد.
تهران یکی از استانهایی است که بیشترین تعداد روزهای آفتابی را در سال دارد؛ بهطور متوسط بیش از 300 روز آفتابی، که ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه انرژی خورشیدی محسوب میشود. از این رو توسعه نیروگاههای خورشیدی در دستور قرار دارد. البته در برنامه هفتم توسعه، ایجاد سالانه 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کل کشور تکلیف شده و اگر استان تهران بتواند سهم خود را عملیاتی کند، گام مؤثری در تحقق این هدف برداشته خواهد شد.
چه آموختههایی از جنگ 12 روزه برای مدیریت بحران استان تهران داشتید؟
تهران، به عنوان پایتخت با جمعیتی حدود ۱۲ میلیون نفر، در اولین روز حملات هوایی در چندین نقطه هدف قرار گرفت و مردم با شدت تقاضای خروج از شهر مواجه شدند. در این شرایط که مردم بشدت به سوخت، نان و مایحتاج ضروری نیاز داشتند، کنترل امنیتی، انتظامی و تأمین مالی بسیار دشوار بود. با این حال، همراهی و همکاری مردم فوقالعاده بود. حتی در این شرایط سخت، جرایم عمومی کاهش یافت و مردم با فرهنگ و تمدنی که دارند، در کنار هم ایستادند. این موضوع نشان داد در تهدیدات خارجی، مردم توانمندی و همبستگی قابل توجهی دارند.
تأمین نان در شرایطی که برخی نانواییها تعطیل شده بودند و جمعیت زیادی تقاضا داشت، چالش بزرگی بود. اما با مدیریت ستاد تنظیم بازار، دادن سهمیهها به نانوایان معتمد و ایجاد نانواییهای سیار، شرایط کنترل شد. در تأمین سوخت هم به دلیل بمباران مخازن و افزایش مصرف تا ۲۸ میلیون لیتر در روز، مشکلات زیادی پیش آمد، اما با هماهنگی با استانهای مختلف مثل اراک، مازندران و سمنان، بنزین به تهران رسانده شد. حتی در شرایطی که مخازن بمباران شده بود و رانندگان خصوصی ترس داشتند، نیروهای مسلح کمک کردند تا این چرخه سوخترسانی تداوم یابد.
با وجود ۶۳ حوزه برق در شهر تهران، آسیبدیدگی شبکه برق فقط یک ساعت بود و اکیپهای عملیاتی به سرعت جایگزینی را انجام دادند. شبکههای آب آشامیدنی و اینترنت نیز به سرعت ترمیم و تأمین شدند. اورژانس تهران توانست در کمتر از ۱۰ دقیقه خدماترسانی کند. اما در کل، با توجه به تراکم جمعیتی تهران، نیاز به تقویت مجموعههای امدادرسان، اورژانس و آتشنشانی وجود دارد تا در حوادث غیرمترقبه بهتر عمل شود.
در واقع دشمن بیشترین تمرکز خود را بر تهران بهعنوان پایتخت کشور قرار داده بود و با حملات هوایی و بمبارانها، سعی در ایجاد اختلال در زیرساختها داشت، اما با هوشیاری مردم و مدیریت جهادی، این تهدیدات خنثی شد.
برش
آغاز نهضت مدرسهسازی در استان تهران
یکی از مهمترین اولویتهای دولت در استان تهران رفع محرومیت آموزشی است. در ابتدای دولت چهاردهم، تهران رتبه 28 را از نظر فضای آموزشی داشت و جزو 4 استان کم برخوردار در این حوزه بود اما با حمایتهای دولت، مشارکت خیران و پیگیریهای انجام شده، نهضت مدرسهسازی در یک سال گذشته در این استان شکل گرفته و سرانه فضاهای آموزشی ما 7 پله ارتقا داشته است. در یکسال گذشته ساخت 3 هزار و 500 کلاس درس در استان آغاز شده و در سال تحصیلی جدید این کلاسها وارد چرخه آموزش میشوند. البته تا ابتدای سال تحصیلی جدید یکهزار و 200 کلاس دیگر نیز به بهرهبرداری میرسد. همچنین جلسات هفتگی نهضت مدرسهسازی بهطور مستمر برگزار میشود تا روند احداث فضاهای آموزشی شتاب بگیرد.
همچنین با ادامه اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی و توسعه مدارس این خبر را به مردم میدهم تا قبل از پایان دولت چهاردهم تهران از محرومیت آموزشی خارج شود و جلوتر از برنامه هفتم توسعه به شاخص ۶.۱ متر مربع سرانه آموزشی دست یابد. در اصل پیشبینی میشود تهران از استانی محروم در حوزه فضای آموزشی به جمع استانهای برخوردار بپیوندد. مقاومسازی و نوسازی مدارس از دیگر ضرورتهای استان است. در حوزه بازسازی مدارس نیز براساس آمار حدود ۸۰۰ مدرسه در استان نیاز به نوسازی و برخی مدارس نیاز به بازسازی دارند. البته در نظر داشته باشید این موضوع به جد در حال پیگیری است به طوری که در کمتر از 10 ماه گذشته یکهزار و 200 کلاس درس در استان تکمیل و بهرهبرداری شده است.
برای رسیدن استان به سرانه فضای آموزشی کشور نیازمند ۱۳ هزار کلاس درس هستیم، بر اساس آمارها در سال گذشته بیش از 6 هزار کلاس درس استانما در اختیار دانشآموزان اتباع که اغلب غیرقانونی بودهاند، قرار داشته است. البته در چند ماه گذشته با اجرای طرح ساماندهی اتباع غیر مجاز موفق شدهایم 2 هزار و 700 کلاس آموزشی را برای سال تحصیلی خالی کنیم و در اختیار دانشآموزان بگذاریم. در نظر داشته باشید اجرای این طرح تأثیرات مثبتی داشته است. در اصل برای اولین بار در کشور معادل جمعیت یک استان، اتباع غیر مجاز از استان خارج شدهاند.

