وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری «تبیین دستاوردها و برنامههای وزارت علوم» اعلام کرد
اصلاح سهمیهها مهمترین خواست رئیس جمهوری
«مکانیزم ماشه نباید روی علم و فناوری تأثیر بگذارد.» حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح روز گذشته در نشست خبری خود با بیان این موضوع به موارد متعددی از جمله تأثیر تحریم بر علم و فناوری، تأمین امنیت در محیطهای پیرامون خوابگاهها و اصلاح سهمیه پذیرش در دانشگاهها پرداخت. یکی از موضوعهای مهم این روزها مسأله تأثیر اسنپ بک است که در ابعاد مختلف از جمله علم و فناوری نیز تأثیر زیادی دارد. سیمایی صراف در واکنش به تأثیر اسنپ بک بر توسعه علم و فناوری توضیح داد: «در یونسکو بارها مطرح شده که اسنپ بک شامل علم و فناوری نمیشود. بنابراین اگر دنیا پایبند به حقوق بینالملل باشد تحریمها در حوزه علم نباید خیلی تأثیرگذار باشد، اما به هر حال تأثیر غیر مستقیم خواهد داشت. آنها عمداً قطعنامه را به سمت علم و فناوری کشاندهاند، البته هنوز مکانیزم ماشه فعال نشده و امیدواریم شرایط بهتر شود. اما به دلیل تحریمهای سنگینی که از پیش در کشور اعمال شده، ممکن است تحریمهای شورای امنیت تأثیر چندانی نداشته باشد. در پی این تحریمها به طور کلی فرصت مطالعاتی در کشور به حداقل رسیده است. در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ نفر استاد در فرصت مطالعاتی داریم در حالی که قبلاً این تعداد بیشتر بود.»
غزل رضایی ثانی
گروه اجتماعی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره سرانجام سند آمایش آموزش عالی نیز توضیح داد: «اقداماتی برای سند آمایش آموزش عالی شده، اما هنوز نهایی نشده، به طورکلی هدف از آمایش ایجاد کیفیت در دانشگاه است. در این میان لازم است یک نکته درباره تعداد دانشگاهها بگویم، بعضاً شنیده شده ما دو هزار و 600 دانشگاه داریم، این عدد عجیب است، در حالی که به طور کلی ما ۱۰۵ دانشگاه دولتی در کشور داریم. در گروه دانشگاه پیام نور بیش از ۴۰۰ شعبه داریم، در گروه علمی کاربردی بیش از ۲۰۰ واحد، در گروه دانشگاه ملی و مهارت بیش از ۲۰۰ واحد و ۵۰۰ واحد هم دانشگاه آزاد در کشور داریم. در عین حال همانطور که رهبری به ما تکلیف کردهاند و طبق مطالبه مردمی باید دانشگاهها با هدف کیفیسازی سامان داده شوند. گسترده شدن دانشگاهها آن هم تا این اندازه حتی برای ما هم آزار دهنده است.»
او در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اصلاح سهمیههای کنکور و دانشگاه گفت: «یکی از مهمترین مطالبههای اولیه رئیس جمهوری اصلاح سهمیههاست. رئیس جمهوری خواستند سهمیهها به گونهای اصلاح شود که هدف آن تأمین عدالت آموزشی باشد، زیرا آنطور که مستحق است، عدالت آموزشی تأمین نمیشود. وزارت علوم به همراه وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مطالعاتی درباره سهمیهها انجام دادهاند. ما تا کنون سه بار اصلاحیه سهمیهها را برای رئیس جمهوری ارسال کردهایم. هر بار ایشان نظراتی داشتند که ما احساس کردیم تأمین نشده است، برای آخرین بار، بالاخره نقطه نظرات رئیس جمهوری اعمال شد و در حال حاضر سهمیهها نظم خوبی پیدا کرده و فکر میکنم اگر جزئیات آن منتشر شود، رضایتبخش خواهد بود.»
ارائه خدمات به دانشجویان کمونیستی است
سیمایی صراف در واکنش به انتقاد از وضعیت خوابگاههای دانشجویی گفت: «ما به اندازه کافی خوابگاه نداریم، اما از سال گذشته و امسال بودجههای بیشتری برای احداث خوابگاه گرفتیم. متأسفم که درباره تغذیه خوابگاهها بگویم خدمات ما کمونیستی ارائه میشود. به تعبیر دیگر ما خدمات میدهیم، پول آن را هم میگیریم، اما رضایت کافی جلب نمیشود. این در حالی است که یازده هزار میلیارد تومان برای تغذیه دانشجویی صرف شده و این مبلغ واقعاً زیاد است. برای ارتقای کیفیت تغذیه دانشجویی با یکی از صنایع غذایی معروف همراه شدیم تا در نیم سال اول به شیوه خودشان به دانشجویان ما سرویس بدهند. علاوه بر این ۱۷ رستوران مکمل راهاندازی شده که حتماً غذای بهتری به دانشجویان ارائه میکند.»
رئیس جمهوری الگوی جدیدی برای تعامل با دانشگاه دارد
«دانشگاه فرهنگ مدار، یک دانشگاه انسان ساز است.» وزیر علوم با بیان این جمله در واکنش به فعالیت تشکلهای دانشجویی گفت: «من در این دوره از فعالیت دولت روی اقدامات فرهنگی تأکید زیادی داشتم و دارم. به نظرم دانشگاه فرهنگ مدار، یک دانشگاه انسان ساز است. از این رو هیأتهای نظارت ما در دانشگاهها تغییرات زیادی داشتهاند و به دنبال آن نیز تشکلهای زیادی دوباره به راه افتادهاند.»
سیمایی صراف درباره جلسات رئیسجمهوری با دانشگاهیان نیز گفت: «دانشگاهها سرچشمه توسعه علمی هستند زیرا این دانشگاهها هستند که برای مسائل مختلف راهحل دارند. رئیس جمهوری با توجه به آسیبشناسیهایی که خودشان داشتهاند یک الگوی جدید انتخاب کردند تا با دانشگاه تعامل بهتری داشته باشند. قبلاً شرایط به این شکل بود که دولت درخواست و مطالبه خود را به دانشگاه میداد، دانشگاه نیز برای پژوهش به زمان زیادی نیاز داشت، به گونهای که تا تحقیقات دانشگاه کامل شود، دوره دولت هم تمام میشد. اما اکنون الگوی جدید میگوید نمایندگان دولت برای حل مسائل در دانشگاهها حضور دارند، دولت و دانشگاه یک تیم میشوند، سپس در مرحله اجرا این دانشگاه است که با دولت همراهی میکند. به عنوان مثال مسأله کم آبی به دانشگاه تهران سپرده شده و هر بار که رئیس جمهوری من را میبیند، درباره اقدامات دانشگاه برای کم آبی سؤال میکنند.»
امنیت خیابانهای اطراف دانشگاهها تأمین میشود
وزیر علوم درباره تأمین امنیت خیابانهای اطراف خوابگاهها هم توضیح داد: «امنیت و نور کافی باید در اطراف تمام پردیسها و خوابگاهها تأمین شود. در عین حال برای خوابگاهها، پردیسها و دانشگاههایی که محیط پیرامون آنها پر خطر بوده، از بخش خصوصی پلیس خواسته شده امنیت آنها را فراهم کنند. امنیت دانشجویان عزیز یک خواست اولیه، بدیهی و طبیعی است که باید تأمین شود. ما یک امنیت در داخل دانشگاه داریم که متعهدیم آن را به هیچ عنوان کم نگذاریم و باید تأمین کنیم. درباره بیرون از دانشگاه، بعد از آن قصه غمانگیز مرحوم امیرمحمد خالقی، کارگروهی ویژه تشکیل دادیم. دستگاههای امنیتی و انتظامی حضور داشتند و توافق شد که امنیت معابر دانشگاهی تأمین شود.»
بازگشت دانشجویان پروندهدار به دانشگاه
وزیر علوم درباره بازگشت دانشجویانی که در سال ۱۴۰۱ پرونده حقوقی داشتهاند و اینکه کدام دانشجویان شامل عفو رهبری میشوند، گفت: «تمام دانشجویانی که در سال ۱۴۰۱ پرونده حقوقی داشتند به دانشگاه برگشتند، اما اینکه آیا کسی شامل عفو مقام معظم رهبری میشود یا نه، باید گفت شرایط عفو به این بستگی دارد که خود افراد، از قبل درخواست عفو را مطرح کرده باشند. البته پیش از عفو مقام معظم رهبری ما درصدد انجام کارها بودهایم. در همان سالها ۳۰۰ نفر به مدت ۱ تا ۳ ترم از تحصیل محروم شده بودند که همگی طبق یک فرآیند حقوقی به دانشگاهها بازگشتند.»
پیگیر حقوق و دستمزد اساتید دانشگاه هستیم
عضو کابینه دولت چهاردهم درباره پیگیری حقوق و دستمزد اساتید دانشگاهها گفت: «حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی بسیار پایین است. به همین دلیل ما طرحهایی را برای افزایش حقوق آنها به دولت ارائه کردیم اما فعلاً منابع آن تأمین نشده است. ما موظفیم وضعیت معیشتی اساتید را بهبود بخشیم.»
وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره مهاجرت دانشجویان، اساتید و پژوهشگران نیز توضیح داد: «مهاجرت دلایل اقتصادی دارد، پژوهشگران ما نیز به هر حال باید زندگی خود را بگذرانند. یکی دیگر از دلایل مهاجرت منزلت اجتماعی است، آن طور که باید منزلت اجتماعی اساتید ما رعایت نمیشود و از طرفی جذابیتها و امکاناتی در کشورهای مقصد وجود دارد که آنها را تشویق به مهاجرت میکند.»
سیمایی صراف در واکنش به مهاجرت پژوهشگران و تأثیر آن در رتبه علمی کشور گفت: «تا کنون بیش از ۱۲ هزار پژوهشگر از کشور طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ مهاجرت کردهاند. این پژوهشگران در قالب یک پژوهشگاه یا دانشگاه خارجی بیش از ۲۸ مقاله علمی منتشر کردند که اگر این مقالات به اسم دانشگاهی از ایران منتشر میشد، الان رتبه علمی کشور ما در جهان ۱۴ بود.»

