لقب ایمنترین خودرو در بازار چین به مزدا EZ-۶۰ رسید
شاسی بلند برقی چینی در بین ۱۰ خودروی برتر از نظر طراحی و ایمنی
نتایج سالانه جوایز «۱۰ خودروی برتر بدنه خودرو در چین» در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۵، اعلام شد که در میان برندگان، مزدا Ez-60 نیز قرار گرفت و علاوه بر آن، جایزه بهترین مواد ساخت را کسب کرد.
همچنین خودروهای جیلی Galaxy M9، زیکر7X، لی i8 و وولین Bingo S در فهرست ۱۰ خودروی برتر قرار گرفتند. این جوایز که توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین (CATARC) و با همکاری کارشناسان صنعت برگزار میشود، یکی از معتبرترین تقدیرها در حوزه مهندسی بدنه خودرو در چین به شمار میآید.
مزدا اعلام کرد، Ez-60 به دلیل ایمنی ساختاری، نوآوری در مواد استفاده شده و کیفیت تولید، مورد تقدیر قرار گرفته است. این شرکت به مجموعه آزمایشهایی اشاره کرد که در ۱۲ سپتامبر تحت عنوان چالش «جاده جنگجو» انجام شد. خودرو در این آزمونها با شرایط سختی مواجه میشود، از جمله برخورد از جلو با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، واژگونی از ارتفاع ۳۵ متری و غوطهوری ۳۰ دقیقهای پس از تصادف.
مزدا گزارش داد، فضای سرنشینان کاملاً سالم باقی ماند، سیستمهای ایمنی مانند کمربند و کیسه هوا به درستی عمل کردند و پک باتری بدون بروز اتصال کوتاه یا آتشسوزی پایدار ماند.
بدنه Ez-60 با درصد بالایی از فولاد پیشرفته ساخته شده که با همکاری شرکت باوستیل توسعه یافته است. ساختار بدنه شامل ۸۶.۵ درصد فولاد با استحکام بالاست که از این میان ۲۷.۴۵ درصد فولاد شکلپذیر با استحکام تا ۲۰۰۰ مگاپاسکال را شامل میشود.
طراحی این خودرو دارای تقویتهای متعددی مانند چهار تیرک ضربهگیر جلو، محافظ پنج لایه ستون A و تیرکهای کناری با استحکام ۲۰۰۰ مگاپاسکال است. این مدل با ۹ کیسه هوا مجهز شده که شامل کیسه هوای پردهای طولانی و کیسه هوای مرکزی برای کاهش خطر ضربه ثانویه در تصادفات جانبی میشود. کیسه هوای پردهای
(Long side curtain airbag) نوعی کیسه هواست که از سقف خودرو در طول پنجرههای جانبی باز میشود تا سرنشینان را در تصادفات جانبی محافظت کند.
در زمینه دوام، از فولاد آلیاژی
روی-آهن GA برای مقاومت در برابر خوردگی استفاده شده، خطوط ترمز تحت شرایط ۳۰۰۰ ساعته اسپری نمک تست شدهاند و حفاظت باتری نیز برای مقاومت طولانیمدت در برابر خوردگی ارزیابی شده است.
مزدا همچنین اعلام کرد، سیستمهای تعلیق و ترمز تحت آزمایشهای طولانیمدت معادل بیش از ۱۰ سال استفاده قرار گرفتهاند. کاهش نویز نیز از دیگر تمرکزهای این خودرو است؛ با استفاده از ۱۷.۶ مترمربع مواد جاذب صدا، شیشههای آکوستیک چندلایه و بیش از ۱۰۰ نقطه مهر و موم شده در سراسر بدنه. مهر و موم (Sealing) فرآیندی است برای جلوگیری از نفوذ صدا، آب و گرد و غبار به داخل خودرو از طریق درزها و اتصالات بدنه.
تولید Ez-60 در کارخانه مزدا در نانجینگ انجام میشود؛ کارخانهای که به گفته شرکت، از انعطافپذیری بالایی برخوردار است و قادر به تولید ۸ مدل مختلف، اعم از خودروهای برقی و احتراق داخلی است. این کارخانه بیش از ۸۰۰ روبات جوشکاری و سیستمهای پیشرفته نظارت بر گشتاور دارد و ردگیری هر قطعه اصلی خودرو در آن اعمال میشود.
این دومینبار است که مزدا موفق به کسب جایزه «۱۰ خودروی برتر بدنه» در چین میشود، پس از کسب همین جایزه برای مدل مزدا 3. Ez-60، قرار است به طور رسمی در ۲۶ سپتامبر عرضه شود و خودروها هماکنون به نمایندگیها در سراسر کشور رسیدهاند.

