طبق تازهترین گزارش OpenAI
«چت جی پی تی» شکاف دیجیتال را کاهش داد
محبوبه ستارزاده
گروه علم و فناوری
وقتی «ChatGPT» برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۲ به عنوان یک چتبات هوش مصنوعی مولد به جهان معرفی شد، شاید «سم آلتمن»، خالق این هوش مصنوعی باور نمیکرد در کمتر از 3 سال، بتواند 700 میلیون کاربر هفتگی فعال را با خود همراه کند. با توجه به اینکه حالا «چت جی پی تی» به یکی از پرمخاطبترین ابزارهای دیجیتال جهان تبدیل شده، تیم تحقیقات اقتصادی شرکت OpenAI، سازنده «چت جی پی تی» و دیوید دمینگ، اقتصاددان هاروارد با تجزیه و تحلیل دادههای این هوش مصنوعی در فاصله ماه مه ۲۰۲۴ و ژوئن ۲۰۲۵، گزارشی 64 صفحهای منتشر کردهاند؛ گزارشی که نشان میدهد«چت جی پی تی» در کاهش شکاف جنسیتی و دیجتال در حوزه فناوری تأثیرگذار بوده و دیگر همه چیز در اختیار کشورهای ثروتمند نیست.
تحلیل 1.5میلیون پیام
شرکت «OpenAI» اعلام کرد از هوش مصنوعی خود برای تجزیه و تحلیل بیش از ۱.۵ میلیون چت حدود 130هزار کاربر بهره گرفته و البته این مطالعه را بدون نقض حریم خصوصی کاربران انجام داده است.
«سم آلتمن» خالق «چت جی پی تی» میخواهد دریابد کاربران از زمان راهاندازی «چت جی پی تی» تاکنون، چه روندی طی کردهاند و بیشتر در چه زمینهای از کمکهای این چتبات هوش مصنوعی مولد بهره گرفتهاند.
پایان سلطه مردان بر «چت جی پی تی»
با اینکه گزارشها نشان میدهد در آغاز رونمایی از «چت جی پی تی» حدود 80 درصد کاربران این چتبات هوش مصنوعی مرد بودند و عملاً سلطه مردان بر آن هویدا بود، ولی در ژوئن 2025 وضعیت کاملاً تغییر کرده و حالا دیگر حدود 52 درصد کاربران آن را زنان تشکیل میدهند؛ موضوعی که خود نشان از موفقیت «سم آلتمن» برای کم کردن شکاف جنسیتی در دنیای تکنولوژی دارد.
رشد 4 برابری در کشورهای فقیر
در بخشی دیگر از این گزارش هم بدون اشاره به نام کشورها، آمده است استفاده از «چت جی پی تی» در برخی کشورهای فقیرتر، سریعتر از کشورهای ثروتمند یا در حال رشد است. در واقع «چت جی پی تی»، به ابزاری جهانی با دسترسی گسترده تبدیل شده و نرخ رشد پذیرش این فناوری در کشورهای کمدرآمد بیش از ۴ برابر کشورهای پردرآمد بوده است. تحلیلگران معتقدند، سم آلتمن، پایبندی خود به شعار شرکت «OpenAI» مبنی بر اینکه «دسترسی به هوش مصنوعی باید به عنوان یک حق اساسی تلقی شود» را نشان داده است.
جوانان، بیشترین کاربران «چت جی پی تی»
همچنین در گزارش OpenAI عنوان شده که جوانان بیشترین استفاده را از «چت جی پی تی» دارند و افراد زیر ۲۶ سال تقریباً نیمی از کاربران را تشکیل میدهند. به طور تقریبی نیمی از پیامهای بین بزرگسالان، از کاربران زیر ۲۶ سال ارسال شده است. البته افراد زیر ۱۸ سال نیز از این چتبات هوش مصنوعی استفاده میکنند، اما پیامهای آنها در این مطالعه لحاظ نشده است. همچنین در این گزارش آمده است در میان کاربرانی که سن خود را گزارش کردهاند، ۴۶ درصد پیامها از کاربران ۱۸ تا ۲۵ ساله بوده است.
وقتی هم نوبت به اهداف استفاده از «چت جی پی تی» توسط کاربران میرسد، جالب است بدانید جوانان کمتر از افرادی با سن بالاتر، از این فناوری برای اهداف کاری استفاده میکنند. طبق این مطالعه، احتمال اینکه پیامی از یک کاربر ۱۸ تا ۲۵ ساله، مرتبط با کار باشد، حدود ۲۲.۵درصد است که این رقم کمتر از سایر گروههای سنی حاضر در این مطالعه، بجز افراد 66 سال به بالاست. طبق این گزارش، احتمال ارتباط چت افراد ۶۶ سال به بالا با کار در «چت جی پی تی»، حدود 16.1 درصد است. اما در میان کاربران ۳۶ تا ۴۵ ساله، این احتمال به ۳۱.۴ درصد میرسد که بالاترین میزان در بین هر گروه سنی است.
مشاوره در صدر درخواست کاربران
در حالی که در ژوئن 2024، درخواستهای کاربران از «چت جی پی تی» تقریباً به طور مساوی بین کاربردهای کاری و شخصی تقسیم شده بود، اما این شرکت اعلام کرد که تا ژوئن 2025، کاربردهای غیرکاری 73 درصد از کل مکالمات را تشکیل داده است. در واقع کاربران از آن بیشتر برای مشاوره و کسب اطلاعات استفاده میکنند. همچنین محبوبترین وظیفه نوشتاری که به «چت جی پی تی» داده شده، ویرایش متن و پس از آن نوشتن برای ارتباطات شخصی از جمله نوشتن متن برای ایمیل یا پستها در شبکههای اجتماعی است.همچنین توانایی «چت جی پی تی» و ابزارهای هوش مصنوعی مشابه برای تولید کد کامپیوتری، توسط بسیاری از فعالان برنامهنویسی با اشتیاق پذیرفته شده است. مطالعه OpenAI نشان داد که حدود ۴.۲ درصد از چتهای نمونهگیری شده مربوط به برنامهنویسی بودهاند.یکی دیگر از کاربردهای محبوب «چت جی پی تی»، جستوجوی اطلاعات بوده که همین امر احتمالاً گوگل را به عنوان یک موتور جستوجو با مشکل مواجه میکند. ارزش سالانه کسب و کار تبلیغات گوگل، ۵۵ میلیارد دلار است و هرگز نمیخواهد این فرصت را از دست بدهد، به همین دلیل هم به سمت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در این بخش رفته است.

