سوژه
دختران بسکتبال ایران در مسیر افتخار
تقابل سرنوشتساز با میزبان
فرخ حسابی/ مرحله پلیآف صعود به نیمهنهایی رقابتهای کاپ آسیا ۲۰۲۵ دیویژن B زیر 16 سال بسکتبال دختران امروز شاهد رویارویی ملیپوشان ایران و تیم ملی مالزی خواهد بود؛ دیداری که تعیینکننده تیم راهیافته به نیمهنهایی این تورنمنت مهم است. تیم ملی بسکتبال دختران ایران که با پیروزی مقابل ساموآ و ازبکستان و تنها با یک شکست برابر هند، به عنوان تیم دوم گروه A صعود کرده است، باید در این دیدار سرنوشتساز مقابل تیم مالزی قرار گیرد. تیم مالزی که پس از شکست مقابل اندونزی در جایگاه سوم گروه B ایستاده، تلاش میکند با پیروزی مقابل ایران، قدمی بزرگ به سوی نیمهنهایی بردارد.
این مسابقه مهم روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران در سالن آرنا سرمبان مالزی برگزار میشود و برنده این بازی در مرحله نیمهنهایی به مصاف هنگکنگ خواهد رفت. حساسیت بالا و شرایط فشرده رقابتها، این دیدار را به یکی از جذابترین بازیهای این دوره تبدیل کرده است. تیم ملی ایران با تکیه بر عملکرد موفق مرحله گروهی و تجربه کسب شده در دیدارهای قبلی، امیدوار است با حفظ تمرکز و ارائه بازی منسجم، مقابل میزبان مسابقات به پیروزی دست یابد. از سوی دیگر، تیم مالزی نیز با انگیزه بالا و حمایت هواداران خانگی، آماده است تا با نمایش قدرت خود، تیم ایران را مغلوب کند. دختران ایران در این مسابقات با میانگین امتیاز، ریباند و پاس گل عملکرد بهتری نسبت به مالزی داشتهاند. با این حال، مالزی در پرتابهای دو امتیازی و سهامتیازی نسبت به ایران برتری اندکی دارد. تیم ملی ایران با تکیه بر عملکرد قوی در مرحله گروهی و آمار برتر در زمینههای مختلف، بهعنوان تیمی با شانس بالاتر برای پیروزی در این دیدار شناخته میشود. با این حال، مالزی با حمایت هواداران خانگی و انگیزه بالا، میتواند حریف سرسختی برای ایران باشد. در تقابلهای گذشته در دو دیدار اخیر بین این دو تیم، ایران یک پیروزی و مالزی هم یک پیروزی کسب کرده است: در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۲۳، مالزی با نتیجه ۷۴ بر ۸۰ برابر ایران پیروز شد و در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷، ایران با نتیجه ۶۸ بر ۸۵ برابر مالزی شکست خورد.
عدم شفافیت سازمان لیگ در بحث درآمد تبلیغات محیطی
درآمد واقعی باشگاهها چقدر است؟
ایلیا بهزاد اول/ در کنار ماجرای حق پخش تلویزیونی که در آن سالهاست به حق قانونی و اصلی باشگاههای فوتبال ایران اجحاف میشود، بحث تبلیغات محیطی در فوتبال ایران نیز یکی دیگر از مسائلی است که سالها محل بحث باشگاهها و سازمان لیگ بوده و باشگاههای لیگ معتقدند که درآمد این تبلیغات به صورت قانونی باید به حساب آنها واریز شود. در فوتبال جهان هر باشگاه به صورت اختصاصی، در کنار تبلیغات مخصوص لیگ آن کشور تبلیغات اختصاصی خود را نیز دارد که این موضوع باعث میشود درآمد قابل توجهی نصیب باشگاهها در این زمینه شود.
طی سالهای اخیر، تلاشهایی برای اختصاص دادن درآمد محیطی به باشگاهها در فوتبال ایران انجام شده اما این درآمد، حتی برای هزینه سفر بسیاری از باشگاهها هم کافی نیست. گفته میشود در لیگ بیست و سوم، مجموع ارزش تبلیغات محیطی تنها ۲۳۰ میلیارد تومان بوده که بر اساس حضور ۱۶ تیم در لیگ، نمیتواند درآمد قابل توجهی برای تیمها به همراه داشته باشد.
روز گذشته اکبر شکاری، خزانهدار سازمان لیگ فوتبال ایران، به تشریح تقسیمبندی درآمدهای تبلیغات محیطی در فصل پیش رو پرداخت و بنا بر آن، قرار شده که ۷۵ درصد از درآمد تبلیغات محیطی، به تیمهای لیگ برتر و لیگ یک اختصاص پیدا کند که ۷۰ درصد از این مبلغ نیز سهم تیمهای لیگ برتری خواهد بود. این مبلغ، ۳۵ درصدش به طور مساوی بین همه تیمهای لیگ برتری تقسیم میشود، ۲۱ درصد درآمد بابت رتبهبندی جدول لیگ در پایان فصل است و همچنین ۵ درصد سهم باشگاههای لیگ یک به طور مساوی است. همچنین قرار شده تیمهای اول تا سوم لیگ، پاداش ۱۴ درصدی داشته باشند و پاداشی برای قهرمان جام حذفی نیز در نظر گرفته شده است.
نکته اینجاست که در همه جای جهان، میزان درآمد باشگاهها در این زمینهها به طور شفاف و کامل مشخص است و سازمان لیگ، برای شفافیت بیشتر در این حوزه میتواند جدول واضحی را با رقم درآمد مشخص برای این تیمها منتشر کند که خبری از این موضوع نیست. ضمن اینکه در این صحبتها، به تفاوت ارزش تبلیغات محیطی یک مسابقه با پخش سراسری و مسابقهای بدون پخش تلویزیونی نیز اشاره نشده است.

