معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات:

کیفیت زیرساخت ها جوابگوی تقاضای مردم نیست

گروه علم و فناوری/معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول»، کیفیت اینترنت را شایسته مردم ندانست و بخشی از مشکلات موجود را ناشی از آلودگی شبکه و همچنین عدم سرمایه‌گذاری در زمان درست آن دانست. احسان چیت‌ساز در ادامه یادآورشد:« اگرچه گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در سال اول برنامه هفتم توسعه حاکی از تحقق نزدیک به تمام تکالیف قانونی است اما چالش‌هایی همچون کیفیت پایین اینترنت، تبعات سیاست‌های فیلترینگ و مشکلات ساختاری در حوزه زیرساخت، نشان می‌دهد که مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال، همچنان نیازمند اصلاح سیاست‌ها، سرمایه‌گذاری گسترده و تعامل صریح‌تر با مردم و بخش خصوصی است.»وی ادامه داد:« انتظارات مردم از دستگاه‌های اجرایی، بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر محقق شده است، اما با این حال باید اذعان کرد ما جزو معدود دستگاه‌هایی هستیم که توانسته‌ایم بخشی از وعده‌های داده شده را به سرانجام برسانیم. امیدواریم که بتوانیم خدمات بهتر و سریع‌تری به مردم ارائه دهیم.»

آلوده‌ترین شبکه دنیا را داریم
معاون وزیر ارتباطات ۴ عامل اصلی دخیل در افت کیفیت شبکه را اختلالات فرکانسی و GPS ناشی از چالش‌های امنیتی و سایبری، قطع برق و نبود زیرساخت پایداری انرژی در سایت‌های مخابراتی، فقدان سرمایه‌گذاری در هسته اقتصاد دیجیتال در سال‌های گذشته و همچنین فیلترینگ گسترده و استفاده فراگیر از فیلترشکن‌ها دانست که به ناامن‌سازی شبکه منجر شده‌اند.
چیت‌ساز با اشاره به اینکه درنتیجه فیلترینگ، یکی از آلوده‌ترین شبکه‌های جهان را داریم، پیامد این سیاست را ناامن شدن شبکه دانست و افزود: «به دلیل استفاده مداوم کاربران از فیلترشکن، گاه داده‌های کاربران ایرانی از دست رفته است. علاوه بر این دستگاه‌ها و تلفن‌های همراه ما، به واسطه نصب ابزار‌های فیلترشکن، به یکسری زامبی تبدیل شده‌اند که عملاً ممکن است کنترل آنها از دست کاربر خارج شود.»او با اشاره به اینکه برخی اختلالات ارتباطی، خارج از اراده وزارت ارتباطات است، بخش زیادی از آن را ناشی از چالش‌های وزارت ارتباطات، درنتیجه جنگ تحمیلی ۱۲روزه دانست و تأکید کرد که این اختلالات، با هدف امنیت خود مردم ایجاد شده است. چیت‌ساز افزود: «به هرحال واقعیت این است که شبکه از منظر فرکانسی بسیار آلوده شده و به دلیل همین آلودگی، طبیعتاً کیفیت شبکه‌ای که مردم تجربه می‌کنند، بشدت کاهش پیدا می‌کند.»

تلاش‌های وزارت ارتباطات
معاون وزیر ارتباطات البته یادآور شد:
« در سال اول دولت چهاردهم، وزارت ارتباطات نهایت تلاش خود را برای اصلاح سیاست‌های مربوط به این حوزه و همچنین افزایش کیفیت اینترنت انجام داده که نمونه آن، رفع فیلتر دو پلتفرم گوگل پلی و واتس‌اپ است.» وزارت ارتباطات همچنین با سرمایه گذاری، تأمین باتری و پیگیری پیوسته سامانه ۱۹۵، بحث کیفیت شبکه را پیگیری می‌کند. چیت ساز یادآورشد:« همچنین کارگروه بررسی کیفیت شبکه با هدف بهبود پیوسته وضعیت اینترنت تشکیل شده و نهادهای مالی تخصصی در حال کمک به ایجاد زیرساخت‌های پایدار هستند.»
این مقام مسئول همچنین با اشاره به نبود سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌ها درادامه گفت: «فاصله جدی بین میزان تقاضای مردم با توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد و به دلیل این ناترازی‌ها، نیازمند سرمایه‌گذاری مضاعف هستیم.» این مقام مسئول ادامه داد: «به عنوان مدافع حق مردم فکر می‌کنیم که این کیفیت شبکه شایسته مردم نیست. واقعیت این است که به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در هسته اقتصاد دیجیتال، واگذاری فرکانس 5G به تأخیر افتاده بود و سرمایه‌گذاری اپراتور‌ها در هسته اقتصاد دیجیتال هم به دلیل ناتوانی مالی کاهش یافته بود.»

اعتماد مردم
 به پیام رسان‌های داخلی
چیت‌ساز درباره پیام‌رسان‌های داخلی نیز گفت: «پلتفرم‌هایی مانند بله و ایتا در یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند. برای مثال، تعداد کاربران فعال ماهانه ایتا به بیش از ۳۶ میلیون نفر رسیده که این رشد، نشان‌دهنده اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های بومی‌و استفاده گسترده از خدمات مختلف از طریق این پلتفرم‌هاست.»معاون وزیر ارتباطات افزود: «هدف ما، شکل گرفتن فضای رقابتی در این حوزه است تا پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند با کیفیت بهتر و خدماتی متنوع‌تر به رقابت بپردازند. دولت هم از توسعه این پلتفرم‌ها حمایت می‌کند و تلاش دارد دسترسی به این پلتفرم‌ها را برای مردم تسهیل کند.»چیت‌ساز تصریح کرد: «ما امیدواریم تا سال سوم برنامه هفتم توسعه، تمامی‌خدمات عمومی‌را به پلتفرم‌های داخلی منتقل کنیم تا این پیام‌رسان‌ها به استانداردهای بین‌المللی برسند و مردم در هر شرایطی بتوانند به راحتی به خدمات دیجیتال دسترسی پیدا کنند.»

تحقق ۹۶ درصدی توسعه دیجیتال در سال نخست
معاون وزیر ارتباطات در این برنامه تلویزیونی همچنین از تحقق بیش از ۹۶ درصد تکالیف محوله به وزارت ارتباطات در زمینه توسعه دیجیتال، در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه خبر داد و یادآور شد:
« وزارت ارتباطات در این بخش سیاست‌های تسهیل‌گرانه را در دستور کار قرار داد.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و سی و پنج
 - شماره هشت هزار و هشتصد و سی و پنج - ۲۵ شهریور ۱۴۰۴