در نشست خبری «نشان عکس مطبوعاتی» مطرح شد

عکاسی خبری بخشی از تاریخ این کشور است

گروه فرهنگی/ نشست خبری و رونمایی از پوستر هفتمین دوره اعطای «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران» پس از دو سال وقفه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این نشست درباره برنامه‌های هفتمین دوره اعطای «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران»، علت وقفه دوساله این رویداد و موانعی که برای حضور عکاسان در جنگ دوازده روزه ایران و اسرائیل بود مطالبی بیان شد.
حمید فروتن، رئیس هیأت مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی  در این نشست خبری با بیان اینکه این رویداد به یک برند تبدیل شده است به‌گونه‌ای که هر ساله و با آغاز سال جدید، دوستان درباره تاریخ برگزاری دوره تازه آن پرس‌وجو می‌کنند، گفت: «عکاسان عضو انجمن همواره با ما همکاری داشته و آثار خود را ارسال می‌کنند.»
فروتن ادامه داد: «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در ژانرهای مختلف برگزار می‌شود و عکاسان آثار سال گذشته خود را انتخاب کرده و براساس ژانر مورد نظر داوری می‌شوند. چهارشنبه ساعت ۱۶ در همین مکان برنامه آغاز خواهد شد؛ ابتدا عکس یادگاری گرفته می‌شود و سپس مراسم با حضور پیشکسوتان و برخی مسئولان مرتبط آغاز خواهد شد.»او تأکید کرد: «وظیفه عکاسان مطبوعاتی ثبت وقایع تاریخی، چه خوب و چه بد و حتی بحران‌هاست. آنها باید امکان فعالیت و تأمین معیشت داشته باشند و امیدواریم روزبه‌روز شرایط بهتر شود. یکی از اقدامات مهم انجمن، اهدای نشان سال است.»

عکاسی خبری هنوز به رسمیت شناخته نشده است
«سجاد صفری» نایب‌ رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی نیز درباره وقفه دوساله برگزاری رویداد توضیح داد: ««نشان» رویدادی است که هر سال عکس‌های سال قبل را داوری می‌کند. اما به دلیل وقایع سال ۱۴۰۱، به عکاسان اجازه کار داده نشد و تصمیم گرفتیم جشنواره را برگزار نکنیم. در سال ۱۴۰۳ نیز با مشکلات مالی و حجم بالای اخبار مواجه بودیم، بنابراین عکس‌های سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به‌صورت مشترک داوری خواهد شد.»
او با اشاره به نقش عکاسان در بحران‌ها گفت: «وقتی کشور مورد حمله قرار گرفت، عکاسان مطبوعاتی اولین افرادی بودند که در صحنه حاضر شدند و حتی پیش از نیروهای امدادی به محل حادثه رفتند. با این حال، در بسیاری موارد اولین مانع کار عکاسان همان افرادی بودند که باید اجازه حضور می‌دادند. متأسفانه حتی تعدادی از همکاران بازداشت شدند که انجمن پیگیر وضعیت آنها شد. عکاسی خبری هنوز به رسمیت شناخته نشده است و عکاسان به‌ جای حمایت، با برخوردهای نامناسب و بازداشت روبه‌رو می‌شوند.»
صفری درباره اجازه ندادن حضور عکاسان در روز حمله به صداوسیما گفت: «درحالی‌که همزمان لایو این اتفاق پخش می‌شد. پس از پایان بحران از ما عکس می‌خواهند و نمایشگاه برگزار می‌کنند، اما وقتی اجازه کار داده نمی‌شود، چگونه می‌توان چنین انتظاری داشت؟ همان عکس‌هایی هم که ثبت شد با سختی و مشکلات فراوان به دست آمد.»

 نبوداشتیاق برای اسپانسرینگ در این حوزه 
«صبا طاهریان»، دبیر جشنواره نیز درباره نحوه برگزاری هفتمین دوره اعطای «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران» گفت: «فراخوان اوایل اردیبهشت منتشر و مهلت آن تا سوم خرداد تمدید شد. در جلسه داوری سه نفر منتخب و یک نفر به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند.»
او ادامه داد: «ما به‌دنبال جذب شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی به‌عنوان اسپانسر رفتیم اما با وجود مسئولیت اجتماعی، تمایلی به حمایت از عکاسی مطبوعات نشان ندادند. درحالی‌که باید فرهنگ‌سازی کنیم که عکاسی خبری بخشی از تاریخ این کشور است و بعدها به‌عنوان سند به آن مراجعه می‌شود. امیدوارم در آینده همانند سایر حوزه‌های هنری بتوانیم در این حوزه نیز اسپانسرهای جدی داشته باشیم.»
مرتضی فرج‌آبادی، گرافیست و عکاس که طراحی پوستر این رویداد را بر عهده داشت درباره این پوستر توضیح داد: «پوستر مفهوم یا ایده خاصی نداشت؛ عکس انتخابی با تأکید بخش اجرایی بر موضوع صلح بود. باتوجه به شرایط کشور، تصمیم گرفتیم نمادی از صلح را انتخاب کنیم؛ بر این اساس عکسی از نازنین همایون‌پور انتخاب شد. در طراحی پوستر نیز از همان رنگ‌های طبیعی عکس استفاده کردم. امیدوارم این تصویر نوید آرامش برای ایران نیز باشد.»در این مراسم با حضور محمد صیاد و جهانگیر رزمی‌دو پیشکسوت عکاسی مطبوعاتی،‌ پوستر هفتمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران رونمایی شد.