یکی از پیچیده‌ترین محورهای آزادراهی کشور در مسیر تهران-شمال با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد

صرفه‌جویی در سوخت و زمان، بازده مسیر کوتاه‌تر

با افتتاح قطعه جدید آزادراه تهران-شمال؛ سالانه ۷.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود

باند رفت یا مسیر شرقی، باند دوم آزادراه تهران -شمال روز گذشته با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران-شمال به طول ۱۵.۵ کیلومتر حد فاصل دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز را شامل می‌شود. با بهره‌برداری از مسیر برگشت قطعه دو آزادراه، میانگین سرعت تردد در این قطعه به ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که موجب صرفه‌جویی سالانه ۷.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت خواهد شد. همچنین این پروژه نقش مهمی در کاهش زمان سفر، تصادفات رانندگی و استهلاک وسایل نقلیه ایفا می‌کند. منطقه دو آزادراه تهران-شمال (دو باند رفت و برگشت) به طول ۲۲ کیلومتر است و بخش بزرگ مسیر از داخل ۶۰ رشته تونل به طول مجموع ۳۶ کیلومتر و ۲۹ دستگاه پل بزرگ عبور می‌کند. تونل‌های سه‌قلوی البرز نیز هر کدام به طول ۶.۵ کیلومتر، از مهم‌ترین سازه‌های این منطقه به شمار می‌آیند. با بهره‌برداری از باند شرقی آزادراه تهران-شمال کل منطقه دو این ابرپروژه آزادراهی کشور زیر بار ترافیکی قرار می‌گیرد. مسیر برگشت این باند تیرماه سال 1402 زیر بار ترافیک رفت.

ساخت آزادراه در 4 فاز
کل مسیر آزادراه تهران- شمال به طول 124 کیلومتر در 4 فاز واقع است. این آزادراه از انتهای اتوبان همت تحت عنوان تقاطع همت-آزادگان در تهران شروع و تا شهرستان چالوس در استان مازندران امتداد دارد. ساخت آزادراه بیش از 3‌دهه طول کشیده اما دولت چهاردهم تلاش می‌کند بهره‌برداری از کل آزادراه در زمان کوتاه‌تری میسر شود. منطقه 4 آزادراه به طول 20 کیلومتر سال 1394 به بهره برداری رسیده است.
منطقه یک آزادراه به طول 32 کیلومتر حدود 60 کیلومتر از مسیر تهران تا شمال را کوتاه کرده است. این قطعه اسفند سال 1398 به بهره‌برداری رسیده است. منطقه 2 این آزادراه 22 کیلومتر است که در مجموع 7 کیلومتر از مسیر تهران تا شمال کشور را کوتاه کرده است امروز 15.5 کیلومتر از باند شرقی این قطعه افتتاح می‌شود.
میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به برنامه برای تکمیل یک فاز باقیمانده از آزادراه تهران-شمال، گفت: «منطقه 3 تنها فاز از آزادراه است که احداث نشده است، مطالعات ساخت این قطعه انجام شده و در حال اخذ مجوزهای محیط زیست است. این منطقه 50 کیلومتر طول مسیر دارد.»
وی افزود: «ارکان احداث آزادراه تهران- شمال و سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر ساخت آن، وزارت راه و شهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل) به نمایندگی از دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار است. اعتبار ساخت به‌صورت مشارکت نصف-نصف (50 درصد) توسط دولت و بنیاد مستضعفان تأمین می‌شود. وی ارزش روز پروژه آزادراه تهران-شمال در منطقه یک را 60 همت، منطقه 2 حدود 47 همت، منطقه 4 نزدیک به 11 همت اعلام کرد و افزود: «برای ساخت منطقه 3 نیز طبق برآوردها 100 همت منابع لازم است.»

منطقه 2 آزادراه
دوستی با اشاره به ویژگی‌های منطقه دو آزادراه تهران-شمال گفت: «منطقه 2 آزادراه تهران-شمال از سه راه شهرستانک شروع می‌شود و در محدوده پل زنگوله به جاده شمال می‌رسد. 80 درصد مسیر باند دو از داخل تونل می‌گذرد و 56 تونل به طول 40 کیلومتر در باند رفت و برگشت منطقه 2 آزادراه واقع شده است. 21 دستگاه پل بزرگ به طول 2 و نیم کیلومتر در منطقه 2 ساخته شده است. این مسیر، 7 کیلومتر راه صعب العبور را از چالوس تا کرج کم می‌کند که 30 دقیقه زمان سفر را در روزهای عادی و 2 ساعت در روزهای اوج ترافیک با حذف گردنه‌ها کوتاه می‌کند. در مجموع با تکمیل آزادراه تهران -شمال برآورد می‌شود مصرف سوخت سالانه 10 همت کاهش یابد.»
وی خاطرنشان کرد: «باند شرقی قطعه دو، مرحله سوم بهره‌برداری در آزادراه تهران-شمال است. هزینه انجام شده برای باند شرقی 12 همت است که 15.5 همت ارزش روز آن است.»
به گفته دوستی، برای احداث قطعه سه آزادراه تهران- شمال دولت مشارکت خود با بنیاد مستضعفان را حفظ کرده و در حال مهندسی ارزش این کریدور است. برنامه دولت ان است که 8 کیلومتر از قطعه 3 آزادراه تهران-شمال را که به پیمانکاری و عملیات اجرایی رسانده پس از اخذ آخرین موافقتنامه‌ها تا پایان 2 ماه آینده آغاز کند که باعث کاهش ترافیک در منطقه ولی‌آباد می‌شود. مابقی کریدورهم از طریق مولدسازی، منابع وزارت راه و تسهیلات بانکی در حال تأمین منابع از طرف دولت برای سهم مشارکت 50‌درصدی است.»
معاون شرکت ساخت گفت: «برای نگهداری از آزادراه تهران-شمال که نماد مهندسی ایرانی و بهترین آزادراه کشور است برنامه‌هایی اجرا می‌شود، هوشمندسازی تونل‌ها بخشی از برنامه حفاظت و نگهداری از آزادراه تهران-شمال است. نگهداری به‌صورت هوشمند و فیزیکی در سطح آزادراه انجام می‌شود.»

تکمیل چند پروژه
معاون شرکت ساخت با اشاره به اینکه تا پایان سال و بزودی بهره‌برداری از چند طرح آزادراهی در دستور کار قرار دارد، افزود: «در مراحل بعد و عمدتاً تا پایان سال قطعه هفتم آزادراه اصفهان -شیراز (بزودی)، کنارگذر شمالی کرج (تا پایان سال)، بخشی از آزادراه حرم تا بین گرمسار تا سمنان، بخشی از آزادراه شمالی اراک، بخشی از آزادراه تبریز-مرند، و کنارگذر ماهشهر (تا پایان سال) و در مجموع 180 کیلومتر آزادراه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.»
بر اساس این گزارش، در کشور 3130کیلومتر آزادراه موجود است که در یک سال اخیر 77 کیلومتر آزادراه به ارزش روز 15700 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و سی و یک
 - شماره هشت هزار و هشتصد و سی و یک - ۱۸ شهریور ۱۴۰۴