آغاز تردد کامیون‌های سوخت‌بر از مرز میلک

توقف و بلاتکلیفی کامیون‌های حمل سوخت ترانزیتی و صادراتی در مرز میلک و نیمروز موجب ترافیک، ماندگاری و کندی تردد در این گذرگاه شده بود، علی ریگی میرجاوه، رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» از رفع مشکل تردد کامیون‌ها در این مرز خبر داد و گفت: از روز گذشته حمل سوخت به شرایط عادی بازگشته است.
براساس این گزارش، کامیون‌های حامل سوخت ترانزیتی (عمدتاً گازوئیل) از مبدأ عراق و همچنین سوخت صادراتی ایران به مقصد افغانستان هستند، کشور افغانستان بدون اطلاع قبلی یک بند به استاندارد سوخت تحویلی اضافه کرد، این تصمیم ناگهانی، به گفته رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان موجب توقف حمل سوخت و ماندگاری کامیون‌ها در مرز شد.
ریگی افزود: «افغانستان این موضوع را به ایران اطلاع‌رسانی نکرده بود از سوی دیگر، بندی که آنها برای بررسی استاندارد سوخت اضافه کرده‌اند بالاتر از استانداردهای یورو است و قابل اجرا نیست، به همین دلیل حل مشکل در زمان کوتاه ممکن نشده اما بعد از رایزنی‌های دو کشور، در حال حاضر حمل سوخت بدون مشکل در جریان است.»
وی همچنین علت دیگر ترافیک و ماندگاری کامیون و خودروها در مرز میلک را تردد بالای روزانه از این منطقه عنوان کرد و گفت: «یک پل مرزی برای عبور و مرور در میلک وجود دارد و ساخت پل دوم در دست اقدام است.»
ریگی گفت: «از این پل به‌صورت رفت و برگشت، کامیون‌های ترانزیتی، کامیون‌های بار صادراتی، کامیون‌های بار وارداتی و همچنین کامیون‌های خالی در حال بازگشت از افغانستان، تردد دارد، این میزان تردد خارج از ظرفیت پل مرزی است به همین دلیل صف طولانی کامیون‌ها در این مرز تشکیل می‌شود.»
  ریگی افزود: «گذرگاه میلک ظرفیت بالایی برای توسعه صادرات، واردات و ترانزیت کالا و تجارت دارد و بخشی از این ظرفیت با ساخت پل دوم مرزی تحقق پیدا می‌کند. همچنین مدیریت فرآیند ورود و خروج کامیون‌های ترانزیتی با برنامه‌ریزی تسهیل می‌شود و نباید برای حمل‌و‌نقل سیاست‌ها یا تصمیمات آنی اخذ شود. البته در روزهای اخیر به دلیل خروج اتباع، روند خروج کامیون‌ها با تأخیر بیشتری همراه شد اما از روز گذشته تردد کامیون‌ها به روال قبل بازگشته و هم‌اکنون تردد روان است.» 

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و سی
 - شماره هشت هزار و هشتصد و سی - ۱۷ شهریور ۱۴۰۴