در حافظه موقت ذخیره شد...
ترانزیت ۶ میلیون تن کالای روسیه از مسیر ایران
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران بیان کرد: «تشکل ملی کشتیرانی ایران قدمت ۷۲ ساله و بیش از ۴۰۰ شرکت فعال دارد و حوزه لجستیک بندری و دریایی کشور را مدیریت، اجرا و سرمایهگذاری میکند و حامی اصلی تجارت خارجی کشور است.» وی گفت: «یکی از بااهمیتترین مباحث اقتصادی کشور، توسعه و اقتصاد دریا محور است و باید گفت موتور پیشران اقتصاد کشور دریا است؛ موهبتی که خداوند در اختیار این سرزمین قرار داده اما تا امروز نتوانستهایم آنطور که باید از آن شایسته استفاده کنیم.» پلمه با اشاره به پنجمین همایش توسعه دریا محور حکمرانی سرمایهگذاری اظهار کرد: «در سالجاری این همایش با ارتباط بهینه بخش خصوصی و دولتی برگزار خواهد شد. همایش توسعه دریامحور، امسال با هدف توسعه و اقتصاد دریامحور برگزار میشود و یکی از اهداف نمایشگاه نزدیک کردن علم و صنعت است.»
وی خاطرنشان کرد: «یکی از دستاوردهای دوره چهارم برگزاری این همایش، ایجاد دبیرخانه دائم کریدور شمال- جنوب است؛ بیش از ۲۲ سال از توافق ایران، روسیه و هندوستان در زمینه ایجاد این کریدور میگذرد اما تاکنون آنگونه که شایسته این سه کشور بوده، شکل اجرایی و عملی به خود نگرفته است.»
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران یادآور شد: «در سال گذشته میلادی روسیه با کل جهان ۹۰۰ میلیون تن تبادل تجاری داشت که ۶ میلیون تن از طریق همین کریدور انجام شد؛ به عبارتی با وجود مزیتهای زیاد کریدور شمال- جنوب اما آنطور که باید از آن استفاده نکردهایم.»
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران با اشاره به ضرورت دیپلماسی اقتصادی، گفت: «در دولت چهاردهم شاهد تغییرات خوبی در شقوق حملونقل و تغییر رویکردهای اقتصادی بودیم. انتظار این است اتصال خط ریلی رشت- آستارا هر چه سریعتر شکل بگیرد تا از فرصتها استفاده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.»
پلمه تأکید کرد: «باید بتوانیم توانمندیمان را به قدری بالا ببریم که کشورهای اطراف ما را شریک استراتژیک خود بدانند و این جز با اعتماد دولت به بخش خصوصی و نقش تسهیلگری و رگولاتوری دولت میسر نیست.»



