رتبه های تک رقمی در کنترات سمپادی ها
در میان ۴۰ دانش آموز برتر کنکور ۱۴۰۴ فقط یک نفر در مدرسه دولتی درس خوانده است
غزل رضاییثانی
گروه اجتماعی
کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ در شروع نوبت دوم با جمعیت قابل توجه از داوطلبان زن برگزار شد. امسال ۶۶۷ هزار و ۲۳۴ نفر معادل ۶۳.۴ درصد از داوطلبان زن و ۳۸۵هزار و ۶۷ نفر معادل ۳۶.۶ درصد از داوطلبان در کنکور سراسری مرد بودند. اما با این حال نسبت قبولی زنان به مردان در میان ۴۰ نفر رتبه تک رقمی کنکور سراسری کمتر است. از ۴۰ نفر رتبه تک رقمی ۱۸ نفر آنان زن و ۲۲ نفر مرد هستند. البته درخشش قبولی زنان در رشتههای هنر و زبان خارجی قابل توجه است؛ پنج نفر اول کنکور هنر همگی دختر هستند. همچنین در گروه زبانهای خارجی یک پسر و چهار دختر توانستند رتبه یک تا پنج را کسب کنند. در رشته علوم انسانی از ده نفر برگزیده، پنج نفر دختر و پنج نفر پسر هستند. در رشته علوم تجربی سه نفر دختر و هفت نفر پسر هستند و در نهایت در رشته ریاضی یک نفر دختر و نه نفر دیگر پسر هستند.
خواهران افسانهای علوم انسانی
از جذابیتهای کنکور امسال قبولی خواهران دو قلو در رتبه پنج و شش گروه علوم انسانی از اسلامشهر است. این دو خواهر دوقلو از اینکه هر دو باهم قبول شدهاند خیلی خوشحال هستند. فاطمه ناطقی رتبه پنج علوم انسانی در این باره به «ایران» میگوید: «من و خواهرم زهرا در مدرسه سمپاد دبیرستان فرزانگان اسلامشهر به طور جدی درس خواندن را قبل از امتحان پایه یازدهم شروع کردیم. علاوه بر کلاسهای درسی که گذراندیم، اردوهای مطالعاتی هم داشتیم که از طرف مدرسه برگزار شد. در دورهای که جنگ شد مدرسه ما همچنان به پشتیبانی خود ادامه داد و آموزشها و کلاسهای ما در بستر آنلاین برگزار شد. در خانه هم از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب در یک اتاق درس میخواندیم. البته من حدس میزدم که رتبههای ما نزدیک به هم شود. چون ما در همه دورهها باهم درس خواندیم، به این شکل که یک کتاب را باهم میخواندیم، باهم تدریسهای معلم را دنبال میکردیم و باهم تست میزدیم. حتی همیشه درآزمونهای جامع رتبههای ما پشت هم قرار داشت، مثلاً یک بار زهرا رتبه یک شد و من رتبه دو کشوری را کسب کردم و سری بعدی من یک بودم و زهرا رتبه دو را به دستآورد.» زهرا ناطقی رتبه شش علوم انسانی درباره اینکه با خواهر دوقلویش جزو 10 نفر اول کنکور شده است، میگوید: «این حس برای هر دو ما خوشایند است، قبول شدن تنهایی به من نمیچسبید، ما هر دو نگران بودیم که بین ما فاصله بیفتد.»
کنکور در مشت سمپادیها
آنچه که مثل سال گذشته درباره کنکور مورد بحث بوده، حضور پررنگ سمپادیها و غیردولتیها در نفرات برتر کنکور است. در گفتوگویی که با چند نفر از رتبههای تک رقمی امسال داشتیم، همه آنها اعلام کردند که در مدرسه سمپاد و غیردولتی درس خواندهاند. زهرا شمسایی ساکن تهران با رتبه یک علوم انسانی به «ایران» میگوید: «من در مدرسه غیردولتی درس خواندم، هرگز کلاس کنکور نرفتم و روزانه در خانه ۶ تا ۷ ساعت درس خواندم و تست زدم.» جواد عبدیان سید محله، رتبه دوم علوم انسانی هم میگوید:«من در مدرسه نمونه دولتی درس خواندم و بیشتر در کلاسهای کنکور مدرسه شرکت کردم. اما به طور میانگین ۱۳ ساعت در روز درس خواندم.» سارا ذبیحی، رتبه سوم علوم انسانی که او هم در مدرسه سمپاد تحصیل کرده میگوید: «من هم سمپادی هستم ولی در هیچ کلاس کنکوری ثبتنام نکردم، اما روزانه حدود ۱۰ ساعت درس خواندم.»
در گروه ریاضی و فیزیک با دانیال جیشی دارنده رتبه پنج این رشته گفتوگو داشتیم. او معتقد است کیفیت از کمیت مهمتر است. جیشی میگوید: «من فکر میکنم شش ساعت با کیفیت درس خواندن از ۱۲ ساعت بدون تمرکز درس خواندن مفیدتر است. جیشی در مدرسه سمپاد اهواز تحصیل کرده است.»
ملیسا اکبرزاده، رتبه دوم گروه هنر هم به «ایران» میگوید: «من سال آخر تحصیلم در کلاس کنکور شرکت کردم، در مدرسه سمپاد درس خواندم و روزانه هشت تا ۱۰ ساعت برای مطالعه وقت گذاشتم. بعد از عید میزان مطالعه خود را به ۱۳ ساعت در روز رساندم.»
علیرضا اسماعیلی رتبه یک کنکور زبانهای خارجی نیز در مدسه سمپاد تحصیل کرده است. او درباره برنامهریزی آموزشی خود میگوید: «رشته اصلی من تجربی است و روزانه هفت ساعت برای کنکور تجربی و کنکور زبان انگلیسی درس میخواندم. رتبهام در رشته تجربی سه هزار در منطقه دو شده است. میتوانم در دو رشته ادبیات انگلیسی و پزشکی تحصیل کنم.»
در بین چهل دانشآموز برتر کنکور که رتبههای تک رقمی را به دست آوردهاند، فقط یک نفر در مدرسه دولتی درس خوانده؛ فاطمه قبادی از استان اصفهان.
شانس اندک مدارس دولتی در کنکور
نقش سمپادیها در کنکور امسال یکی از مسائل مورد بحث برای کارشناسان آموزش و پرورش است. محمدرضا نیکنژاد کارشناس آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» درباره سهم قبولی دانشآموزان سمپادی در کنکور امسال میگوید: «در میان 40 رتبه برتر کنکور امسال دانشآموزان مناطق عادی- دولتی نقشی ندارند. برخی میگویند سمپادیها هم دولتی هستند، اما واقعیت این است که مدارس هیأت امنایی، سمپاد و نمونه مردمی هیچ کدام دولتی نیستند بلکه همگی پولی هستند.»
او درباره شانس اندک مدارس دولتی در کنکور میگوید: «چند سالی است که شمار بالایی از دانشآموزان مدارس دولتی در کنکور شرکت نمیکنند، چون برای خود شانسی در رقابت با سمپادیها و غیردولتیها نمیبینند و به همین دلیل از رقابت با آنها صرف نظر میکنند. در کنکور امسال بیشترین سهم در رتبههای برتر متعلق به سمپادیها ست و سایر مدارس دولتی سهم چندانی ندارند. این در حالی است که 80 درصد مدارس ما در کشور عادی- دولتی هستند، 20 درصد ما بقی شامل غیردولتیها، سمپادها و هیأت امناییها میشود. با توجه به اینکه 80 درصد مدارس ما عادی-دولتی هستند سؤال این جاست که چرا نقشی در رتبههای برتر ندارند؟ همین سؤال یعنی در سیستم آموزشی با چالش مواجه هستیم.»
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بررسی آمار کنکور سال گذشته نشان میدهد دهکهای بالا سهم بیشتری در دانشگاههای معتبر داشتهاند، میگوید: «دو سال قبل یک بررسی از سهم دهکهای پردرآمد در کنکور انجام شد. این بررسی برای سه هزار رتبه اول کنکور بود و در نهایت نشان داد 70 تا 80 درصد قبولی در دانشگاههای معتبر و رشتههای پرطرفدار از سه دهک پر درآمد کشور بودند. همچنین سهم دهکهای کم درآمد 5، 6 درصد بود. تا این فاصله بیشتر از این نشده باید چارهای برای آن اندیشیده شود تا دانشآموزان مدارس عادی- دولتی سهم خود را نسبت به سمپادیها اندک نبینند. امسال با توجه به آماری که ارائه شد پیشبینی میشود70 درصد رشتههای برند و دانشگاههای برتر از آن سمپادیها، 12 درصد برای غیردولتیها و مابقی هم برای مدارس دیگر باشد.»



