برنامههای کلان سازمان اداری و استخدامی در یک سال گذشته
تدوین و ابلاغ برنامه اصلاح نظام اداری
در اجرای «سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور تسهیل اجرای فصل بیست و سوم «قانون برنامه پنجساله پیشرفت کشور» و به استناد «ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری»، برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم مشتمل بر 6 محور اصلاح ساختار و معماری کلان دولت، مدیریت سرمایه انسانی، توسعه دولت هوشمند، سلامت اداری و رفع زمینههای فساد، ارتقای نظام مدیریت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات و ارتقای بهرهوری»، تدوین و در یکصد و نود و دومین جلسه شورای عالی اداری در 5 دی ماه 1403 تصویب و برای اجرا به دستگاههای اجرایی مشمول ابلاغ شد.
استقرار پلتفرم یکپارچه مدیریت عملکرد
اجرای این برنامه از 27 مهرماه سال گذشته آغاز شد. اجرای ارزیابی عملکرد روی پلتفرمی ثابت (یکپارچهسازی)، برقراری تعامل و همافزایی بین ارزیابیکنندگان و ارزیابیشوندگان (استقرار پلتفرم تعاملی)، صرفهجویی در هزینههای مالی و زمانی ارزیابی عملکرد (متمرکزسازی)، مدیریت متمرکز دادهها به منظور اثربخش نمودن فرآیند ارزیابی عملکرد (پردازش اطلاعات و دادهکاوی) و در نهایت ارزیابی کارکنان، مدیران، سازمانها و ارزیابی راهبردی کشور در یک امتداد از جمله اهداف این طرح است. در این طرح تلاش میشود مکاتبات پیرامون ارزیابی حذف و عملکرد به تمامی ذینفعان در کلیه سطوح و لایههای نظارتی منعکس شود. گزارشسازی و گزارشگیری متنوع، انجام ارزیابی در دورههای مختلف و متعدد، امکان استفاده از وبسرویس در احراز هویت کاربران و اتصال به سایر سامانههای عملیاتی جهت تسهیل و تسریع امر ارزیابی از دیگر اهداف این طرح است.
استقرار مرکز فوریتهای اداری (فواد)
فوریتهای اداری به دنبال این است که با بهرهگیری از فناوریهای موجود و با هدف رفع مشکلات موجود در مبحث رسیدگی، پیگیری و پاسخگویی به درخواستهای شهروندان به صورت آنی اقدام به طراحی و راهاندازی سیستمی کند که بر اساس آن شهروندان در هر جای کشور بتوانند به راحتی با استفاده از روشهای مختلف ارتباطی از جمله تلفن و... نارضایتی و درخواستهای لحظهای خود را به مرکز فوریت اداری (فواد) اعلام کنند.
متولیان و مجریان ذیربط، بلافاصله در کوتاهترین زمان به موضوع رسیدگی و نتیجه رسیدگی را به شهروند منعکس میکنند. این طرح در استانهای قزوین، البرز و خراسان رضوی به صورت کامل اجرا شده است.
راهاندازی سامانه (سایر)
باهدف ثبت اطلاعات نیروهای شرکتی
با توجه به لزوم بررسی نیروهای به کارگیری شده از سوی شرکتهای غیردولتی و همکار بهصورت تمام وقت با دستگاههای اجرایی، کمیته مشترکی با مشارکت سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رئیسجمهوری تشکیل شد. وظیفه ایجاد سازوکار جمعآوری اطلاعات قرارداد نیروهای مذکور، بر عهد سازمان اداری و استخدامی کشور قرار گرفت. در همین راستا، ابلاغ بخشنامه سازمان به تمامی دستگاههای اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه ابلاغ شد و دستگاهها مکلف شدند اطلاعات مربوطه را از اول آذر ماه سال گذشته تا 28 آذر ماه 1403 در سامانه سایر ثبت کنند.
تدوین نقشه راه دولت هوشمند و استقرار نظام حکمرانی داده مبنا
با اجرای این طرح اهداف زیر دنبال میشود:
کاهش جدی نیروی انسانی ناشی از هوشمند شدن خدمات دولت
افزایش رضایتمندی مردم از خدمات دولت با تسریع اقدام و کاهش گامها و پایش برخط خدمات
ارزیابی عملکرد نوین با نظارت دقیق بر عملکرد دستگاههای اجرایی مستند به اطلاعات خدمات داده شده
کاهش جدی هزینههای دولت بهواسطه کاهش نیروی انسانی و فرآیند خدمت و سرعت افزایش خدمات
افزایش سلامت اداری با حذف گلوگاهها
تکریم ارباب رجوع و حذف مراجعههای غیرضروری برای دریافت خدمات
تهیه و اجرای طرح «برنامه تربیت 500 مدیر جوان و کارآمد»
در این طرح که به تصویب شورای عالی اداری رسیده است، اهداف زیر دنبال میشود:
فرهنگ سازمانی و باور مدیران به استعدادهای جوان و جانشین پروری
شناسایی استعدادهای مدیریتی جوان
احصای مشاغل کلیدی و محوری در دستگاههای اجرایی
تربیت مدیران بر اساس برنامههای توسعهای نوین
ایجاد انگیزه در بین جوانان با استعداد و کارآمد
راهبری تحولی دولت هوشمند در سطح ملی
چشـمانداز اسـتقرار دولت هوشـمند و سـنجههای کمی مصـوبه جهت اسـتقرار دولت سـکو محور (پلتفرم)، هوشـمند و حکمرانی داده مبنا از این قرار است:
یکپارچهسازی حداکثری در کاربرد فناوری در نظام اداری برای ساده کردن خدمات عمومی، افزایش کارآیی و پاسخگویی به نیازهای شهروندان و کسب وکارها از طریق پلتفرمها و ابزارهای دیجیتال
افزایش مشارکت شهروندان و کسب وکارها در مسیر بلوغ خدمات دولتی و عمومی با ترویج شیوههای نوین فناورانه
استفاده از دادهها برای تصمیمسازی و تصمیمگیری بهینه با هدف رسیدگی مؤثر به چالشهای حکمرانی و همچنین حصول اطمینان از تخصیص منابع بر اساس نیازها و روندهای زمانی
راهبری و به روزرسانی خدمات دستگاههای اجرایی کشور
ارزیابی میزان رضایت مردم از خدمات دستگاههای اجرایی
راهبری اصلاح فرآیندهای ارائه خدمات به مردم
ساماندهی و طراحی نظام آماری و نظام اداری بویژه آمار کارکنان دولت
اصلاح فرآیندها و استقرار نظام حکمرانی داده مبنا
تجمیع دادههای مرتبط با پرداختهای کارکنان



