گزارش عملکرد سالانه سازمان برنامه و بودجه کشور
تحقق اهداف توسعهای در سال اول دولت چهاردهم
برای اولینبار، تخصیص اعتبارات عمرانی از ۱۰۰ درصد اعتبار مصوب در سال ۱۴۰۳ فراتر رفت و به بیش از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. در سال اول فعالیت دولت چهاردهم، سازمان برنامه و بودجه کشور در شرایطی پرچالش با اقتصاد متأثر از تحریمها و مشکلات ساختاری، مسئولیت خطیر سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت بر نظام برنامهریزی و بودجهریزی را بر عهده گرفت. این گزارش، مروری بر اهم اقدامات و دستاوردهای این سازمان در هفت حوزه کلیدی است که با تکیه بر ظرفیت کارشناسی و تعامل با دستگاههای اجرایی محقق شده است.
حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی
سازمان برنامه و بودجه در این حوزه، تمرکز ویژهای بر عدالت آموزشی و حمایت از اقشار کمبرخوردار داشت.
تغذیه و پشتیبانی از دانشآموزان: پیشبینی و تخصیص اعتباراتی بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی، ۶۱۵۰ میلیارد تومان برای سرانه تغذیه و ایاب و ذهاب دانشآموزان مناطق محروم و عشایری و ۱۴۰ میلیارد تومان برای حمایت از دانشآموزان دارای استعداد برتر از خانوارهای کمدرآمد.
سلامت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی: اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای برنامه «نماد» به منظور تأمین سلامت روحی و جسمی دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
حمایت از معلمان و بازنشستگان: پرداخت کامل کسورات ناشی از رتبهبندی معلمان برای بازنشستگان سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به مبلغ ۳ همت و پرداخت پاداش پایان خدمت ۷۶ هزار نفر از بازنشستگان آموزش و پرورش.
توسعه فضای آموزشی: تأمین اعتبار برای افزایش سرانه فضای آموزشی، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، استانداردسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و تکمیل ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی.
حمایتهای اجتماعی: اجرای موفق سه مرحله طرح کالابرگ برای کمک معیشتی به دهکهای پایین درآمدی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی.
حوزه سلامت و درمان
اقدامات این حوزه معطوف به تأمین مالی پایدار نظام سلامت و حمایت از بیماران بود.
پرداخت یارانه دارو و تجهیزات: پرداخت ۴۷.۵ همت یارانه مابهالتفاوت نرخ ارز اقلام سلامت در سال ۱۴۰۳ و پیشبینی ۸۵ همت برای سال ۱۴۰۴ تا از افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی جلوگیری شود.
پوشش درمانی ایثارگران: افزایش ۶۵ درصدی اعتبار بیمه درمان تکمیلی ایثارگران، ارائه درمان رایگان به ۱.۶۲ میلیون نفر.
تصویب تعرفههای جدید: تصویب ۴۶ درصد افزایش تعرفههای خدمات تشخیص و درمانی در سال ۱۴۰۴ برای کاهش ناترازی مالی بیمارستانهای دولتی.
پرداخت بدهیهای درمانی: پرداخت بخشی از بدهیهای دارویی دانشگاههای علوم پزشکی به مبلغ ۲۰.۲ همت از محل صندوق توسعه ملی.
حوزه اقتصاد کلان و بهرهوری
سازمان برنامه و بودجه در این حوزه به تدوین برنامههای کلان برای ثبات و رشد اقتصادی پرداخت.
تدوین برنامههای ملی: تهیه و تدوین «برنامه ملی بهبود رشد: ثبات، پیشرفت و عدالت» و «برنامه فعالانه برای مقابله با تحریمها» که توسط رئیسجمهوری تأیید و ابلاغ
شد.
ارتقای بهرهوری: تهیه جداول کمی و کیفی شاخصهای بهرهوری و تدوین «طرح نظام ملی بهرهوری» و «برنامه ملی ارتقای بهرهوری.»
تأمین منابع مالی: تهیه «برنامه تأمین منابع مالی مورد نیاز سرمایهگذاری» برای بخــشهای مختــلف اقتصـــادی در چهــارچوب قانـــون بـــرنامـــه هفتــــم
توسعه.
حوزه توسعه منطقهای
سیاستگذاری برای کاهش شکافهای منطقهای و توسعه متوازن در دستور کار قرار گرفت.
افزایش اختیارات استانها: تدوین پیشنویس مصوبه افزایش اختیارات استانها و آییننامه افزایش اختیارات در شرایط بحرانی.
تدوین برنامههای توسعه منطقهای: تهیه برنامههای توسعه برای مناطق محروم و استراتژیک از جمله استانهای سیستان و بلوچستان و خوزستان (با تأکید بر منطقه اروند)، منطقه مکران و شهرستان بوموسی.
الگوی سفرهای استانی: طراحی الگویی جدید برای سفرهای رئیسجمهوری به استانها با هدف تبدیل آن از بازدیدهای نمادین به بستری برای تصمیمگیریهای راهبردی و حل مشکلات مردم.
حوزه توسعه ملی و پروژههای کلان
تصویب و پیشبرد پروژههای بزرگ ملی در دستور کار شورای اقتصاد قرار گرفت.
طرحهای بزرگ نفت و گاز: تصویب طرحهای مهمی از جمله افزایش ۲۵۰ هزار بشکهای تولید نفت خام، توسعه میدانهای نفتی فروزان، آزادگان، آذر، چنگوله
و کرخه.
انرژیهای تجدیدپذیر: تصویب طرح احداث ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی با اولویت تحویل برق به شبکههای توزیع و مولدهای پشتبامی.
حملونقل ریلی: اصلاح مصوبه برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی جهت تأمین تجهیزات برقی و مکانیکی خط ۲ متروی اصفهان.
پتروپالایشگاه مکران: تصویب طرح احداث فاز یک پتروپالایشگاه مروارید مکران برای پالایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام سنگین.
حوزه نظام آماری و اطلاعات مکانی
مدرنسازی و دیجیتالی کردن نظام آماری کشور پیگیری شد.
سرشماری نوین: اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ با استفاده از تبلت و دادههای ثبتی که منجر به صرفهجویی قابل توجه در زمان و هزینه شد.
پیشبرد سرشماری نفوس و مسکن: آغاز پیشنیازهای «سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبت مبنا ۱۴۰۵» که برای اولینبار به جای پیمایش میدانی از دادههای ثبتی دستگاهها استفاده خواهد کرد.
سامانههای اطلاعات مکانی: راهاندازی و توسعه سامانههای اطلاعات مکانی برای مدیریت بحران، رصد فرونشست، شفافیت املاک و پیشگیری از زمینخواری.
حوزه هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت
این حوزه قلب تپنده مدیریت مالی کشور بود و اقدامات زیر انجام شد:
بودجهریزی عملیاتی: بازنگری در عناوین برنامهها و خروجیهای دستگاههای اجرایی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای انطباق با برنامه هفتم توسعه و حرکت به سمت بودجهریزی عملیاتی.
شفافیت مالی: طراحی مفهومی «سکوی یکپارچه مدیریت مالی دولت» برای یکپارچهسازی و شفافسازی اطلاعات مالی تمام دستگاهها.
پرداخت بهموقع تعهدات: پرداخت کامل و بهموقع حقوق کارکنان، مطالبات بازنشستگان، مطالبات گندمکاران (خرید ۱۲ میلیون تن گندم) و یارانه نقدی.
تخصیص اعتبارات عمرانی: برای اولینبار، تخصیص اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای (عمرانی) از ۱۰۰ درصد اعتبار مصوب در سال ۱۴۰۳ فراتر رفت و به بیش از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.
تدوین آییننامهها: تدوین و تصویب ۹۴ مورد از ۲۱۵ آییننامه تکلیفی قانون برنامه هفتم توسعه (۴۴درصد) در هیأت وزیران.
چشمانداز
در سال اول، سازمان برنامه و بودجه کشور با وجود محدودیتهای منابع و چالشهای پیچیده اقتصادی، توانست با تمرکز بر عدالت آموزشی، سلامت، توسعه متوازن منطقهای و اجرای پروژههای کلان ملی، گامهای بلندی در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه بردارد. سازمان برنامه و بودجه در سال آینده با هدف تکمیل برنامههای تحولی، رفع موانع اجرایی و استقرار کامل نظامهای جدید بودجهریزی و نظارتی را ادامه خواهد داد.


