رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحولات بزرگ عمرانی در مسیر توسعه کرانه های جنوب کشور خبر داد

سواحل مکران دگرگون می‌شود


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه ۸۸ سد با اعتباری معادل
۱۴ همت در دست ساخت است، از برنامه دولت برای توسعه سواحل مکران و تحول در کرانه جنوبی کشور خبر داد.
 به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، سید حمید پورمحمدی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت، برنامه‌ها و خدمات دولت در توسعه زیرساخت‌ها از جمله در حوزه‌های آب، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، سواحل جنوبی کشور و منطقه مکران و حمل و نقل ریلی و زمینی را تشریح کرد.
وی به تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها و سرانه آب در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه بحران آب بیش از ناترازی‌ها اهمیت دارد، گفت: «آب یک کالای اقتصادی است و با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع آب برای آینده کشور، برنامه‌ریزی و اقدامات گسترده‌ای برای تأمین آب در کشور صورت گرفته است.»
 
سدسازی و مقابله با بحران آب
پورمحمدی افزود: «اکنون ۸۸ سد با ظرفیت تنظیم حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب در سال و با اعتباری معادل ۱۴ همت در پیوست قانون بودجه در حال اجراست.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: «تعداد ۱۲۴ طرح آبرسانی با ظرفیت تأمین آب شرب شهرها و روستاهای مسیر به میزان شش و نیم میلیارد مترمکعب در سال برای افق ۲۵ سال آینده و با اعتباری معادل ۲۴ همت در پیوست قانون بودجه در حال اجراست.»
معاون رئیس‌جمهور در ادامه از اجرای تعداد ۱۱۸ پروژه درمان با مجموع ۳۳هزار و ۲۸۱ تخت در کشور خبر داد و گفت: «دولت چهاردهم، توجه ویژه‌ای به موضوع بهداشت و درمان داشته و احداث زیرساخت‌های این حوزه در اولویت دولت است.»
 
تحول در سواحل مکران و توسعه جنوب
وی در ادامه به تشریح مهم‌ترین اقدامات دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دریامحور شامل توسعه استان سیستان و بلوچستان، سواحل مکران، منطقه اروند و جزایر جنوب پرداخت و گفت: «سواحل جنوبی کشور به‌ویژه منطقه مکران، ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه و استقرار جمعیت دارند و دولت برنامه‌های گسترده و مهمی را در این بخش در دست اجرا دارد.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: «اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی مهم منطقه مکران در دولت چهاردهم شامل کریدور ساحلی جنوب، راه آهن خاش - چابهار، کریدور بزرگراهی چابهار - زاهدان، محور جاسک - محمدآباد ریگان، کریدور ریمدان - بندرعباس، اسکله‌های صیادی، بیمارستان ۱۶۲ تختخوابی میناب، بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی چابهار، پست و خط انتقال برق، فرودگاه چابهار، فرودگاه جاسک و آموزش فنی و حرفه‌ای، افزون بر ۸۹هزار میلیارد تومان است.»
پورمحمدی گفت: «مجموع سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در حوزه آب و توسعه شبکه آبرسانی کشاورزی در منطقه مکران نیز ۱۸ همت، سرمایه‌گذاری خارجی در فرودگاه چابهار ۱۰۰ میلیون دلار و توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی، ۲۴۲ میلیون دلار است.»
معاون رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح پروژه‌های زیرساختی و مصوب اولویت‌دار توسعه استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: «تعداد ۶۶ پروژه‌ اولویت‌دار زیرساختی قابل بهره‌برداری تا پایان دولت چهاردهم در حوزه‌های حمل و نقل، آب، کشاورزی و فاضلاب، بهداشت و درمان، انرژی، آموزش، صنعت، محیط‌ زیست، فرهنگ و ورزش و مسکن و عمران شهری و روستایی با اعتبار مورد نیاز ۱۱۶ هزار میلیارد تومان و ۳۴۲ میلیون دلار، برنامه‌ریزی شده است.»
پورمحمدی تعداد پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان را ۲۲ پروژه اعلام کرد و گفت: «اعتبار مصوب این پروژه‌ها، ۳۰هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان است.»
 
پروژه‌های زیرساختی  در سیستان و بلوچستان و اروند
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه به پروژه‌های زیرساختی منطقه اروند (با مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی، منطقه آزاد اروند و شرکت ملی نفت) پرداخت و گفت: «پروژه‌های پس کرانه اروند شامل تعداد ۱۱ پروژه است که کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها، ۲۲۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال است.»
پورمحمدی افزود: «پروژه‌های مرتبط با توسعه اروندرود نیز شامل ۸ پروژه بوده و کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای آنها، ۵۶ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال است.»
معاون رئیس‌جمهور درباره توسعه جزایر جنوب گفت: «از جمله اقدامات انجام‌شده برای توسعه جزایر جنوب، تأمین مالی شامل ایجاد یک ردیف مستقل با اعتباری بالغ بر
یک و دو دهم همت در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ و ابلاغ اعتبار فوق و تخصیص حدود ۶۰۰ میلیار تومان اعتبار (تملک و هزینه‌ای) است.»
 
 توسعه جزایر جنوب
وی درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل و نقل برای توسعه جزایر جنوب، گفت: «برقراری پنج پرواز در هفته از بندرعباس به جزیره بوموسی و بالعکس تا پایان خردادماه امسال و برقراری تردد دریایی طبق نیاز ساکنان (میانگین دو روز در هفته) از طریق شناورهای باری و مسافری است.»
 پورمحمدی درباره طرح جامع جزیره بوموسی گفت: «اصلاح و به‌روزرسانی طرح جامع جزیره بوموسی در کمیسیون زیربنایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان، انجام شده است.»
 رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره مشارکت بخش خصوصی در توسعه جزایر جنوب گفت: «با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه‌های توسعه بخش گردشگری و شیلات در جزایر جنوب، توافق شده است.»
 وی گفت: «در این بخش، طرح‌های و پروژه‌های ارتقای ارائه خدمات بهداشتی درمانی، تعمیرات اساسی و بهبود استاندارد تجهیزات بیمارستانی، خرید و تجهیز آمبولانس دریایی، تعمیر و تجهیز ساختمان‌های دولتی، بهسازی معابر شهر بوموسی، احداث رینگ دور جزیره، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، ورزشی و فرهنگی، تکمیل مخزن آب‌رسانی، تأمین برق، مدیریت پسماند، تعمیر و تجهیز فضاهای ورزشی و تجهیز مرکز فرهنگی، تعریف شده و در حال اجراست.»
پورمحمدی افزود: «برقراری شش پرواز در هفته به جزیره، برنامه ساخت و خرید شناورهای باری و مسافری و تدوین و اجرای طرح توسعه گردشگری جزایر جنوب با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار است.»
 
تکمیل کریدورهای ریلی
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به تشریح برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمینه کریدورهای ریلی پرداخت و گفت: «با توجه به اهمیت بالای اتصال کشور به بازارهای جهانی تجارت و تبادل کالا و خدمات برای دولت، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه و تکمیل کریدورهای ریلی صورت گرفته است.»
پورمحمدی افزود: «با تکمیل خط ریلی سرخس - تبریز - چشمه ثریا - کارس، امکان اتصال چین به اروپا از طریق کوتاه‌ترین مسیر، میسر خواهد شد.»
وی گفت: «برآورد هزینه کل مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت و برقی‌ کردن خط ریلی سرخس - چشمه ثریا، به صورت دوخطه عادی، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و به صورت دوخطه برقی، ۵۰۰هزار میلیارد تومان است.»
معاون رئیس‌جمهور درباره پروژه‌های ریلی قابل خاتمه گفت: «پروژه‌های ریلی چابهار - زاهدان؛ بافق - زرین‌شهر و شلمچه - بصره به طول ۸۵۳ کیلومتر و اعتبار مورد نیاز ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، پروژه‌های اولویت‌دار قابل خاتمه هستند.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشریح کریدورهای جاده‌ای در ۶ محور جنوب، غرب، شمال، شرق، شمال - جنوب و جنوب‌غرب - شمال‌شرق گفت: «مجموع طول این کریدورها، 9هزار و 826 کیلومتر است که 6 هزار و 41 کیلومتر آن بهره‌برداری شده، هزار و 58 کیلومتر آن فاقد عملیات بوده و 2 هزار و 725 کیلومتر نیز در دست اجراست.»
 پورمحمدی افزود: «2 هزار و 360 کیلومتر از این کریدورها نیز قابل خاتمه تا پایان دولت است که اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها، ۱۳۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و بیست و دو
 - شماره هشت هزار و هشتصد و بیست و دو - ۰۶ شهریور ۱۴۰۴