مهدی جمالی نژاد استاندار در گفتوگو با «ایران» از مدیریت مبتنی بر وفاق در اصفهان می گوید
برای تاجر و سرمایه گذار باید فرش قرمز پهن کرد
گردشگری، هوش مصنوعی و انرژی خورشیدی سه محور توسعه نصف جهان است
«مهدی جمالینژاد» استاندار اصفهان مهمترین کار ویژهای را که برای خود تعریف کرده است مشارکت دادن همه اصفهانیها برای حل مسائل استان است. به همین خاطر است که هر روز صبح در هر شرایطی خود را به پای آنتن صدا و سیمای اصفهان میرساند تا چند دقیقهای به مردم استانش گزارش کار دهد و طرح مسأله کند و به قول خودش تنها استاندار کشور است که هر روز به مردم گزارش میدهد. او میگوید هم امید دارد و هم میداند که مردم و مسئولان اصفهان میتوانند با همدلی و مشارکت بر همه این مشکلات غلبه کنند و کلید همه این مسائل همدلی است. به اعتقاد جمالی نژاد هر چند قطب تمدن کویر مرکزی ایران چند سالی است که با کابوس فرونشست، مهاجرت، کم آبی، ناترازی انرژی، حاشیه نشینی، صنایع آلاینده و آببر و... روز و شب را به هم پیوند میزند اما همه این چالش ها با همراهی مردم قابل حل است. استاندار اصفهان اوج همدلی اجتماعی و همراهی مردم با نظام را در جنگ ۱۲ روزهای میداند که رژیم صهیونیستی بر مردم و کشورمان تحمیل کرد. سایتهای هستهای نطنز و اصفهان در این مدت بارها مورد تهاجم دشمن قرار گرفت اما با همراهی و مشارکت مردم این بحران در ابعاد امنیتی، اقتصادی و اجتماعی مدیریت شد. در گفتوگوی مبسوطی که از نظرتان میگذرد چالشهای اصفهان از فرونشست تا تجربه جنگ ۱۲ روزه و راهکارهای برون رفت و حل چالشها با مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان به بحث گذاشته شده است.
محمد رضا عزیزی – بیتا میرعظیمی
گروه ایران زمین
استان اصفهان سالهاست که با چالشهای متعدد نظیر کم آبی، آلودگی هوا، فرونشست و... دست و پنجه نرم میکند به نظر شما مهمترین چالش پیش روی اصفهان چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟
نظام مسائل اصفهان به عنوان بزرگترین استان فلات مرکزی ایران بسیار زیاد و پیچیده است؛ از تنشهای آبی گرفته تا آلودگی هوا، خاک و آب، فرونشست، مسائل زیست محیطی و ناترازیهای انرژی و... البته در این میان برخی نیز از تبعات استقرار کارخانههای بزرگ صنعتی در اصفهان تحت عنوان چالش یاد میکنند.
با وجود همه این مسائل من همیشه تأکید کردهام که مهمترین چالش، که بقیه موضوعات را تحت شعاع قرار میدهد فرونشست اعتماد، امید و نشاط است.
یقیناً اگر خدای ناکرده اعتماد و امید نباشد خیلی از مسائل اصفهان حل نمیشود. اگر مردم پای کار نیایند و مشارکت جدی نداشته باشند و به آینده امیدوار نباشند، مسائل و مشکلات لاینحل باقی خواهد ماند.
به اعتقاد بنده، بسیاری از معضلات و مشکلات کنونی استان اصفهان با حضور پررنگ و صمیمی و گرم مردم و مشارکت واقعی آنها در تصمیم گیریها حل شدنی است.
به موضوع فرونشست اعتماد و اهمیت آن اشاره کردید؛ این موضوع تا چه میزان و با چه نشانههایی در اصفهان اتفاق افتاده؟
نشانههای فرونشست اعتماد و فرونشست نشاط را در موارد بسیاری میتوان مشاهده کرد. بنده انتظار داشتم که در انتخابات اخیر، مردم اصفهان مشارکت فعالتری در صحنه داشته باشند؛ هر چند که بر این اعتقادم که این دیوار بیاعتمادی را شاید اگر نتوان از بین برد، اما میتوان آن را کوتاهتر کرد.
یقیناً با اعتمادسازی و ایجاد شور و نشاط در میان مردم فهیم اصفهان میتوان میزان مشارکت واقعی مردم در انتخابات آتی را افزایش داد و نقش آفرینی آنان را در تعیین سرنوشت دو چندان کرد.
تأثیر مخرب این بیاعتمادیها را در کدام حوزهها، پررنگتر میبینید؟
در حوزه سیاسی باید عرض کنم که استان اصفهان در انتخابات اخیر کمترین مشارکت واقعی را داشته و در رتبه سه استان آخر قرار گرفته است. این اتفاقی معنادار است؛ چرا که در سالهای گذشته مردم اصفهان در انتخابات همیشه پیشتاز بوده و مشارکت خوبی را در کارنامه عملی خود ثبت کردهاند. البته این موضوع تنها در بعد سیاسی خلاصه نمیشود؛ چرا که در حوزه اقتصادی نیز شاهدیم که اغلب سرمایهگذاران از اصفهان خارج شده و سرمایههای خود را به استانهای دیگر تزریق کردهاند.
الان گریز سرمایه از اصفهان بیشتر شده؟
گریز سرمایه از اصفهان در دورههای قبل و دهههای اخیر رخ داده و ما هماکنون باید تلاش کنیم تا با اعتماد سازی، نظر سرمایه گذاران را برای سرمایهگذاری در نصف جهان جلب کنیم. شما میدانید که در خیلی از شهرها و روستاهای استانهای شمالی کشور حتى اعضای شورای شهر و شورای روستا اصفهانی هستند.حتی روستاهایی در شمال کشور داریم که جمعیت غالب آن روستا اصفهانیاند. در کیش و قشم هم همینطور. حالا اشارهای به خارج کشور نمیکنم. چندی پیش مطلع شدیم که یکی از سرمایه گذاران بزرگ کشور از مجموع ۷۱ مجموعه بزرگ صنعتی، تنها یک کارخانه را در اصفهان احداث کرده است. این یک هشدار جدی است. بنده به عنوان نماینده دولت در استان اصفهان در تلاشم تا انگیزه و این وضعیت را تغییر داده و با اعتمادسازی و احیای انگیزه و نشاط، امید را دوباره به جامعه بازگردانم.
با این حساب، شما کار ویژه خود را در اعتمادسازی و مشارکت واقعی مردم وسرمایهگذاران با هدف مقابله با چالشهای موجود در اصفهان تعریف کردهاید؟
یقین بدانید که با اعتمادسازی و سرمایه اجتماعی، میتوان بر هر مشکلی فائق آمد. آن موقع است که سرمایه گذاران پای کار آمده و در آبادانی و حل مشکلات اصفهان مشارکت جدی خواهند داشت. چنانچه ما با مردم آشتی کرده و آنها نیز با ما آشتی کنند، خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.
رویکرد اصلی شما در مواجهه با چالشهای موجود چیست؟
اولین رویکرد، مسأله محوری است. بدین معنا که چالشهای موجود به صورت مسأله محور با کارشناسان و افراد نخبه در میان گذاشته شده و به سرانجام برسد. دامنه این رویکرد حتی چالشهایی مانند کم آبی را که مربوط به چندین دهه قبل است دربرمی گیرد. دومین رویکرد مقابله با چالشهای موجود اصفهان، مشارکتجویی است. یکی از ویژگیهای بارز انقلاب اسلامی، مشارکت اقشار مختلف با سلیقهها و ذائقههای مختلف جامعه است؛ ما در تلاشیم تا مشارکت واقعی مردم در امور استان را تقویت کرده و فضایی مناسب برای مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیریها و اجرای طرحها ایجاد کنیم. مداومت و پیگیری نیز سومین رویکرد مقابله با چالشها است.
اصفهانیها سال گذشته ۱۴۲ روز هوای آلوده تنفس کردند که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد ۹.۲۳ درصدی داشته است. شما چه برنامهای برای مقابله با این چالش دیرینه دارید؟
منابع آلودگی هوای اصفهان شامل منابع متحرک (خودروها) و ثابت (کارخانهها و صنایع) است. ما برای مقابله با این معضل، الکتریکی کردن تاکسیهای استان و برقی کردن وسایل حملونقل عمومی را در مرحله اول در دستور کار قرار دادهایم. این برنامه بسیار فشرده و سنگین است؛ اما در صورت موفقیت، دامنهاش را تا خودروهای شخصی نیز گسترش خواهیم داد. از طرفی، هشدارهای لازم را به برخی از صنایع ارائه دادهایم؛ بخشی در حوزه کاهش آلایندهها بسیار خوب عمل کرده و بخشی دیگر نیز در حال پیگیری هستند. در تلاشیم تا میزان آلایندگی صنایع را در بازه زمانی نه چندان طولانی کاهش دهیم.
برای رسیدن به این هدف، درصددیم تا بخشی از صنایع آجرپزی را به خارج از شهر اصفهان انتقال دهیم. همچنین بخشی از حوزهها مانند پالایشگاهها را به سمت دانش محوری با کمترین میزان آلایندگی سوق دهیم.
هرچند در حال حاضر به دلیل ناترازی انرژی و نبود گاز کافی برخی مواقع با تصمیمگیریهای ملی و تکالیف آنها شرایط برای استان و ما سختتر میشود.
مردم اصفهان رتبه بسیار خوبی در استفاده از ناوگان حملونقل عمومی دارند.
به یاد دارم که در مقطعی اتوبوس خریده بودند اما خودروسازها آن را تحویل نمیدادند!
به نکته مهمی اشاره کردید. بخش خصوصی در اصفهان بسیار مؤثر و قدرتمند است. باید فضا و اتمسفر را با اعتمادسازی فراهم کرده و فرش قرمز را برای حضور حداکثری تجار و سرمایهگذاران پهن کنیم. در حقیقت با ایجاد فضای مناسب، بخش خصوصی فعالتر شده و چالشهایی نظیر ناوگان عمومی و... را بهراحتی حل و فصل کرد.
محورهای توسعه استان اصفهان کدام است؟ در این حوزهها چه اقداماتی انجام دادهاید؟
ما سه محور گردشگری، هوش مصنوعی و انرژی خورشیدی را برای توسعه استان اصفهان در اولویت قرار دادهایم. گردشگری اولین و با اهمیتترین محور توسعه بهشمار میرود؛ مؤلفهای مهم در کشور که مورد ظلم قرار گرفته و با وجود تمام تلاشها هنوز حال گردشگری در کشور خوب نیست. اصفهان، استانی چهار فصل است که تقریباً از تمام جنبههای مختلف گردشگری بهرهمند است. لذا باید تلاشها را بر افزایش مسافر و گردشگران داخلی و خارجی معطوف کرده و از توسعه بازاریابی داخلی و خارجی حمایت کنیم. در هر صورت ما برای پشتیبانی از خانواده گردشگری تمام قد ایستاده و از حامیان توسعه بازاریابی حمایت میکنیم. در سال جدید میلادی، شهر اصفهان را به پایتخت شهرهای آسیایی تبدیل کرده و همچنین وعده میزبانی اجلاس آینده آسیا و اقیانوسیه را در سازمان جهانی گردشگری برای فروردین۱۴۰۵ از سازمان جهانی گردشگری گرفته ایم. همچنین برای اولین بار اعلام آمادگی کردهایم که میزبانی اکثر تورنمنتهای بینالمللی را انجام دهیم وجام کشتی جهان پهلوان را به اصفهان آوردهایم.
همگی در تلاشیم تا رخدادها و رویدادهای کشور را همانند آهنربا جذب کرده و اصفهان را به قطب نشاط و امید تبدیل کنیم. رونق گردشگری و بحث توریسم برای ما اهمیت زیادی دارد. در تلاشیم تا خواهرخواندگی و دیپلماسی با شهرها و کشورهای دیگر و گونههای گردشگری را نیز فعالتر کنیم.
آقای دکتر! سالهاست که مشکلی واحد به نام کم آبی میان 3 استان (اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری) وجود دارد. آیا طی این سالها، ارادهای برای حل دائمی آن وجود نداشته یا برخی از مسئولان در ایجاد همدلی و حل برد-برد مسأله کم کاری کردهاند؟
سطح حل مسأله بحران آب در منطقه باید ملی باشد. نباید در این مورد، رقابت منفی میان استانها ایجاد و مشکلات را دوچندان کرد.
آیا چنین پیشنهادی را در سطح ملی مطرح کرده و به نتیجهای نیز رسیدهاید؟
بله این موضوع را پیشنهاد داده و نتایج آن را با جدیت پیگیری میکنیم. چندین جلسه هم در حضور معاون اول محترم رئیس جمهور داشتهایم که تدابیر ایشان تا حد بسیاری مؤثر بوده است.
عملیات انتقال آب دریا به اصفهان تا چه حد میتواند بخشی از مشکلات کم آبی در استان را حل و فصل کند؟ این موضوع تا چه حد، از منظر زیست محیطی میتواند امیدوار کننده باشد؟
طرح انتقال آب از دریا به اصفهان در مرحله اول سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب صنایع استان را تأمین خواهد کرد و چشمانداز آن در دراز مدت، انتقال سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان است. با این حال، انتقال آب دریا به استان اصفهان به اندازهای نیست که تنشهای آبی استان را برطرف کند؛ صنایع، این اقدام را پیگیری کردهاند تا بخشی از مشکلات آبی را برطرف کنند؛ این راه حلی مؤثر برای تأمین آب مورد نیاز صنایع است.
وقتی با مسئولان اصفهانی صحبت میکنیم میگویند ما از همان ابتدا هم مخالف احداث صنایع ذوب آهن و فولاد در اصفهان بودیم؛ با این حال این موضوع به همه ما تحمیل شده است. نظر شما چیست؟
اگر تشریف بیاورید اصفهان و آلایندههایی را که از سمت ذوب آهن بر سر اصفهانیها میریزد ببینید، شاید گریهتان بگیرد! فولاد مبارکه البته کمی آلایندهها را کنترل کرده و دقتش در راستای کنترل و پایش بیشتر است.
این حجم آلایندهها تمام شهر اصفهان و مناطق اطراف را درگیر میکند. این صنایع به خاطر مکانیابی ناصحیح به فلات مرکزی ایران آمدهاند. جایی که نه آب بوده و نه بسترش وجود داشته. الان سهم اصفهانیها از این صنایع فقط «آسم» و دود است! این صنایع در اصفهان ناترازی انرژی را هم به وجود آوردهاند. اما به هر جهت الان شکل گرفته و باید با برنامهریزی مناسب و سیاستگذاری صحیح راهکارهایی برای مواجهه با مشکلات پیدا کرد. باید تلاش کرد که منفعت بیشتری از این صنایع عاید استان شود تا به واسطه آن بتوان بر بخشی از مشکلات فائق آمد.
خب این صنایع میگویند اشتغال ایجاد کردهایم و حضورشان را برای اصفهان مثبت میدانند .
بنده منکر اشتغالزایی بین صنایع نیستم اما اشتغالزایی این صنایع تمام زیست بوم استان اصفهان را برهم زده است. بروید ببینید الان فولادشهر را میگویند ایران کوچک، بهارستان را میگویند ایران کوچک، شاهین شهر را میگویند ایران کوچک، از تمام کشور به خاطر اشتغال آمدهاند و این کار را سخت کرده است. مهاجرت بی رویه و حاشیهنشینی مسائل اجتماعی متعددی به همراه دارد. همه اقوام و شهروندان ایرانی خوب و قابل احترامند اما چون فرهنگها با هم متفاوت است، چسبندگی و انسجام اجتماعی در این مناطق به وجود نیامده است. البته باید تأکید کرد که بهرغم وجود صنایع بزرگ و مشکلات ریز و درشت، قرار نیست ناامید شده و راهی برای حل مشکلات نیابیم. سیاست بنده در استان، سیاست برد-برد است و یقیناً با کمک مردم فهیم و عزیز اصفهان، از پس همه مشکلات برخواهیم آمد.
یکی از عواملی که منجر به اعتمادآفرینی بین مردم و مسئولان میشود، تحقق وعدههاست. در همین موضوع مازوتسوزی نیروگاه اصفهان، بارها وعده داده شد مازوتسوزی متوقف میشود اما همچنان در ماههای سرد ادامه دارد.
ببینید پارسال ما ناترازی شدید انرژی داشتیم. رئیس جمهوری هم دغدغهشان این بود که در شهرهایی مثل اصفهان و اراک که هوا آلوده است، مازوتسوزی متوقف شود. اما در یک بازه زمانی کوتاه به خاطر ناترازی انرژی به ناگزیر، سمت مازوتسوزی رفتند. من چندی پیش از نیروگاه شهید منتظری بازدید کردم؛ دارند تلاش میکنند تا این نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل و مصرف سوخت آن بهینه شود.
سالهاست که تمرکز جمعیت و امکانات در شهر اصفهان باعث شده تا بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف با کمبود زیرساختها مواجه شده و بخشی نیز خالی از سکنه شوند؛ برای رفع این مشکل چه اقدامی انجام دادهاید؟ آیا برای حل این مشکل، مجموعههای صنعتی بزرگ نیز سهمی برعهده گرفتهاند؟
دکترای من مدیریت شهری است. اگر ما توزیع عادلانه خدمات و امکانات نداشته باشیم، سندروم کلانشهرنشینی به وجود میآید و روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مهاجرت میکنند و بیماری مایکرو سفالی در پهنهبندی اجتماعی و توزیع جمعیت به وجود میآید. سر بزرگ میشود و دست و پاها کوچک! این پدیده در کل کشور اتفاق افتاده است. ما شهرها و روستاهایی در اصفهان میبینیم که خالی از سکنه شدهاند. در این مناطق حتی بچه و نوزاد نمیبینیم. این در حالی است که با توزیع عادلانه امکانات و خدمات میتوان از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کرده و اتفاقاً مهاجرت معکوس را مورد تشویق قرار دهیم. در تلاشیم تا با اتخاذ سیاستهای کوتاه مدت، توزیع متوازنی از امکانات و خدمات داشته باشیم و با تعیین مشوقهایی در روستاها و شهرهای کوچک، مردم را جهت بازگشت به روستاها تشویق کنیم. همچنین نهضت ملی مسکن را به جای تمرکز در داخل شهر اصفهان به سمت روستاها هدایت کرده و از طریق بنیاد مسکن، زمینهای مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهیم.
ایران عزیزمان 23 خردادماه درگیر جنگ تحمیلی 12 روزه با رژیم صهیونیستی شد و استان اصفهان هم در این 12 روز بارها هدف تهاجم دشمن قرار گرفت. به عنوان استاندار و مسئول شورای تأمین استان مهمترین مؤلفههایی که برای مدیریت بحران در این شرایط به کار گرفتید، چه بود؟
برای پاسخ به این پرسش باید مقدمهای عرض کنم. امنیت نتیجه اقتدار است و اقتدار دارای سه مؤلفه خدادادی، اکتسابی و قدرت گفتمانی است، هیچ یک از این سه مؤلفه به تنهایی قادر به ایجاد اقتدار نیست بلکه اقتدار، محصول هر سه قدرت یاد شده است. ایران با تلفیق منابع خدادادی، پیشرفتهای علمی و گفتمان انقلابی به جایگاه کنونی رسیده است؛ نقش مردم نیز در هر خطهای که باشند در حفظ امنیت و ثبات کشور کلیدی است و آنها، سنگر اقتدار هستند. ایران با تکیه بر این سه قدرت و حمایت بیچشمداشت ملت، در برابر تمام فشارهای دشمنان ایستاده است.
بسیاری از احزاب سیاسی، گروههای مردمی و جریانات مختلف از همان ابتدا با ارسال پیامهایی به مدیریت استان، خواهان مشارکت در دفاع علیه رژیم صهیونیستی شده و آمادگی خود را در این عرصه اعلام کردند. به همین دلیل طی جلساتی با احزاب سیاسی، تشکلهای مردمی و مدیران سابق استانی، نقش برجسته آنها در ایجاد همبستگی و وفاق را مرور کرده و خواستار ایفای نقش آنها در افزایش وحدت اجتماعی شدیم. گروهها و سلایق متفاوت مردمی و سیاسی در این چند روز با همبستگی مثالزدنی، جامعه تحت پوشش خود را به میدان وحدت آورده و سبب ایجاد چسبندگی بالایی در سطح استان شدند. وقتی پای ایران در میان باشد، همه سلایق و تفکرات سیاسی با یکدیگر همسو میشوند و امروز ثابت شد که همبستگی ملی، تنها بیمهگر آینده ایران در برابر طوفانهاست.
راهپیمایی پس از نماز جمعه در اصفهان و جمعه خشم هم بر اساس قضاوت رسانهها جزو استثناییترین راهپیماییها از نظر میزان مشارکت بود. آیا میتوان گفت با وجود همه اختلاف سلایق، غفلتها و بیمهریهایی که در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نسبت به مردم شده، باز هم مردم پای کار هستند؟
میتوان گفت که نماز جمعه و راهپیمایی جمعه خشم و نصر در اصفهان یکی از بینظیرترین تجمعات دهههای اخیر بود و مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان با حضور پرشور خود در این آیین نشان دادند که نهتنها هراسی از دشمن نداشته بلکه با خیالپردازیهای آن، تسلیم و تضعیف نمیشوند. مردم در ادامه نیز با بدرقه باشکوه شهیدان حملات اخیر، عزت و صلابت خود را به نمایش گذاشتند؛ مردم و به ویژه دهه هشتادی و نودیها نشان دادند که با شهادت فرماندهان، دانشمندان و سربازان این کشور، راه آنها پایان نخواهد یافت بلکه هر قطره خون این شهیدان، مولود صدها فرمانده، داشمند و سرباز دیگر برای ایران است. اصفهان و تمام ایران ثابت کردند که با وحدت و اراده، هیچ تهدیدی نمیتواند امنیت و پیشرفت کشور را متوقف کند.
در 12 روزی که گذشت، اصفهان به صحنه آزمونی بزرگ تبدیل شد؛ آزمونی که در آن، اراده مردم و کارنامه مسئولین زیر ذرهبین ملت و دشمن قرار گرفت. نتایج این آزمون اما فراتر از انتظار بود؛ شهری که مدام هدف تجاوزات قرار میگرفت، با آرامش و وحدتی مثالزدنی، زندگی عادی خود را ادامه داد. باید گفت که مردم در این 12 روز به طور کامل به وظیفه خود عمل کردند، برخی گروههای مردمی با برپایی ایست و بازرسی و همچنین بسیاری با تماس و گزارش موارد مشکوک به نیروهای نظامی و امنیتی استان کمک کردند. در 12 روزی که گذشت شاهد تابآوری، غیرت و اراده مردم بودیم و این حملات علیرغم هدفگذاری دشمن برای ایجاد گسل اجتماعی، انسجام، وحدت و همبستگی مثالزدنی را در جامعه ایجاد کرد که سرمایه اجتماعی عظیمی برای کشور به شمار میرود.
خب پس از همه این آزمون و خطاها سرمایه اجتماعی پس از جنگ 12 روزه را چگونه میتوان حفظ کرد؟
در درجه اول باید تأکید کنم ما اجازه خدشهدار کردن این سرمایه اجتماعی را با دستاندازهای اداری نداریم، به تمام فرمانداران، مدیران و مسئولان بخشهای مختلف صراحتاً اعلام کردیم که هیچ کس حق کوتاهی در انجام وظایف خود نسبت به مردم را نداشته و اجازه نداریم که با فرآیندهای پیچیده و زائد اداری و دستاندازهای دولتی، نارضایتی عمومی ایجاد کنیم و این سرمایه اجتماعی را از بین ببریم.
در حوزه اقتصاد و بازار چگونه تبعات جنگ مدیریت شد؟
جلسات ستاد تنظیم بازار استان به طور منظم تشکیل و تدابیر لازم به منظور تولید و عرضه مناسب و به هنگام کالاهای اساسی در این ایام در دستور کار قرار گرفت. در این 12 روز هیچ گونه کمبودی در بازار نداشتیم و با نظارت مستقیم، شاهد هیچ گونه کمفروشی و گرانفروشی در سطح بازار نبودیم. شخصاً با دوچرخه و گاهی به همراه مدیران اقتصادی استان به بازار سر زده و با اصناف به عنوان اولین سنگر امیدآفرینی در جامعه گفتوگو کردیم تا مردم هیچ فاصلهای را میان خود و کارگزارانشان احساس نکنند.
در جلسات متعدد با فرمانداران و مدیران استانی، ضمن ابلاغ و تکرار دستورالعملهای امنیتی، پدافندی و مدیریت بحران، بر لزوم ایجاد وحدت و همبستگی در سراسر استان تأکید کردیم. از مدیران و فرمانداران خواستیم که بدون توقف در انجام مأموریتهایشان در جمع مردم حاضر شده و ضمن تبیین مسائل برای آنها، به ایجاد وفاق و همبستگی بیشتر در سطح جامعه بپردازند.
در این 12 روز در استان اصفهان که هدف حمله دشمن متجاوز قرار داشت در سطوح اجتماعی، اقتصادی و امنیتی بحران را چگونه مدیریت کردید؟ بهویژه آنکه به دلیل مورد حمله قرار گرفتن سایتهای هستهای اصفهان و نطنز، نگرانی و خطر انتشار تشعشعات هستهای وجود داشت .
از همان ساعات ابتدایی آغاز تجاوزات رژیم صهیونی به خاک ایران، جلسات شورای تأمین، مدیریت بحران، پدافند و شورای اطلاعرسانی در استان تشکیل و تدابیر لازم به منظور مقابله با جنگ ترکیبی دشمن اتخاذ شد. به دلیل رزمایشهای از پیش برگزار شده در استان برای مقابله با تهدیدات احتمالی، بخشهای مختلف از آمادگی کامل برخوردار بوده و اتخاذ تدابیر از گذشته منجر به عدم پخش آلودگی در پی حملات دشمن به سایتهای هستهای اصفهان و شهید رئیسی گردید.
شورای اطلاعرسانی استان از ساعات ابتدایی این تجاوز با حضور فعالان و کارشناسان این حوزه تشکیل و تدابیر لازم به منظور ارائه اخبار صحیح در این شرایط حساس اتخاذ شد؛ در ادامه ارتباط این شورا با اصحاب رسانه افزایش یافت و رویکرد آن مبتنی بر تولید اخبار امیدآفرین و صحیح و همچنین جریانسازی پیشدستانه در رسانههای داخلی قرار گرفت.
اصفهان، خطرپذیرترین شهر ایران در فرونشست زمین است. مؤلفهای که زیرساختهای شهری و بناهای تاریخی آن را نشانه رفته و مشکلاتی عدیده به مردم تحمیل کرده است. برنامه شما برای مقابله با این ابربحران چیست؟
برای رفع مشکل فرونشست در اصفهان، قراردادی را با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی منعقد کرده و پس از آمادهسازی یک طرح عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، اعتباری را به آن تخصیص دادهایم. کار را هم از مدتها پیش آغاز کردهایم. واقعیت این است که فرونشست را نمیتوان از بین برد اما میتوان روند آن را کند کرد. در همین راستا نیز به این سمت و سو رفتهایم تا با اجرای این طرح، روند فرونشست در استان را کند کنیم. تلاش ما بر است که از طریق پروژههای آبی مانند انتقال آب دریا تا حدی از گسترش فرونشست جلوگیری کنیم.


