در سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور مطرح شد
انتقاد از بیعدالتی در شیوه مدرسهسازی
سمیه افشینفر
گروه اجتماعی
دولت چهاردهم و مشخصاً رئیس این دولت، همواره بر اهمیت آموزش و پرورش تأکید کرده است. سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور هزاران نفر از مدیران عرصه آموزش و پرورش کشور، روز گذشته در اردوگاه شهید باهنر آغاز به کار کرد. تأکید بر دو اصل کلیدی «ارتقای کیفیت آموزش» و «عدالت آموزشی» مهمترین محورهای برنامههای این اجلاس است. ارتقای کیفیت آموزش عبور از نظام تستمحور، تأکید بر یادگیری عمیق، مهارتمحوری، پرورش تفکر و همچنین توجه به گروهبندی صحیح دانشآموزان و معلمان را شامل میشود. در آیین افتتاحیه، رئیس جمهوری در سخنانی به بیان اهمیت جایگاه معلم و مدرسه پرداخت و با تأکید بر اینکه هیچ جایی مهمتر از معلم و مدرسه وجود ندارد که آینده کشور را بسازد، گفت: «با شعار دادن که نمیشود مملکت را درست کرد، با ادعا کردن که نمیشود جامعه را اصلاح کرد، با زور که نمیشود تغییر رفتار ایجاد کرد.» رئیس جمهوری با طرح این پرسش که آیا نمیتوانیم فرزندانمان را طوری تربیت کنیم که به این آب و خاک و مردم دل ببندند و برای حل مشکلات آنها تلاش کنند و درد و عشق مردم خودشان را داشته باشند، گفت: «باید همه یاد بگیرند در ناز و نعمت به جایی نمیرسند و نمیشود، بدون سختی به جایی رسید.» پزشکیان با انتقاد از رویه مدرسهسازی در کشور، تصریح کرد: «۴۷ سال است مدرسه میسازیم، این قابل قبول نیست، شیوه مدرسهسازی یک بیعدالتی محض بوده است. ما مدارسی داریم که آنهایی که پولدار هستند حاضر نیستند بچههای خودشان را برای تحصیل به آنجا بفرستند؛ چرا ما نتوانیم مدرسه درست کنیم که آنها حسرت ما را بخورند که بیایند پای خود را در مدرسه ما بگذارند؟» رئیس جمهوری با بیان اینکه خیلی حرف میزنیم ولی عمل نمیکنیم! افزود: «تا دلتان بخواهد پشت تریبونها وعده میدهیم. چیزی را که نمیخواهید عمل کنید نگویید، چه کسی گفته چیزی را که نمیخواهید عمل کنید، بگویید؟ ادعا کنید. تا دلتان بخواهد ما از پشت این تریبونها ادعا میکنیم، تا دلتان بخواهد پشت این تریبونها وعدههایی میدهیم که مردم هم باور میکنند، اما خیلی از این حرفهایی که میزنیم عمل نمیکنیم.» پزشکیان با بیان اینکه بهترینها آنهایی نیستند که نوبل بگیرند، گفت: «اگر من نابغه باشم ولی نامردی کنم و به باورها و اعتقاد مردم پشت کنم، این نبوغ نیست.» رئیس جمهوری با بیان اینکه مسئولیتها، جایگاهی برای حل مشکل مردم و بار سنگینی بر دوش ما برای پاسخگویی است، گفت: «خدا کمک کند ما شرمنده مردم نشویم، خدا کند بچههای این مملکت را که به دست ما دادند به گونهای تربیت کنیم که بعد از رفتن ما، آنها بالا آمدند وقتی خودشان را با کشورهای منطقه مقایسه کردند بهترین باشند.»
استفاده از هوش مصنوعی
در دستور کار آموزش و پرورش
در حاشیه این اجلاس علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای این وزارتخانه برای سال تحصیلی آینده از در دستور کار قرار گرفتن موضوع استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش و برگزاری دورههای آموزش فناورانه برای معلمان خبر داد.
کاظمی آغاز سال تحصیلی را یکی از مهمترین رویدادهای ملی دانست که همواره دغدغه والدین، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش بوده است، «برای آغاز مهر آینده برنامهریزی گستردهای انجام شده تا سال تحصیلی با بهترین شرایط آغاز شود.» وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای این وزارتخانه گفت: «در مجموع 81 برنامه در 20 محور مختلف تدوین شده و روند اجرای آنها بهطور مستمر رصد میشود تا از آمادگی کامل برای شروع سال تحصیلی مطمئن شویم.»
کاظمی بر ارتقای کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی به عنوان دو هدف کلان دولت در حوزه تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: «شعار اجلاس امسال نیز بر همین اساس «کیفیت برای همه» تعیین شده است، هدف ما این است که همه دانشآموزان کشور از آموزش باکیفیت برخوردار باشند و مدارس نیز با تجهیزات استاندارد و فناوریهای نوین ارتقا یابند.»
وزیر آموزش و پرورش درباره بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان ذیل وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: «تحولات فناورانه در عرصه آموزش جدی است و ما در مسیر استفاده از هوش مصنوعی حرکت میکنیم، در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکتهای دانشبنیان، سه مرحله استفاده مقدماتی از هوش مصنوعی در فرآیند یاددهی و یادگیری، تولید محتوا با این فناوری و در نهایت شناسایی و پرورش استعدادهای مرتبط با حوزه هوش مصنوعی تعریف شده است.» کاظمی با بیان اینکه موضوع هوش مصنوعی بهزودی وارد کتابها و برنامه درسی رسمی خواهد شد، گفت: «مدارس نیز با بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان به فناوریهای آموزشی نوین تجهیز میشوند.»
بهرهبرداری از 7 هزار و 400 پروژه آموزشی تا قبل از مهرماه
محمود امانی تهرانی دبیر شورای عالی آموزش و پرورش درباره مهمترین دستاورد آموزش و پرورش در زمینه عدالت آموزشی با تأکید بر نقش محوری رئیس جمهوری به «ایران» گفت: «تلاش رئیس جمهوری با مدیریت مستقیم او در جلساتی تحت عنوان عدالت آموزشی با وزارت آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد. این جلسات دو پروژه اصلی را دنبال میکند، پروژه اول بهبود فضا و تجهیزات آموزشی است که شامل تجهیزات کلاسها و مدارس میشود، پروژه دوم کیفیتبخشی در تدریس معلمان در کلاسهای درس است.» دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ارتقای کیفیت تدریس و بسیج آموزش و پرورش برای برگزاری مهرماهی متفاوت گفت: «در بخش کیفیت تدریس به این موضوع پرداختهایم که اول مهر امسال چه اتفاقاتی قرار است بیفتد تا بتوانیم مهر ماه متفاوتی را تجربه کنیم. البته یک بخش از این تفاوت باید در کلاسهای درس و یک بخش دیگر آن باید در مدرسه ایجاد شود. در بخش مدرسه تلاش میکنیم نسبت به سال گذشته، فضای آموزشی که دانشآموزان وارد آن میشوند، بهتر شده باشد.» او با بیان اینکه این بهبود در جایی آنقدر کلان است که منجر به ساخت یک مدرسه جدید از دل یک مدرسه قدیمی میشود، توضیح داد: «در بخشهای دیگری زیباسازی و مناسبسازی مدارس را داریم. باید امکانات در مدارس به گونهای فراهم شود که معلم و دانشآموزان بتوانند در کلاسهای درسی از بسترهای یادگیری مناسب مانند مانیتورها و نمایشگرها استفاده کنند. البته بحث فضا و تجهیزات مناسب آموزشی یکی از موارد مورد تأکید شخص رئیس جمهوری است. در این محور اقدامات ارزشمندی انجام شده است. برای همین استانداریهای سراسر کشور هم در این زمینه بسیج شدهاند تا به آموزش و پرورش کمک کنند.» امانی با اشاره به پروژههای انجام شده در زمینه تجهیزات فیزیکی مدارس ادامه داد: «در حال حاضر 7 هزار و 400 پروژه در حال انجام و در حال مانیتورینگ است که بیش از 2 هزار مدرسه در دل این پروژهها قرار دارد و قرار است تا پیش از شروع سال تحصیلی به بهرهبرداری برسد.»
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت بهبود کیفیت آموزشی در کلاسهای درس آن را محور دوم برنامههای رئیس جمهوری برشمرد و گفت: «این بهبود با به کارگیری روشهای فعال و استفاده از الگوهای نوین تدریس مانند شروع خوب و پایان خوب حین تدریس، چیدن متفاوت صندلیها در کلاس درس، اجرای کارهای گروهی میان دانشآموزان همراه خواهد بود. آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای انتقال این پیام به دانشآموزان و والدین انجام میدهد تا به آنها بگوید، قصد بالا بردن کیفیت و اثربخشی به آموزش و پرورش دانشآموزان را دارد.»

